Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Inkluzivní vzdělávání neboli společné vzdělávání je založeno
na právu všech dětí, žáků a studentů (dále jen děti) být
vzděláváni pohromadě se svými vrstevníky bez ohledu na jejich sociální
situaci, vyznání, rodinnou konstelaci, postižení, rasu či příslušnost
k menšině, a to individuálně podle jejich potřeb. Na základě priorit
stanovených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen
MŠMT) byla s účinností od 1. září 2016 schválena novela zákona č.
561/2004 Sb., školského zákona, jež garantuje právo dětí na tzv.
podpůrná opatření, která představují podporu pro práci pedagoga
s dítětem, jehož vzdělávání vyžaduje v různé míře upravit svůj
průběh. Cílem úprav je přitom vyrovnat podmínky ke vzdělání dítěte,
když nejčastější forma inkluze byla skloňována v souvislosti se
zdravotním postižením dětí.
Podpůrnými opatřeními se rozumějí nezbytné úpravy ve vzdělávání a
školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu
prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte. Děti se speciálními
vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných
opatření školou a školským zařízením. Podpůrná opatření jsou
členěna do celkem pěti stupňů podle organizační, pedagogické a
finanční náročnosti a je možné je vzájemně kombinovat. Vždy však
platí, že podpůrná opatření vyššího stupně lze použít, pouze pokud
k naplňování vzdělávacích možností dítěte a k uplatnění jeho
práva na vzdělávání nepostačují podpůrná opatření nižšího
stupně.
Mezi
podpůrná opatření prvního stupně patří například změna strategie
učení dítěte či úprava metod výuky a škola nebo školské zařízení
může tato opatření uplatňovat i bez doporučení školského poradenského
zařízení. Pokud zvolené úpravy nevedou ve lhůtě tří měsíců
k očekávané změně, obtíže dítěte přetrvávají či se dokonce
prohlubují, pak je třeba zvolit podpůrná opatření druhého až pátého
stupně, která lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského
zařízení, které dítě vyšetří a vydá škole doporučení ke
vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami.
Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně
školou nebo školským zařízením je vždy předchozí písemný informovaný
souhlas zletilého dítěte nebo zákonného zástupce nezletilého dítěte.
Teprve v případě, že by podpůrná opatření nepostačovala, lze
mentálně, tělesně, zrakově, sluchově či jinak závažně postižené
dítě umístit do speciální školy, třídy či skupiny, které jsou
zřizovány v rámci škol. Podmínkou je písemná žádost zletilého
dítěte nebo zákonného zástupce nezletilého dítěte.
Podpůrná opatření se netýkají pouze samotného vzdělávání, ale
rovněž přijímacího řízení na školy a jejich zakončení závěrečnými
zkouškami (maturitou, výučním listem, absolutoriem apod.).
Co se týče financování podpůrných opatření, tato mají tzv. normovanou
finanční náročnost, je tedy zřejmé, kolik finančních prostředků na
konkrétní podpůrné opatření bude třeba vynaložit. Podpůrná opatření
jsou tzv. nároková, tedy při splnění podmínek daných školským zákonem
a vyhláškou MŠMT vzniká dítěti na jejich použití nárok.
Byť citovaná vyhláška nabyla účinnosti teprve ve druhé polovině roku
2016, lze konstatovat, že většina školských zařízení na novou úpravu
již byla připravena a inkluzi v rámci vzdělávání zajišťovala, včetně
inkluzí garantovaných podpůrných opatření.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář