Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Canaria travel letos slaví 15. výročí uskutečnění svého prvního leteckého zájezdu na Kanárské ostrovy. Od roku 1994 na ně vypravila přes dva a půl tisíce letů. Kromě individuálních cest nabízí i firemní, skupinové, incentivní a tematické zájezdy za golfem, rybařením, kondičním cvičením, na sportovní soustředění apod. S Canarií travel cestují školní výpravy i senioři. Kvalitu jejích služeb podtrhuje skutečnost, že její zájezdy prodává přes půldruhého tisíce cestovních agentur a kanceláří v Česku a desítky na Slovensku a v Polsku. Klienti Canaria travel létají flotilou dvanácti moderních Boeingů 737 největší české soukromé letecké společnosti Travel Service (ta od roku 2004 pod obchodní značkou SmartWings provozuje i první českou nízkonákladovou leteckou společnost).
S paní Lenkou Vikovou jsme v počátcích podnikání
v polistopadovém Československu byli řediteli cestovních kanceláří.
O několik roků později jsem s ní, už ne coby konkurent, dělal interview,
v němž se vyznává z lásky ke Kanárským ostrovům.
Paní Lenko, tato láska vás zřejmě drží dodnes, byť jste mezitím
vyvdala leteckou společnost.
To je mylná informace. Travel Service vznikl až v roce 1998, to už jsem byla
dávno vdaná, a jako firma Canaria travel jsme zakládali společnost Travel
Service. Takže ve své podstatě matkou je Canaria travel a jejím dítětem
Travel Service. Canaria travel vznikla na přelomu roku 1993/94 a první
letecký zájezd na Kanárské ostrovy vypravila 2. května 1994, z čehož
vyplývá, že 2. května 2009 tomu bude patnáct let. Tenkrát to byly lety
s ČSA, s nimiž jsme létali dva roky. Mezitím se k nim přidaly další
letecké společnosti, a my jsme s manželem začali uvažovat, že by nebylo
špatné mít jedno svoje letadlo, s nímž bychom si létali ty svoje Kanáry
a ty svoje fotbaly (v té době jsme dělali servis pro fotbalovou Slavii a sem
tam pro nároďák). Tehdy bylo v Česku volné TU-154. Rozhodli jsme se, že
do toho půjdeme. Že jej budeme provozovat, ale v žádném případě
nebudeme budovat leteckou společnost! Protože to je blázinec a stres.
No, kdo zná Romana Vika, se nediví, že jste dopadli jako hrabě
Zeppelin ve hře „Hospoda na mýtince“ Divadla Járy Cimrmanna, jehož
výrobky byly vhodné toliko ku létání, poněvadž nebyl schopen malých
počinů. I vy jste chvíli měli jedno svoje letadlo, než jste si jich
pořídili celou flotilu. Takže záhy byl Travel Service vhodný nejen ku
létání, ale také se stal největší českou soukromou leteckou
společností.
Jak to bývá… Máte jedno letadlo. Když by byla porucha, musíte mít
náhradní. Takže jsme k němu vzali ještě jedno. A máte-li dvě letadla,
tak ty už nestíhala vytěžovat pouze Canaria travel a pár fotbalů. Pro ně
bylo třeba najít další práci. Začali jsme tedy dopravovat klienty
španělského obchodního partnera do Prahy. A když už máte dvě letadla,
potřebujete víc zakázek. Přišla první česká cestovní kancelář a my
s ní udělali smlouvu, že své zájezdy bude létat s námi. Potom do
aerolinek Travel Service vstoupil Čedok, přišlo třetí letadlo a už se to
rozjelo. Dnes jsme na čtrnácti strojích, a stres, který jsme nechtěli? Toho
se asi nikdy nezbavíme.
No, ještě že mám (narozdíl od vás) takový klidný způsob
podnikání, networking – propojování vlivných lidí a šíření osvěty,
že cestovní ruch je hlavně obchod, a že tedy rozhodně nepatří do
kompetence ministerstva kultury, kam ho „dámy a pánové nahoře“ chtěli
šoupnout. A že nemá ani zdaleka tak velký vliv na místní rozvoj jako
energetika nebo bankovnictví či automobilový průmysl, a že by tedy bylo
radno jej zaškatulkovat jinam.
Paní Viková, jak napovídá jméno vaší cestovní kanceláře,
dominantní destinací matky zakladatelky zůstaly (mj. i díky její
perfektní španělštině) „Psí ostrovy“.
Kanárské ostrovy byly podnětem k založení cestovní kanceláře Canaria
travel a první destinací letecké společnosti Travel Service. Mohou za to
Španělé, kteří létali do Prahy a pořád mne přemlouvali: „Kanárijci
k vám chtějí do Špindelrova Mlýna na lyžování. Hrozně se jim tam
líbí. Tak to dáme dohromady. Budeme ti posílat Španěly, a ty k nám
Čechy.“ Tak jsme začali. Šedesát procent pasažérů v našich letadlech
byli Češi a čtyřicet Španělé. V létě pak Kanárijci poznávali krásy
naší Stověžaté. Samozřejmě, hlavní motivací tenkrát bylo, že jsme pro
ně byli úžasně levnou nepoznanou destinací. Po patnácti letech existence
máme osmadevadesát procent pasažérů Čechů a dvě procenta tvoří
Kanárijci. Nicméně téměř všichni „Kanáři“ už byli v Praze. To, za
čím k nám nejvíce létali, že tu kupovali křišťálové lustry a
klasické peřiny, se jim už v Česku nevyplatí pořizovat. Za ta léta jsme
se stali největší cestovní kanceláří operující lety na Kanárské
ostrovy. Létáme celoročně na všech sedm ostrovů, a to
pětkrát týdně.
Díky klimatickým podmínkám jsou Kanárské ostrovy v každém
našem českém ročním období optimální pro letní sportovní
soustředění, letní incentivní programy apod.
Pro korporátní klientelu jsme na Kanárských ostrovech schopni zabezpečit
téměř cokoliv. Kanárijci nám maximálně vycházejí vstříc, a to nejen
kvůli naší cestovní kanceláři. Českou republiku mají v srdci, a tak
přistupují i ke klientům Canaria travel. Češi jsou tam vítanými hosty.
Jsme schopni zajistit jakékoliv skupiny, byť mají speciální požadavky,
fotbalové týmy, cyklisty, atlety, zorganizovat soustředění, turnaje, akce
incentivní či kongresové turistiky. Kanárské ostrovy mají obrovskou
výhodu v tom, že jsou i v zimě naší nejbližší letní destinací. Za
čtyři a půl hodiny jste z české zimy v létě. Ale ne v tropickém, kde
máte pětatřicet stupňů ve stínu, ale v příjemném českém létě, kdy
se teploty, díky Atlantickému oceánu, pohybují od 22 do 28 ?C ve stínu.
„Kanáry“ jsou nejen blízkou, ale hlavně stabilní destinací. Jsou bez
konfliktů a v poklidu.
Máme jednoho kamaráda, který je vášnivým rybářem, a stěžoval si, že
cestovní kanceláře nabízejí rybolov jen v severských mořích. Zhruba
před rokem jsme mu proto zajistili rybaření v Atlantiku, z čehož se
vyvinul náš další úspěšný produkt. Rybářka nebo rybář jede na
pořádně velké ryby k pořádně velké vodě i s celou rodinou. Ta
nemrzne a nemokne kdesi v mlžném fjordu, ale tráví čas na pláži,
u bazénu nebo poznáváním atraktivit ostrova. A pokud se zadaří úlovek
(na našich webových stránkách máme jejich fotogalerii), může si ho náš
klient hluboce zamražený nechat dopravit do Česka a tady pak třeba pro své
přátele udělat velkolepou rybí party.
Hlavní téma tohoto vydání dává touroperátorům prostor
oslovit provizní prodejce.
Canaria travel se vydala cestou mít pouze jedinou vlastní prodejnu, a to
v rámci ústředí. Prodej zájezdů po republice pro nás zajišťují
partneři – agenturní prodejci. V současné době jich je 1618. Naše
zájezdy na Kanárské ostrovy se tak prodávají v každém větším městě.
A protože byznys je vždy o oboustranné výhodnosti, motivujeme je nejen
atraktivitou Kanárských ostrovů, ale i provizemi, superprovizemi a dalšími
bonusy. Jsme si vědomi, že na nich záleží, kam a s jakou cestovní
kanceláří své zákazníky pošlou. Jsou pro nás velice důležití. Právě
díky nim se nám během letošního února podaří překročit hranici čtyř
set tisíc klientů. V tento den „D“ máme pro našeho čtyřsettisícího
klienta přichystáno nejedno překvapení.