Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Moravskoslezský kraj leží na historické dopravní cestě mezi severem a jihem Evropy – mezi Baltským a Středozemním mořem. Zaujímá strategickou polohu na trojmezí Česka, Polska a Slovenska. Svou polohou nabízí výhodnou výchozí pozici pro dopravní vazby směrem do východní Evropy. Skrze Moravskoslezský kraj procházejí tranzitní silniční a železniční evropské tahy. Leteckou branou do tohoto regionu je Letiště Leoše Janáčka v blízkosti krajského města Ostravy s hospodářsky významným přesahem své spádové oblasti do Polska a na Slovensko.
S předsedou představenstva a generálním ředitelem Letiště
Ostrava, a.s. Ing. Pavlem Schneiderem se potkáváme 22. června
2009. Rozhovor jsme zahájili připomenutím jeho nedávné účasti
v podnikatelské misi na Ukrajinu.
Ano, se zástupci Moravskoslezského kraje jsme byli v Doněcku navázat
užší kontakty s regionem Donbas. Vedli jsme tam intenzivní jednání.
Jedním z témat bylo otevření leteckého spojení mezi Doněckem a Ostravou.
Zatím jednáme o možnosti charterové linky, a to ve spolupráci
s cestovními kancelářemi, Moravskoslezským klastrem cestovního ruchu a
Sdružením pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Rádi bychom rozšířili
možnosti odletů z Letiště Leoše Janáčka Ostrava o další zajímavé
destinace i směrem na východ. A to nejen pro turisty, ale také s ohledem
na možnosti uplatnění českých firem na tamních perspektivních trzích. Co
se týká našich cílů a očekávání ukrajinské strany, jednání jsou na
dobré cestě.
V oblasti outgoingu vaše letiště využívá většina
významných cestovních kanceláří. Co ale lidé, kteří na dovolenou
chtějí letět individuálně bez cestovní kanceláře a bez
přestupování?
I na cestovatele, kteří neradi využívají balíčků služeb nabízených
cestovními kancelářemi a dávají přednost individuální dovolené, jsme
připraveni. Od června do září nabízejí dopravci z ostravského letiště
lety do vyhledávaných sezonních destinací. Zájemci o individuální
turistiku mohou využít přímého spojení například do Řecka a
Španělska. V nabídce je také Kypr nebo Chorvatsko. Veškeré destinace jsou
uvedeny na webových stránkách letiště.
Mimo tyto sezonní pravidelné charterové linky samozřejmě nabízíme
destinace typické pro dovolené v řadě letovisek Evropy, Asie i Afriky.
V průběhu roku můžete z našeho letiště vycestovat například i do
Thajska nebo Keni.
Evropská unie boří hranice mezi svými členskými státy.
Podporuje bezprostřední spolupráci mezi regiony a spolu s tím i jejich
hospodářské posilování a suverenitu. Velký význam přitom klade na rozvoj
regionálních mezinárodních letišť. Jejich roli totiž vnímá jako
klíčovou pro evropskou integraci. Z tohoto pohledu je vaše letiště,
obdobně jako Moravskoslezský kraj, její výraznou prioritou.
Už sama poloha ostravského letiště na mapě Evropy napovídá o našich
možnostech. V dojezdové vzdálenosti dvou hodin automobilem je řada velkých
strategických podniků. Ve spádové oblasti našeho letiště, v níž žije
přes šest milionů obyvatel, působí i desetitisíce menších firem, což
nám vytváří základní předpoklady pro ekonomickou stabilitu. Letiště
Leoše Janáčka Ostrava tak má klíčový význam nejen pro cestovní ruch,
ale i pro aktivity ostatních odvětví. Samozřejmě i pro aktivity přímo
na našem letišti a v jeho bezprostřední blízkosti.
Jedním z dobrých příkladů je opravárenské centrum, které je jedním
z největších v Evropě. Hangár, který je v provozu už více než rok,
nabízí běžnou údržbu, ale i provádění složitých oprav letadel či
jejich konverzi.
Byl postaven soukromým investorem a našemu letišti přináší řadu
synergií. Jeho majitel chce své podnikatelské aktivity dále rozšiřovat,
což bude mít pro ostravské letiště nejen ekonomická pozitiva, ale
i přínos z hlediska mezinárodní prestiže. Dostáváme se tak do trošku
jiné kategorie, nejen díky parametrům naší vzletové a přistávací
dráhy, která je svými rozměry unikátní, ale také tím, že jako jediní
v našem středoevropském prostoru nabízíme leteckým společnostem
takovéto služby.
Jak máte v tuto chvíli řešeno spojení mezi Ostravou a
jejím letištěm?
Z centra Ostravy k nám dnes jezdí každou hodinu přímá autobusová linka
a v provozu je také kyvadlová doprava mezi odletovým terminálem a
železniční stanicí ve Studénce. Mikrobus jezdí v hodinových intervalech
a cestující, kteří přijedou vlakem do Studénky, se tak mohou během deseti
minut dopravit od vlaku k odletu.
Do roku 2012 by však Letiště Leoše Janáčka Ostrava mělo být napojeno na
železniční koridor Bohumín – Praha. Chystáme se přivést koleje až
k odletové hale, první studie jsou již hotovy. Neplánujeme jen železnici
pro osobní přepravu, ale i výstavbu vlečky pro cargo a spolu s tím
i dopravní logistické centrum. Letecké zboží tak od nás bude
přepravováno jak po silnici, tak prostřednictvím železnice. Navíc, už
letos by měla být dobudována dálnice D47 z Ostravy dále k polským
hranicím, což je významné z hlediska osobní přepravy cestujících
i carga.
Letecká doprava je nejbezpečnějším druhem dopravy a totéž
lze říci o vašem letišti.
Moravskoslezský kraj, jakožto vlastník akciové společnosti Letiště
Ostrava, a.s., se k letišti chová velmi vstřícně. Investice do jeho
rozvoje jsou vysoké. Naší společnou snahou je budovat moderní mezinárodní
letiště a v tomto případě je otázka bezpečnosti jednou z priorit.
Týká se to nejen odbavení letadel a cestujících, ale i bezpečnosti
leteckého provozu jako takového.
Po více než ročním úsilí jsme na jaře tohoto roku získali „Rozhodnutí
o stanovení letiště provozovaného za podmínek CAT II ICAO“. Laicky
řečeno to znamená, že naše tři a půl kilometrů dlouhá dráha může
přijímat letouny i za velmi nízkých dohledností. Vybudováním tohoto
systému jsme se stali po pražské Ruzyni druhým nejmoderněji vybaveným
letištěm v České republice.
Bezpečnost, to ale není pouze přistávací dráha. Do budoucna plánujeme
také výstavbu Bezpečnostního centra. Pod jednu střechu tak dostaneme
všechny složky, které se na bezpečnosti letiště podílejí, a to nejen
ostrahu a hasičský záchranný sbor letiště, ale i policii, zdravotníky,
Celní správu a Řízení letového provozu. Předpokládaný objem investic na
jeho realizaci se blíží jedné miliardě korun.
Proč máte rád Moravskoslezský kraj?
To by bylo dlouhé povídání. Jsem zdejší patriot. V tomto kraji jsem se
narodil a s výjimkou vysokoškolských studií tady žiji celý život.
Ostravsko bylo a možná ještě je vnímáno jako průmyslová oblast, já jsem
ale přesvědčen, že tady žijeme ve velmi zajímavém a svérázném regionu.
Tak zelené město, srovnatelné velikostí s Ostravou, v České republice
nenajdete. Jsme obklopeni přírodou, žijí tady zajímavé osobnosti, konají
se zde kulturní i sportovní akce, na které přijíždějí lidé z celého
světa. Náš region je mnohem zajímavější a perspektivnější, než si
většina lidí představuje.