Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Mistru Janu Husovi
bylo vyčítáno, že se drží všech odsouzených učení Jana Viklefa, které
byly sebrány – jak bylo tehdy zvykem – do 45 článků. Ve skutečnosti
Hus nesdílel Viklefovu nauku o přijímání, nesdílel jeho učení
o nepotřebnosti zpovědi, ba ani to, že vysluhující musí být ve stavu
milosti, aby svátosti byly platné. Abychom si uvědomili rozdíl, uvedeme
následující: podle Viklefa ten, kdo je v těžkém hříchu, nevykonává
svoji pravomoc. A to by mohlo pak být vykládáno tak, že takovému člověku
by bylo možno odepřít poslušnost. Odsouzená teze zní: „Nikdo není
světským pánem, prelátem ani biskupem, dokud je ve smrtelném hříchu.“
Tahle Viklefova věta byla připsána bez dalšího Husovi a uváděna jako
důkaz jeho kacířství. Hus však nic takového neučil, podle něho takový
člověk svoji pravomoc vykonával, ale nevykonával ji hodně a důstojně.
Což znamená, že takového představeného je sice nutné poslouchat, ale
morálně je možno jej soudit. To je ovšem něco jiného. Hus ani nesdílel
Viklefův názor na nepotřebnost řeholního života. Jen velmi opatrně
podpořil přijímání pod obojí způsobou. V této otázce je velmi mnoho
nedorozumění. Mistr Jan Hus věděl, že pravidelné přijímání je nutné,
ale rozhodně ne tak časté. Za důležité považoval duchovní svaté
přijímání, to svátostné k němu směřuje. Pokud jde o přijímání pod
obojí, to Hus nikdy sám nezačal praktikovat. Když s tím začal
v Betlémské kapli na podzim 1414 Jakoubek ze Stříbra, Hus podle Rokycanova
pozdějšího svědectví takovou praxi sice schvaloval, ale Jakoubka nabádal,
aby počkal do Husova návratu do Prahy, kam se doufal vrátit. Když koncil
v červnu 1415 odmítl kalich povolit, vehementně se na samém konci života
této starokřesťanské praxe zastal. Jinak je možno obecně říci, že
Husova nauka o svátostech se alespoň formálně vůbec neliší od dobových
pravověrných názorů. Když byl Hus upálen jako kacíř, postupně se
objevovaly od 15. století až do současné doby pokusy jeho dílo
diskreditovat a interpretovat je jako kacířské.
Před koncilem
právě proto může Hus často opakovat: to jsem nikdy nedržel ani nedržím.
Kde skutečně problém je – to je Husovo učení o církvi. Vidí ostrý
rozdíl mezi církví předurčených ke spáse a mezi viditelnou církví.
Ovšem ani zde nelze vidět celou záležitost absolutně. Svoji teorii
formuluje v polemickém spise O církvi (1413) na samém konci života a
ještě k tomu si nečiní nárok na neomylnost. „Už z výroků svatých
jasně vyplývá, že svatá církev obecná je počet všech předurčených ke
spasení a Kristovo mystické tělo, jehož on je hlavou, a Kristova nevěsta,
kterou pro své tak veliké milování vykoupil svou krví, aby byla jeho
slavným vlastnictvím až do konce, bez vrásky hříchu smrtelného a poskvrny
hříchu všedního, ale aby byla svatá a neposkvrněná a navždy objímala
ženicha Krista.“ Tedy duchovní pojetí církve, vycházející zčásti ze
sv. Augustina, odmítající ovšem její zkaženou empirickou podobu.
Ve druhé polovině tohoto spisu
celkem logicky ukazuje, co jej vede k tomu, že se staví proti stávajícímu
řádu. Proč se staví proti papežství: ne z principu, ale proto, že se
zpronevěřilo svému úkolu. Je pravdou, že mnohé výrazy přebírá Hus
z Viklefa, smysl jim však dává jiný. Jak se má křesťan chovat, uvádí
právě ve spisu O církvi: „Každý křesťan má věrně věřit svatou
církev obecnou, tak jako má milovat Pána Ježíše Krista, ženicha té
církve i církev samu, jeho nevěstu; ale nemiluje svou duchovní matku,
nepoznává-li ji přinejmenším vírou; má ji tedy vírou poznávat, a tak ji
jako přední matku ctít.“ Rovněž proti odpustkům jako takovým není, ale
je proti jejich krutému zneužití. Jak je tedy vidět i při jen zběžném
studiu, Hus zdaleka nezpochybňuje středověkou podobu církve jako takovou,
ale tvrdě se pouští do její karikatury.
Pro jeho učení je velmi důležité odvolání ke Kristu z r. 1412. Odmítá
právní nárok církve na člověka a ruší symbiózu římského právního
dědictví, antického myšlení a římské církve. V této víře se
navrací ke svědkům zmrtvýchvstalého Ježíše, jak o nich hovoří Nový
zákon. V proslulém odvolání ke Kristu ze dne 18. října 1412 říká:
„Hle, opíraje se o… nejsvětější a nejúčinnější příklad
Vykupitelův, z těžkého útlaku, z křivého rozsudku a z předstírané
klatby velekněží, zákoníků, farizeů a soudců, sedících na stolici
Mojžíšově, k Bohu se odvolávám a jemu svěřuji svou při… Já Jan Hus
z Husince, mistr svobodných umění a hotový bakalář svatého bohosloví na
vysokém učení pražské univerzity, kněz a kazatel při kapli zvané
Betlémská, svěřuji toto své odvolání Ježíši Kristu, soudci
nejspravedlivějšímu, který spolehlivě zná, obhajuje a soudí, činí
zřejmou a odměňuje spravedlivou při každého člověka.“
Důraz na Písmo svaté
je u Husa velmi důležitý. Písmo však nestojí v rozporu s tradicí a
s rozumem. Tradice církve legitimně vykládá Bibli, ale musí se držet
jejích principů. Pokud je opustí a stává se pouhými právními poučkami,
není to tradice podle Husa pravá a platná – a takovou její podobu je
třeba odmítnout. Ke spáse člověka nestačí pouhá víra, ale jsou nutné
i skutky, které z ní pramení. Hovoří o „víře skutky dělající“.
Věřit ve smyslu mít za pravdu nevede podle Husa ke spáse. Říká: „Je
víra, již z lásky dobře činíme, skrze niž Kristus přebývá v našich
srdcích, a ta víra nedá zahynout: ale prvá (ve smyslu mít za pravdu, pozn.
aut.) bez této k spasení je neplatná.“ (Výklad víry)
Dnešní člověk si klade otázku,
jak Hus vidí rozum a vědu. Obojí – rozum i vědu – vidí
v závislosti na první pravdě, kterou je pro něho Bůh. Hus není
předchůdcem moderního racionalismu, těmi byli paradoxně jeho soudci,
nominalisté Jean Gerson a Petr z Alliaku. Husovo pojetí vědy a víry
z obvyklého rámce scholastiky ještě nevybočuje. Jak poznamenává moderní
evangelický badatel (Molnár), Hus učí, že „zjevená pravda nemůže
odporovat rozumu, neboť rozum, má-li zůstat v pravdě, stejně tak jako
zkušenostní poznání, nemůže než potvrzovat obsah víry“.
Pravda, která se Husa zmocnila
a oslovila jej, znamenala pro něho výzvu k činu. A tím byl církvi jako
i celé tehdejší společnosti nebezpečný. Kdo poznal pravdu, musí pro ni
nasadit život – jen tak bude přivedena ke svému budoucímu vítězství.
Hus proto rád citoval komentář k Matoušovu evangeliu, připisovaný
konstantinopolskému arcibiskupovi Janu Zlatoústému (4.–5. stol.): „Jako
kněz je dlužen, aby pravdu, kterou od Boha slyšel, směle kázal, též laik,
to je člověk nekněz je dlužen, aby pravdu, kterou slyšel od kněze
vynesenou z Písma, bránil doufajně; pakliže toho nečiní, zrazuje
pravdu.“
Velkým nedorozuměním
bylo do nedávné doby, že Husovy teologické názory byly vykládány nikoliv
z dobového kontextu, nýbrž z dnešního a k tomu ještě absolutně. Hus
se vyslovil v době, kdy přesně nebylo ještě definováno, co je a co není
pro římskokatolickou církev závazná teologická pravda. A mnohé z nich
pak řekl v polemice – bohužel mu nebylo dáno, aby je precizoval. Daleko
nejdůležitějším poselstvím Jana Husa je, že se dal vést svým svědomím
a neustoupil hrubému nátlaku. A právě tím může oslovit i ty, jimž jsou
dnes kategorie křesťanské víry vzdáleny.
Děkan Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy prof. ThDr. Jan
Blahoslav Lášek, dr. h. c.