Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Moravskoslezský kraj navštěvuji často. V době, kdy jsme se
potkali s předsedou představenstva a ředitelem Letiště Ostrava, a.s. Ing.
Lubošem Vavrošem, jsem tam dokončoval sedmé „lázeňské“ vydání
Všudybylu. A tak jsem hned v úvodu mohl konstatovat, že jsem ze strany
lázní zaregistroval velká očekávání od otevření dalších leteckých
linek na Letiště Leoše Janáčka Ostrava, zejména pak z vysoce
perspektivních trhů Ruské federace.
Je to tak. Dnes už máme konkrétně definované partnery, kteří by
zabezpečovali dopravu mezi Moskvou a Ostravou. Měli bychom létat na letiště
Domodědovo, které je pro podnikatelskou sféru velice atraktivní.
19. června jsme podepsali základní koncept nastavující smluvní vztahy
mezi našimi letišti a dopravci, tak abychom byli schopni letos začít
provozovat spojení. Oproti původnímu modelu, který předpokládal
spoluúčast regionu, nebude provoz dotován z veřejných prostředků. Budeme
jej zahajovat rovnou na ryze komerční bázi. Důvodem, proč dopravci
nechtějí využít dotačního programu, je, že by to omezovalo jejich
obchodní politiku. Za cenu vyššího rizika se totiž spoluúčastí našeho
i moskevského letiště i obou dopravců otevírají velké možnosti
flexibilně reagovat na potřeby trhu. Ať už co se týká počtu spojení nebo
sedačkové kapacity. Cílem by měl být denní provoz mezi Ostravou a
Moskvou .
Pane předsedo, jako žába na prameni mi připadají konsekvence
smlouvy z konce šedesátých let, stanovující, že jediné místo, kam se
k nám smí z Ruska létat, je Praha.
To je zapeklitá kauza. Tato dosud platná smlouva je z roku 1969 a byla
podepsána mezi Svazem sovětských socialistických republik a Československou
socialistickou republikou. Samotná smlouva je veřejná, ale existuje k ní
zhruba jednadvacet dodatků, u nichž už ta transparentnost tak veliká není.
Nicméně, pokud víme, česká strana má směrem k Ruské federaci snahu
liberalizovat trh. Začátkem června na toto téma proběhla koordinační
jednání mezi leteckými úřady Ruské federace a České republiky
o změnách, popř. o přípravě nové smlouvy. Máme ujištění, že ani
česká a ani ruská strana nebudou dělat problémy při zahajování
leteckého mostu mezi Moskvou a Ostravou.
Moravskoslezský kraj je dnes nejdynamičtěji hospodářsky se
rozvíjejícím regionem Česka a Letiště Leoše Janáčka Ostrava českým
mezinárodním letištěm s největší dynamikou růstu.
Samozřejmě vše souvisí se vším. Letecké spojení je klíčem k tomu, aby
Moravskoslezský kraj mohl rozšiřovat svůj růstový potenciál zejména ve
vazbě na východní trhy, ale nejen na ně. Máme tady těžký průmysl –
společnost Evraz. Automobilový průmysl. Léčebné lázeňství, které je
druhé největší v České republice aj. Letiště Ostrava, a.s. reaguje na
poptávku regionu a těch, kdo v Moravskoslezském kraji chtějí investovat.
Mezinárodní letiště je v každém případě během na dlouhou trať.
S naším mošnovským jsme začali takto razantně pracovat až poté, co
přešlo zpod kurately České správy letišť, tedy zpod Ministerstva dopravy
ČR pod Moravskoslezský kraj, což bylo na přelomu roků 2004 a 2005. Pak
následovala nezbytná doba na restrukturalizaci, na vnitřní
infrastrukturální změny, na přípravu investic a investice do rozvoje
základní infrastruktury. Tedy, výstavba odbavovací haly, rekonstrukce
dráhového systému, příprava létání za nízkých dohledností a s tím
související výpadky dráhy a omezení provozu. Ale je tomu dva a půl roku a
nastal čas, kdy by měly být vidět výsledky tohoto snažení. Jak po
stránce obchodní, tak na infrastruktuře. Co se týká celkové dynamiky
Letiště Leoše Janáčka Ostrava, poslední měsíce se drží kolem patnácti
procent oproti srovnatelným obdobím loňského roku. Pokud vezmeme v potaz,
že zatím nebylo zahájeno žádné další spojení ani nová destinace, jsou
tyto nárůsty dány tím, že na linkách do Prahy a do Vídně máme
vytíženost mezi sedmdesáti až osmdesáti procenty. Pro nás je velmi
potěšující, že se linka do Vídně ukázala životaschopnou. I ona běží
mimo dotovaný program. No, a kromě zmiňovaného chystaného spojení na
Moskvu, jež zřejmě opět zvedne výkony našeho letiště, jsou
v přípravě další tři destinace s různým zájmem z Evropy –
Amsterodam, Brusel a Londýn.
Velký objem byznysu vašemu letišti přináší
cargo.
Naše strategie zůstává stejná. Být mezinárodním regionálním
letištěm, které nabízí všechny segmenty letecké dopravy. Co se carga
týká, tam cítíme velký potenciál ve vazbě na rozvíjející se
automobilový průmysl a nejen na něj. Udělali jsme další kroky v rozvoji
infrastruktury. Dnes máme otevřen cargo-terminál a paralelně běží projekt
kamenného cargo-terminálu takových parametrů, jež Ostravě umožní
vstoupit do trhu pravidelného leteckého spojení, u nějž je primárním
imperativem rychlost. Tedy co nejrychleji letadlo na letišti v Ostravě
„otočit“, vyložit a naložit.
Low-costy jsou stále frekventovaným tématem.
Bezesporu. Zaznívá na všech konferencích a setkání, jichž se
zúčastňujeme. Dnes už mohu říci, že se skupina mezinárodních
regionálních letišť v Evropě začíná přiklánět k názoru, že
letiště není možné budovat jako jednostranně orientované, natož jen na
nízkonákladové dopravce. Low-costový trh je vysoce turbulentní. Změny
mohou nastat rychle a masivně. Můžeme se podívat na Bratislavu, Krakov a
koneckonců v současné době je cítit pokles zájmu i o létání do Prahy
ze strany britských cestujících. Zatímco velká letiště mají
„polštáře“, jak takové výpadky vykrýt, u regionálních je potřeba,
aby jimi nabízené služby byly daleko více vybalancované. Takže se
snažíme jak o cargo, tak o charterové a pravidelné linky. A neuzavíráme
se ani low-costům, ale v takovém programu, který má perspektivu
dlouhodobého přežití. Tzn., dokáže-li region udržet provoz svou vlastní
poptávkou.
Nedávno jste se vrátil z konference v Portu.
Tentokrát se tam konaly dvě konference. Jednak o rozvoji leteckých
spojení – network development, a vedle toho proběhla konference skupiny
SMAG – malých a středních regionálních letišť – v rámci Asociace
letišť Evropy. Velmi mne tam potěšilo zjištění, jak velkou povědomost
tam měli o konferenci v Ostravě, zaměřené na problematiku rozvoje
regionálních letišť, kterou pořádala Asociace evropských regionů.
Z Letiště Leoše Janáčka Ostrava létají nejen Češi, ale
i Poláci a Slováci, a to zejména charterovými linkami cestovních
kanceláří.
Ano, zahájili jsme aktivnější marketingovou kampaň směrem k podpoře
Letiště Leoše Janáčka Ostrava jako nástupiště pro cesty na letní
dovolené. Velmi tomu napomohl vstup Česka a jeho sousedních států do
schengenského prostoru. Odstranění hraničních bariér znamená i lepší
časovou dostupnost našeho letiště z Polska a Slovenska. Samozřejmě
všichni očekáváme, že tomu velmi napomůže dokončení dálnice, jež
propojí polskou dálniční síť s naší. Pak příjezdové časy z jižní
strany Polska budou v řádu desítek minut a u západního Slovenska od
čtyřiceti minut do hodiny. Snažíme se motivovat i ty regiony, které
v předchozích letech volily (byť trošku iracionálně) dojíždění
směrem na Brno. Jenomže Brno svůj osud vzalo do svých rukou přeci jen
o něco dřív než my a navíc má přístup od dálnice. Přístup na
letiště je opravdu důležitý. Podle dostupných informací 30 %
cestujících k dopravě na naše letiště využívá železnice. My víme,
že Letiště Leoše Janáčka Ostrava bude mít vlakové spojení někdy
v roce 2011 či 2012, a to přímo do letištního terminálu. Ale abychom na
tu dobu už byli dostatečně připraveni, využíváme nevelké vzdálenosti
mezi letištěm a železniční stanicí Studénka, která je na hlavním
koridoru mezi Ostravou a Přerovem. Za sedm až deset minut jsme odtud od vlaku
schopni cestující dopravit až k našemu terminálu. Provozujeme shuttle bus
mezi Studénkou a letištěm. Kdo má letenku nebo poukaz na zájezd, toho
dopravujeme na své náklady. Naše představa je taková, že by nádraží ve
Studénce mohlo fungovat jako vzdálený letištní terminál. A co se týče
příjezdů vlastními vozy? Teď jsem se byl u nás podívat na odlet
charterového spoje a velmi mne potěšilo, že osm z deseti aut pasažérů,
kteří si ostravské letiště vybrali k nástupu na dovolenou, bylo ze
Zlínského kraje.
Po nástupu Central Connect Airlines, jež spojují Ostravu
s Vídní, začíná být vyvážené i pravidelné spojení z Ostravy do
Prahy.
Moravskoslezský kraj je totiž spádovou oblastí tří až pět milionů
pasažérů. Díky spojení přes Prahu a Vídeň začíná být využívána
možnost zahájit let do mnoha světových destinací už u nás v Ostravě.
Jsme rádi, že zájem o tyto linky roste. Čekáme, co bude výslednicí
nalezení strategického partnera pro ČSA, protože podle toho, kdo se jím
stane, se bude odvíjet strategie národního leteckého dopravce a jeho
letadlový park. Ale bez ohledu na to, jak to dopadne, pracujeme nepřetržitě
a s vysokým nasazením na tom, abychom pro České aerolinie byli po Letišti
Praha-Ruzyně druhým zajímavým alternativním letištěm pro potenciálně
větší letadla a provozy na velké vzdálenosti. A to i díky údržbovému
centru, parametrům dráhového systému a třetí kategorii – možnosti
létání za nízkých dohledností. Jsme přesvědčeni, že i náš národní
letecký dopravce k tomu může dospět, a považovat za potřebné
participovat na rozšiřování portfolia přímých spojení z Ostravy do
dalších destinací ve světě.
Pro každé letiště je výhodou, když na něm má domovskou
základnu letecká společnost.
To, čím jsou pro Letiště Praha ČSA, je pro nás univerzální letecká
společnost CCA, která provozuje jak pravidelnou osobní přepravu, tak cargo,
mající záběr po celé Evropě. Funguje v Itálii, Německu, ve Finsku. Se
zvyšujícím se potenciálem naší spádové oblasti i ona velmi dbá na
rozvoj svých leteckých aktivit na letišti v Ostravě. Partnerství
leteckých společností vždy dává větší šanci tomu, aby linka byla
zachována a fungovala dlouhodobě. Paralelně s tím je pro nás velmi
zajímavou aktivitou rozvoj naší vlastní údržby. Otevřeli jsme tu
opravárenské centrum, které se svými parametry řadí k největším ve
střední Evropě (není-li vůbec největší). Velmi dobrou zprávou je, že
už došlo k podpisům s odběrateli služeb údržby větších letadel.
V počátku to budou stroje velikosti Boeing 737 a ke konci roku bychom měli
začínat s velikostí Boeing 757 a pak už nám zbývá jen sedm čtyři
sedmička.