Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Laik žasne a ptá se
Termín destinační management se stává hantýrkou, za kterou se skrývá
profesionalizace, organizace a řízení cestovního ruchu dané destinace.
Teoretici hovoří spíše o managementu destinace. Laik žasne a ptá se, jak
si sáhnout na management destinace? Je to živý organizmus? Odpověď je ano!
Je to systém řízení realizovaný konkrétním subjektem pro rozvoj
cestovního ruchu na daném území. A je velmi pružný a neměl by, díky
své aktivitě, na sebe nechat sáhnout. Jaká je praxe? V každé části
naší země jiná. Někde se jedná o systémové opatření, jinde
o živelnost. Je třeba vítat v celém možném spektru obě formy, protože
obě mohou přispět k dynamickému rozvoji cestovního ruchu dané oblasti.
A jaká je současná situace?
Cestu tzv. „shora“
zvolily turistické regiony Severní Morava a Slezsko a Jižní Čechy.
V případě regionu Severní Morava a Slezsko byla v rámci jeho strategie
rozvoje cestovního ruchu jednoznačně stanovena priorita systémově řešit
řízení cestovního ruchu. Moravskoslezský kraj hledal formou výběrového
řízení subjekt, který by nejen erudovaně zvládl úkoly ze strategie, ale
měl i podporu dalších subjektů v regionu, kterou by musel doložit jejich
písemnými vyjádřeními. To se podařilo, a firma Enterprise, plc již dva
roky velmi dobře plní své poslání. Vytvořila katalogy kongresového
cestovního ruchu, světlo světa spatřila řada turistických produktů.
V Beskydech jezdí skibusy a cyklobusy. Nyní se připravují
i v Jeseníkách. Připravili řadu famtripů a presstripů. Intenzivně
spolupracují s podnikateli. Organizují pravidelně konferenci cestovního
ruchu. Průběžně komunikují s podnikateli. Poskytují servis různým
sdružením při přípravě projektů. Pro vyšší čitelnost vznikla o.p.s.
Destinační management Moravsko-Slezský a kraj jí každoročně na činnost
finančně přispívá. Region Severní Morava a Slezsko hraje v tomto směru
vůdčí roli v Česku a je příkladem ostatním.
Jižní Čechy zvolily cestu sdružení, které tvoří Jihočeský kraj,
Jihočeská hospodářská komora a Svaz měst a obcí jižních Čech. V tomto
regionu navázali na dlouholetou zkušenost Jihočeské centrály cestovního
ruchu, kterou původně založilo dvanáct jihočeským měst. Došlo
i k dělbě činnosti mezi Jihočeskou centrálou cestovního ruchu a
Jihočeským krajem. Jihočeská centrála cestovního ruchu se stará
o výstavy na území Česka, Jihočeský kraj v zahraničí. Jihočeská
centrála cestovního ruchu připravuje turistické produkty, např. výlovy
rybníků, připravila velmi zdařilou webovou prezentaci jižních Čech,
která také v jedné sekci slouží odborné veřejnosti. Pravidelně
komunikuje i s turistickými informačními centry. Stará se o přípravu
lidských zdrojů a zajišťuje regionu prezentaci v médiích.
Způsobem tzv. „zdola“
vznikl destinační management např. na Sokolovsku. Nyní se již jeho aktivita
rozšiřuje na celou oblast západočeského lázeňského trojúhelníku. Tato
forma je o to pravdivější a věrohodnější, že vzniká z iniciativy
podnikatelského subjektu. Za poslední rok se Sokolovsko výrazně zapsalo do
povědomí našich turistů i odborné veřejnosti v cestovním ruchu. A že
to u Sokolovska není lehké, jistě není třeba zdůrazňovat. Jednoznačně
je třeba uvést i jméno ředitele společnosti, pana RNDr. Miroslava
Vidláka, který nezapomíná ani na příhraniční spolupráci. Výrazným
úspěchem je spolupráce destinační agentury s dalšími podnikatelskými
subjekty, např. G. Benedikt Karlovy Vary – výrobcem hotelového porcelánu
nebo Dopravním podnikem města Karlovy Vary. Úzká spolupráce byla navázána
s památkovými objekty – zámky a hrady Loket, Kynžvart, Mostov a Bečov.
Velmi výraznou pozitivní roli hraje součinnost s městem Sokolov.
Formu tzv. „přirozené autority“
lze považovat za třetí způsob ustavení destinačního managementu. Tím ale
není třeba vyvolat asociaci se slovem nesystémová. Jedná se o případy,
kdy je v dané oblasti či regionu akční jedno sdružení měst a obcí či
jiná forma sdružení s prioritním zapojením subjektů veřejné správy.
Příkladem jsou Sdružení Region Slovácko a Sdružení Český ráj. Ani
jedno nečekalo, až mu někdo jiný připraví podmínky pro činnost, a
konalo, resp. koná. I v tomto případě existuje rozdílný přístup
řešení. Sdružení Český ráj směřuje výkon organizační činnosti na
„úředníky“, v tomto případě měst Turnova a Jičína. Region
Slovácko již tuto bariéru překonal a roli destinačního managementu tvoří
management Regionu Slovácko a destinační agentura Avedon jako výkonný
subjekt. Ten připravuje denní praktickou stránku propagace a prezentace
regionu. Obě sdružení dosahují výrazných úspěchů na trhu cestovního
ruchu a přilákala na svá území mnoho turistů.
I další regiony a oblasti začínají
řešit problematiku destinačního managementu. A to např. regiony Východní
Čechy a Krkonoše či oblast střední Čechy – jihovýchod,
Lednicko-Valtický areál a Moravský kras a okolí. I města Český Krumlov a
Třebíč mají své destinační agentury. Lze předpokládat, že asi do dvou
let bude odstraněna i tato překážka dynamického rozvoje v regionech –
nedostatečné profesionální řízení a organizace cestovního ruchu.
Ing. Petr Kratochvíl, CzechTourism
Kontakty na destinační managementy:
Jihočeská centrála cestovního ruchu, Jitka Fatková – ředitelka, tel.:
386 358 727, mail: fatkova@jccr.cz
Destinační management Moravsko-Slezský, o.p.s., Ing. Michal Sládek –
výkonný ředitel, tel.: 595 228 192, mail: michal.sladek@tourisms.cz
Region Slovácko, Mgr. Josef Hapák – tajemník, tel.: 572 540 303, mail:
info@slovacko.cz
Sdružení Český ráj, Aleš Hozdecký – manažer sdružení, tel.:
481 366 255, mail: a.hozdecky@info.turnov.cz
Destinace Sokolovsko, o.p.s., RNDr. Miroslav Vidlák – ředitel, tel.:
352 605 600, mail: destinace-reditel@sokolovsko.cz