Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S dramatikem, filmovým a divadelním režisérem a
scénáristou Zdeňkem Troškou jsme se na party Exportního klubu Ligy pro
cestovní ruch 1. dubna 2009 v Rytířském sále Best Western Hotelu Kampa
hotelového řetězce EuroAgentur Hotels & Travel dohodli, že uděláme
interview. Místo abych s ním šel do mlýna, uskutečnilo se 2. dubna
v pražském Novoměstském pivovaru.
Zdeňku, když jsme ve všudybylím interview „Nevěřím, že lidé
opustí svoji zónu komfortu prostřednictvím svých slabých stránek“
s viceprezidentem pro Evropu Microsoft Corporation Honzou Mühlfeitem (viz www.e-vsudybyl.cz) otevřeli téma, proč se
mnou pořádá party Exportního klubu Ligy pro cestovní ruch, mj. řekl:
„Jedna z věcí, která se v Česku musí dělat lépe, je networking. Já
dělám informační technologie a jsem v naší firmě zodpovědný za
evropský byznys. Se spoustou lidí, které jsem poznal na tvých setkáních
Ligy pro cestovní ruch, to prostě kliklo.“ Jak tobě, Zdeňku?
U pana Viliama Siveka v Best Western Hotelu Kampa se mi moc líbilo. Nejen
proto, že prostora Rytířského sálu je krásně udělaná; seznámil jsem se
tam s řadou sympatických lidí a hovořil s nimi o své profesi a jejích
úskalích. Hodně mne potěšili, jak byli v obraze, a obzvlášť, když mne
vyzvali, abych jim poslal své záměry, že by se v nich chtěli
angažovat.
Zdeňku, jak vnímáš cestovní ruch?
Především jako spotřebitel. Hodně a rád cestuji. Ale samozřejmě chápu,
že cestovní ruch spolu s turisty a jejich útratami přináší do
navštěvovaných míst a zemí prosperitu. I k nám do Hoštic. Už jen díky
filmům „Slunce, seno…“ jich tam jezdí čím dál tím víc. A nejen
kvůli němu, také proto, že jsou místem posledního odpočinku Michala
Tučného. Takže Hoštice se proměnily ve velmi frekventovaný turistický
cíl a atraktivitu. Jak říkáme: ve druhou Svatou Horu. Nejednou tam za den
najede na dvanáct, patnáct autobusů s turisty. Někdy se mi do rukou dostane
jejich itinerář: V šest vyjedou z Prahy, v 7.30 Svatá Hora
u Příbrami, v 10 hodin Hoštice u Volyně, v poledne oběd v Písku, pak
Hluboká, České Budějovice a nakonec Český Krumlov. Hoštice už jsou
samozřejmou součástí poutních a výletních destinací, do nichž lidé
jezdí na dovolené, čundráci na čundry ba i zahraniční turisté, protože
jim je cestovní kanceláře dávají do itinerářů.
Když do Hoštic přijedou důchodci a všechny ty babky se se mnou chtějí
mocí mermo vyfotografovat a všem se musím podepsat, prchám přes zahradu do
lesů. Nezřídka mi to není nic platné. Jednou jsem takhle šel na houby a
zastavily u nás dva autobusy důchodkyň. Ty mé matce nevěřily, že nejsem
doma. Byly přesvědčené, že mne zapírá. Tak maminka musela vzít mobil a
zavolat mi. Byl jsem v lese nad vesnicí. Chtěly, abych z něho vyšel a
zamával jim. I ony mi na tu kilometrovou vzdálenost mávaly. Stejně jsem ale
musel mezi ně, vyfotit se s nimi a podepsat.
No co, cestovní ruch je o proslulosti navštěvovaných míst a
místních rodáků. Takže ti, Zdeňku, nezbývá než plnit roli turistické
atrakce. Ostatně, co by za to dali v Příboře, kdyby tam místo českého
rodáka Sigmunda Freuda měli Trošku, mezi Čechy populárnější
osobnost.
Já jsem ale hrdý na to, že jsem se narodil v Hošticích. Dodneška tam mám
trvalé bydliště. Z Hoštic jsou můj otec i matka i celé příbuzenstvo.
Tam jsem doma. V Praze mám sice malý byteček 1+1, takový obytný
antikvariátek, ale když v hlavním městě nemám žádnou práci, okamžitě
jedu domů, do klidu jihočeské pošumavské vísky.
Možná jsme se, dávno tomu, potkávali na nedělních mších
v kostelíku na Dobrši. V rozhovoru s arcibiskupem pražským a primasem
českým kardinálem Miloslavem Vlkem v interview: „Když dělám dobro,
obdarovávám“ (viz fulltextový vyhledávač www.e-vsudybyl.cz) zmiňuji, že můj děda,
Martin Kainc, pochází z Nespic, ze Šumavy. A pokud jsem kdy, zejména
v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, jezdil do rodného
kraje svých předků k tetě Petrové do Chvalšovic, velmi rád jsem tam
navštěvoval nedělní mše právě v tomto v prastarém, původně
románském kostelíku Zvěstování P. Marie z první poloviny 13. století.
„Jenomže tenkrát jsem ještě nebyl tak slavný, aby sis mne
všiml…“
Kostelík na Dobrši, nádherné to místo, plné vzácných gotických fresek.
Přiznávám, že tam jezdím velice rád. Hrával jsem tam na varhany. Tamní
páter Martin dojížděl sloužit mše i do nedalekých Hoštic. Já mu
ministroval a pak i hrál na varhany. Ale hlavně nás pustil k sobě na
dobršskou faru, kde se natáčely vnitřky fary faráře Otíka do filmů
„Slunce, seno“ a přímo u pana faráře doma byt učitelky Hubičkové
- Jiřiny Jiráskové.
Když už hovoříš o faře. Začátkem devadesátých let jsem byl
ředitelem cestovní kanceláře. Jedním z našich klientů a častých
příchozích „na kafe“ byl, díky tvým filmům velmi slavný, pan Luděk
Kopřiva.
To byl vynikající herec! Role faráře Otíka ho proslavila navěky. Opravdu
si ji hýčkal. Musím zmínit jednu veselou příhodu právě z Dobrše.
Natáčeli jsme na faře vedle kostela a Luděk měl chvilinku volno. Šel si
v tom kostýmu, v sutaně faráře, pro něco do auta, které měl
zaparkované pod lipami na návsi před kostelem. V tom momentě na ni
vjíždělo několik aut, z nichž vystupovali svátečně oblečení lidé.
A hlavně mladá maminka s miminkem v povijanu. Jedna z babiček se otočila
směrem ke kostelu, a viděla že přichází „pan farář“, pozdravila:
„Pochválen buď Ježíš Kristus, velebný pane. Tak už jsme tady.
Pokřtíte nám Vojtíška, viďte…“ A Luděk Kopřiva se tak potutelně,
jak to uměl jen on, usmál a odtušil: „Což o to, já vám ho rád
pokřtím,“ a spisovně dodal, „ale bude vám to hovno platné.“ Všichni
zkameněli, protože nevěřili svým uším, jaké že to slovo splynulo
z úst svatého muže. Načež se Luděk začal smát a říká: „Nezlobte
se, já nejsem farář, jsem herec. My tady natáčíme komedii „Slunce, seno,
jahody“. Pan farář už na vás jistě čeká v zákristii. Všichni se tomu
zasmáli, vyfotografovali se, jak pan Kopřiva drží to dítě v povijanu.
Zdeňku, působíš velmi pohodově. Jenomže způsobit, aby tým
lidí, herců i filmového štábu fungoval, hodně záleží na tom, jak je
člověk v jejich čele organizačně schopný, aby si každý nedělal jen to,
co chce a kdy se mu zrovna chce…
Lidi, s nimiž pracuji, musím mít rád. A když máš rád své
spolupracovníky a oni tebe, jde práce sama. Před měsícem jsem skončil
režii opery „Čarostřelec“ v Jihočeském divadle. Šéf opery Míla
Veselý se mne ptá: „Prosím tě, můžeš mi něco říct? Ty jsi ani jednou
za těch šest týdnů nezvýšil hlas. Samá sranda, pohoda. Já se můžu
ukřičet, a stejně mne neposlouchají. Ty se vůbec nerozčiluješ? Jak je to
možný!?“ To proto, odpověděl jsem mu, že jsem hercům na první zkoušce
řekl: „Vážení a milí, záleží jenom na vás. Když mě budete
poslouchat, a uděláte hned, co vám říkám, tak o to dřív půjdete domů
a uvidíte celou „Ordinaci v růžové zahradě“. A bylo.
Tvořit a řídit je jedna věc. Sehnat na to peníze, věc druhá a
hodně limitující.
To je v naší české kotlině zajímavý úkaz. Vysvětlím to takhle. Sami
od sebe mi pracovníci „Filmexportu“ kdysi řekli: „Pane Troška, kdybyste
,Slunce seno‘ natočil v Německu nebo kdekoliv jinde, tak už jste dneska
,vysmátej‘, a ta která společnost by s vámi uzavřela smlouvu na
dalších pět deset projektů.“ Tady v Česku mám pocit, že neustále
začínám od začátku. Po každém filmu si připadám jako student
z Etiopie, který v Česku žádá o práci. I když jsem natočil šest
úspěšných a oblíbených pohádek, na každou z nich jsem strašně
obtížně sháněl peníze. Na jakýkoliv další projekt. Že by za mě
mluvila jenom má práce, tak to v Česku nefunguje.
Jak moc jsme my Češi pro okolní svět nesrozumitelní?
Jak pro koho. Z vlastní zkušenosti vím, že západní státy
o Československu a o Česku ví strašně málo. Už za svých studií ve
Francii osmadevadesát procent mých spolužáků nevědělo, kde
Československo vůbec leží. Situovali nás někam k Makedonii. Mezi Řecko,
Jugoslávii a Albánii. A docela vážně se mě ptali, jestli u nás máme
vlaky, auta a tak… To je zřejmě komplex velkých národů, které jsou
zahleděny do sebe a malé národy pro ně jakoby neexistovaly. Domníval jsem
se, že to časem pomine, ale není to pravda. Nedávno jsem viděl v televizi
anketu. V Rakousku se ptali lidí na základní věci týkající se naší
země a české kultury. Z řady oslovených byli snad jen dva, kteří na
něco dovedli alespoň trochu přibližně odpovědět.
A přitom právě nejen umění, ale i cestovní ruch lidem
různých ras a národů umožňuje vzájemně se poznávat. Ne náhodou nejen
„inter arma silent musae“, ale válečné konflikty a předsudky umlčují
i toto hospodářské odvětví. A co ty, Zdeňku, jak a kam
cestuješ?
Jsem nadšený pěší turista, odmalička hrozně rád chodím pěšky. Naše
jižní Čechy mám prochozené. A co se týče zahraničí, rád cestuji do
jižních států. Miluji Itálii, Řecko, ale ne proto, že bych se tam válel
u moře, jezdím za kulturou a poznáním. V listopadu či v únoru do
Egypta. Vždycky to vyšlo stoprocentně. Sluníčko svítilo a moře bylo
příjemné ke koupání. Mám rád i Tunisko. Byl jsem v Etiopii… Teď,
když připravujeme film podle humoristické knížky pana Miroslava
Švandrlíka „Doktor od jezera hrochů“, se pojedeme podívat do Keni nebo
Jihoafrické republiky na výběr exteriérů. V těchto dnech také jednáme
s ruskými, gruzínskými, kazašskými a ukrajinskými studii, že bychom se
mohli spojit a vyrobit nějakou česko- (řekněme v tomto smyslu) ruskou
koprodukci klasické pohádky. Mou největší vášní velikou je totiž Rusko.
Zřejmě jsem ve svém minulém životě musel být Rus, protože všechno
ruské se mne dotýká úplně jinak než jakákoliv jiná kultura. Obzvlášť
ruská muzika devatenáctého století, ale i ortodoxní zpěvy. To je taková
nádhera! Taková síla! Ruské malířství, architektura, krajina ale
i gastronomie. Kdybys mi nabídl, že bych mohl trávit dovolenou v Americe
nebo kdekoliv jinde na světě, anebo v Rusku, tak bez mrknutí oka okamžitě
jedu do Ruska.
Natáčeli jsme i v Kazachstánu. V životě na mne velmi silně zapůsobily
dvě věci: MOŘE, které jsem poprvé viděl ve svých patnácti letech ve
Warnemünde u Rostocku v Německu, kam jsme jeli se školou, a KAZAŠSKÁ
STEP. To je něco nepředstavitelně nádherného. Přiznávám, že zážitek
z ní byl o něco silnější než z mého prvního moře. Pochopitelně, že
mým městem je Petrohrad. St. Petěrburg, to je místo s tak obrovským geniem
loci, že je to neuvěřitelné. Tam jdeš po bulváru a v mysli ti defilují
všechny jeho osobnosti. Ať hudebníci nebo spisovatelé… Tam je to téměř
hmatatelné. Okolí Petrohradu, všechny ty carské paláce atd. Miluji
Ukrajinu. Miluji okolí Moskvy. „Podmoskovije“. Na Urale jsem byl,
v Karélii, na Kavkaze, ve Vladikavkazu, v Soči… To je tak nepřeberná
krása všeho tam, že mne to vždycky nabije obrovskou energií.