Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Letištěm Praha-Ruzyně o 2,2 milionu více než v roce 2003

Generální ředitel České správy letišť, s.p. a Letiště Praha-Ruzyně Ing. Martin Kačur 24. ledna 2005 na tiskové konferenci v Obecním domě v Praze konstatoval, že v prosinci 2004 mezinárodní Letiště Praha-Ruzyně odbavilo celkem 712 633 pasažérů, z nichž drtivá většina cestovala z evropských zemí (653 719 osob). Pro Prahu to v meziročním srovnání znamenalo za měsíc prosinec nárůst o 26,8 %. Pro porovnání, počet cestujících, kteří na pražské letiště přilétali či z něj odlétali v prosinci 2003, činil 562 027 osob. Od ledna do prosince 2004 ruzyňským letištěm prošlo celkem 9 696 413 ces­tujících, zatímco za celý rok 2003 to bylo 7 463 120 osob. Meziroční nárůst za celé období roku 2004 tedy činil 29,9 %.

Historickým rekordem
Více než 9,69 milionu cestujících odbavených za jeden rok je absolutním historickým rekordem pražského letiště a odpovídá více než dvojnásobku počtu cestujících za celý rok 1999, kdy jím prošlo 4,82 milionu osob. Praha tak svými výkony dosahuje k vyšší kategorii světových letišť odbavujících více než 10 milionů pasažérů v průběhu jednoho roku. Nejsilnější provoz letiště zajišťovalo v červenci, srpnu a září 2004, kdy počet cestujících v každém měsíci přesáhl milion, a už 10. října byl odbaven větší počet pasažérů než za celý předchozí rok 2003. V prosinci překonalo letiště další rekord, když se počet cestujících odbavených od 1. ledna 2004 přehoupl poprvé v historii přes 9 milionů. Červenec a srpen byly i měsíce s počty pohybů letadel nad 14 000, nejvyššími v roce 2004.

Na podporu zimních dopravních aktivit
„Také odhad celoročních výsledků hospodaření za loňský rok je v relaci s růstem přepravních ukazatelů,“ řekl generální ředitel České správy letišť, s.p. a Letiště Praha-Ruzyně Ing. Martin Kačur. A dodal, že výsledky jsou pozitivně ovlivněny aktivním přístupem k obchodním partnerům, ve kterém bude ČSL pokračovat i nadále. „Například od ledna do března 2004 snížila ČSL přistávací poplatky na 145 korun za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti letadla na podporu zimních dopravních aktivit. Na 100 Kč za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti letadla jsme je pak snížili s platností od 1. listopadu 2004 do letošního 31. března. Díky tomu zaznamenává letiště nové projekty klasických i nízkonákladových aerolinií.“

Z Prahy do 112 destinací
V zimní sezoně letiště Praha nabízí spojení do 94 pravidelně létaných destinací. K nejoblíbenějším destinacím, kterými byly v roce 2004 Londýn/ Heathrow, Paříž/ Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam, Curych a Moskva, v letní sezoně přibudou další pravidelné destinace, jako například letiště v Bournemouthu, Doncasteru, Džidě, Kuvajtu, Monastiru, Rijádu a Bromma (Stockholm). Celkový počet míst, kam se bude moci z Prahy cestovat přímo, tak vzroste na 112. Začnou létat i noví dopravci, takže jejich počet dosáhne 54 provozujících pravidelnou osobní a 5 provozujících nákladní dopravu.

Na charterových letech 7,4 %
Zajímavé je, že růst pražského letiště je primárně ovlivňován rozvojem pravidelné dopravy. Zatímco pravidelné linky zaznamenaly 34% nárůst, tzv. charterové lety oproti roku 2003 vzrostly o 7,4 %. Pražské letiště na charterových letech odbavilo v červnu až září každý měsíc přes 200 tisíc pasažérů, což je ve srovnání s květnem dvojnásobek. Dokládá to, že letecká doprava kopíruje dovolenkové zvyklosti obyvatel České republiky a slouží jejich poptávce.

Transferoví cestující 9 – 10 %
„Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných linkách, kteří Prahu využili jako přestupní bod, zůstává v průběhu jednotlivých měsíců i v meziročním srovnání stabilní a pohybuje se mezi 9 – 10 %. Pozitivní je růst podílu letadel příznivé hlukové kategorie a s vyšší kapacitou cestujících,“ řekl náměstek generálního ředitele ČSL pro úsek letištního provozu Ing. Petr Hloušek.

Pohyby letadel 25,2 %
Dvouciferný růst ve výši 33,5 % v meziročním prosincovém srovnání potvrdil další klíčový ukazatel, pohyby letadel na pražském letišti. Jeho hodnota v prosinci 2004 dosáhla 12 271 pohybů letadel, v roce 2003 za stejné období to bylo 9 191. Za dvanáct měsíců roku 2004 to bylo celkem 144 962 pohybů, zatímco za stejné období 2003 téměř 116 tisíc. To v meziročním srovnání znamená nárůst o 25,2 %.

Cargo 23,7 %
V případě přepraveného nákladu (zboží a pošty) dosáhl celkový meziroční nárůst v prosinci 23,7 %. Zatímco během dvanáctého měsíce 2004 bylo přepraveno téměř 5 224 tun nákladu, v roce 2003 ve stejném období přes 4 222 tun. V ročním objemu 2004 bylo přepraveno celkem 52 086 tun, což je oproti roku 2003 zvýšení o 5776 tun.

Životní prostředí
Vliv rostoucího provozu Letiště Praha – Ruzyně na životní prostředí ČSL monitoruje prostřednictvím systému monitorovacích míst a v okolí pražského letiště je jich instalováno 11. Letos ČSL plánuje přes 80 mil. korun vydat především na protihluková okna rodinných domů v okolních obcích. Současně připravuje výstavbu nové dráhy 06R/ 24L, která by měla dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6 a 13 výrazně omezit. Výstavba by měla být zahájena v roce 2007 a dráha by mohla začít sloužit v roce 2009. Letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení o 95 % nižší. Peníze na realizaci protihlukových opatření získává ČSL z hlukových poplatků, které podle typu letadla a jeho hlukové certifikace činí 17 až 103 Kč na tunu. Veškeré tyto prostředky musí jít na investice do protihlukových opatření.

Výstavba Terminálu Sever 2
Stavební projekt EUropa (výstavba Terminálu Sever 2 v hodnotě 10 miliard korun) představuje realizaci šesti stavebních objektů, jejichž provoz bude jako celek zahájen v lednu roku 2006. Jejich hlavním posláním je rozšíření kapacity letiště a odbavování letů z a do zemí Evropské unie podle režimu stanoveného Schengenskými dohodami. Výkony letiště dokazují, že investice do projektu EUropa jsou vynakládány cíleně a efektivně. Praha je dnes nepochybně největším středoevropským leteckým uzlem v rámci nových členských zemí EU a branou do České republiky a příhraničních oblastí okolních zemí. Nový Terminál Sever 2 posouvá letiště Praha do další dimenze. Kromě dalšího nárůstu kapacity nad 10 milionů pasažérů ročně v 1. etapě (která se instalací technologií v následující fázi může zvýšit na 15 milionů osob) nabídne další rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v letištním areálu.

Spojovací objekt
byl ke dni tiskové konference (24. ledna 2005) dokončen z 58 %. Probíhá betonáž podlah, montáž sádrokartonových příček a rozvodů inženýrských sítí, strojovny vzduchotechniky a topení. Montují se travelátory a strojní časti výtahů. Provádějí se práce na zásobovacím tunelu.

Prst C
byl k 24. lednu 2005 dokončen z 59 %. Probíhá montáž rozvodů inženýrských sítí a montáž sádrokartonů. Umisťují se eskalátory a travelátory, montáž nástupních mostů bude zahájena v 1. čtvrtletí 2005. Projednává se možnost uvést Prst C do provozu už pro letní sezonu 2005. Tím by se zvýšil komfort cestujících, kteří by měli k dispozici 10 nových odletových čekáren s nástupními mosty.

Hlavní budova Terminálu Sever 2
byla k 24. lednu 2005 dokončena z 38 %. Vyzdívá se skelet, pracuje se na rozvodech inženýrských sítí. Práce na úpravách kotelny byly dokončeny a probíhá zkušební provoz. Vytápění stavby je lokální. Dokončeny byly i fasády. Provádí se práce na hlavních rozvodech v třídírně zavazadel.

Komunikace a estakáda
byly k 24. lednu 2005 dokončeny z 63 %. Probíhají práce na montáži zábradlí a dláždění chodníků pod estakádou, ze 60 % je hotova silnice za budovou Terminálu Sever 2 a brzy budou zahájeny práce na komunikacích v úrovni podlaží v příletové hale.

Zlepšení letištního provozu díky Terminálu Sever 2
Zvýšení počtu nástupních mostů o 10 v odbavovacím prstu C (celkem jich bude 27).
Možnost oddělení cestujících do a z destinací v rámci EU od ostatních mezinárodních letů.
Otevření nových konferenčních prostor uvnitř letiště, větších prostor pro speciální skupiny pasažérů, jako jsou například salonky pro business klientelu, pro cestující s dětmi, VIP, lékárna apod.
Vybavení tranzitního prostoru hotelovými pokoji.
Významně se zvýší počet obchodů a stravovacích kapacit ve veřejných i tranzitních prostorách terminálu.
Podstatně se rozšíří zázemí pro letecké společnosti a pro zaměstnance.
Anna Kovaříková





www.csl.cz