Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V neděli 27. března 2005
zavedením nového letního letového řádu zahájilo Letiště Praha-Ruzyně
letní sezonu. Ta se v mnoha ohledech stane přelomovým obdobím v dalším
rozvoji pražského letiště, které je v rámci středoevropského regionu
nejdynamičtěji rostoucím uzlem letecké dopravy. Za první dva měsíce roku
2005 odbavilo celkem 1,23 milionu cestujících, což meziročně představuje
kumulovaný nárůst o 19,6 % (při započtení rozdílu počtu dnů v únoru
2004 a 2005 činí kumulovaný nárůst až 22 %). Stavebními úpravami –
výstavbou dvou rychlých výjezdů z hlavní dráhy 06/24 a úpravami
pojezdových drah C a G, které budou ukončeny do poloviny měsíce června, se
zvýší kapacita dráhového systému minimálně o 3 pohyby letadel za
hodinu. Na přelomu měsíců října a listopadu 2005 letiště plánuje
odbavit desetimiliontého cestujícího, čímž jako první v rámci nových
členských zemí Evropské unie překoná v rámci jednoho kalendářního
roku tuto přelomovou hranici a zařadí se do skupiny velkých evropských
letišť. Očekává se, že celkem letos odbaví přes jedenáct milionů
cestujících.
1,23 milionu cestujících
odbavených za první dva měsíce letošního roku představuje větší počet
cestujících, než letiště odbavilo před 15 lety za celý rok
1990. Letiště ve všech klíčových výkonových ukazatelích vykazuje více
než trojnásobnou dynamiku růstu oproti největšímu konkurentovi –
letišti ve Vídni. To podle vlastních tiskových materiálů rostlo v počtu
odbavených cestujících o 5,9 % (Praha o 19,6 %), v případě pohybů
letadel (počet startů a přistání) činil nárůst u vídeňského
letiště 4 %. Pražské letiště přitom zaznamenalo za měsíce leden a
únor celkem 21 711 pohybů letadel, což ve srovnání s loňským rokem
znamená nárůst o 23,7 %. O 7,8 % se zvýšila také hmotnost
přepraveného nákladu, která na letišti v Praze za měsíce leden a únor
dosáhla celkem 7784 tun.
112 nalétávaných destinací
bude celkový počet v letní sezoně 2005. Do Prahy začne létat desítka
nových dopravců: Air Finland, Centralwings, EasyJet Switzerland, Helios
Airways, Hellas Jet, Intersky Lufthart, Malmö Aviation, Meridiana S.P.A., Sun
Air of Scandinavia a Thomsonfly.com. Na mapě se objeví nové destinace
s pravidelným spojením do/z Prahy, například Bergen, Bournemouth,
Doncaster, Florencie, Heraklion, Ženeva či Palma de Mallorca. Nové linky
otevřou také domácí dopravci – ČSA a Travel Service/SmartWings, díky
nimž Praha získá v letní sezoně spojení například s makedonským
Skopje, slovenskou Žilinou a dovolenkovými místy na řeckých ostrovech.
Provozovány budou také mezikontinentální spoje – například do Soulu,
Kuvajtu, Džidy nebo Rijádu. V nákladní letecké dopravě pražské
letiště nabídne pravidelné spojení do desítky destinací – Abu Dhabi,
Bruselu, Bukurešti, Kolína n. R., Frankfurtu, Katowic, Liege, Lucemburku,
Paříže CDG, Taipei. Počet vypravovaných linek se tak meziročně rozroste
o 14 %.
Výstavba Terminálu Sever 2
(projekt EUropa) v hodnotě 10 miliard korun spěje do finální fáze,
1. srpna 2005 bude otevřena část jeho odbavovacích prostor. Cestující
dostanou k dispozici odbavovací Prst C s 10 novými nástupními mosty a
tzv. spojovací objekt, který propojuje nový terminál se stávajícími
odbavovacími prostory. Letiště tak bude mít celkem 27 nástupních
mostů – o 7 více, než jich má letiště ve Vídni. Cestující budou
moci využít nový servis, jako jsou konferenční prostory, nové obchody,
hotelové pokoje apod. Terminál Sever 2 posouvá letiště Praha do vyšší
dimenze. Kromě dalšího nárůstu kapacity postupně až nad 15 milionů osob
nabídne výrazné rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící
v letištním areálu. Uvedení do celkového provozu včetně hlavní
terminálové budovy s 60 odbavovacími přepážkami je plánováno na
přelom letošního a příštího roku.
Aktivní obchodní strategií
dokázalo vedení České správy letišť využít nových příležitostí a
přitáhnout na pražské letiště leteckou dopravu, která je motorem
celkového rozvoje ekonomiky. Letiště Praha nechalo daleko za sebou své dva
přirozené konkurenty – letiště ve Varšavě a Budapešti, a má ambice
hrát spolu s Vídní a Mnichovem klíčovou roli významného uzlu letecké
dopravy ve střední Evropě. Finančně a provozně úspěšné letiště je
generátorem pracovních příležitostí a stabilním zaměstnavatelem –
jedním z nejvýznamnějších v Praze 6 a ve Středočeském kraji. Již
dnes v blízkosti letiště existuje více než deset tisíc pracovních míst
a jen během letošního roku by jejich počet měl vzrůst až na dvaadvacet
tisíc. Podle výsledků studie publikované asociací evropských letišť ACI
Europe v roce 2004 je zřejmé, že každý milion odbavených cestujících
se podílí na vytvoření čtyř tisíc nových přímých, nepřímých a
indukovaných pracovních míst. „U České správy letišť, která spravuje
Letiště Praha-Ruzyně a zaměstnává v současné době na osmnáct set
osob, v průběhu letošního roku najde práci dalších více než tři sta
přijímaných ve spolupráci s personální agenturou Manpower na přesně
definované pracovní pozice s výjimkou administrativních,“ říká
náměstkyně generálního ředitele ČSL pro úsek personální Mgr. Ivana
Bérešová. Na letišti bude v letošním roce již zaměstnáno přes
osmnáct tisíc lidí, kteří najdou pracovní příležitosti především
v areálu nově otevřeného Terminálu Sever 2.
Provozní a ekonomická úspěšnost
letiště má návaznost na striktní dodržování přísných ekologických a
hygienických předpisů. Tomu mimo jiné napomáhá nebývalý rozvoj letecké
techniky produkující letadla a letecká zařízení s výrazně se
snižující hlučností a spotřebou paliva. Od roku 1960 se podle údajů
asociace evropských letišť ACI Europe, zveřejněných v roce 2004,
snížila hlučnost letadel o 75 %, to znamená, že letadla jsou tišší
o 20 dB a redukce hlučnosti nadále pokračuje tak, že v roce 2008 se hluk
letadel sníží o dalších 6 decibelů. Ve srovnání s rokem 1960 mají
navíc současné stroje o 70 % nižší spotřebu paliva. A nadto
každoročně pražské letiště, které je nositelem certifikátu ISO
14 001 provedeného certifikačním orgánem ITI TÜV, investuje do programu
ochrany životního prostředí několik desítek milionů korun, jejichž
využití umožňuje výrazně korigovat dopady z provozu na okolí
letiště.