Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Business travel je v zásadě
Business travel je v zásadě lukrativní záležitostí. Klienti vesměs
cestují vyšší třídou do vzdálených teritorií. Bydlí v luxusních
hotelích. Půjčují si automobily vyšších tříd. Mnozí z nich požadují
VIP servis. Přední firmy orientované na business travel poskytují služby na
velmi vysoké úrovni. Hlavně poskytují důležité informace ze svého
operačního systému tak, aby klienti každý měsíc dostávali přesné
soupisy, jak kdo z jejich firmy cestoval. Jakými leteckými společnostmi.
Kolik firma tímto cestováním uspořila apod. Klienti špičkových firem tak
mohou dostat v kterýkoliv okamžik aktuální informace o naplňování své
cestovní politiky. Byznys travel je oblastí vysoce kvalitních výstupů a
drahých vstupů, a to nejen v oblastech souvisejících se
samotným cestováním, ale i ve sférách motivace, výchovy a
vzdělávání lidských zdrojů, prezentací a kongresových akcí.
Cestovní politika
Klienty travel business operátorů v minulém století v České republice
tvořily především pobočky nadnárodních společností, které již od
počátku chápaly důležitost informací a špičkové kvality služeb.
S blížícím se koncem tisíciletí se do tohoto procesu včleňovala řada
dalších firem, a to i ryze českých. Firem středních a menších, které
si začaly uvědomovat důležitost centrálního
nákupu služeb a centrálního sledování ukazatelů. Dodnes ale u mnohých
klientů – firem neexistuje jakákoliv cestovní politika. Zpravidla si
v nich každý vedoucí pracovník, někde i pracovníci na nižších
úrovních, může objednávat letenky či další služby na různých
místech. Nedodržováním racionální cestovní politiky se tak firmy
zříkají možností dosahování příznivých cen, kumulovaných objemů
letenek apod.
Názory na business travel
Názory té které osobnosti na business travel jsou determinovány postoji
majitelů či zájmy vlastní firmy. Pokud by kdo nerozvíjel sám sebe a své
managerské aktivity v souladu s filozofií a strategií své firmy, bylo by
to špatně. Kdo jde do business travelu, jde tam zpravidla z přesvědčení,
že jde dělat byznys, tedy vydělávat peníze. To možná není zcela
v souladu s tím, co je možné vidět u některých velkých hráčů na
scéně světového business travelu. Ti v řadě případům právě produkt
business travel propojují na své další produkty a vydělávají peníze
v kombinaci těchto produktů. Na kombinaci služeb, ať už business
travel – cesty za odpočinkem, business travel – finanční
služby atd.
Kvalita a cena služeb
Způsob, jak vydělávat čistě na business travel, je založen na tradičních
hodnotách každého servisního odvětví. Je prvořadé, aby vlastní servis
měl vysokou kvalitu. Musí mít takový obsah, že za něj klient zaplatí
správnou cenu. Je třeba si uvědomit, jak leckde, zvláště pak v České
republice, tohle nefunguje. Lidé neznají definici služeb obecně. Obtížně
se orientují při výběru dodavatelů služeb a stejně tak těžce rozhodují
o správné ceně za tyto služby např. v oblasti zájezdů, veřejného
stravování apod. V balancování obsahu a kvality služeb na jedné straně a
správné ceny na straně druhé je obrovský problém. Je to věc, kterou
mnohem lépe znají v USA a v západní Evropě. To vše za použití
nejmodernějších technologií a s vědomím, že se samotný obor i trh
velmi změnil. Použití moderních technologií znamená komplexní řešení
pro klienta. Od poskytování informací, přes rezervace, účtování,
statistiku, vystavování a doručování dokladů. To je komplexní systém,
kde klient musí být velmi jednoduchým pokud možno kompaktním systémem
pokryt ve všech oblastech. Bez komplexního pokrytí nebude mít nikdo šanci
hrát významnou roli, a to nejenom na trhu business travel, ale v jakémkoliv
odvětví. Ve službách obzvláště.
Vydělávat na samotném business travelu není
jednoduché
Důležitý je pohled na globální trh z hlediska konkurence. I zde došlo
k dramatickým změnám. Samozřejmě konkurence mezi servisními společnostmi
je a bude. V branži na světovém trhu existuje jen několik velkých
významných hráčů, což je z hlediska jiných odvětví docela neobvyklá
situace. Pokud si klienti velké celosvětové firmy chtějí zadat zajištění
servisu business travel jednomu velkému hráči, je jejich možnost výběru
velmi omezená. To ale neznamená, že by tato situace byla jednoduchá. Už
z ohledem na to, že právě největší hráči, pod tlakem obrovských
celosvětových klientů, předkládají tak šílené cenové nabídky, že
vlastní segment business travel pro dané servisní společnosti znamená pokud
ne ztrátu, tak buď žádný nebo minimální zisk. To je pak dorovnáváno
tzv. cross – sale – napojováním dalších služeb na klienta, na nichž
se vydělává především. Dostat se mezi celosvětové hráče, kteří takto
postupují s filozofií, že vydělávat na samotném business travelu nemusí,
rozhodně není jednoduché.
Konkurence se rozšiřuje na dodavatele služeb
Nový fenomén na tomto trhu je, že se konkurence rozšiřuje i na samotné
poskytovatele služeb. Například na letecké společnosti. Dnes je třeba
v USA prodej letenek produktem číslo jedna na internetu. Objemově tvoří
největší podíl. Prodej jde i přes agentury a hodně přímo přes letecké
společnosti. Řada velkých leteckých společností už má velmi
sofistikované prezentace na internetu s možností přímých rezervací,
plateb kreditní kartou, vystavení letenky nebo palubenky na letišti.
V zájmu uspoření 9 % distribučních nákladů letecké společnosti
vymýšlejí nejen internetové prodeje, ale i různé varianty přímého
kontaktu s klienty. Zde je opravdu velká konkurence společnostem
orientovaným na business travel. Dochází velkým změnám, k velkým
houpačkám. Některé letecké společnosti zavrhly agentury a jaly se
prodávat přímo klientům. Po dvou letech takovéhoto experimentu byl
prezident jedné z nich odvolán a nahrazen novým a letecká společnost se
vrátila ke spolupráci v oblasti agenturního prodeje. Na jednu stranu tedy
partneři – dodavatelé a zprostředkovatelé služeb, na druhou konkurenti.
Travel business operátor je ale vždy akceptovatelný, pokud přichází
s řešením, které má pro leteckou společnost smysl v oblasti distribuce.
Tzn., když distribuční náklady zůstanou na rozumné úrovni a letecká
společnost má své výnosy. Když dokáže perfektně obsloužit klienta a ten
zaplatí správnou cenu, s níž bude spokojen, protože za ni obdrží
perfektní službu. Všechny tři strany – dodavatel služeb,
zprostředkovatel služeb a zákazník se tak dostanou do souladu.
**Lidský faktor, největší trumf **
Přes všechny vymoženosti v komunikaci a její dynamičnost, nikdy žádná
technika nenahradí osobní jednání. Strategická rozhodnutí se budou vždy
odehrávat v nějakém setkání, na schůzích představenstva správní rady
dané firmy, na něž lidé přijedou z různých koutů světa. Business
travel bude, protože budou služební cesty včetně těch na nejvyšších
úrovních. Obrovská část světa ještě není pokryta technologiemi. To je
směr, kam všechny velké firmy směrují své rozvojové aktivity. Rusko,
Čína apod. Tam všude se bude cestovat. Tam není a ještě dlouho nebude
možné dominantně prodávat zboží po internetu. Věřím v budoucnost
business travelu jako branže i v rozvoj cestovního ruchu vůbec.
-JK-