Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Cabo Verde, Kapverdské souostroví, zcela správně česky nazývané ostrovy
Zeleného mysu, jsou souborem devíti větších a řady malých ostrovů
uprostřed rovníkového Atlantiku. Nejbližší pevninou je pobřeží
afrického Senegalu, vzdálené 500 km. Vzhledem k poloze v jižních
pasátových mořích jsou ostrovy ideálním místem odpočinku u stále
teplého oceánu. Poloha jižnější než například Dominikánská republika
či Jamaika zaručuje teplé a stálé počasí. Kapverdské souostroví vzniklo
sopečnou činností. Zdejší příroda je nádherná a jen málo dotčená
moderní civilizací. Jde o atraktivní, teprve v posledních letech pro
mezinárodní turistiku objevenou prázdninovou destinaci, nabízející
odpočinek na krásných plážích ostrovů Sal, Boa Vista nebo Maio. Věnovat
se tu lze i poznání rozmanité přírody a bujné tropické vegetace na
ostrovech Santo Antao nebo Bravo, z něhož je krásný pohled na stále
činnou sopku na ostrově Fogo, vysokou přes 2800 metrů, dominující
souostroví. Naopak již dávno vyhaslé jsou krátery na ostrově Sao Vicente
s kosmopolitním a kulturním hlavním městem Mindelo. Administrativním
centrem Kapverdského souostroví je město Praia na největším ostrově
Santiago. Právě o zdejší pevnost se s Portugalci celá staletí
přetahovali piráti, z nichž největší proslulosti dosáhl Sir Francis
Drake. Kulturně jsou ostrovy mimořádnou směsicí brazilských,
portugalských, afrických a antilských vlivů. Zdejší obyvatelé mají
mimořádný cit pro kombinaci karibské lehkosti bytí, brazilského stylu
zábavy, africké ležérnosti a portugalské systematičnosti. Koloniální
tradice se mísí s rodovými a etnickými vlivy a spoluvytvářejí kouzelnou
směs pro návštěvníky s myslí otevřenou novým vjemům. Podnebí je
suché tropické, teplotně velmi stálé s nevyhraněnými ročními
obdobími. Nevýrazné období dešťů bývá zpravidla mezi srpnem a říjnem.
Oficiálním jazykem je tu portugalština, ale většina místního obyvatelstva
hovoří kreolštinou – směsicí místních a převzatých evropských
výrazů. Na ostrově Sal působí rezidentní delegát cestovní kanceláře
EXIM tours, který jejím klientům poskytuje servis, obvyklý i v jeho
dalších destinacích.
Ostrov Sal
je turistickým centrem země s mezinárodním letištěm. Na jihu ostrova
u nádherné pláže v přívětivé zátoce leží původně rybářská
vesnička, dnes spíše turistické městečko, Santa Maria. Zdejší hotely
snesou srovnání v mezinárodním měřítku. Ostrov Sal návštěvníkům
nabízí výběr zábavy a vodních sportů. Je rájem pro milovníky
potápění, windsurfingu i rybaření. Velkou atrakcí jsou projížďky
terénními vozítky či parasailing a kitesurfing. V restauracích a barech
hraje večer živá hudba. Ve vyhlášené diskotéce Pirata (dvojčeti
proslulé diskotéky z brazilské Fortalezy) je zážitkem strávit noc při
karibských a latinskoamerických rytmech. Voda jezera ve zdejším solném dole
má léčivé účinky, srovnatelné s Mrtvým mořem. Večeře v rybích
restauracích nebo nákup tradičních rukodělných suvenýrů bývá
zážitkem. Křišťálově průzračné vody oceánu a bělostné pláže lze
bezpochyby srovnávat s nejkrásnějšími plážemi Karibiku. Jsou
vyhledávány turisty z celého světa. Ti si zpravidla Kapverdy zamilovávají
hned po první návštěvě a trvale se na ně vracejí.
Klima
Měsíc | březen | duben | květen | červen |
Teplota vzduchu (°C) | 24 | 24 | 26 | 27 |
Teplota vody (°C) | 23 | 24 | 24 | 25 |
Časový posun: 2 hodiny (v době platnosti letního času v ČR
3 hodiny)
Doba letu: 8 hodin
Měna: kapverdské Escudo (CVE)
Směnný kurz k 1.2.2006: 1 € = 110,265 CVE
Kreditní karty: použití omezeno jen na některé velké hotely
Cestovní doklady: cestovní pas, platný minimálně 6 měsíců po datu
ukončení pobytu + vstupní vízum (obstará CK EXIM tours)
Rozhovor s výkonnou ředitelkou cestovní kanceláře EXIM tours
paní Romanou Slížkovou jsem začal zmínkou o nové destinaci EXIM
tours – Kapverdském souostroví.
Ano, naším záměrem je nabídnout klientům více destinací v období, kdy
ještě nezačala sezona ve standardní letních destinacích, jako jsou Řecko,
Španělsko či Turecko. Proto jsme volili Kapverdské ostrovy, které začneme
létat koncem března 2006. Lety budou trvat do června 2006. Kapverdské
ostrovy nejsou na českém trhu mezi zájemci o pobytové zájezdy moc známy.
Nachází se jižněji než Dominikánská republika či Jamajka. Je na nich
stabilní letní počasí.
Loni EXIM tours navýšil počet klientů o více než padesát
tisíc. Nezpychli jste?
Ne. Klienti totiž nemají rádi namyšlené cestovky. Svou proklientsky vedenou
obchodní politikou i konkrétními obchodními výhodami jim v maximální
míře dáváme najevo, že jsme tu kvůli nim a díky jim, a ne obráceně. Tak
si EXIM tours získává a zřejmě i zasluhuje opakovanou přízeň
zákazníků. Tedy, není to pouze o dodržování obchodní etikety, ale také
o ekonomické stránce. V obchodě se nehraje na hezká slova a úmysly, ale
hlavně na výsledky. Z naší strany to znamená docilovat vysoce
konkurenčního poměru ceny a kvality produktu. A hodnocení cestovní
kanceláře EXIM tours ze strany klientů? Sám už jste naznačil. Zhruba
třicetiprocentní meziroční nárůst v roce 2005 oproti roku
2004. Ačkoliv se EXIM tours v kategorii leteckých zájezdů stal jedničkou
na českém trhu, ke klientům budeme stále přistupovat jako k lidem, kteří
mají své potřeby, touhy i ekonomické možnosti, jež velmi často
naplňování jejich tužeb limitují. Tomu přizpůsobujeme nabídku včetně
cenotvorby zájezdů. Ty jsme pro letošní rok hodně obměnili. Český
turista už od dovolené začíná očekávat nejenom to, že se někam podívá
zásoben vlastními konzervami, chlebem a řízkem, ale preferuje leteckou
dopravu a chce mít maximum služeb a pohodlí. A protože se evropské
skupině cestovních kanceláří EXIM tours daří v pobytových místech
získávat významné množstevní preference, daří se nám pro české
zákazníky EXIM tours získávat za jimi akceptovatelné ceny hotely vyšších
kategorií, jež nabízejí více aktivit včetně all inclusive. Naši
základní cílovou skupinu tvoří pochopitelně rodiny s dětmi. Ony jsou
klienty, kteří s EXIM tours létají nejvíce. Dokázali jsme pro ně udělat
nabídku, kdy dítě, a to až do osmnácti let věku, s námi může
absolvovat zájezd zcela zdarma.
Předpokládám, že za určitých podmínek…
Ano, za podmínky, že cestuje s oběma rodiči či alespoň dvěma dospělými
lidmi, např. babičkou a dědečkem. U dalších dětí vícečlenných rodin
pak záleží na konkrétním hotelu. Máme nabídky, kdy se druhé dítě
leteckého pobytového zájezdu účastní pouze za cenu odpovídající ceně
jeho charterové letecké přepravy. Tj. jakoby za letenku (u charterových
linek totiž není přípustné prodávat letenky samostatně bez dalších
služeb). Ono „zcela zdarma“ je vždy omezeno termíny a počty míst,
které jsou pro tuto nabídku vyčleněny. I když však klienti tuto možnost
promeškají, i tak pro ně máme cenově vysoce konkurenční nabídky
kvalitních zájezdů.
Tak, a nyní bych prosil „letem světem“ o té nabídce.
Představení letošních destinací EXIM tours. O Kapverdách jsme již
hovořili. Co kdybychom začali vaší milovanou Krétou?
To, o čem jsem již hovořila, že se EXIM tours daří zajišťovat
zákazníkům hotely vyšších kategorii za obvyklé ceny nižších, se
projevilo i na tomto nádherném řeckém ostrově. Omezili jsme proto nabídky
apartmánových kapacit na minimum a dvouhvězdičkové hotely už zde vůbec
nenabízíme. K dnešnímu dni (6.2.2006) máme ze zájezdů na Krétu prodáno
čtyřicet procent celoroční kapacity. U Řecka všeobecně zaznamenáváme
větší zájem než v letech předchozích. Co se týká Turecka, i zde byl
velmi dobrý náběh. Prodej pak malinko zpomalil v době, kdy v médiích
probíhaly zprávy o tzv. „ptačí chřipce“. Následné oživení prodeje
však nasvědčuje, že si klienti uvědomili, že jim v přímořských
letoviscích nic nehrozí. Rezervace se vrátily na úroveň začátku ledna,
což je velmi pozitivní. Věřím, že tento trend bude pokračovat. Oproti
loňskému roku si velmi dobře vede Bulharsko, kde jsme také změnili kapacity
směrem k hotelům vyšších kategorií, poskytujících více služeb a
aktivit. I zde se tento záměr ukázal jako správný. Ve Španělsku jsme
hotely vyšších kategorií nabízeli již v minulých letech a poptávka je
zde stabilní. V Egyptě jsme v zimě otevřeli novou destinaci -Taba.
Klienti, kteří tam již byli, dávají pozitivní reference, což se
pozitivně odráží na rezervacích. Egypt je i letos u cestovní kanceláře
EXIM tours destinací číslo jedna, společně s Tuniskem. Opět jsme zde
rozšířili kapacity a omezujeme prodej hotelů, které sice měly pro český
trh abnormálně nízké ceny, ale už neodpovídají tomu, co český turista
potřebuje.
Co vaše zimní letní destinace?
Ty se EXIM tours také daří, a to zejména díky českému národnímu
leteckému dopravci Českým aeroliniím. Loni v listopadu jsme ukončili
první rok naší strategické spolupráce s ČSA. Nyní už jsme za první
třetinou roku druhého. ČSA byly krok správným směrem. Klienti oceňují
vysokou kvalitu služeb. Oceňují to, že letadla ČSA létají načas. Za rok
a čtvrt, co s ČSA takto spolupracujeme, jsme zpoždění letů zaznamenali
cca ve dvou třech případech, a to jen díky špatnému počasí. Takže
klient, pokud dostane pokyny k odletu, že poletí v osm hodin ráno, si
může být na devětadevadesát procent jistý, že v osm skutečně odletí.
Ideálním a na českém trhu naprosto bezkonkurenčním dopravcem jsou ČSA
také při letech do dálných destinací, kdy operují moderními stroji Airbus
A-310, které poskytují vysokou míru komfortu. Klienti EXIM tours v loňské
zimě vyzkoušeli možnost připlatit si tzv. „comfort class“, která kromě
vyššího standardu služeb nabízí pohodlnější cestování v širokých
sedačkách „business class“. V letošním roce je „comfort class“ již
vyprodána, protože pasažéři rychle poznali, že na dálkové lety se jim to
vyplatí. Oproti loňské zimě jsme své zaoceánské exotické destinace:
Brazílii, Venezuelu – ostrov Isla Margarita a Kubu tuto zimu rozšířili
o Dominikánskou republiku. Volba EXIM tours – charterové lety do dálných
exotických destinací se ukázala jako obchodně velmi prozíravá, protože
klienti zpravidla absolvují už dvě dovolené ročně a EXIM tours jim exotiku
cenově zdostupnil tak, že si ji může dovolit průměrně situovaná rodina.
Zkrátka létáme plně obsazeni.
Dosahování výrazně konkurenčních cen se jistě týká
i poznávacích zájezdů…
Poznávací zájezd je trošku jiný než pobytový. Pozornost se musí věnovat
více faktorům než „jen“ tomu, aby klient měl kde bydlet, jíst, koupat
se, slunit… EXIM tours má tým vynikajících průvodců. Nejširší
spektrum poznávacích zájezdů máme v Egyptě, kde jsme zřejmě nejlepší
jak do skladby zájezdů, tak do šíře a servisu. Skutečnost, že na naše
poznávací zájezdy jezdí více turistů než s ostatními cestovními
kancelářemi, hraje pochopitelně roli i v ceně zájezdu, kterou hradí
klient. Je samozřejmě něco jiného dělat jeden poznávací zájezd za
měsíc pro dvacet lidí, a nebo dělat poznávací zájezdy týden
co týden.
Výrazný podíl na úspěchu cestovní kanceláře EXIM tours mají
provizní prodejci, kterých prý máte na půldruhého tisíce, a naopak,
dovolím si mínit, že značný podíl na úspěchu řady z nich mají
produkty cestovní kanceláře EXIM tours.
Provizní prodejci chtějí mít dobrý byznys a jistotu. A u EXIM tours je
mají. Zvláště v menších aglomeracích jim jde o existenční kredit –
dobré jméno. O to, že se jim po absolvování zájezdu vrátí spokojený,
tudíž opakovaný klient. Kooperace s provizními prodejci je pro EXIM tours
životně důležitá. Na toto téma jsme hovořili i na prezentacích našich
katalogů, které jsme v průběhu letošního ledna pořádali v Praze, Brně
a Ostravě. Prostřednictvím provizních prodejců jsme jen za loňský rok
prodali více než sto dvacet tisíc pobytových a poznávacích leteckých
zájezdů. I na zmiňovaných prezentacích jsem konstatovala, že si EXIM
tours spolupráce s provizními prodejci nesmírně váží a že se snažíme,
aby nebyla komplikovaná, ale transparentní a přínosná pro obě
zúčastněné strany. EXIM tours provizním prodejcům skýtá to, co je pro
ně zásadní. Jasná pravidla. Snadno srozumitelné popisy v katalozích. To,
že se jim dostává přehledných informací. Dvakrát týdně mají provizní
prodejci aktualizaci last minuts a non-stop možnost rezervovat on-line.
Všechny aktuality EXIM tours jsou na webových stránkách. Mají možnost
kdykoliv hovořit s call centrem, a nejenom s ním. I s jednotlivými
destination supervisory. Myslím, že provizní prodejci oceňují i to, že
v případě, mají-li potřebu mluvit s vedením EXIM tours, top management
firmy je jim k dispozici. A nejenže jim naslouchá, ale jejich připomínky
aplikuje v praxi.