Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
jednou z nejdynamičtějších handlingových společností světa
Menzies Aviation Group působí již na šestadevadesáti letištích
v Evropě, Severní a Jižní Americe a v Austrálii. Poskytuje služby
nejvyšší kvality od pozemního handlingu po cargo logistiku s širokým
akčním rádiem navazujících služeb.
S obchodním ředitelem Menzies Aviation Group ČR, která na
Letišti Praha-Ruzyně, kde provozuje moderní a největší cargo terminál,
Ing. Ladislavem Klimešem hovoříme v poměrně neradostné době, kdy do
Česka začíná přicházet humanitární pomoc oblastem postiženým
záplavami.
Letadla s humanitární pomocí jsme odbavovali již 14. srpna. První byl
Herkules belgického vojenského letectva, který přivezl vysoušeče,
čerpadla a šest specialistů obsluhy. Druhé, které dosedlo o dvě hodiny
později, bylo řeckého vojenského letectva. Co se týče speciálů
s českou humanitární pomocí, odbavovali jsme zde již čtrnáct letů
společnosti Volga – Dněpr, která začátkem května přepravovala českou
vojenskou nemocnici do Afghánistánu. 15. srpna odlétalo její další
letadlo, které pro ni odváželo deset tun dodatečného nákladu.
Jak je tomu s ostatním cargem a jak se ve vašem byznysu odráží
fakt, že jste dceřinou společností John Menzies Limited Company?
Velmi pozitivně. John Menzies Ltd. Co. je skotskou rodinnou firmou. Původně
se zabývala distribucí časopisů. Následně logistikou distribuce zboží po
Velké Británii. Pak v oblasti logistiky distribuce zboží vstoupila do
letectví. Menzies Aviation Group je dnes jednou z nejdynamičtějších
handlingových společností světa. Za účinné podpory kolegů z Londýna
jsme tak získali největšího zákazníka zde na pražském letišti,
Lufthansu – Cargo. Také proto, že se představitelé Lufthansy – Cargo
již s kolegy z londýnského Menziesu znali, jejich resumé vyznělo:
„Stejně o nás všechno víte. Pokud nám poskytnete servis jako
v Londýně, není co řešit.“ Pochopitelně, že bylo. V každém obchodě
hrají velikou roli ceny. Ty naše jsou ale díky vysoké produktivitě práce
příznivé.
Co se týče pravidelné osobní přepravy, z dopravců, které odbavujeme,
bych rád zmínil společnosti Go a bmibaby. Ty k nám létají z anglických
destinací, jež jsou poměrně významné. Kromě stávajícího Stanstedu
i nově z letišť v Bristolu a East Midlands. Uvažují i o Cardiffu.
Roste počet letů dynamicky se rozvíjející společnosti Aerosvit. Létají
stroji Boeing 737. Před půldruhým rokem zahájily mezi Kyjevem a Prahou
třemi frekvencemi týdně, dnes jich mají pět. Aerosvit v současné době
kupuje Boeing 767, s kterým hodlá létat do Bangkoku a Dillí. Doba
strávená na cestě na trase Praha – Bangkok nebo Praha – Dillí by tak
mohla být kratší.
V úvodu jsem zmínil, že jednou z náplní vaší činnosti je
zajišťovat patřičný pozemní servis pasažérům obchodní třídy.
Ostatně, služby byznys salonku mohou využívat nejen oni, ale i držitelé
vašich karet. Jak je to ale o ligu výš, s VIP klienty?
Ty jsme schopni odbavit ve VIP salonku České správy letišť a zajistit jim
hladký nástup do letadla nebo odbavení po ukončení cesty. Kromě
standardních letů odbavujeme velké množství speciálních. Napadá mne
příklad fotbalistů 1. FC Kaiserlauten, kteří přiletěli na pohárové
utkání. Naším stálým zákazníkem je německá vláda včetně německého
prezidenta. Odbavovali jsme skupinu Depeche Mode či speciál pana Billa
Gatese…
Rozhovor s ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury Pavlem
Švagrem v tomto vydání Všudybylu je příznačně nazván: „Pozemní
komunikace místem konfrontace s českou realitou“. Jak se na vašem
terminálu v Praze promítá stav pozemní dopravní infrastruktury?
Pokud se jedná o návaznost pražského letiště na další druhy dopravy,
řekl bych, že to není až takový problém. Co nás daleko více trápí, je
fakt, že Česko doposud není členem Evropské unie. Toužebně proto
očekáváme náš vstup, kterým se výrazně zrychlí tok zboží. Při
jednáních s leteckými společnostmi, týkajících se přesunutí
některých jejich cargo aktivit k nám, jsou odpovědi jednoznačné. Už
i tak jim byznys velmi komplikují neúnosně dlouhé čekací doby a
vyřizování formalit kamionům na hraničních přechodech mezi zeměmi
Schengenské dohody a zbytkem Evropy. Přesunem k nám by se jim četnost
problematických přejezdů a objem prostojů na hranicích dramaticky
zvýšily. Na druhé straně musím připustit, že i nám by výrazně pomohlo
dobudování severní části obchvatu Prahy, protože to by výrazně snížilo
dojezdové časy pro dodávku zboží do/z našeho terminálu. Současně ale
musíme mít na zřeteli nesmírné škody, které teď páchá povodeň, což
asi výše uvedený problém odsune do pozadí.
Účastníte se připomínkového řízení nového zákona
o civilním letectví.
Ano, stejně tak jako jsme se jej účastnili u novely stávajícího zákona.
Naší snahou je, aby nový zákon odrážel stav v západní Evropě. Aby ve
smyslu našeho přistoupení do Evropské unie jistým způsobem reflektoval
specifické podmínky prostoru, v němž se Česká republika nachází, a byl
vůči všem účastníkům letecké přepravy fér.