Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S předsedou představenstva akciové společnosti Český
Aeroholding, a. s., Ing. Václavem Řehořem se potkáváme krátce poté, co
25. listopadu 2015 v Kongresovém centru Letiště Václava Havla Praha
vystoupil na zahájení 33. Valného shromáždění Asociace cestovních
kanceláří České republiky.
Pane předsedo, hovořil jste o projektu, jehož záměrem je naučit
Čechy (i Slezany a Moravany) létat.
Jsme rádi, že jsme cestovním kancelářím a cestovním agenturám mohli
představit kongresové prostory Letiště Václava Havla Praha. Spolupráci
s Asociací cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) vítáme. Dokládá to fakt,
že jsme byli hostiteli jejího třiatřicátého valného shromáždění. Pro
ACK ČR jsme zabezpečili jednací sál, oběd i občerstvení a účastníkům
shromáždění umožnili exkurzi letištním zázemím. Brali jsme to i jako
možnost navázat s Asociací praktickou diskusi, jak společně a dlouhodobě
podporovat příležitost, kterou všichni máme – aby Češi více létali.
Chceme se co nejlépe starat o cestující, kteří k nám přilétají, aby
se na letišti cítili co nejlépe a mohli z něho co nejrychleji pokračovat
do vnitrozemí. A při zpáteční cestě aby se chtěli na Letiště Václava
Havla Praha dostat o něco dříve, aby tu před nástupem do letadla a odletem
nakoupili služby a zboží.
Pro to, aby letiště rostlo, je důležité, aby z něj hodně létali
i tuzemci. Zhruba dva miliony z osmi milionů cestujících odbavených
Letištěm Václava Havla Praha jsou obyvatelé Česka. Většina z nich létá
během letních měsíců s jednou z charterových společností na dovolenou.
Avšak jen do Chorvatska k Jadranu jezdí na osm set tisíc českých
dovolenkářů autem. Pokud v autě do Chorvatska jedou pouze dva lidé, vyjde
pro ně letecká přeprava levněji! My se snažíme tento trend podpořit
projektem, který jsme zastřešili sloganem: „Měníme letiště pro vás.“
Podívali jsme se na potřeby českých cestovatelů a vyslyšeli postesky nad
drahým pivem, kvalitou jídla neodpovídající jeho vysoké ceně a nad
drahým parkovným. U čtyř pěti věcí jsme si řekli, že je musíme
změnit ještě do léta 2015 – což se nám podařilo. Předělali jsme
ceník na parkovištích, zlevnili a zjednodušili jsme rezervační systém,
zlepšili navigaci. Domluvili jsme se s nájemci restaurací, aby zlevnili
kávu, pivo a nealko, takže se dnes jejich cena blíží té, kterou je
českých spotřebitel ochoten zaplatit. Zároveň se na Letišti Václava Havla
otevřely restaurace, kde obědové menu pořídíte za sto padesát korun.
Všude na letišti již najdete nápojové automaty s vodou od 27 Kč.
Všechny tyto změny sdělujeme napřímo našim cestujícím a nyní
i prostřednictvím cestovních kanceláří.
Zároveň s partnery diskutujeme o celkovém rozvoji turismu. Je to projekt,
kde je Letiště Václava Havla Praha jedním z iniciátorů apolitického
uskupení organizací, jež se na něm chtějí podílet. Mimo jiné jsou
v něm Asociace hotelů a restaurací ČR, Prague Convention Bureau, ACK ČR,
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, CzechTourism. Všichni
jasně deklarujeme, že jsme ochotni investovat do rozvoje turismu, do podpory
incomingu i outgoingu.
Pane předsedo, Letiště Václava Havla Praha je pro mnoho
cestovatelů prvním místem jejich setkání s Českem.
Ano, Letiště Václava Havla je významnou vstupní branou do České
republiky. I vzhledem k tomu, že zhruba 65 procent pasažérů mířících
na naše letiště jsou cizinci, vytváříme podmínky pro to, aby jejich
první kontakt s naší zemí byl co nejpříjemnější. Řada našich
investic proto jde do rychlého komfortního vstupního odbavení. Tedy aby se
na cestující po přistání na letišti snadno orientovali, mohli si co
nejdřív vyzvednout zavazadla a pokračovat do centra Prahy či dalších míst
České republiky. Tomu, aby se těšili na Prahu a další místa Česka a
řekli si: „To je to, za čím jsem sem přijel“, podřizujeme i interiér
letiště. Dopravu z letiště si dnes pasažéři aerolinek vybírají na
internetu nebo po příletu v kioscích, který je každý jiný. Bohužel,
Letiště Václava Havla nemá železniční napojení a ani není na trase
metra, a tak jim chceme dát jasnou nabídku už tam, kde čekají na svá
zavazadla: „Za určitý obnos máte možnost se dostat do centra Prahy
autobusem, minibusem nebo taxíkem.“ Bohužel, zatím se nám nepodařilo
prosadit zavedení barevně odlišených autobusů MHD, kde by pasažéři
leteckých společností létajících z/do Prahy měli k dispozici wi-fi a
veliký prostor pro svá zavazadla a vytvořit napříč Letištěm Václava
Havla Praha jasnou navigaci k barevně shodným nástupním stanicím.
Jak jste zmínil, pane předsedo, Letiště Václava Havla Praha
není vstupní branou pouze do Prahy, ale do celé naší republiky. Nezřídka
i k s námi hraničícím sousedům – do Rakouska či Německa. Česko má
jednu z nejhustších evropských železničních sítí a bezkonkurenčně
nejvíc turistických atraktivit a cílů (nejen hradů, zámků, galerií a
muzeí). K nízké návštěvnosti většiny z nich a malému hospodářskému
profitu řady pozoruhodných míst Slezska, Moravy a Čech přispívá
komplikované (resp. žádné přímé) dopravní spojení Letiště Václava
Havla Praha se zbytkem Česka – vzdor tomu, že jednou z podmínek
hospodářského rozvoje země (nejen turismu) je kvalitní dopravní
infrastruktura. Jaká je naděje, že to někdy na Letišti Václava Havla bude
zařízeno tak jako na Flughafen Zürich AG, odkud mohou pasažéři
z železničního letištního terminálu pokračovat rychlovlaky do všech
kantonů Švýcarska? Tedy aby se cestovatelé se svými zavazadly nemuseli
z Letiště Václava Havla Praha do ostatních regionů České republiky
„propracovávat“ taxíky či MHD skrz dopravně přetížené centrum
Prahy?
Vize železničního terminálu přímo na pražském letišti existuje
nejméně pětadvacet let. Aby bylo možné na takovéto železniční
propojení získat nějaké dodatečné finanční prostředky z Evropské
unie, zřejmě by muselo být napojeno na transevropské železniční koridory
a letištní železniční terminál koncipován tak, aby v něm mohli
zastavovat dálkové spoje. To by Letišti Václava Havla Praha obrovsky
pomohlo. Jeho spádová oblast, která je nyní zhruba do dvou dojezdových
hodin, by se podstatně rozšířila. Pokud by byl pasažér vlakem od nás za
dvě hodiny v Ostravě, je jasné, že by si vybral naše letiště, a ne
polské Katovice. Jak jsem řekl, vize zřídit letištní železniční
terminál je. Zatím v rovině modernizace železniční tratě Kladno –
Praha-střed. Jakmile dostaneme pokyn, začneme spolupracovat na přípravě
železniční stanice, která by asi byla u Terminálu 2.