Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
2 023 652 pasažérů
V prvním čtvrtletí 2005 odbavilo mezinárodní Letiště Praha-Ruzyně
celkem 2 023 652 pasažérů, což oproti loňskému prvnímu čtvrtletí
znamená nárůst o 17,7 %. Praha svými výkony dosahuje k vyšší
kategorii světových letišť odbavujících více než 10 milionů
pasažérů v průběhu jednoho roku a zaujímá co do výkonu třicáté
místo v Evropě.
„Růstový trend počtu transferových cestujících na pravidelných
linkách, kteří Prahu využili jako přestupní bod, zůstává v průběhu
jednotlivých měsíců i v meziročním srovnání stabilní a pohybuje se
mezi 18 až 19 %. Pozitivní je růst podílu letadel příznivé hlukové
kategorie a s vyšší kapacitou cestujících“, říká náměstek
generálního ředitele ČSL pro úsek letištního provozu Ing. Petr
Hloušek.
Pohyby letadel o 23,2 %
Dvouciferný růst ve výši 23,2 %, porovnáme-li první čtvrtletí roku
2004 a 2005, přinesl další klíčový ukazatel, pohyby letadel na pražském
letišti. Jeho hodnota v prvním čtvrtletí 2005 dosáhla 34 282 pohybů
letadel (tj. vzletů a přistání).
„Vývoj přepravních ukazatelů potvrzuje, jak nezbytně pražské letiště
a hlavní město Praha potřebují postavit novou dráhu, paralelní se
současnou hlavní dráhou. Zejména, má-li plánovaná výstavba parametry
ekologicky zaměřeného projektu, který výrazně sníží hlukovou zátěž
až 170 tisícům obyvatel hlavního města,“ konstatuje generální ředitel
České správy letišť, s.p. a Letiště Praha-Ruzyně Ing.
Martin Kačur.
Zboží a pošta o 3,6 %
V případě přepraveného nákladu (zboží a pošty) dosáhl meziroční
nárůst v prvním čtvrtletí 3,6 %, tedy zhruba pětinový růst ve
srovnání s osobní přepravou. Na rozdíl od přepravy cestujících,
nákladní přeprava se do Prahy dostává převážně jako dokládka na
pravidelných linkách s pasažéry. Speciální nákladní lety se
v průměru uskuteční čtyři denně a z velké většiny jsou
transportovány menšími turbovrtulovými letadly. Výjimkou je cargo
společnosti DHL (létá 7× týdně letadlem B757) a China Airlines (létá 2×
týdně typem B747/400F).
„Jestliže se tedy na letišti Praha-Ruzyně v průměru uskuteční kolem
čytř set pohybů letadel denně, pak nákladní doprava tvoří 2 %
celkového provozu letiště,“ sděluje Ing. Petr Hloušek a dodává, že ve
srovnání s Vídní a Budapeští je objem nákladní přepravy na pražském
letišti podprůměrný.
Objem nákladní přepravy a odbavených cestujících v roce 2004
letiště | cestující v tisících | procenta | pošta a náklad v tunách | procenta |
Praha | 9 696 | 100 | 52 086 | 100 |
Vídeň | 14 786 | 152 | 145 603 | 279 |
Budapešť | 6 445 | 66 | 57 503 | 110 |
Letiště Praha-Ruzyně získalo prestižní ocenění v soutěži World
Airport Awards 2005, v sekci Nejlepší letiště Střední / Východní
Evropy. V této kategorii se umístilo na 1. místě. Po dobu deseti měsíců
loňského roku hodnotili cestující veškeré služby od zajištění
bezpečnosti, servisu pro pasažéry všech cestovních kategorií přes
občerstvení až po možnost najít na letišti klidné místo k relaxaci.
Hodnotitelé ale neopomíjejí ani běžné záležitosti, jako je dostatek
míst k sezení v čekárnách anebo možnost spolehnout se na čistotu
toalet.
„Pražské letiště je dobrým vyslancem nádherného města a odráží
moderního ducha obyvatel Česka,“ říká hlasující Ramón Fretz. Další
respondent, Mats Genberg, sděluje: „Oproti řadě jiných evropských
letišť překvapivě bezproblémově fungující letiště. Hezká
architektura. Prostorné, snadno se orientujete, klidná atmosféra.
Bezpečnostní kontrola byla přátelská, ale profesionální…“
„Výsledek soutěže, v níž hlasují běžní cestující, nás těší a
přesvědčuje, že se péče o kvalitu vyplatí a přivede do Prahy další
klientelu, která si zvolí Prahu jako příjemný přestupní bod na svých
cestách,“ řekl generální ředitel České správy letišť, s.p. a
Letiště Praha-Ruzyně Ing. Martin Kačur.
Soutěž, která od roku 1990 celosvětové hodnotí letiště a letecké
společnosti, pořádá společnost Skytrax. Letos se shromáždilo
4,8 milionů anketních odpovědí pasažérů z 86 zemí. Na druhém místě
se v kategorii letišť regionu Střední / Východní Evropa umístilo
moskevské letiště Domodědovo, třetí pozici zaujalo letiště Varšava.
Anna Kovaříková