Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Vitana, a.s. je moderní potravinářskou firmou. Je sice českou značkou, ale už několik let je součástí renomované norské skupiny Rieber & Søn. Svůj rozsáhlý sortiment vyrábí v Byšicích, ve Varnsdorfu a v Roudnici nad Labem. Je nositelkou ocenění „Nejdůvěryhodnější potravinářská značka v České republice“, získala prvenství v soutěžích „Nejúspěšnější novinka na trhu“ a „Volba spotřebitelů – nejlepší novinka“ aj. Je držitelkou certifikátů ISO 9001:2000, systému HACCP dle Dutch code a EMS dle ISO 14001:2004. Je hlavním partnerem Asociace kuchařů a cukrářů České republiky a zároveň hlavním partnerem Asociace hotelů a restaurací České republiky. Činnost zahájila v roce 1920 jako malá výrobna sladových výtažků v Praze – Podbabě. Dnes, kromě tradičních dehydratovaných polévek, produkuje instantní polévky, hotová jídla, instantní hotová jídla, koření a kořenicí směsi, omáčky, bujóny a minutky. Další její skupinu tvoří přílohy: rýže, luštěniny, těstoviny, knedlíky a bramborové výrobky. Vitana je silnou značkou i v sladké kategorii, kterou tvoří moučníky, přípravky na pečení a pudingy. Některé výrobky jejího produktového portfolia nesou značku akvizičních firem Bask a koření J.C. Horn. V sortimentu Vitany lze nalézt i rybí konzervy King Oscar a mražené ryby sesterských firem ze skupiny Rieber & Søn.
Rieber & Søn (založen v roce 1839) má centrálu v Norsku v Bergenu. Má devatenáct výrobních jednotek ve dvanácti zemích a prodejní aktivity v Evropě, Austrálii a USA. Na všech klíčových trzích má vedoucí nebo druhou pozici. Od akvizice Vitany v roce 1992 do její modernizace investoval přes 3 miliardy korun s tím, že veškerý vytvořený zisk byl reinvestován v České republice. Vitana je dlouhodobě ziskovou firmou, která v nosných kategoriích zlepšuje svůj tržní podíl. Nyní zaměstnává téměř tisíc zaměstnanců.
S Vitanou a jejími tradičními českými i skandinávskými
produkty se setkávám na mnoha prestižních profesních akcích velké
gastronomie. Jak v souvislosti s Asociací kuchařů a cukrářů ČR,
s Asociací hotelů a restaurací ČR, tak coby podporovatele profesních
soutěží a akcí pro studenty odborných a hotelových škol. Prezentace,
v jejímž rámci hovořím s marketingovým ředitelem Food Service Vitana,
a.s. Ing. Jiřím Fabianem, se uskutečnila 5. listopadu 2008 v OREA Hotelu
Pyramida Praha a byla určena F&B manažerům a šéfkuchařům hotelového
řetězce OREA Hotels.
Spolupracujeme s řadou prestižních hotelových a gastronomických řetězců
i samostatných podniků. V roce 1994 totiž Vitana založila divizi
catering, která se začala starat o gastrozařízení. Do té doby zhruba
sedmdesát let působila pouze v oblasti retailu. Po založení gastra jsme se
začali orientovat na institucionální zákazníky ve sféře společného
stravování a na HoReCa gastronomii, kde naše produkty nachází větší a
větší uplatnění a oblibu. Díky tomuto směřování si nás obě
prestižní společenstva – Asociace hotelů a restaurací České republiky
i Asociace kuchařů a cukrářů České republiky – vybrala za své
hlavní partnery.
Možná i kvůli nim teď Vitana obohacuje své produktové
portfolio nejen o dehydratované potraviny, ale i o mražené.
Ne možná, určitě! V tomto je nám obrovskou oporou náš norský majitel.
Know-how, které Rieber & Søn Food Service načerpal ve Skandinávii, se
nám daří přenášet do Česka a na Slovensko. Částečně přejímáme
i jejich dodavatele a sortiment, což nám směle otevírá dveře do
nejvyšších pater gastronomie. Našimi stěžejními komoditami v tomto jsou
mražené ryby, pastovité výrobky vyvíjené ve spolupráci s norskou
divizí. Naše produktové portfolio je postaveno na základě norského
modelu – kdy norský zákazník či host gastronomického podniku až tak
nehledí na cenu. A to nejen proto, že se jedná o bohaté obyvatelstvo.
V první řadě je pro něj rozhodující jakost a až na druhém místě
(pokud vůbec) hraje roli, jak často si ji může dovolit.
Norsko je zemí, kde velmi dbají na ochranu svého životního
prostředí a preferují biopotraviny. Jak se to slučuje se zaměřením vaší
norské matky na gastronomické konvenience?
Už tím, podle nakolik striktních kritérií si Rieber & Søn vybírá
dodavatele. Co všechno musí splňovat a trvale prokazovat. Není možné, aby
do koncernu, jehož je Vitana součástí, prošla surovina, která by nebyla
100% v souladu s našimi požadavky. Samozřejmostí je absolutní zákaz
používání geneticky modifikovaných surovin. Na každý vstup máme
obsáhlou škálu parametrů, které se sledují u každé dodávky. Tzn., že
suroviny použité ve výrobním procesu jsou tak kvalitní, že je až líto
dát je „jenom“ do polévky nebo omáčky…
Součástí vašeho dnešního menu, které chutnali šéfkuchaři
a F&B manažeři hotelového řetězce OREA Hotels, byla houbová
polévka.
Jedním z nástrojů naší cesty do sfér HoReCa jsou pastovité výrobky,
které děláme v kooperaci s mateřskou společností. Houbová polévka se
slaninou je zatím posledním výrobkem této řady. Hned po uvedení na trh se
stala vlajkovou lodí této kategorie. Extrémně vydařený výrobek! Podíl
nosných surovin je v ní daleko vyšší, než nebývá u konvenientních
potravin v Česku zvykem. V průběhu její tvorby jsme se snažili trochu
brzdit – hlídat nákladovost vstupů, ale protože se vyrábí v Norsku,
musí být akceptovatelná pro oba trhy. Norové nás donutili, aby polévka
vypadala tak, jak vypadá, a nám se to vyplácí. Hned po uvedení na trh se
dostala na špičku prodejnosti ve své kategorii. Je možné ji uplatnit nejen
na jakékoliv slavnostní akci, ale i při ostatních příležitostech
v nejširším spektru gastronomických provozů. A mohu prozradit, že pro
rok 2009 už chystáme další překvapení.
Ve sféře food service jsou vašimi obchodními partnery
i menší rodinné podniky, jejichž hosté si potrpí na tzv. domácí
stravu.
Bude-li kdo dělat tzv. domácí kuchyni z prvotních surovin, stejná jídla
mu pravděpodobně vyjdou pokaždé trošku jinak. Naše konvenience garantují
stabilní kvalitu. Kdykoliv uvařím např. naši houbovou polévku, vždy bude
chutnat stejně lahodně. Takže jedním z přínosů konveniencí z Vitany
je, aby hosté, kteří navštíví gastronomické provozy, v nich našli to,
co očekávají. Konvenience jako takové jsou možná při pouhém porovnání
ceny vstupních surovin o trochu dražší, ale finální pokrm z nich je
levnější. Doba zhotovení vývaru z prvotních surovin je nesrovnatelně
delší a energeticky náročnější než z konvenience. Velkou roli hraje
i cena lidské pracovní síly. Majitel penzionu, mluvíme-li o této skupině
zákazníků, je nucen počítat se všemi náklady spojenými s přípravou
pokrmu. Potom se mu jistě nevyplatí hradit mnohonásobně větší částky za
energie a zaměstnance.
Otevření jednoho z vašich výrobních komplexů v Byšicích
se konalo za účasti prezidenta Václava Klause.
Ano. Důležitosti a velikosti této investice odpovídala i účast hlavy
našeho státu a dalších významných osobností při jeho spuštění do
provozu. Norové do Vitany investovali opravdu mnoho prostředků. Do firmy jsem
nastoupil v roce 1995, a když si promítnu, co jsem tu vídával, a porovnám
s dneškem, kdy disponujeme nejmodernějšími technologiemi např. na výrobu
hydrolyzátů, které jsou základní složkou nejen našich výrobků, ale
prodáváme je po celém světě… Když se podívám na technologie, které se
u nás používají k míchání výrobků, systém skladování, ať už na
vstupu surovin, tak na výstupu, je to obrovský posun vpřed. V Česku je
aplikován tentýž model jako v norském mateřském závodě v Bergenu.
Bezpečnost potravin je v koncernu Rieber & Søn na prvním místě.
Většina jeho investic proto směřuje do této oblasti a nemalé prostředky
vkládá do ekologie.
Vyplácí se Vitaně být hlavním partnerem hned dvou
nejprestižnějších českých oborových asociací?
S Asociací kuchařů a cukrářů ČR spolupracujeme sedmým rokem a
s Asociací hotelů a restaurací ČR od jejího vzniku, což do značné míry
odpovídá na vaši otázku, nakolik to považujeme za prospěšné. V čele
obou asociací jsou lidé, kteří v daných oborech něco znamenají a
chtějí je posouvat dopředu. Svou práci dělají srdcem. Každý člověk
v každém oboru na sobě musí pracovat, vzdělávat se, informovat se
o trendech, popř. konfrontovat své poznatky. Dostávat se k informacím
není až tak jednoduché. Také v tomto je činnost Asociace kuchařů a
cukrářů ČR a Asociace hotelů a restaurací ČR vysoce přínosná.
Velkým benefitem, díky kterému si Vitana drží přízeň trhu,
a to jak u malospotřebitelů, tak ve velké gastronomii, je fakt, že chuť
výrobků je vnímána jako ryze česká …
Ano. Jedním z hlavních bodů vize koncernu Rieber & Søn je, že všechny
jeho obchodní jednotky, ať už se nacházejí v kterékoliv části Evropy,
mají za úkol být místním chuťovým šampiónem. To v praxi znamená, že
ačkoliv jsme nadnárodním koncernem působícím v mnoha zemích, v každé
z nich se jedná o individuální přístup k místnímu trhu. Pro každou
zemi ale existuje nezávislé lokální vývojové oddělení, které
s marketingem připravuje výrobky tak, aby byly akceptovatelné na tamním
domácím trhu.