Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
• evropská integrace je realizována přes regionální
rozvoj a podpůrné programy • cestovní ruch šestou prioritní osou
„Národního rozvojového plánu“ • „Sektorový operační
program cestovního ruchu a lázeňství“ obsahuje řadu priorit, mezi něž
patří podpora malého a středního podnikání • „Program obnovy
venkova“ umožňuje řadu zdánlivě drobných prací, ale kdo jezdí po
Česku s očima otevřenýma, vidí, jak venkov krásní • program na
podporu cestovního ruchu reprezentuje 180 milionů plus ještě asi
90 milionů korun • cestovní ruch jistou prioritou v rámci rozvoje
krajů • kraje a jejich „národně osvobozenecký boj“, to je
v prvním roce směšné • je třeba se umět rychle rozhodovat, učit
se za pochodu, dotvářet věci tak, aby byla podchycena dynamika současného
vývoje • vícezdrojové financování – některé daně by měly
být obecní, některé krajské a některé celostátní • obrovský
kus práce na civilně správním úseku Ministerstva vnitra ČR, které
připravovalo základní část reformy • lidé na okresních úřadech
i činnosti zůstanou a ten, kdo své věci rozumí, se nemusí bát •
Ostravsko a Mostecko cílenými subjekty regionální politiky •
holistický a synergický postoj motivuje spolupracovníky •
finančníci zaškrtili ekonomiku a draze jsme to zaplatili • přechod
na vyšší výkonnost nutně potřebuje energii – kapitál •
Hlavním tématem osmého vydání letošního Všudybylu je
„cestovní ruch a regionální rozvoj“. V této souvislosti jsem
o rozhovor požádal ministra pro místní rozvoj Ing. Petra Lachnita, CSc.
Pane ministře, přes různé peripetie a změny názvů je resort, který
řídíte, oblastí veřejných investic. Místní či regionální rozvoj je
totiž především o metodice, motivaci a finanční podpoře ve veřejném
zájmu.
Ministerstvo pro místní rozvoj má ústavní zodpovědnost na několika
úsecích. Jsou to úsek bytové politiky a její realizace, úsek cestovního
ruchu a úsek regionálního rozvoje a evropské integrace. Ta je realizována
právě přes regionální rozvoj a podpůrné programy, které Evropská unie
vyhlašuje a formou účelových dotací podporuje.
Z hlediska geneze je toto ministerstvo svým názvem poměrně mladé. Je zde
od roku 1996. Před tím mnohé z činností, nyní realizovaných v oblasti
spolupráce s Evropskou unií, nebyly tak intenzivní. Bývalé Ministerstvo
hospodářství ČR, které vedl pan ministr Dyba, bohužel v oblasti, která
by dnes měla tvořit základ veřejného investování a hospodářského
rozvoje obcí, měst a krajů, předalo část svých kompetencí ministerstvu
průmyslu a obchodu. Z nedávné doby je zde plno takového nesystémového
odkazu. Je nezbytně nutné vše narovnat a zkvalitnit systém tak, aby uměl
řešit požadavky dnešní dynamické doby.
Jsou tací, kteří se snaží zužovat roli vašeho ministerstva pouze
na bytovou politiku.
Ale to je naprosto špatně. Právě cestovní ruch je díky dispozicím České
republiky nesmírně důležitou hospodářskou oblastí. Nám se podařilo jej
prosadit jako šestou prioritní osu „Národního rozvojového plánu“.
Zpracovali jsme „Sektorový operační program cestovního ruchu a
lázeňství“. Vláda nám jej v srpnu schválila. Kvalita zpracování
Sektorového programu byla vysoce hodnocena panem premiérem. Obsahuje řadu
priorit, mezi něž patří podpora rozvoje infrastruktury cestovního ruchu a
lázeňství, zejména pro malé a střední podnikání. Jsou v ní výstavba,
rekonstrukce a modernizace základní struktury cestovního ruchu a
lázeňství. Budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu, rozvoj
informačních systémů atd. Další prioritou je vytváření organizační
struktury cestovního ruchu a příprava lidských zdrojů pro tuto oblast.
Další podpora produktů cestovního ruchu, podpora zachování kulturního
dědictví a přírodního bohatství. V další části jsou specifikovány
příslušné finanční alokace.
S cestovním ruchem souvisí i celá řada nepřímých opatření
v programech, které administrujete.
Podle mého názoru je to zejména „Program obnovy venkova“, kde se
vykonává řada zdánlivě drobných prací, ale v součtu je to o tom, že
kdo jezdí po Česku s očima otevřenýma, vidí, jak venkov krásní. To jsou
takové věci jako když se spraví kostel, opraví škola, spraví náměstí,
rekonstruuje zeleň. Když se starý park, který např. 40 let pustnul před
zámkem, dá znovu do pořádku apod. Když se opraví fasády na jednotlivých
staveních. Záleží na tom, co si místní zastupitelé připraví. To
přináší veliký veřejný prospěch, protože přijede-li turista do
prostředí, které je krásné, a obzvlášť podařilo-li se dané obci
uchovat si historický ráz, rád pak v takovém prostředí pobývá a
výrazně pomáhá zvyšovat poptávku – kupní sílu (tzn. pozvedá
ekonomickou rentabilitu podnikat) v daném místě.
Nedávno jsem, při příležitosti zápisu morového sloupu na Seznam
světového dědictví UNESCO, navštívil Olomouc. Olomouc byla vždy
uznávanou hanáckou metropolí, navíc se ale v průběhu období, co jste
ministrem, stala sídelním městem Olomouckého kraje. Protože jsem
v Olomouci mezi pravověrnými Hanáky několik let žil a hrával jim i po
vesnických tancovačkách, vím, jak jsou velmi uvážliví při vydávání
peněz na cokoliv a jistě tedy i na propagaci této unikátní památky. A to
mne pane ministře inspiruje k otázce, jak to bude v novém krajském
členění s financováním státní propagace cestovního ruchu poté, co
zaniknou okresní úřady?
Finanční částka, která šla prostřednictvím okresních úřadů na rozvoj
cestovního ruchu (cca šedesát milionů korun), nebyla, řekněme, zásadní.
Jenom program, který jsme letos na podporu cestovního ruchu spustili,
reprezentuje 180 milionů. Teď jsem předložil materiál, který provádí
přesun v kapitole tak, aby se z položek, kde se nedočerpalo, mohly peníze
převést tam, kde je o ně větší zájem. Takže cestovní ruch posilujeme
ještě asi o 90 milionů korun. To aby bylo jasné, o čem hovoříme.
Důležitá je ale činnost. Ta od okresních úřadů musí přejít na
krajské úřady. A také se to děje. Cestovní ruch se stal jistou prioritou
v rámci rozvoje krajů. Jiná otázka je, že v letošním roce jsou kraje
financovány ze státních dotací, a tady bych na všechny apeloval, aby
nepodléhali argumentaci, že se cosi zanedbalo či zameškalo, protože
z povahy věci české zákony nedovolují, aby byly dedikovány peníze
subjektům, které neexistují. Subjekty, které neexistují, si nemohou
vytvořit ani svoji vlastní strukturu. Čili je to startovní rok. Prosím,
všichni to tak chápejme, a snažme se naplnit svoje pravomoci, které nám
byly zákonným způsobem předány a nesnažme se praktikovat národně
osvobozenecký boj. To je v prvním roce směšné.
Je pravdou, že je potřeba udělat určité systémové kroky. Reforma je
dynamický jev. To není něco, co se dá komplexně připravit a potom tvrdit,
že už na tom nic nezměníme. Naopak, v dnešní době je třeba se umět
rychle rozhodovat, učit se za pochodu, dotvářet věci tak, aby byla
podchycena dynamika současného vývoje.
Co tedy zbývá dokončit?
Dospecifikovat kompetence. Kompetence přecházejí mezi ústředím a kraji.
Mezi okresy a kraji, mezi ústředím, pověřenými obcemi a kraji. Tohle je
třeba ještě dotvořit, protože probíhá druhá fáze reformy veřejné
správy. Musí se říci, co budou dělat pověřené obce. Každá pravomoc je
o odpovědnosti a samozřejmě i prostředcích na výkon funkcí.
Dospecifikovat rozpočty krajů. Je logické, že prostředky by se měly
skládat tak, že by některé daně měly být obecní, některé krajské a
některé celostátní. Přesně v tom členění by měla narůstat
i velikost rozpočtů. Musí se vyřešit vzájemná spolupráce těchto
rozpočtů tak, jak to vidíme u okolních demokratických států. Říká se
tomu vícezdrojové financování. Malé projekty pokryjí malé rozpočty.
Projekty, které budou vyžadovat spolupráci více rozpočtů, se samozřejmě
musí řešit tak, abychom se dokázali domlouvat o prioritách. Abychom
dokázali plánovat, alokovat potřebné zdroje apod. To všechno je věcí
vývoje a jen hlupák si může myslet, že se tyto věci zvládnou za den či
za dva. Nové subjekty teprve vznikají. Pohyb mezi nimi u lidí, kteří
nemají rádi změny, vyvolává nářek, že to není připraveno, že by to
mělo být jinak atd. Já ale mám rád lidi, kteří umějí, a je to již
obrovský kus práce, který se udělal na civilně správním úseku
Ministerstva vnitra ČR, které základní část reformy připravovalo.
Obdivuji i lidi na okresních úřadech. Dnes to přednostové nemají lehké,
protože řídí něco, a někdo jim říká: „Vy stejně skončíte…“. To
je nekorektní. To není o tom, že to skončí. Činnosti zůstanou a panika,
kterou se někdo snaží zasít mezi lidi, že přijdou o práci, je
neopodstatněná. Ten, kdo své věci rozumí, kdo je odborníkem, se
nemusí bát.
Anglickému lékaři Thomasu Fullerovi (1654 – 1734) je připisován
výrok: „Máš-li dobrého přítele, pak máš víc než on.“ Každý
někam patříme, někde jsme působili či jsme odněkud. Zmínil jsem
Olomoucký kraj, kde jsem chvíli pracoval, dva roky jsem byl na dnes vysokou
nezaměstnaností trpícím Mostecku. Zmíním i své rodné jižní Čechy,
kde jsem byl nedávno účasten slavnostního zahájení zkušebního provozu
nově rekonstruované části lázeňských provozů, částečně
financovaných z vašeho programu na podporu cestovního ruchu a lázeňství.
Zmíním i Ostravský kraj, protože tam mám přátele a vy, coby někdejší
náměstek primátora Ostravy jistě také. Pouze pošetilci zapomínají na ty,
kteří jim někdy pomohli. Jak vidíte rozvoj Moravskosezského –
někdejšího ocelového srdce Rakouska-Uherska a Československa?
Ostravsko, zrovna tak jako Mostecko, je cíleným subjektem regionální
politiky. Regionální politika má mj. za cíl pomoci vyrovnávat rozdíly a
rozvojové potenciály jednotlivých území. Ostravsko se řadí spolu se
severozápadními Čechami ke strukturálně postiženým oblastem. Oba kraje
mění strukturu hospodářství, která v nich vznikala dvě stě let. Je
téměř nemožné, aby za pět či deset let byly tyto věci vyřešeny. Co se
týče potenciálu rozvoje, Mostecko i Ostravsko tento potenciál mají. Je
v lidech. Mám-li to konkretizovat na Ostravsko, pak je tam velmi husté
slezské osídlení. Žije tam jeden milion dvě stě tisíc lidí. Ostravsko
má dobré geografické předpoklady. Tímto krajem vede něco, čemu se dříve
říkalo „jantarová stezka“ – odvěký spoj mezi jihozápadní Evropou a
Evropou severovýchodní. Cesta mezi českým masivem a karpatským masivem vede
víceméně po rovině. Mohou tam být trasy produktovodů, dálniční
i železniční propojení. Ostravsko má druhé největší letiště
v republice, které je schopno přijímat i těžká letadla.
Ostravsko má i krásné okolí.
Samotná aglomerace je ale samozřejmě průmyslová. Na západě jsou
Jeseníky, na východě Beskydy. Jsou tam i Oderské vrchy. Ostravsko má
možnost rozvíjet cestovní ruch za předpokladu, že bude ctít zásadu
udržitelného rozvoje tak, aby se nedevastovaly přírodní krásy. Hlavní
význam jsem již ale naznačil. Ostravsko se nachází v křížení
významných evropských cest. Tím pádem se ukazuje, že projekty mohou vést
k budování logistických center, center obchodu a zařízení pro tuto
činnost. Tím, že se tam stýkají všechny tyto cesty, včetně vodní (je
reálná možnost splavnění Odry až do Ostravy), má obrovský rozvojový
potenciál a jsem rád, že velké projekty již na Ostravsko přicházejí a
startují. Nejdůležitější z nich je dovedení dálnice do Ostravy tak, aby
tento relativně velký a zajímavý trh, nakupení lidských zdrojů a
průmyslový uzel, byl napojen na evropskou dálniční síť.
Být místopředsedou vládní politické strany a ministrem na
takovémto ministerstvu v takovéto době a chtít si přitom uchovat osobní
integritu, to je téměř faustovskou výzvou. Co vám umožňuje, abyste to ve
zdraví přežil a byl v pohodě?
To, co mi umožňuje se pozitivně motivovat, je, že jsem celý život dělal
rozvojové práce. Jsem na ně připraven. Je to „moje strava“.
Podíváte-li se do mého životopisu, pracoval jsem na vysoké škole. Pak ve
Vítkovicích v oddělení rozvoje řídící techniky v době, kdy k nám
začaly přicházet počítače a zaváděli automatiku na pecích na
energetických agregátech. Pracoval jsem ve výzkumných ústavech jako
vedoucí odboru termomechaniky, vedoucí divize energetiky. Na městě jsem byl
pět let náměstkem pro výstavbu, urbanismus a ekonomický rozvoj. Vím
základní věci, které to potřebuje. Rád bych s trochou nadsázky ocitoval
dánského fyzika Nielse Bohra, který „stvořil“ definici, kdo to je
odborník: „Odborník je člověk, který zná některé obvyklé chyby
v dané oblasti a ví, jak se jim vyhnout.“ To je jedna věc. Další je, že
holistický a synergický postoj motivuje spolupracovníky. Mám velkou radost,
že tady na ministerstvu jsou lidé, ať už kolem bytové politiky nebo
cestovního ruchu u pana náměstka Sajdy, kteří se motivují obdobně. Je
hezké pozitivně myslet. To jsou okolnosti, které mi umožňují, abych tuto
práci dělal rád.
Na začátku jsem hovořil o tom, že by se vaše ministerstvo mělo
jmenovat ministerstvem veřejného investování.
Skutečnost je, že veřejné rozpočty, tzn. jak rozpočet státní, tak
rozpočty spolupracující, jsou významným zdrojem rozvoje. Jestliže děláme
rozvoj, je potřeba, aby na něj byly zajištěny prostředky. To, co rozvoj
zajišťuje, je pozvednutí úrovně hospodaření z jakéhosi nižšího stavu
na stav vyšší, v němž je ekonomika výkonnější. Stavu, kdy v daleko
věštím rozsahu vznikají užitečné synergické efekty a kdy se vynaložené
úsilí lépe zúročuje ve smyslu tvorby hrubého domácího produktu. Chci-li
pozvednout ekonomiku na vyšší kvalitativní stupeň, musí se jí po určité
aktivační období dodávat více energie. V ekonomice je formou energie
kapitál. Je to jako při udělování vyšší rychlosti v mechanice.
Udržovat ji již není tak energeticky náročné, tomu vydatně napomáhá
setrvačnost.
Ano, rozjet firmu z nuly, to chce nápad, invenci, štěstí a
především obrovské nasazení, než ji stabilizujete ve fázi, kdy jede
jakoby sama a je rentabilní. Teprve pak je možné ji rozkrást nebo přepustit
odbytiště konkurenci, jako se to přihodilo brněnskému Zetoru, plzeňské
Škodovce, Tatře Kopřivnice, Poldi Kladno a dalším firmám, na nichž byly
závislé existence desetitisíců rodin. Takových kauz s sebou naše
„epocha kapitalismu uvolněné soutěže“ přinesla bezpočet.
Rozjet firmu, natož celou ekonomiku, rozhodně není legrace. Znásobit jejich
výkonnost se ale opět může krátkozrakým „ekonomům“ jevit jako
nerentabilní. Vyžaduje to opět po nějaké časově omezené období
neskonale více energie než (podaří-li se vám to) následný chod na
kvantitativně a kvalitativně vyšší úrovni.
To je důvod, proč diskuse, které tady probíhají, že narůstají dluhy
veřejných rozpočtů, považuji za zavádějící. Kapitál do ekonomiky jít
nutně musí a mohu si jej samozřejmě půjčit. Kapitál má na kapitálových
trzích nějakou cenu a já zprvu pouze musím zajistit, abych dokázal splatit
jistinu a úroky z kapitálu. „Jádro pudla“ je v tom, že na vyšší
úrovni fungující ekonomika jednu vloženou korunu zhodnocuje daleko
rentabilněji. Zadlužení České republiky z bilančního hlediska je velmi
nízké. Porovnáme-li našich necelých dvacet procent hrubého domácího
produktu se sto dvaceti procenty Japonska, vidíme, jaký je zde rozdíl.
Argumentace, že dynamika nárůstu tohoto zadlužení je vysoká, je falešná,
protože česká ekonomika přechází ze stadia centrálně řízené
k vyšší liberální sociálně tržní ekonomice. Přechází na vyšší
hladinu a nutně potřebuje dodat aktivační energii – kapitál. Největší
chybou, která se v této zemi stala, je to, že v době, kdy česká
ekonomika dělala tento manévr, ji finančníci zaškrtili. Pokles jsme draze
zaplatili a já varuji, aby k něčemu podobnému došlo teď. Kdo udělá
dvakrát stejnou chybu, ten si tzv. nezaslouží žít…