Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Vitana, a.s. je moderní potravinářskou firmou. Je sice českou značkou, ale už několik let je součástí renomované norské skupiny Rieber & Søn. Svůj rozsáhlý sortiment vyrábí v Byšicích, ve Varnsdorfu a v Roudnici nad Labem. Je nositelkou ocenění „Nejdůvěryhodnější potravinářská značka v České republice“, získala prvenství v soutěžích „Nejúspěšnější novinka na trhu“ a „Volba spotřebitelů – nejlepší novinka“ aj. Je držitelkou certifikátů ISO 9001:2000, systému HACCP dle Dutch code a EMS dle ISO 14001:2004. Je hlavním partnerem Asociace kuchařů a cukrářů České republiky a zároveň hlavním partnerem Asociace hotelů a restaurací České republiky. Činnost zahájila v roce 1920 jako malá výrobna sladových výtažků v Praze – Podbabě. Dnes, kromě tradičních dehydratovaných polévek, produkuje instantní polévky, hotová jídla, instantní hotová jídla, koření a kořenicí směsi, omáčky, bujóny a minutky. Další její skupinu tvoří přílohy: rýže, luštěniny, těstoviny, knedlíky a bramborové výrobky. Vitana je silnou značkou i v sladké kategorii, kterou tvoří moučníky, přípravky na pečení a pudingy. Některé výrobky jejího produktového portfolia nesou značku akvizičních firem Bask a koření J.C. Horn. V sortimentu Vitany lze nalézt i rybí konzervy King Oscar a mražené ryby sesterských firem ze skupiny Rieber & Søn.

Rieber & Søn (založen v roce 1839) má centrálu v Norsku v Bergenu. Má devatenáct výrobních jednotek ve dvanácti zemích a prodejní aktivity v Evropě, Austrálii a USA. Na všech klíčových trzích má vedoucí nebo druhou pozici. Od akvizice Vitany v roce 1992 do její modernizace investoval přes 3 miliardy korun s tím, že veškerý vytvořený zisk byl reinvestován v České republice. Vitana je dlouhodobě ziskovou firmou, která v nosných kategoriích zlepšuje svůj tržní podíl. Nyní zaměstnává téměř tisíc zaměstnanců.

Know-how, které Rieber & Søn načerpal ve Skandinávii, přenášíme do Česka

S Vitanou a jejími tradičními českými i skandinávskými produkty se setkávám na mnoha prestižních profesních akcích velké gastronomie. Jak v souvislosti s Asociací kuchařů a cukrářů ČR, s Asociací hotelů a restaurací ČR, tak coby podporovatele profesních soutěží a akcí pro studenty odborných a hotelových škol. Prezentace, v jejímž rámci hovořím s marketingovým ředitelem Food Service Vitana, a.s. Ing. Jiřím Fabianem, se uskutečnila 5. listopadu 2008 v OREA Hotelu Pyramida Praha a byla určena F&B manažerům a šéfkuchařům hotelového řetězce OREA Hotels.
Spolupracujeme s řadou prestižních hotelových a gastronomických řetězců i samostatných podniků. V roce 1994 totiž Vitana založila divizi catering, která se začala starat o gastrozařízení. Do té doby zhruba sedmdesát let působila pouze v oblasti retailu. Po založení gastra jsme se začali orientovat na institucionální zákazníky ve sféře společného stravování a na HoReCa gastronomii, kde naše produkty nachází větší a větší uplatnění a oblibu. Díky tomuto směřování si nás obě prestižní společenstva – Asociace hotelů a restaurací České republiky i Asociace kuchařů a cukrářů České republiky – vybrala za své hlavní partnery.

Možná i kvůli nim teď Vitana obohacuje své produktové portfolio nejen o dehydratované potraviny, ale i o mražené.
Ne možná, určitě! V tomto je nám obrovskou oporou náš norský majitel. Know-how, které Rieber & Søn Food Service načerpal ve Skandinávii, se nám daří přenášet do Česka a na Slovensko. Částečně přejímáme i jejich dodavatele a sortiment, což nám směle otevírá dveře do nejvyšších pater gastronomie. Našimi stěžejními komoditami v tomto jsou mražené ryby, pastovité výrobky vyvíjené ve spolupráci s norskou divizí. Naše produktové portfolio je postaveno na základě norského modelu – kdy norský zákazník či host gastronomického podniku až tak nehledí na cenu. A to nejen proto, že se jedná o bohaté obyvatelstvo. V první řadě je pro něj rozhodující jakost a až na druhém místě (pokud vůbec) hraje roli, jak často si ji může dovolit.

Norsko je zemí, kde velmi dbají na ochranu svého životního prostředí a preferují biopotraviny. Jak se to slučuje se zaměřením vaší norské matky na gastronomické konvenience?
Už tím, podle nakolik striktních kritérií si Rieber & Søn vybírá dodavatele. Co všechno musí splňovat a trvale prokazovat. Není možné, aby do koncernu, jehož je Vitana součástí, prošla surovina, která by nebyla 100% v souladu s našimi požadavky. Samozřejmostí je absolutní zákaz používání geneticky modifikovaných surovin. Na každý vstup máme obsáhlou škálu parametrů, které se sledují u každé dodávky. Tzn., že suroviny použité ve výrobním procesu jsou tak kvalitní, že je až líto dát je „jenom“ do polévky nebo omáčky…

Součástí vašeho dnešního menu, které chutnali šéfkuchaři a F&B manažeři hotelového řetězce OREA Hotels, byla houbová polévka.
Jedním z nástrojů naší cesty do sfér HoReCa jsou pastovité výrobky, které děláme v kooperaci s mateřskou společností. Houbová polévka se slaninou je zatím posledním výrobkem této řady. Hned po uvedení na trh se stala vlajkovou lodí této kategorie. Extrémně vydařený výrobek! Podíl nosných surovin je v ní daleko vyšší, než nebývá u konvenientních potravin v Česku zvykem. V průběhu její tvorby jsme se snažili trochu brzdit – hlídat nákladovost vstupů, ale protože se vyrábí v Norsku, musí být akceptovatelná pro oba trhy. Norové nás donutili, aby polévka vypadala tak, jak vypadá, a nám se to vyplácí. Hned po uvedení na trh se dostala na špičku prodejnosti ve své kategorii. Je možné ji uplatnit nejen na jakékoliv slavnostní akci, ale i při ostatních příležitostech v nejširším spektru gastronomických provozů. A mohu prozradit, že pro rok 2009 už chystáme další překvapení.

Ve sféře food service jsou vašimi obchodními partnery i menší rodinné podniky, jejichž hosté si potrpí na tzv. domácí stravu.
Bude-li kdo dělat tzv. domácí kuchyni z prvotních surovin, stejná jídla mu pravděpodobně vyjdou pokaždé trošku jinak. Naše konvenience garantují stabilní kvalitu. Kdykoliv uvařím např. naši houbovou polévku, vždy bude chutnat stejně lahodně. Takže jedním z přínosů konveniencí z Vitany je, aby hosté, kteří navštíví gastronomické provozy, v nich našli to, co očekávají. Konvenience jako takové jsou možná při pouhém porovnání ceny vstupních surovin o trochu dražší, ale finální pokrm z nich je levnější. Doba zhotovení vývaru z prvotních surovin je nesrovnatelně delší a energeticky náročnější než z konvenience. Velkou roli hraje i cena lidské pracovní síly. Majitel penzionu, mluvíme-li o této skupině zákazníků, je nucen počítat se všemi náklady spojenými s přípravou pokrmu. Potom se mu jistě nevyplatí hradit mnohonásobně větší částky za energie a zaměstnance.

Otevření jednoho z vašich výrobních komplexů v Byšicích se konalo za účasti prezidenta Václava Klause.
Ano. Důležitosti a velikosti této investice odpovídala i účast hlavy našeho státu a dalších významných osobností při jeho spuštění do provozu. Norové do Vitany investovali opravdu mnoho prostředků. Do firmy jsem nastoupil v roce 1995, a když si promítnu, co jsem tu vídával, a porovnám s dneškem, kdy disponujeme nejmodernějšími technologiemi např. na výrobu hydrolyzátů, které jsou základní složkou nejen našich výrobků, ale prodáváme je po celém světě… Když se podívám na technologie, které se u nás používají k míchání výrobků, systém skladování, ať už na vstupu surovin, tak na výstupu, je to obrovský posun vpřed. V Česku je aplikován tentýž model jako v norském mateřském závodě v Bergenu. Bezpečnost potravin je v koncernu Rieber & Søn na prvním místě. Většina jeho investic proto směřuje do této oblasti a nemalé prostředky vkládá do ekologie.

Vyplácí se Vitaně být hlavním partnerem hned dvou nejprestižnějších českých oborových asociací?
S Asociací kuchařů a cukrářů ČR spolupracujeme sedmým rokem a s Asociací hotelů a restaurací ČR od jejího vzniku, což do značné míry odpovídá na vaši otázku, nakolik to považujeme za prospěšné. V čele obou asociací jsou lidé, kteří v daných oborech něco znamenají a chtějí je posouvat dopředu. Svou práci dělají srdcem. Každý člověk v každém oboru na sobě musí pracovat, vzdělávat se, informovat se o trendech, popř. konfrontovat své poznatky. Dostávat se k informacím není až tak jednoduché. Také v tomto je činnost Asociace kuchařů a cukrářů ČR a Asociace hotelů a restaurací ČR vysoce přínosná.

Velkým benefitem, díky kterému si Vitana drží přízeň trhu, a to jak u malospotřebitelů, tak ve velké gastronomii, je fakt, že chuť výrobků je vnímána jako ryze česká …
Ano. Jedním z hlavních bodů vize koncernu Rieber & Søn je, že všechny jeho obchodní jednotky, ať už se nacházejí v kterékoliv části Evropy, mají za úkol být místním chuťovým šampiónem. To v praxi znamená, že ačkoliv jsme nadnárodním koncernem působícím v mnoha zemích, v každé z nich se jedná o individuální přístup k místnímu trhu. Pro každou zemi ale existuje nezávislé lokální vývojové oddělení, které s marketingem připravuje výrobky tak, aby byly akceptovatelné na tamním domácím trhu.