Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S ředitelem Hornického muzea Příbram, příspěvkové
organizace Středočeského kraje, dr. Josefem Velflem se potkáváme
18. listopadu 2016 v jeho kanceláři, která bývala bytem báňského
úředníka, bratra mé maminky, Václava Brůčka.
Pane řediteli, konec 19. století, kdy tu na Březových Horách
fáral i můj děda, patří k nejúspěšnějším obdobím zdejší
montánní činnosti. Jak na tom byli za Rakouska-Uherska zdejší báňští
úředníci?
Byli
státními úředníky pod penzí. Například v Kunstamtu neboli strojním a
stavebním odboru místního c. k. horního závodu (kterému se v havířské
hantýrce říkalo „děvečka pro všecko“), jich pracovalo do deseti;
v provozu však dělalo okolo pěti tisíc lidí. Úředníci z Kunstamtu
měli na starosti neskutečnou šíři úkolů. Mj. vypracovávat stavební
dokumentaci všech objektů a provozů, které spadaly pod c. k. horní závod,
což bylo mimo jiné více než půldruhé stovky budov, okolo sta parních
strojů atd. K tomu vytvářeli podklady pro vybavení těchto pracovišť.
Sami konstruovali stroje. Vlastnoruční technické výkresy předávali do
dílen a kontrolovali, zda se jejich (nejdřív) dřevěné modely i stroje
samotné vyrobí tak, jak je vyprojektovali. Na starosti měli i budování a
údržbu veškerého vodního hospodářství, včetně báňských rybníků,
vodních kol a desítek kilometrů vodotečí. Rovněž chod kováren.
Zodpovídali i za továrnu na drátěná lana, truhlárnu a modelárnu. A byl
jim podřízen též hasičský záchranný sbor. Krom toho publikovali a
přednášeli. Mj. na střední Horní škole pro štajgry a na Báňské
akademii v Příbrami (mezi ty nejznámější patří pozdější univerzitní
profesoři Hrabák nebo Káš). Byli autory řady vědeckých pojednání
o konstrukci parních strojů, kompresorů, drátěných lan atd. Ostatně,
jejich přínos dodnes oceňují i v zahraničí. Ilustruje to skutečnost,
že na naši putovní výstavu o historii drátěných těžních lan, která
se v Březových Horách vyráběla, jen do Verkehrsmusea Dresden (Muzea
dopravy v Drážďanech) přišlo během půl roku na pětasedmdesát tisíc
platících návštěvníků.
Hornickému muzeu Příbram se tak dnes daří uchovávat a
prezentovat jejich odkaz. A možná i probouzet kreativitu nastupujících
generací.
Zejména té nejmladší. Hospodářská síla zemí Koruny české – ať za
Přemyslovců či dalších dynastií, nebo v rámci rakouské monarchie a po
roce 1918 Československa – se vždy opírala o úspěchy báňského
podnikání. Stavěla na tom, že naši panovníci i vedení republiky, ti
všichni si v minulosti cenili domácích zdrojů nerostných surovin,
podporovali jejich těžbu a dokázali je využívat. Ilustruje to i fakt, že
šedesát až osmdesát procent stříbra na území střední Evropy se
v devatenáctém století vytěžilo v březohorském rudním revíru. Co se
olova týče, bylo to zhruba pětatřicet procent. Náš revír je držitelem
řady prvenství a rekordů: dosažení kilometrové hloubky, první aplikace
parních těžních strojů v rámci Rakouska-Uherska, drátěných těžních
lan aj. V areálu dolu Anna, v objektu bývalých zámečnických dílen, jsme
teď nově otevřeli kulturně-vzdělávací centrum, kde s nejmladšími
návštěvníky (tvořící zhruba třetinu z víc než statisíce
návštěvníků muzea ročně) pod dohledem kurátorů realizujeme
„dílničky“ zaměřené na zvykosloví a rukodělnou činnost spjatou
se životem hornických domácností. Od přípravy dobových pokrmů přes
výrobu pracovních nástrojů až třeba po tkaní na tkalcovském stavu. Děti
se tu seznamují se surovinami, materiály a technologickými postupy. Své
výrobky si mohou odnést na památku. Objekt slouží i jako galerie, kde
kromě dílen teď máme výstavu uměleckých fotografií březohorského
podzemí a plastik uměleckého kováře věnovaných historii příbramského
hornictví.
Řada lidí poukazuje na báňské podnikání jako na činnost
ničící životní prostředí.
My se snažíme prezentovat skutečnost, že havířina byla odjakživa těžká
a nebezpečná a že báňská činnost byla a je součástí našeho života.
Když se rozhlédneme po historických lokalitách středověké těžby nebo
i těch z devatenáctého či dvacátého století, vidíme, že lidé po
sobě dokázali důlní činnost zahlazovat nebo si s tím poradila příroda
sama. Dnes tak řadu historických montánních děl vnímáme jako zajímavé
reliéfy v krajině. No a dnešní revitalizace po důlní činnosti ji
dokáže upravit (když ne dát do původního stavu) tak, aby nebyla jizvou
v krajině.
Co byste, pane doktore, vyzdvihl z novinek, které Hornické
muzeum Příbram připravilo pro rok 2017?
To, že se ve spolupráci se státním podnikem DIAMO podařilo otevřít
další část historického podzemí u dolu Anna. Osm set deset metrů
tajuplných chodeb kolem Jánského dolu ze 17. století, což je šachta,
o které se uvažovalo, že bude hlavní ve zdejším revíru. Jenže Jánský
důl patřil do ranku tzv. úklonných šachet (stvol jámy do nitra Země
nesměřoval kolmo, ale šikmo). S příchodem Jana Antonína Alise (v roce
1772), který je považován za zakladatele novodobého boomu březohorského
revíru, se přišlo na to, že s ohledem na otvírku bohatých rudních zásob
ve větších hloubkách bude lepší zarazit novou kolmou těžní jámu, což
nechal učinit v případě šachty Vojtěch v roce 1779 a o deset let
později Anny. Důl svatého Jana, který byl následně zavřen a jeho nitro
nebylo novodobou báňskou činností přefáráno, se nyní podařilo
zpřístupnit veřejnosti (sestupuje se tam i po žebřících), a je tak
jedním z lákadel roku 2017. K těm dalším náleží několik kilometrů
jiných historických štol, jízdy důlními vláčky na povrchu
i v podzemí. Příbramské muzeum jako jediné hornické muzeum v Evropě
umožňuje pohled do jámy hluboké 1 600 metrů (šachta Prokop, nejhlubší
v revíru a třetí nejhlubší v Česku), jízdy po skluzavce dlouhé
51 metrů šikmou štolou až ke komoře s vodním kolem o průměru
12,4 metru v dole Drkolnov (jediné v Česku dochované), prohlídky
nejstaršího parního těžního stroje u nás na dole Vojtěch z r. 1873 a
modernizovaného v letech 1888–1889. K vidění je i největší vzorek
stříbra vystavený v českých muzeích (o rozměrech 35 × 20 × 15 cm)
a řada dalších pozoruhodností.