Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Nesnaž se předčit ostatní,
nýbrž sám sebe
Marcus Tullius Cicero (103 – 43 př.n.l.)
Hrabě Jan Petr Straka z Nedabylic a Libčan odkázal rodové jmění na vzdělávání mladých mužů z řad zchudlé šlechty. Vzdělávací ústav byl postaven v letech 1891 až 1896. Vybavení paláce bylo na svou dobu moderní. V přízemí byly provozní kanceláře a byty personálu. V prvním a druhém patře studovny, modlitebna a ložnice. Byla zde aula, jídelna, krytý bazén, tělocvična, sály taneční a šermířský, nemocnice i vězení pro studenty, kteří porušili ústavní řád. Od roku 1920 Strakova akademie sloužila posluchačům vysokých škol jako Akademický dům. Už za první republiky tu sídlily státní orgány. Za druhé světové války byla Strakova akademie sídlem protektorátní vlády. Po ní pak úřadu předsednictva první poválečné vlády, kterou až do dneška následovaly úřady všech dalších vlád.
Neodpustím si
podotknutí), že hlavní téma vydání Všudybylu – lidské zdroje – mne
inspirovalo k návštěvě instituce bezesporu dodnes výchovné, a to Strakovy
akademie. Vedoucí Úřadu vlády JUDr. Ivan Přikryl byl totiž tak laskav, a
vyhověl mé žádosti o interview.
Přes mnohovýznam vašeho konstatování, historie i současnost Strakovy
akademie s oblastí lidských zdrojů hodně souvisí. Úřad vlády je totiž
nositelem řady gescí. To, co není v přímé kompetenci některého
z ministerstev nebo kde se kompetence překrývá mezi více úřadů, padá na
nás. Jedna z oblastí se týká i lidských zdrojů. Kvality úředníků
státní správy, jejich vzdělávání, vytváření podmínek pro
zaměstnávání ve státní správě a v neposlední řadě jazykové
přípravy. Úřad vlády sice není ten, který by vyhledával lidské zdroje a
včleňoval je do systému, ale jsme místem, které práci s nimi a jejich
fungování v oblasti státní správy a v samosprávách dává metodický
rámec. Pro ten účel je součástí naší struktury Institut státní
správy.
No, začněme u vás.
Jaká je pracovní náplň vedoucího Úřadu vlády?
Promiňte, že trochu odbočím. Úřad vlády je zvláštní útvar a já jeho
statutárním představitelem jmenovaným vládou. Říkám to proto, že Úřad
vlády je sice správní úřad, ale zvláštní. Od jiných odlišný. Ve své
gesci má mimo jiné sekce například sekci předsedy vlády, sekci
legislativně právní, v jejíž čele stojí ministr Zářecký, sekci
místopředsedy vlády pro ekonomiku pana místopředsedy Havla a sekretariáty
všech místopředsedů. Statutárně zodpovídám za hospodaření těchto
útvarů, ale neřídím je. Práce vedoucího úřadu vlády je rozdělena do
určitých segmentů. Jedna věc je řízení Úřadu vlády jako instituce
státního úřadu, jeho útvarů a asi deseti komisí. V tomto úřad řídím
po stránce organizační a hospodářské, nikoli však po stránce věcné.
Páni ministři a další ústavní činitelé, kterým Úřad vlády poskytuje
servis, to mají jakoby lehčí než ostatní ministři, protože se starají
jen o věcnou stránku. To jedno specifikum. Ostatní útvary úřadu vlády
řídím se vším všudy, tedy i věcně. Důležité je také to, co ode mne
očekává pan předseda vlády, neboť mu vytvářím podmínky pro řízení
vlády, její činnost, organizační i administrativní přípravu vládních
jednání atd. Není tajemstvím, že si mne vybral už za svého náměstka,
když byl ministrem pro místní rozvoj. Potěšilo mě, když mi nabídl
i vedení tohoto úřadu. Dává mi celou řadu úkolů, které strategicky
rozhodne, a protože je člověkem velmi pracovitým a s velkými ambicemi,
nechává mi jejich část k přímé realizaci. K předjednání,
vypracování návrhů apod. To jsou dvě dominantní části. Třetí je
protokol. Abychom věděli, když se někdo hlásí k předsedovi vlády, jakou
má historii a proč přichází, a nedopustili kompromitování ústavních
činitelů. Na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR to bylo snazší, dělal
jsem práci, v níž jsem se pohyboval většinu svého života – bytovou
politiku a její koncepci. Psali jsme zákony. Pro mne to bylo více hobby než
práce, i když jí bylo až až. Chvíli jsem proto váhal, když jsem dostal
nabídku jít pracovat jako vedoucí Úřadu vlády. Říkal jsem si, nebude-li
to příliš monotónní. Již první dny mne přesvědčily, že ne. Je to
zajímavá, náročná a intenzivní práce. Obvykle ji začínám kolem šesté
ráno a končívám v devět večer. Je to ohromná životní zkušenost.
Dovolím si přejít na jiné téma. Na Ministerstvu pro místní rozvoj
ČR jste byl nepsaným korunním princem sekce cestovního ruchu.
Jen technicky, podotýkám. Z protokolárního hlediska jsem pana ministra
zastupoval na jednáních, kterých se měl, avšak nemohl zúčastnit.
V mezinárodním prostředí jsem se však pohyboval už dlouho před tím.
Jako člen exekutivy Mezinárodního družstevního svazu jsem navštívil
bezmála stovku zemí světa. Nyní jsem se účastnil řady vrcholných
mezinárodních jednání i na poli cestovního ruchu. Vždy jsem k nim dostal
kompletní přípravu a důkladně ji nastudoval. Na základě zkušeností a
praxe, kterých jsem za tu dobu nabyl, si teď daleko více uvědomuji, že
průmysl cestovního ruchu má v České republice obrovský prostor pro
expanzi a že se pro toto hospodářské odvětví dá mnohé udělat, a to
i ze strany státu, co do vytváření podmínek. Chce to jen dobře
komunikovat se členy Národní federace hotelů a restaurací ČR i ostatních
profesních asociací cestovního ruchu, s ředitelem CzechTourism panem
Rostislavem Vondruškou a dalšími lidmi. Cestovní ruch je oblastí nejen
s velikým ekonomickým potenciálem, ale i s ohromným prostorem pro
uplatňování lidských zdrojů. Řekl bych, že Česko nemá až tak velký
problém s rozvojem cestovního ruchu ve svém hlavním městě Praze, i když
i tam jsou bezesporu rezervy. Jsem však přesvědčen, že (bereme-li podíl
odvětví cestovního ruchu na hrubém domácím produktu) můžeme jít ještě
nahoru. V České republice jde také o posilování stabilizujícího prvku
průmyslu cestovního ruchu, o domácí cestovní ruch. Na jeho základě
totiž každá prosperující evropská destinace staví své úspěchy
i v oblasti zahraničního obchodu, tj. incomingu včetně kongresové a
incentivní turistiky. Švýcarko či Rakousko jsou toho zářným příkladem.
Naším cílem tedy je, do vlastních řad i směrem do zahraničí, poukázat
na využitelný potenciál a s ním spojené podnikatelské a pracovní
příležitosti, turistické atraktivity a krásy České republiky. Tedy, aby
pro zahraniční turisty nebylo Česko pouze Prahou. Když jsme např.
navštívili veletrh cestovního ruchu v Číně a při té příležitosti i
„předjednávali“ některá jednání premiéra Jiřího Paroubka,
uvědomoval jsem si to dvojnásob. Turisté z asijských zemí totiž mohou
být potenciálně právě těmi, kteří český průmysl cestovního ruchu
dostanou do daleko vyšších otáček. Proto jsme tomu věnovali hodně
pozornosti a chápu, proč toto pan premiér určil za jednu z priorit.
Vším, čím jsem byl, byl jsem venkoncem rád. A vyzkoušel jsem si
i roli státního úředníka. Občas jsme si na vlastní účet zažertovali
rčením: „Ty máš tolik práce, že nemůžeš vůbec nic dělat,
viď?“
Ony necelé dva roky, co působím ve státní správě (celý předchozí
život jsem pracoval v soukromém družstevním sektoru), procházím docela
údivem. I já předtím žil v představách, že je státní správa Havaj.
Měl jsem představu úředníků, jak sedí a koukají z okna. Když někdo
přijde, tak možná bouchnou razítko… Možná, že někde takoví
úředníci jsou. Ale jak na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, tak i zde na
Úřadu vlády jsem se setkal s vysokou profesionalitou a nasazením lidí.
Dobré je i to, že mladá generace, která nastupuje, je zdravě dravá. Na
rozdíl od naší, která musí čelit handicapům, je jazykově velmi dobře
vybavena. Pro mne byla celková úroveň státní správy překvapivě vysoká.
Budu-li mít možnost na tomto postu pracovat i po další volební období,
vnímám jako nutnost přičinit se o rehabilitaci postavení státního
úředníka. Nejen tím, že budeme pouze říkat to, co teď říkám. Ono to
totiž souvisí s ohromným množstvím témat. Možná i s bojem proti
korupci. Státní správa je náročnou prací, a ne moc dobře zaplacenou. Ono
se to nezdá, ale řadoví referenti berou podstatně menší peníze než
referenti v řadě jiných oblastí. A zákon o státní službě, který by
měl rehabilitovat postavení státního úředníka? Jeho návrh se stále
otáčí nohama vzhůru a neustále mění. Když mladý člověk na startu
kariéry zvažuje, co bude dělat, může jít buď podnikat, nebo pracovat do
soukromého sektoru, kde když bude šikovný a bude mít štěstí, může
vydělávat značné peníze. Ale jak to chodí, je to riziko – jednou jsi
nahoře, jednou dole. Nebo může jít do státní správy či samosprávy. To
je ale něco jiného. Mělo by mu to dát jistotu práce, určitého standardu
výdělku a služebního postupu. Zjednodušeně řešeno. Když neuděláš
něco, čím bys porušil zákony této země nebo pracovní povinnosti,
dožiješ se v této práci penze s velkou jistotou, že tě nepostihne
nezaměstnanost. Takové ty hurá revoluce: jednou nabereme, jednou snížíme
počet úředníků, to by nemělo být. Státní správa i samospráva by
měla být oddělena od politiky. Řada ministrů vymění za dobu
ministrování třetinu pracovníků svého úřadu. To je barbarství! Lidé
než se něco v administrativě naučí, trvá to rok. Neskromně říkám, že
jsem měl na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR při zpracovávání koncepce
bytové politiky dobré výsledky právě proto, že jsem nepodlehl tlakům a
byl schopen se domluvit i s lidmi, kteří svým soukromým politickým
názorem byli třeba i jinde než u sociální demokracie. Já byl jejich
šéfem a oni loajálními odborníky. Mnozí se mi divili, ale za půl roku
pochopili, když zjistili, jaký vysoce výkonný a kvalitní tým tvoříme.
Tady bude potřeba udělat to, co jsem měl např. možnost sledovat v Norsku.
Že zákon o státní správě řekne: „Přijde nová garnitura politiků,
jmenuje ministra, jmenuje náměstky, a tím to končí!“ Žádné ostatní
funkce už by neměly být politické. To jsou funkce profesionální. Dokonce
jsem přesvědčen, že by bylo dobré mít státního tajemníka, obdobně jako
existují tajemníci úřadů samosprávy, jež zajišťují kontinuitu chodu
úřadu. Za dva roky, co spolupracuji se současným panem premiérem Jiřím
Paroubkem, jsem se přesvědčil, že oblast státní správy je rozmanitá a
zajímavá a že je toho ještě strašně málo, co jsme pro ni do této
chvíle udělali. Státní správu by bylo třeba v očích obyvatelstva
rehabilitovat. Jsem přesvědčen, že společně s dalšími lidmi jsme s to
novou koncepci připravit jak po stránce legislativních návrhů, tak
organizačně. Dokonce jsme uvažovali, a to i usnesením vlády, zavést
prestižní vysokoškolské studium, tak jako je tomu třeba ve Francii. Aby se
studium státní správy, správního práva apod. stalo prestižním oborem.
Aby bylo respektováno, protože kvalita státní správy je to, co si občan
zaslouží.