Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
• na zemi alkohol, ve vzduchu vůně • zboží na
palubách letadel ČSA o poznání levnější než v letištních duty free
shopech • řada pasažérů má nakoupeno už na zemi •
alkoholické nápoje se na palubách prodávají až jako třetí v pořadí
• pražské letiště spěje k tomu, stát se evropským hubem
• dynamický růst počtu cestujících na pražském letišti je
výrazně ovlivňován úspěšnými výsledky Českých aerolinií a jejich
vstupem do Sky teamu •
Mezinárodní letecká doprava je spojena s fenoménem, jenž
významnou měrou přispívá k oblibě tohoto druhu cestování, a to nejen
v České republice. Je jím bezcelní prodej zboží. Duty free shopy jsou
velmi oblíbené i v oblasti námořní dopravy. Zejména díky nim si např.
mnoho Skandinávců rádo zpestřuje život plavbou trajektem. My, kteří jsme
nebyli obšťastněni ani prohibicí ani opravdovým mořem, jsme této
kratochvíle ušetřeni. Přesto, že se nacházejí také v blízkosti
pozemních hraničních přechodů, nikdy si tyto duty free shopy u nás
nedokázaly získat takovou pověst jako na letišti a na palubách letadel.
Návštěva duty free shopu je totiž pro mnohé z nás samozřejmou a – na
rozdíl od pasové a bezpečnostní kontroly – navíc zcela dobrovolnou
procedurou. Také si mezi odbavením a přesunem do odletové čekárny
říkáte: „Mám tady zbůhdarma čučet nebo si (případně někomu
z blízkých) půjdu udělat radost?“
Jaká je historie duty free prodeje na našich letištích a u ČSA, na to jsem
se zašel zeptat ředitele útvaru Duty Free Českých aerolinií JUDr. Václava
Slavíčka.
Prapůvodním impulzem vzniku duty free zřejmě bylo to, že se různé státy
chtěly „ukázat“ a zároveň vytvořit výjimečné podmínky pro to, aby
se hýbaly obchody. Protože je zboží prodáváno v bezcelní zóně a
společně se svými nabyvateli opouští území daného státu, je oproštěno
nejen od různých daní, ale zejména od cla. Duty free se u leteckých
společností aplikuje velmi dlouho. V Československu se s ním začalo
nejdříve na palubách letadel ČSA a po nějakém čase i v zahraniční
části pražského letiště prostřednictvím firmy Tuzex. Na přelomu
osmdesátých a devadesátých let minulého století, když skončil monopol
Tuzexu, si po dohodě s Českou správou letišť ČSA otevřely prodejny duty
free na letišti v Praze a před třemi lety i v Karlových Varech. Pozemní
prodej reprezentuje zhruba dvě třetiny, palubní pak asi jednu třetinu
celkových prodejů duty free ČSA.
Co se nejvíce prodává?
To je rozdílné. Dole na zemi na letišti turisté kupují na prvním místě
alkoholické nápoje, na druhém tabákové výrobky, na třetím cukrovinky a
na čtvrtém kosmetiku a parfémy. Na palubách letadel se nejvíce prodává
parfumerie, na druhém místě tabákové výrobky, teprve na třetím
alkoholické nápoje a nejméně cukrovinky. Důvodem, proč se o poznání
levnější alkohol (na rozdíl od pozemního prodeje) na palubách letadel
prodává až na třetím místě je to, co už jste zmínil v úvodu, když
jste naznačil, že si mnozí cestující jdou mezi odbavením a odletem udělat
radost do našeho duty free shopu. Na palubě si pak sice obvykle všimnou, že
tu jsou výhodnější ceny, ale většinou už mají obavy z případných
postihů za překročení povoleného limitu dováženého alkoholu. Bohužel,
v letadlech jsme také omezeni prostorem a hmotností zboží, což je dalším
důvodem, proč palubní prodej nedosahuje výsledků pozemního.
Čím to, že v duty free existují dvojí ceny? Každý, kdo se podívá
do palubního časopisu ČSA Reviwe a porovná tam inzerované ceny zboží
s cenami v letištních free shopech zjistí, že jsou na palubách ČSA
o poznání nižší.
Je tomu proto, že na palubách svých letadel je ČSA doma a nemusí tak do cen
zboží promítat poplatky, které platí České správě letišť za pronájem
prodejní plochy a obchodní provize.
Pane doktore, podstatná část z vašich čtyřiceti čtyř let
prožitých u ČSA se váže k letišti Praha. Jak vnímáte jeho
rozvoj?
Pozitivně. My, kteří zde pracujeme již desítky let, jsme hluboce
přesvědčeni, že letiště Praha-Ruzyně spěje k tomu, stát se evropským
hubem. Tento trend rovněž nahrává rozvoji Českých aerolinií. Dokud
nebudeme žít ve světě, v němž se bude moci létat z jednoho bodu přímo
do druhého, budou z toho profitovat letiště, kde se přestupuje.
Geografická poloha i existence českého národního dopravce předurčují
pražské letiště pro tranzitní přepravu. Mezinárodní úmluvy
o vytváření aliancí leteckých dopravců k tomu významně přispívají.
Alianční partneři si totiž v určitých leteckých uzlech vzájemně
předávají pasažéry. Dynamický rozvoj ruzyňského letiště proto
výrazně souvisí i se vstupem Českých aerolinií do Sky teamu. Na naše
lety se již teď váže více než padesát procent jeho vytíženosti.
České aerolinie se letos v říjnu dožívají 78 let. Jaké
jsou?
Mladé, silné a perspektivní. Mladé svým moderním letadlovým parkem.
Silné svou 78letou tradicí, lidským potenciálem i stoupajícím počtem
letadel. Perspektivní, protože v současné době jsou na tom za dobu celé
své historie nejlépe, a to nejen co se týče počtu přepravených
cestujících. Rozvoj ČSA kopíruje boom letecké dopravy v České republice.
Věřím, že během deseti let se minimálně zdvojnásobí počet jejich
letadel i počet jimi přepravených cestujících a tím i bezcelní prodej
zboží na našich palubách a na letištích v Praze a v Karlových
Varech.