Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Letiště Brno, akciová společnost, vznikla za účelem provozovat
letiště v Brně, což se stalo v roce 2002 na základě pronájmu části
podniku od České správy letišť. Rozhovor s jeho ředitelem Ing. Tomášem
Plačkem jsem začal konstatováním, že v této konstelaci má již
mezinárodní letiště Brno-Tuřany za sebou rok působení a že to byl rok
poměrně úspěšný.
Ano, přestože k nám od května t. r. České aerolinie přestaly provozovat
pravidelnou vnitrostátní linku. My ale doufáme, že ji od září nahradíme
mezinárodní mezi Brnem a některým z evropských měst. Domnívám se, že
vstupem Česka do Evropské unie přestane být pravidlem provozování
mezinárodních spojení dominantně přes hlavní město České republiky a
že v daleko větší míře dojde k propojování destinací v různých
zemích na regionálních úrovních. V Evropě již k tomu dochází. Tato
spojení zažívají velký rozvoj. Věřím, že to přijde i k nám a že
nebude dlouho trvat a pravidelná doprava v Brně doplní charterovou, se
kterou jsme spokojeni. V současné době u charterové přepravy převažuje
směřování našich turistů do zahraničí. Věřím ale, že incoming do
Česka, a z našeho pohledu obzvláště k nám na jižní Moravu, bude
v brzké budoucnosti opět posilovat. Že bude vyváženější vztah mezi
leteckým incomingem a outgoingem.
Jak jste se dostal k této práci, potažmo do čela mezinárodního
letiště Brno-Tuřany?
No, původně jsem chtěl být kosmonautem. Poté dřevorubcem a pak pilotem.
Nakonec jsem šel na Vysokou školu dopravní v Žilině. Letadla mne vždycky
bavila. Protože jsem hledal práci, navštívil jsem jednoho dne mezinárodní
letiště v Brně. Začal jsem tu pracovat jako vedoucí směny a po čtyřech
letech mi byla nabídnuta tato možnost.
Co byznys klientela?
Ta Brno-Tuřany využívá ráda, protože jsme pro ni téměř rodinným
letištěm. Už proto, že se před zahájením cesty nemusí bát, že to
nestihne, protože se k nám dá dostat velmi rychle. V pohodě zde zaparkuje
a nehledá deset východů, protože k letadlům jsou pouze dva. Takže i to
jsou důvody, pro které lidé rádi létají z/do Brna, kromě toho, že to
odsud zpravidla mají blízko tam, kam potřebují.
Řada touroperátorů dělá z Brna zájezdy do celého světa.
Ano, je to dáno nejen významem spádové oblasti, ale i službami, které
naše letiště poskytuje.
V této oblasti zaznamenáváme pozitivní vývoj. Počet odbavených
pasažérů roste. Věřím, že letos jich bude opět více. Nejvíce odbavení
uskutečňujeme v hlavní sezoně. Určitě bychom si přáli, aby toho bylo
více i v zimě. V tomto algorytmu ale zřejmě, co se týče našich
turistů volících leteckou dopravu, funguje celá republika. V zimě se
z Brna létá na Kanárské ostrovy a do Egypta. Možná by to chtělo nějaké
hory, ale od nás je to poměrně blízko všemi směry, jak do Alp, tak do
českých, moravských a slezských hor. Ani z ostatních českých letišť
není zimní provoz, co se týče lyžařských zájezdů, nějaký
světoborný.
Čím to, že je Česko a jeho letiště ostrůvkem dynamiky v moři
stagnace leteckého byznysu?
Jsem přesvědčen, že v outgoingu to je hlavně silnou českou korunou.
Z hlediska našinců je to tím, že u lidí dochází k posunu priorit.
Mnozí už mají automobily, domy s bazény apod., a tak cestují o trochu
víc. Možná, co se týče počtu nalétaných mílí, se i díky tomuto
rychle dostáváme na úroveň západní Evropy. Rychleji než v jiných
oblastech. Lidé chtějí cestovat a poznávat. Rozvíjí se i všeobecné
letectví. Tato křivka se sice trošku zploštila, ale i zde zaznamenáváme
růst. Navíc řada lidí ze světa byznysu volí cestu svými vlastními
letadly, protože k nám nefunguje pravidelná doprava. Občas u nás
přistane nějaký továrník, který se do Brna přijede podívat na svoji
továrnu velikým krásným jetem také proto, aby jej využil, když už ho
má. Nicméně spousta těch, kteří sem létají za prací, by ráda
přiletěla pravidelnou linkou, ale bohužel se nám zatím nepodařilo
přesvědčit žádnou leteckou společnost, aby této poptávky využila.
Kam se podle vás bude vyvíjet letecký byznys v Česku?
Jak říká Miloš Šťastný: „Křišťálové koule došly.“ Tím, že
vstoupíme do Evropské unie, odpadne řada odrazujících formalit typu
celních a pasových bariér. A protože Česko je perspektivním trhem, budou
se sem chtít dostat i další, kteří cítí úspěch, a jak poslední roky
nasvědčují, čichají dobře.
Odbavení významných osobností i výjimečných strojů je ozdobou
a referencí každého letiště. Které přílety si letiště Brno obzvlášť
považuje?
Určitě když u nás přistála britská královna. Bylo to nádherné letadlo
BAE –146. Pro každé z českých letišť je velké letadlo raritou.
Několikrát u nás přistálo Jumbo. Byl tady Antonov 124. Vždycky to bylo
s nákladem. Občas u nás přistávají i letadla, která byla kdysi
vyrobena v Československu v Moravanu Otrokovice nebo v Letu Kunovice.
Zahraničí majitelé je přiváží na velkou revizi do domovských závodů.
To jsou rarity zejména pro sběratele, tzv. spotery – lidi, kteří se
hodně pohybují na letištích a zapisují si a fotí značky letadel včetně
imatrikulace, případně dalších detailů. Jeden z nich, Petr Pilát,
pracuje pro naše letiště. Díky němu zde máme obrovskou sbírku. Vždy
dokáže překvapit nádhernými obrázky.
Sám jste aktivním pilotem. Co vás napadá při pohledu na planetu
Zemi?
Že je to krása. To, co ze vzduchu vypadá krásně uspořádaně, vypadá ze
Země úplně jinak. Když letíte nad krajinou, připadá vám, že je všechno
téměř rovné. Pokud pak přistanete do krajiny, zjistíte, že jste
uprostřed kopců.