Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Po návratu z Francie
začal Hus přednášet na univerzitě. Pro jakýkoliv další postup bylo
nutné, aby byl vysvěcen na kněze, což se stalo v r. 1400. Zdálo se, že
jeho kariéra bude výhradně akademická, alespoň začátky k tomu
jednoznačně ukazovaly. V akademickém roce 1401/1402 byl zvolen děkanem
artistické fakulty (fakulty svobodných umění, tj. filozofické). Tento
vývoj byl zcela neočekávaně narušen tím, že se v r. 1402 Hus stal
kazatelem v Betlémské kapli, která byla založena na konci 14. století
proto, aby se v ní kázalo česky a aby došlo k duchovní obnově prostých
lidí. Lidé viděli život církve, ale nevěděli, co s tím, jak přispět
k nápravě v „hlavě i údech“ organizace, která obepínala jejich
život. Působení v Betlémě se stalo pro Husa osudným. Když kritizoval
kněžstvo na různých synodách a mluvil o nutnosti nápravy latinsky, byl
pro arcibiskupa i krále žádaným kritikem. On však začal kritizovat
církevní poměry česky z betlémské kazatelny, což vzbuzovalo někdy velmi
silné reakce. Nedá se v žádném případě říci, že by docházelo
k nějakým vzpourám, ale problémy církve i společnosti začaly být
diskutovány i na nejnižší laické rovině. A lidé měli v rukou mocnou
zbraň, daleko mocnější než jakékoliv bojové zbraně: církev měla díky
nim dobré příjmy a porušovala etické principy, neboť na její provoz
finančně přispívali. A tady jsou počátky všech konfliktů. Hus pro
potřeby svých posluchačů upravil české náboženské písně a kolem roku
1408 jsou napsány jeho české spisy jako Devět kusů zlatých, O sedmi
smrtelných hříších, Zrcadlo hříšníka menší, které u nich nacházely
velký ohlas.
Byl tu ještě jeden problém:
na evropských univerzitách se počátkem 15. století vedla diskuse
o myšlenkovém dědictví anglického reformátora Jana Viklefa (1330–1384),
jehož spisy přinesl do Prahy pravděpodobně z Oxfordu v r. 1402 Jeroným
Pražský. Viklef zastával filozofický realismus, tj. že obecné pojmy mají
svůj reálný předobraz a nejsou to pouhá jména; dále pak právo
světských pánů udělat v církvi pořádek, když tam není. Dále učil,
v rozporu s obecnou tradicí církve, že světská i církevní autorita
závisí na stavu milosti. Kdo v tomto stavu není, vládnout nemůže
(Viklefův spis O světském panování z r. 1376). V několika spisech
Viklef také tvrdil, že jediným měřítkem církevní nauky je Bible.
O svatém přijímání pak učil, že nedochází k přepodstatnění chleba
a vína v tělo a krev Kristovu, ale klade důraz na duchovní přítomnost
Ježíše Krista při tomto úkonu. Hus Viklefovo učení opravdu přijímal,
ale zcela odmítal právě jeho názor na svaté přijímání.
Viklef vyvolal řadu sporů
na pražské univerzitě, čeští mistři jej hájili, cizinci poukazovali na
to, že je to kacíř. Arcibiskup šíření Viklefových myšlenek v r.
1406 zakázal. Husovi byl Viklef sympatický, ale právě protože nepřijal
jeho učení o večeři Páně, arcibiskup jej povolal v letech 1406 a
1407 jako kazatele na synodu duchovenstva. Počínaje rokem 1408 začíná
odklon arcibiskupa od Husa – Hus byl neustále svými nepřáteli osočován
ze šíření Viklefových myšlenek.
I situace obecné církve,
která měla dva papeže, Benedikta XIII. v Avignonu a Řehoře XII.
v Římě, byla v této době složitá. Český král Václav IV. spolu
s francouzským králem Karlem VI. podporovali návrh pařížské univerzity,
aby se oba papežové vzdali svého úřadu a byl zvolen papež nový. Václav
IV. chtěl prosadit stanovisko v tomto smyslu na pražské univerzitě, ale
cizí mistři byli proti. Proto král vydal v r. 1409 Dekret kutnohorský,
kterým bylo přiznáno právo většiny hlasů na univerzitě českým
mistrům. Hus krále aktivně podporoval, cizí mistři však odešli a
založili v témže roce univerzitu v Lipsku. Na podzim r. 1409 byl pak Hus
zvolen rektorem pražské univerzity.
Jeden z pražských farářů,
Jan Protiva, znovu Husa obvinil u arcibiskupa z viklefismu. Papež vydal
zákaz kázání mimo hlavní chrámy, což bylo zaměřeno proti Husovi
v Betlémské kapli. A arcibiskup dal ve svém dvoře spálit Viklefovy knihy,
na což Hus nemlčel: napsal na jeho obhajobu traktát O čtení kacířských
knih (1410) a svolal k tomuto tématu univerzitní disputaci. V Betlémě
kázal pochopitelně dál. Arcibiskup vyhlásil nad Husem klatbu, dal si ji
potvrdit papežem a v roce 1411 ji vyhlásil ve všech pražských kostelích.
Král chtěl mít pokoj, proto vyhnal arcibiskupa z Prahy. Ten na cestě za
Zikmundem do Uher zemřel. Zatím se tedy Husovi nic nestalo.
Jak tomu často bývá, bylo potřeba nějaká událost, která by vše uvedla
do pohybu. Tou událostí byl prodej papežských odpustků v létě r.
1412. Papež potřeboval peníze na válku a dal vybírat odpustky. To
samozřejmě musel povolit král, který měl zjevně z prodeje také zisk. Hus
vystoupil proti odpustkům v Betlémě i na univerzitě. Obrátili se proti
němu někdejší přátelé Štěpán Páleč a Stanislav ze Znojma s tím,
že argumentuje viklefsky. Během prodeje odpustků došlo také ke
shromažďování lidí, byli zatčeni a popraveni tři posluchači z Betléma:
Jan, Martin a Stašek. Hus je v Betlémské kapli pohřbil. Nyní se od Husa
odklonil i král. Následky byly zlé. Nad Prahou byl vyhlášen papežský
zákaz bohoslužeb (interdikt), nad Husem zostřena klatba. Papež by jistě
neváhal vyhlásit za kacíře i krále, kdyby Husa nadále podporoval a trpěl
jeho pobyt v Praze.
Hus musel z Prahy,
než však odešel, odvolal se 18. října 1412 k instanci, kterou tehdejší
kanonické právo neznalo – odvolal se ke Kristu. Zdržoval se pak na
venkově, psal celou řadu spisů, z českých například Výklad víry,
desatera a páteře, Provázek třípramenný, O svatokupectví, Zrcadlo
člověka hříšného větší, Dcerka, O šesti bludech. Psal i spisy
latinské, kterými se bránil proti útokům svých nepřátel. Na počátku
roku 1413 napsal latinský spis O církvi (De Ecclesia), kde vyložil, jak
rozumí církvi a co se mu na daném stavu věcí nelíbí. Spis dal číst
v srpnu 1413 v Betlémské kapli.
V r. 1414 byl svolán koncil
do Kostnice, který měl v církvi udělat konečně pořádek. I Hus byl
vyzván, aby se dostavil. Zatímco on doufal, že se ve veřejném slyšení
obhájí, nepřátelé byli realisticky přesvědčeni o tom, že bude jednou
provždy zlikvidován. Mistr Jan se dostavil do Prahy, dal si potvrdit, že
nikdo proti němu nic nemá, od krále Zikmunda si nechal vystavit glejt pro
zajištění bezpečné cesty. V doprovodu českých pánů Jana z Chlumu,
Václava z Dubé, Jindřicha Lacemboka a dalších odjel 11. října 1414 do
Kostnice. Asi tři týdny po příjezdu byl však zatčen, vězněn
v dominikánském klášteře a ve tvrzi Gottlieben na Bodamském jezeře. Ve
vezení mohl částečně psát, ale veřejného slyšení se mu nedostalo.
Třikrát byl sice předveden před koncil, ale požadovali na něm, aby bez
výhrad odvolal. Neodvolal a 1. července 1415 vydal prohlášení, proč tak
nemůže učinit: to, co se mu předkládá, není pravda, netvrdil to, nehájil
ani neučil. Je to vykonstruovaná lež.
Co následovalo, je známé:
odsouzení, odsvěcení, smrt 6. 7. 1415. Emotivně tyto konce vylíčil
Husův přítel M. Petr z Mladoňovic ve svém díle Zpráva o Mistru Janu
Husovi v Kostnici. Husův postoj navždy poznamenal nejen církevní, ale
i státní, právní i etický život na našem území. V době nedávné
ještě rozděloval Čechy, ale po změně pohledu římskokatolické církve na
jeho odkaz (1999) je osobností, která může svým zářným důrazem na
svědomí všechny spojovat.
Děkan Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy prof. ThDr. Jan
Blahoslav Lášek, dr. h. c.