Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
„Lázně a město jedno jsou“ je mottem, které jsme začali uplatňovat od roku 1994, kdy jsem byl poprvé zvolen třeboňským starostou. Právě tato symbióza způsobila velice významný rozvoj lázeňství a na něj navazující hospodářský a společenský rozvoj Třeboně a jejího okolí.
Se starostou města Třeboň a předsedou Sdružení lázeňských
míst České republiky Ing. Jiřím Houdkem se v tomto malebném lázeňském
městě potkáváme 25. května 2011, abychom si povídali o tom, jak lze
z rybníkářského jihočeského města udělat jedno
z nejvyhlášenějších lázeňských míst v České republice, kam rádi
jezdí nejen pacienti, ale i rehabilitovat vrcholoví sportovci, státníci a
populární osobnosti.
Jirko, jak to udělat?
Třeboň měla obrovské štěstí, že jsme hned po r. 1990 přijali
filozofii, že město bude městský majetek prodávat jen v minimální
míře, a že naopak bude některé majetky získávat zpět. Právě lázně,
ať už Bertiny nebo Aurora, se jevily pro rozvoj města jako zcela zásadní.
Proto jsme v r. 1992 získali Bertiny lázně a v r. 1998 Lázně Aurora.
Podnikatelský záměr s oběma lázněmi byl, že budeme zásadním způsobem
navyšovat jejich léčebnou kapacitu a nenavyšovat ubytovací. Prostor
uplatnit se, který tak vytvoříme pro rozvoj podnikání, že dáme
k dispozici dalším podnikatelským subjektům. Majitelé domů v okolí
lázní je tak totiž mohli s reálným podnikatelským záměrem opravit a
adaptovat na apartmány a penziony, jež se staly ubytovacími depandanty pro
naše léčebné lázně. U Bertiných lázní to bylo zejména historické
centrum Třeboně, kde po jejich rekonstrukci v r. 1996–97 došlo k velkému
nárůstu lůžkové kapacity. Stejně tomu bylo i u Lázní Aurora.
Z evropských fondů jsme zainvestovali rozvoj Wellness centra a z dalších
dotačních titulů rozvoj infrastruktury pro poskytování léčebných
lázeňských procedur. Tato součinnost municipálního a soukromého
podnikatelského sektoru záhy začala městu a státu přinášet výrazně
pozitivní hospodářský efekt včetně snižování nezaměstnanosti. V r.
1998 do třeboňských lázní přijelo zhruba deset tisíc hostů. V r.
2010 už to bylo třicet tisíc. To je za dvanáct let poměrně strmý
nárůst, který by určitě nemohl být, kdyby město Třeboň, coby vlastník
lázní, tuto filozofii nezvolilo a snažilo se stoprocentně zabezpečovat
i ubytování svých hostů. Na to by nejen nemělo sílu, ale navíc by
neumožnilo takový rozmach soukromých podnikatelských iniciativ na
svém území.
Jirko, kromě toho, že jsi zase starostou Třeboně, už jsi
opět i předsedou Sdružení lázeňských míst ČR. Jaký je rozdíl mezi
snahami vytěsnit léčebné lázeňství ze systému zdravotní péče hrazené
z veřejných zdrojů v průběhu uplynulých dvaadvaceti let, a nyní, v r.
2011?
Zásadní. Současné snahy jsou velice silné a ne tolik věcné. Spíš
politicky motivované předvést nějakou reformu zdravotnictví. Možná
i kvůli ekonomickým tlakům, které jsou momentálně nejsilnější,
v porovnání s ostatními obdobími, kdy čas od času rovněž zaznívaly
proklamace zredukovat léčebnou lázeňskou péči. Stále ještě doznívá
hospodářská deprese, protože krize není zcela zažehnána. Tato situace má
některé politiky přimět k tomu, nahonem něco udělat. Zredukovat výdaje
státu na léčebné lázeňství, resp. vytlačit medicínský obor balneologii
ze systému českého veřejného zdravotnictví, se jim jeví jako jejich
kariéry nejméně ohrožující. A zřejmě i proto se na léčebném
lázeňství snaží demonstrovat svoji „odvahu“ prosazovat úspory
v českém zdravotnictví, protože léková politika aj., to je pro ně
„příliš silná káva“. Tak, jako v minulých obdobích, i dnes
považuji snahy ušetřit na úkor léčebného lázeňství za
národohospodářsky zoufalé. A to z toho důvodu, že léčebné
lázeňství je zcela fungující rentabilní oblastí českého zdravotnictví.
A nejen zdravotnictví, ale i místního hospodářství – zejména
obchodní platformy vytvářené cestovním ruchem. Spotřebitelé, které
lázeňství přivádí na území Česka, výrazným způsobem zvyšují kupní
sílu našeho malého českého desetimilionového trhu. Trend vývoje
návštěvnosti našich (a nejen třeboňských) lázní, ať už zahraniční
klientelou nebo tuzemskou, je jednoznačně vzestupný. Proč bychom měli
redukovat něco, co tuto zemi živí? Co výrazným způsobem snižuje
nezaměstnanost v regionech a přispívá do veřejných rozpočtů domácím a
zahraničním inkasem. Nehledě na to, že ekonomické rozvahy říkají, že
jedno zrušené místo v léčebném lázeňství, k jejichž likvidaci by
v případě realizace proklamovaných reforem muselo dojít, znamená úbytek
dvou a půl pracovního místa v navazujících činnostech. Lázeňství je
totiž jakoby taková sněhová koule, na kterou se nabaluje mnoho dalších
hospodářských aktivit a pracovních míst, a to i ve veřejném sektoru.
Každá redukce a útlum kapacit léčebného lázeňství, a díky tomu
rušení pracovních míst v léčebném lázeňství, vygeneruje
mnohonásobně větší výdaje a ztráty státu, ať už na sociální
záchrannou síť za pozbytá pracovní místa, nebo díky nižšímu výběru
daní. Škody, které by toto z kontextu vytržené „šetření“
indukovalo, tak dalece předčí přínosy.