Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Nově zrenovovaný funkcionalistický tříhvězdičkový městský hotel AXA v centru Prahy v ulici Na Poříčí byl navržen a postaven architektem a stavitelem Václavem Pilcem v letech 1930–1932 jako polyfunkční budova s pětadvacetimetrovým plaveckým bazénem, velkou a malou tělocvičnou a dalšími prostory zázemí. Jeho sportovní koncept vypracovala manželka Václava Pilce, československá reprezentantka v plavání a skocích do vody profesorka Běla Friedländerová, která v Paláci AXA vedla sportovní kurzy. Hotel disponuje 125 pokoji včetně devíti apartmánů, dvěma jednacími salonky pro 24 a 8 osob, lobby barem a restaurací, fitness, saunou a masážním salonem. Nachází se pár kroků od stanic tramvaje, autobusů, metra a Ústředního autobusového nádraží Praha-Florenc. Hosté, kteří si přímo v hotelu rezervují pokoje, mají vstup do proslulého bazénu AXA zdarma. V celém hotelu je volný přístup k wi-fi.
S hoteliérkou MUDr. Bělou Friedländerovou se potkáváme
v jejím hotelu AXA v Praze Na Poříčí dne 4. února 2015.
Paní doktorko, řadu let jste úspěšně provozovala stomatologickou
praxi v německém Düsseldorfu. Máte pravděpodobně nejvyšší kvalifikaci
na akupunkturu v Česku. Čím to, že jste opustila medicínu a nastoupila
dráhu hoteliérky?
Medicínu jsem neopustila. Akupunktuře se věnuji dál. A hotelnictví?
K tomu jsem se dostala hodně nechtěně. Hotel AXA patřil, a už zase
patří, naší rodině. Děda, architekt a stavitel Václav Pilc, ho postavil
inspirován mojí babi, Bělou Friedländerovou. Kvůli ní v něm udělal
pětadvacetimetrový šestidráhový bazén, v němž se ještě před pár
lety konaly plavecké závody nejvyšší kategorie. V roce 1991 moje matka,
rovněž Běla Friedländerová, hotel zrestituovala za všechny tři dcery
Václava Pilce. Jenomže v roce 1993 zesnula a já hotel zdědila.
Funkcionalistický palác AXA byl vaším dědečkem koncipován
výrazně nadčasově.
Historik architektury pan Zdeněk Lukeš jej označil za jedno z vrcholných
děl Václava Pilce. Děda se tu opravdu odvázal a postavil funkcionalistický
polyfunkční skvost. V přízemí byl i obchodní dům, bazén a
tělocvičny – malá a velká, kde moje babi, paní Běla, provozovala
pohybové kurzy pro ženy a dívky. Hotel byl vyspělý i po technické
stránce. Měl vlastní prádelnu s horkovzdušnou sušárnou,
klimatizaci atd.
Nakolik vás při rekonstrukci a modernizaci omezilo, že je AXA
kulturní památkou?
Vyhlášení kulturní památkou přišlo až v průběhu rekonstrukce.
Památkáři nám samozřejmě vytyčili, co smíme a co nesmíme. Avšak na
plnění jejich pokynů jsme od státu nebo města nedostali ani korunu.
Nicméně, nejen kvůli památkářům, ale i v našem zájmu bylo zachovat
to, co v budově je, avšak uvést vše do standardu dnešní doby. Byla
provedena kompletní hloubková rekonstrukce podle architektonického návrhu
akad. arch. Ing. Rudolfa Netíka. Projekt vypracoval Ing. Josef Fuk.
Rekonstrukce trvala dva roky. Vyměnili jsme veškeré rozvody, odpady a
většinu podlah. Vnitřními stavebními úpravami jsme změnili dispozice
pokojů (zvětšení), ve kterých byly nově zřízeny koupelny, jež ladí
s barvami vybavení jednotlivých pokojů. Vřelý vztah architekta Netíka
k funkcionalismu se odráží i v mobiliáři pokojů a veřejných prostor,
který je součástí nového uceleného funkcionalistického interiérového
designu. Jak architekt Netík říká: „Tak, jak by to asi v současné době
koncipoval sám architekt Pilc – otevřené prostory, světlo, chromový
nábytek v legendárním stylu Bauhausu v čistých, elegantních liniích ve
spojení s vysokou mírou funkčnosti…“
Ředitelku hotelu AXA Ing. Marcelu Kalousovou, MBA, jsem
oslovil:
Jak informuje minulé vydání Všudybylu, hotel paní doktorky Friedländerové
byl nedávno znovuotevřen po velkorysé komplexní rekonstrukci. Kromě
modernizace pokojů a apartmánů, všech středisek, provozního a technického
zázemí jste jej dovybavili jednacími salonky.
Ubytovací kapacita hotelu AXA je nyní 125 pokojů včetně 9 apartmánů.
Nově disponuje meetingovým prostorem pro 24 osob a salonkem pro 8 osob.
Dalším střediskem je lobby bar, který své služby poskytuje nejen
ubytovaným hostům, ale i lidem z ulice. Standardně našim hostům
nabízíme snídaně, které jsou součástí ceny za ubytování. Pro
skupinovou klientelu zajišťujeme večeře na základě konkrétních
objednávek. Co se týká gastronomických služeb pro konferenční hosty –
coffee breaky, obědy, večeře –, ty zajišťujeme rovněž dle objednávek.
Veškeré gastronomické služby obstaráváme vlastními silami. Nepoužíváme
zmražené polotovary. Veškeré výrobky (sladké, slané, teplé pokrmy) jsou
naší provenience a právě i díky naší „domácí kuchyni“ upevňuje
AXA pozici oblíbeného hotelu. Držíme se svého motta: „Jsme rodinný hotel
s domácí kuchyní.“
Hotel je tak úspěšný, jak byla jeho majitelka úspěšná při
volbě top managementu. Ředitelka hotelu zase, jakými se dokáže obklopit
spolupracovníky.
Naše společnost AXA 1932, s. r. o., provozuje hotel od roku 2010. Při
zahájení činnosti byli všichni noví zaměstnanci informováni, že hotel se
uzavře z důvodu plánované kompletní rekonstrukce. Po několika měsících
společné práce jsme vytvořili tým, v němž nám bylo všem fajn, a bylo
nám líto, že hotel se uzavírá. AXA byla mimo provoz dva roky. Téměř
všichni zaměstnanci (95 procent) se i po tak dlouhé odluce chtěli opět
vrátit a začít pracovat pro nově zrekonstruovaný hotel. Samotnou mě to
mile překvapilo. Byla jsem potěšena, že staronový tým je opět zpátky.
Díky pracovnímu nasazení a elánu všech zaměstnanců byl restart hotelu
úspěšný a AXA si znovu našla svoje klienty a místo na trhu.
Jak si znovuzrozený hotel AXA oblíbily incomingové agentury a
zahraniční cestovní kanceláře?
Cestovní ruch se mění. Každý rok je jiný. Nástup nových technologií,
nové formy prodeje, marketingové studie atd. dokazují, že je třeba se
přizpůsobovat době a jejím trendům. Samozřejmě v chaosu cestovního
ruchu jsou i tzv. stálice, a jsou to právě cestovní kanceláře, které
přečkaly změny a dokázaly se etablovat v současných podmínkách. Hotel
AXA úspěšně spolupracuje s lokálními i zahraničními cestovními
kancelářemi. Ty u nás mají alokace. Spolupráce s cestovními
kancelářemi a agenturami si velmi vážíme a jejich požadavkům vycházíme
maximálně vstříc. Po rekonstrukci jsme navázali spolupráci
i s agenturami z oblasti incentivní turistiky a také korporátní
klientely. Jsme městský hotel na atraktivním místě a obchodní klientela
u nás nachází to, co potřebuje: vstřícný personál, příjemný
interiérový design, dobrou dostupnost, příležitost kvalitně se vyspat,
dobře se najíst, mít kolem sebe čisto, případně si zajít do fitness nebo
zaplavat.
Podnikáte ve vysoce konkurenčním prostředí.
Oblast služeb reaguje na stav ve společnosti. Zejména na úroveň
koupěschopnosti a na to, co hosté očekávají od svých dnů volna. Byznys
klientela pak od zázemí při plnění pracovních úkolů. Každý rok je
v cestovním ruchu turbulentní. „Pravidla hry“, která fungovala
v devadesátých letech, už na přelomu let 1999/2000 neplatila. V roce
2015 platí zase jiná, výrazně ovlivněná informačními technologiemi –
internetovou komunikací, rezervačními a distribučními portály. Díky
široce veřejné kontrole služeb – všem dostupným referencím hostů na
síti – se zvýšil tlak na vytváření podmínek podněcujících hosty ke
spokojenosti. Ta je dnes alfou a omegou pro úspěšné podnikání
v hotelnictví.