Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Jihočeský TravelFest & TravelCon

Pestrá nabídka turistického vyžití nejen na jihu Čech byla obsahem veletrhu cestovního ruchu TravelFest, který se uskutečnil 6. až 8. dubna 2017 v areálu Výstaviště České Budějovice. Veletrh proběhl společně s konferencí TravelCon a festivaly Gastrofest a Febio Fest.

TravelFest,
nástupce Jihočeského Kompasu, se konal v duchu motta „Jižní Čechy pohodové“. Na návštěvníky čekaly expozice turistických oblastí a cílů, měst, regionů, infocenter, podnikatelských subjektů a dalších organizací působících v cestovním ruchu. Zejména profesionálům cestovního ruchu pak byla určena dvoudenní konference TravelCon.
Na TravelFestu se představila řada osobností, například cestovatel a rybář Jakub Vágner, držitelka několika prestižních ocenění za nejlepší marmeládu světa Blanka Milfaitová, náčelník expedice „Trabantem až na konec světa“ Daniel Přibáň aj.

TravelCon,
dvoudenní odborná akce, byl historicky největší konferencí věnovanou problematice cestovního ruchu na jihu Čech. Organizátorem fóra přednášek, workshopů, diskuzí, trendů a novinek byla Jihočeská centrála cestovního ruchu ve spolupráci s Destinační společností Českobudějovicko–Hlubocko. Partnerem akce byl Jihočeský kraj a agentura CzechTourism. Tématy byly mimo jiné problematika komunikačních trendů v cestovním ruchu, aktivního marketingu, sociálních médií, digitálních technologií a jejich efektivního cílení a nové směry v cestovním ruchu.

Jaromír Polášek,
ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu, na adresu expozice Jihočeské centrály cestovního ruchu na TravelFestu řekl: „U nás se návštěvníci dozvědí, jak si užít kulturu, trochu si zamlsat, zasportovat nebo si oddechnout třeba na venkově. Výstavní plocha Jihočeské centrály cestovního ruchu disponuje relaxační zónou pod Stromem Jižních Čech pohodových, kde si každý může vychutnat pravou pohodovou atmosféru jižních Čech.“

Cestovní ruch má obrovský komerční potenciál

Vedoucího oddělení marketingu a cestovního ruchu Krajského úřadu Jihočeského kraje Mgr. Jiřího Gruntoráda jsem při příležitosti konání TravelFestu, TravelConu, Gastrofesu a Febio Festu požádal o pár slov.
Pane Gruntoráde, na českobudějovickém výstavišti je úžasná atmosféra.
Ano, jsme překvapeni vysokou účastí na zahajovacím ročníku konference TravelCon, přestože už první ohlasy, když jsme oznámili program konference a místo konání, byly veliké. Zájem o vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu nás těší.

Co Jihočeský kraj motivovalo podpořit konání této konference?
Důvodů bylo několik. Vždy jsme chtěli rozvíjet cestovní ruch. V předchozích letech v tomto termínu v Českých Budějovicích probíhala výstava cestovního ruchu Kompas a my se ji rozhodli povýšit. Řekli jsme si: „Pojďme se podívat, jak se to dělá ve vyspělém světě, kde se takovéto události odehrávají v symbióze odborné konference, kontraktačního a prodejního veletrhu a vzdělávací akce.“ Ne každý, kdo pracuje v cestovním ruchu, je odborníkem na sociální media, analytiku apod., takže naší motivací bylo tyto prvky spojit a realizovat. Potřebovali jsme k tomu velké prostory, aby se do nich vešly TravelCon, TravelFest, Febio Fest a Gastrofest, a tak jsme zvolili Výstaviště České Budějovice.

Správní a samosprávné orgány vykazují, kolik tu kterou část republiky navštívilo turistů, avšak málokdy kolik peněz se díky jejich útratám dostalo do veřejných rozpočtů. Jednou z výjimek je Jihočeský kraj, který si nechal zpracovat studii obsahující i tato data, jimž se na dalších stránkách tohoto vydání Všudybylu věnuje článek „Analýza návštěvnosti Jihočeského kraje“.
Cestovní ruch má obrovský komerční potenciál a od toho se odvíjející přínos pro financování veřejného sektoru. Jihočeský kraj nechal KPMG zpracovat studii, která se zaměřila nejen na to, kolik do našeho kraje a na jak dlouho přijíždí jednodenních návštěvníků a turistů a odkud se rekrutují. Roční inkaso z cestovního ruchu, z něhož plynou odvody do veřejných rozpočtů, činí v Jihočeském kraji zhruba dvacet miliard korun.

Jste jedním z mála krajů, kde je cestovní ruch přímo v gesci hejtmana.
Ano, hejtman je tím, kdo předkládá materiály vztahující se k cestovnímu ruchu do rady kraje. V odboru kanceláře hejtmana tak pracuji i já a tímto odborem je rovněž řízena Jihočeská centrála cestovního ruchu. Tady v jižních Čechách si uvědomujeme, že cestovní ruch do našeho kraje přináší koupěschopnou poptávku, inkaso a ruku v ruce s tím pracovní a podnikatelské příležitosti. Zkrátka že má obrovský ekonomický a společenský přínos. Z hlediska přístupu k cestovnímu ruchu je Jihočeský kraj mnohdy dáván za vzor dalším krajům. To ale není výslednicí aktivit pouze Krajského úřadu Jihočeského kraje či Jihočeské centrály cestovního ruchu, ale obrovského množství obětavých lidí v regionech a místech, kteří si zaslouží velké uznání.

Prodejna „Ryby pro zdraví“ Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (viz www.rybyprozdravi.cz) na Gastrofestivalu zajišťovala rybu na talíři. Její menu obsahovalo sumečka afrického s bramborovým salátem, segedínský guláš z kapra; tortillu s kaprem; kapří hranolky na salátku z červené řepy, kapří tataráček s oblohou a toustem. Návštěvníky Gastrofestivalu obsluhovali studenti bakalářského a magisterského ročníku pod vedením svého pedagoga, šéfkuchaře Ing. Eduarda Levého, nositele Kříže svatého Vavřince, jemuž v příštích měsících vychází kuchařka „Sladkovodní ryby zdravě a snadno“. Kuchařku lze objednat na e-mailu: levy.ed@seznam.cz.