Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Generální ředitel České správy letišť, s.p. a Letiště Praha-Ruzyně
Ing. Martin Kačur 24. ledna 2005 na tiskové konferenci v Obecním domě
v Praze konstatoval, že v prosinci 2004 mezinárodní Letiště
Praha-Ruzyně odbavilo celkem 712 633 pasažérů, z nichž drtivá většina
cestovala z evropských zemí (653 719 osob). Pro Prahu to v meziročním
srovnání znamenalo za měsíc prosinec nárůst o 26,8 %. Pro porovnání,
počet cestujících, kteří na pražské letiště přilétali či z něj
odlétali v prosinci 2003, činil 562 027 osob. Od ledna do prosince
2004 ruzyňským letištěm prošlo celkem 9 696 413 cestujících,
zatímco za celý rok 2003 to bylo 7 463 120 osob. Meziroční nárůst za
celé období roku 2004 tedy činil 29,9 %.
Historickým rekordem
Více než 9,69 milionu cestujících odbavených za jeden rok je absolutním
historickým rekordem pražského letiště a odpovídá více než dvojnásobku
počtu cestujících za celý rok 1999, kdy jím prošlo 4,82 milionu osob.
Praha tak svými výkony dosahuje k vyšší kategorii světových letišť
odbavujících více než 10 milionů pasažérů v průběhu jednoho roku.
Nejsilnější provoz letiště zajišťovalo v červenci, srpnu a září
2004, kdy počet cestujících v každém měsíci přesáhl milion, a už
10. října byl odbaven větší počet pasažérů než za celý předchozí
rok 2003. V prosinci překonalo letiště další rekord, když se počet
cestujících odbavených od 1. ledna 2004 přehoupl poprvé v historii přes
9 milionů. Červenec a srpen byly i měsíce s počty pohybů letadel nad
14 000, nejvyššími v roce 2004.
Na podporu zimních dopravních aktivit
„Také odhad celoročních výsledků hospodaření za loňský rok je
v relaci s růstem přepravních ukazatelů,“ řekl generální ředitel
České správy letišť, s.p. a Letiště Praha-Ruzyně Ing. Martin Kačur.
A dodal, že výsledky jsou pozitivně ovlivněny aktivním přístupem
k obchodním partnerům, ve kterém bude ČSL pokračovat i nadále.
„Například od ledna do března 2004 snížila ČSL přistávací poplatky
na 145 korun za 1 tunu maximální vzletové hmotnosti letadla na podporu
zimních dopravních aktivit. Na 100 Kč za 1 tunu maximální vzletové
hmotnosti letadla jsme je pak snížili s platností od 1. listopadu 2004 do
letošního 31. března. Díky tomu zaznamenává letiště nové projekty
klasických i nízkonákladových aerolinií.“
Z Prahy do 112 destinací
V zimní sezoně letiště Praha nabízí spojení do 94 pravidelně
létaných destinací. K nejoblíbenějším destinacím, kterými byly v roce
2004 Londýn/ Heathrow, Paříž/ Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam,
Curych a Moskva, v letní sezoně přibudou další pravidelné destinace, jako
například letiště v Bournemouthu, Doncasteru, Džidě, Kuvajtu, Monastiru,
Rijádu a Bromma (Stockholm). Celkový počet míst, kam se bude moci z Prahy
cestovat přímo, tak vzroste na 112. Začnou létat i noví dopravci, takže
jejich počet dosáhne 54 provozujících pravidelnou osobní a
5 provozujících nákladní dopravu.
Na charterových letech 7,4 %
Zajímavé je, že růst pražského letiště je primárně ovlivňován
rozvojem pravidelné dopravy. Zatímco pravidelné linky zaznamenaly 34%
nárůst, tzv. charterové lety oproti roku 2003 vzrostly o 7,4 %. Pražské
letiště na charterových letech odbavilo v červnu až září každý
měsíc přes 200 tisíc pasažérů, což je ve srovnání s květnem
dvojnásobek. Dokládá to, že letecká doprava kopíruje dovolenkové
zvyklosti obyvatel České republiky a slouží jejich poptávce.
Transferoví cestující 9 – 10 %
„Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných
linkách, kteří Prahu využili jako přestupní bod, zůstává v průběhu
jednotlivých měsíců i v meziročním srovnání stabilní a pohybuje se
mezi 9 – 10 %. Pozitivní je růst podílu letadel příznivé hlukové
kategorie a s vyšší kapacitou cestujících,“ řekl náměstek
generálního ředitele ČSL pro úsek letištního provozu Ing. Petr
Hloušek.
Pohyby letadel 25,2 %
Dvouciferný růst ve výši 33,5 % v meziročním prosincovém srovnání
potvrdil další klíčový ukazatel, pohyby letadel na pražském letišti.
Jeho hodnota v prosinci 2004 dosáhla 12 271 pohybů letadel, v roce
2003 za stejné období to bylo 9 191. Za dvanáct měsíců roku 2004 to
bylo celkem 144 962 pohybů, zatímco za stejné období 2003 téměř
116 tisíc. To v meziročním srovnání znamená nárůst o 25,2 %.
Cargo 23,7 %
V případě přepraveného nákladu (zboží a pošty) dosáhl celkový
meziroční nárůst v prosinci 23,7 %. Zatímco během dvanáctého měsíce
2004 bylo přepraveno téměř 5 224 tun nákladu, v roce 2003 ve stejném
období přes 4 222 tun. V ročním objemu 2004 bylo přepraveno celkem
52 086 tun, což je oproti roku 2003 zvýšení o 5776 tun.
Životní prostředí
Vliv rostoucího provozu Letiště Praha – Ruzyně na životní prostředí
ČSL monitoruje prostřednictvím systému monitorovacích míst a v okolí
pražského letiště je jich instalováno 11. Letos ČSL plánuje přes
80 mil. korun vydat především na protihluková okna rodinných domů
v okolních obcích. Současně připravuje výstavbu nové dráhy 06R/ 24L,
která by měla dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na
hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6 a 13 výrazně omezit. Výstavba by
měla být zahájena v roce 2007 a dráha by mohla začít sloužit v roce
2009. Letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení o 95 %
nižší. Peníze na realizaci protihlukových opatření získává ČSL
z hlukových poplatků, které podle typu letadla a jeho hlukové certifikace
činí 17 až 103 Kč na tunu. Veškeré tyto prostředky musí jít na
investice do protihlukových opatření.
Výstavba Terminálu Sever 2
Stavební projekt EUropa (výstavba Terminálu Sever 2 v hodnotě 10 miliard
korun) představuje realizaci šesti stavebních objektů, jejichž provoz bude
jako celek zahájen v lednu roku 2006. Jejich hlavním posláním je
rozšíření kapacity letiště a odbavování letů z a do zemí Evropské
unie podle režimu stanoveného Schengenskými dohodami. Výkony letiště
dokazují, že investice do projektu EUropa jsou vynakládány cíleně a
efektivně. Praha je dnes nepochybně největším středoevropským leteckým
uzlem v rámci nových členských zemí EU a branou do České republiky a
příhraničních oblastí okolních zemí. Nový Terminál Sever 2 posouvá
letiště Praha do další dimenze. Kromě dalšího nárůstu kapacity nad
10 milionů pasažérů ročně v 1. etapě (která se instalací
technologií v následující fázi může zvýšit na 15 milionů osob)
nabídne další rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící
v letištním areálu.
Spojovací objekt
byl ke dni tiskové konference (24. ledna 2005) dokončen z 58 %. Probíhá
betonáž podlah, montáž sádrokartonových příček a rozvodů
inženýrských sítí, strojovny vzduchotechniky a topení. Montují se
travelátory a strojní časti výtahů. Provádějí se práce na zásobovacím
tunelu.
Prst C
byl k 24. lednu 2005 dokončen z 59 %. Probíhá montáž rozvodů
inženýrských sítí a montáž sádrokartonů. Umisťují se eskalátory a
travelátory, montáž nástupních mostů bude zahájena v 1. čtvrtletí
2005. Projednává se možnost uvést Prst C do provozu už pro letní sezonu
2005. Tím by se zvýšil komfort cestujících, kteří by měli k dispozici
10 nových odletových čekáren s nástupními mosty.
Hlavní budova Terminálu Sever 2
byla k 24. lednu 2005 dokončena z 38 %. Vyzdívá se skelet, pracuje se na
rozvodech inženýrských sítí. Práce na úpravách kotelny byly dokončeny a
probíhá zkušební provoz. Vytápění stavby je lokální. Dokončeny byly
i fasády. Provádí se práce na hlavních rozvodech v třídírně
zavazadel.
Komunikace a estakáda
byly k 24. lednu 2005 dokončeny z 63 %. Probíhají práce na montáži
zábradlí a dláždění chodníků pod estakádou, ze 60 % je hotova silnice
za budovou Terminálu Sever 2 a brzy budou zahájeny práce na komunikacích
v úrovni podlaží v příletové hale.
Zlepšení letištního provozu díky Terminálu Sever 2
Zvýšení počtu nástupních mostů o 10 v odbavovacím prstu C (celkem
jich bude 27).
Možnost oddělení cestujících do a z destinací v rámci EU od ostatních
mezinárodních letů.
Otevření nových konferenčních prostor uvnitř letiště, větších prostor
pro speciální skupiny pasažérů, jako jsou například salonky pro business
klientelu, pro cestující s dětmi, VIP, lékárna apod.
Vybavení tranzitního prostoru hotelovými pokoji.
Významně se zvýší počet obchodů a stravovacích kapacit ve veřejných
i tranzitních prostorách terminálu.
Podstatně se rozšíří zázemí pro letecké společnosti a pro
zaměstnance.
Anna Kovaříková