Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Pestrá nabídka turistického vyžití nejen na jihu Čech byla obsahem veletrhu cestovního ruchu TravelFest, který se uskutečnil 6. až 8. dubna 2017 v areálu Výstaviště České Budějovice. Veletrh proběhl společně s konferencí TravelCon a festivaly Gastrofest a Febio Fest.
TravelFest,
nástupce Jihočeského Kompasu, se konal v duchu motta „Jižní Čechy
pohodové“. Na návštěvníky čekaly expozice turistických oblastí a
cílů, měst, regionů, infocenter, podnikatelských subjektů a dalších
organizací působících v cestovním ruchu. Zejména profesionálům
cestovního ruchu pak byla určena dvoudenní konference TravelCon.
Na TravelFestu se představila řada osobností, například cestovatel a
rybář Jakub Vágner, držitelka několika prestižních ocenění za
nejlepší marmeládu světa Blanka Milfaitová, náčelník expedice
„Trabantem až na konec světa“ Daniel Přibáň aj.
TravelCon,
dvoudenní odborná akce, byl historicky největší konferencí věnovanou
problematice cestovního ruchu na jihu Čech. Organizátorem fóra přednášek,
workshopů, diskuzí, trendů a novinek byla Jihočeská centrála cestovního
ruchu ve spolupráci s Destinační společností
Českobudějovicko–Hlubocko. Partnerem akce byl Jihočeský kraj a agentura
CzechTourism. Tématy byly mimo jiné problematika komunikačních trendů
v cestovním ruchu, aktivního marketingu, sociálních médií, digitálních
technologií a jejich efektivního cílení a nové směry
v cestovním ruchu.
Jaromír Polášek,
ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu, na adresu expozice Jihočeské
centrály cestovního ruchu na TravelFestu řekl: „U nás se návštěvníci
dozvědí, jak si užít kulturu, trochu si zamlsat, zasportovat nebo si
oddechnout třeba na venkově. Výstavní plocha Jihočeské centrály
cestovního ruchu disponuje relaxační zónou pod Stromem Jižních Čech
pohodových, kde si každý může vychutnat pravou pohodovou atmosféru
jižních Čech.“
Vedoucího oddělení marketingu a cestovního ruchu Krajského
úřadu Jihočeského kraje Mgr. Jiřího Gruntoráda jsem při příležitosti
konání TravelFestu, TravelConu, Gastrofesu a Febio Festu požádal o pár
slov.
Pane Gruntoráde, na českobudějovickém výstavišti je úžasná
atmosféra.
Ano, jsme překvapeni vysokou účastí na zahajovacím ročníku konference
TravelCon, přestože už první ohlasy, když jsme oznámili program konference
a místo konání, byly veliké. Zájem o vzdělávání pracovníků
v cestovním ruchu nás těší.
Co Jihočeský kraj motivovalo podpořit konání této
konference?
Důvodů bylo několik. Vždy jsme chtěli rozvíjet cestovní ruch.
V předchozích letech v tomto termínu v Českých Budějovicích probíhala
výstava cestovního ruchu Kompas a my se ji rozhodli povýšit. Řekli jsme si:
„Pojďme se podívat, jak se to dělá ve vyspělém světě, kde se takovéto
události odehrávají v symbióze odborné konference, kontraktačního a
prodejního veletrhu a vzdělávací akce.“ Ne každý, kdo pracuje
v cestovním ruchu, je odborníkem na sociální media, analytiku apod., takže
naší motivací bylo tyto prvky spojit a realizovat. Potřebovali jsme k tomu
velké prostory, aby se do nich vešly TravelCon, TravelFest, Febio Fest a
Gastrofest, a tak jsme zvolili Výstaviště České Budějovice.
Správní a samosprávné orgány vykazují, kolik tu kterou
část republiky navštívilo turistů, avšak málokdy kolik peněz se díky
jejich útratám dostalo do veřejných rozpočtů. Jednou z výjimek je
Jihočeský kraj, který si nechal zpracovat studii obsahující i tato data,
jimž se na dalších stránkách tohoto vydání Všudybylu věnuje článek
„Analýza návštěvnosti Jihočeského kraje“.
Cestovní ruch má obrovský komerční potenciál a od toho se odvíjející
přínos pro financování veřejného sektoru. Jihočeský kraj nechal KPMG
zpracovat studii, která se zaměřila nejen na to, kolik do našeho kraje a na
jak dlouho přijíždí jednodenních návštěvníků a turistů a odkud se
rekrutují. Roční inkaso z cestovního ruchu, z něhož plynou odvody do
veřejných rozpočtů, činí v Jihočeském kraji zhruba dvacet
miliard korun.
Jste jedním z mála krajů, kde je cestovní ruch přímo
v gesci hejtmana.
Ano, hejtman je tím, kdo předkládá materiály vztahující se k cestovnímu
ruchu do rady kraje. V odboru kanceláře hejtmana tak pracuji i já a tímto
odborem je rovněž řízena Jihočeská centrála cestovního ruchu. Tady
v jižních Čechách si uvědomujeme, že cestovní ruch do našeho kraje
přináší koupěschopnou poptávku, inkaso a ruku v ruce s tím pracovní a
podnikatelské příležitosti. Zkrátka že má obrovský ekonomický a
společenský přínos. Z hlediska přístupu k cestovnímu ruchu je
Jihočeský kraj mnohdy dáván za vzor dalším krajům. To ale není
výslednicí aktivit pouze Krajského úřadu Jihočeského kraje či
Jihočeské centrály cestovního ruchu, ale obrovského množství obětavých
lidí v regionech a místech, kteří si zaslouží velké uznání.
Prodejna „Ryby pro zdraví“ Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (viz www.rybyprozdravi.cz) na Gastrofestivalu zajišťovala rybu na talíři. Její menu obsahovalo sumečka afrického s bramborovým salátem, segedínský guláš z kapra; tortillu s kaprem; kapří hranolky na salátku z červené řepy, kapří tataráček s oblohou a toustem. Návštěvníky Gastrofestivalu obsluhovali studenti bakalářského a magisterského ročníku pod vedením svého pedagoga, šéfkuchaře Ing. Eduarda Levého, nositele Kříže svatého Vavřince, jemuž v příštích měsících vychází kuchařka „Sladkovodní ryby zdravě a snadno“. Kuchařku lze objednat na e-mailu: levy.ed@seznam.cz.