Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Cestovní kancelář Horizon Travel, specialista na Tunisko a Egypt,
slaví desáté výročí na českém a slovenském trhu. Jejím ředitelem je
Ing. Chokri Kriaa. Známe se od roku 1993, kdy jsem byl prvním novinářem,
který s ním dělal interview poté, co v České republice zahájila
1. listopadu 1993 činnost kancelář Tuniského národního úřadu pro
cestovní ruch (ONTT). Ale ještě před tím jsem na brněnském výstavišti
na veletrhu cestovního ruchu GO '93 dělal interview s tehdejší
předsedkyní parlamentního Podvýboru pro cestovní ruch paní Vlastou
Štěpovou, která začátkem ledna toho roku prognózovala:
„Domnívám se, že oblastí zatím v širším měřítku neobjevenou, je
Tunisko. Je sice za mořem, ale je to země za prvé levná a za druhé
nesmírně vlídná. I díky velké angažovanosti předsedy jejich vlády
Tunisané pochopili, že turistika je druhým hlavním zdrojem příjmu státu.
Proto turistům vytvářejí příznivé podmínky a chovají se k nim tak, aby
se cítili příjemně a rádi se vraceli. Do Tuniska zatím mnoho našich
cestovních kanceláří nejezdí. Věřím, že po pár zájezdech naši
turisté velice brzy pochopí. že pokud je někde na světě ráj, tak že je
to tam.“
A naši lidé to opravdu rychle pochopili, a to i díky kampaním ONTT a
aktivitě vůbec prvního z ředitelů jejího zastoupení v České
republice.
Pane inženýre, tím, že se v Česku a Slovensku tak rychle podařilo
prosadit destinaci Tunisko, jste svým úsilím nejen výrazně pomohl
hospodářství své rodné země Tuniska, ale i statisícům Čechů a
Slováků, a to objevit zemi, kam dnes se samozřejmostí rádi a opakovaně
jezdí.
V začátcích, v letech 1993 a 1994, to ale bylo hodně těžké. Dnes je
Tunisko Čechy a Slováky vnímáno jako zavedená a oblíbená destinace. Je
u nich na pozici jednoho z nejnavštěvovanějších míst pro trávení
dovolených. Loni je navštívilo na sto šedesát tisíc Čechů a věřím,
že i do budoucna u nich bude mít dobrý zvuk. Koncept cestovní kanceláře
Horizon Travel byl od začátku postaven na zájezdech do Tuniska. Možná to
bylo i tím, že ve mně stále přetrvává vliv předchozího povolání a
poslání, které jsem tam plnil, kdy jsem kladl velký důraz na kvalitu
prosazování této destinace na českém trhu. Zájem o cesty do Tuniska
dynamicky roste a naše cestovní kancelář Horizon Travel si díky tomuto
produktu vytvořila solidní pozici také na českém a slovenském trhu. Tedy
nejen mezi cestovními kancelářemi, které se na Tunisko specializují.
Od té doby, co Češi objevili Tunisko, uplynulo zhruba patnáct let.
Během této éry vznikla a zanikla spousta cestovních kanceláří, které
prohlašovaly, že se na ně chtějí specializovat. Pane řediteli, čím to,
že se vám oněch deset let podařilo vydržet v tak dobré kondici?
Možná proto, že naše koncepce vycházela z reálných možností českého
trhu, znalosti toho, co Češi od pobytů v Tunisku očekávají.
A samozřejmě i toho, že jsme Horizon Travel budovali krok za krokem. Nikdy
jsme neměli velikášské hurá ambice, jako ti, kteří prezentovali velké
plány a pak nevydrželi tempo, jež si stanovili. On je totiž pořádně
velký rozdíl mezi řízením a fungováním středně velké cestovní
kanceláře, jako jsme my, a velké. Když jsme nedávno diskutovali s mým
velmi dobrým kamarádem, generálním ředitelem jedné nejmenované velké
cestovní kanceláře o tom, zdali je má koncepce dobrá, řekl jsem mu, že
sice vznikne i zanikne mnoho cestovních kanceláří, ale že Horizon Travel
bude držet. Držet tak, jako pevně zaražený hřebík do zdi. Takový, co
když už ho tam jednou zatloukli, nejde vytáhnout. A že Horizon Travel, co
do velikosti byznysu, bude setrvávat na svých zvolna posilujících pozicích
a svým mírným růstem kopírovat koupěschopnost českých a slovenských
klientů. Ostatně tato koncepce vychází i z mého přístupu k životu.
Razím názor, že člověk toho nepotřebujete hodně už proto, že to
„hodně“ přináší hodně starostí. To ale neznamená, že nejsem
pracovitý člověk a chci si odůvodnit pohodlnou střední cestu. Určitě
není pohodlná. V rámci nestabilního trhu, takového, jaký je v Česku a
na Slovensku, není rozumné přesmíru riskovat, byť v každém nemonopolním
podnikání je nezbytností vzít na sebe jistý díl rizika. Pokud chce kdo
hodně riskovat a přežít případný neúspěch, musí disponovat ohromným
zázemím. To, které jsem vytvořil, je adekvátní tomu, aby Horizon Travel
mohl držet krok s pěti až patnáctiprocentním růstem zdrojových trhů
Česka a Slovenska. Když tak někdy přemýšlím nad tím, jaký vlastně je
rozdíl mezi mnou a velkým touroperátorem, docházím k závěru, že skoro
žádný. Až na to, že jsem na tom asi lépe, protože ti v čele mají
všechny ostatní v zádech.
Horizon Travel se od začátku orientuje na Tunisko. Druhou vaší
destinací je Egypt.
Ano, už čtyři roky. Máme tam dobré partnery a díky nim kvalitní pobyty.
O své klienty pečujeme velmi bedlivě a promptně řešíme jejích
případné připomínky a dáváme jim vysokou míru garance, co se týče
produktu. Praktikujeme individuální přístup ke každému z klientů a jsme
s to vycházet vstříc jejich požadavkům. A tuto podnikatelskou strategii
chceme udržet i v příštích letech. Stejnou obchodní politiku
praktikujeme i na Slovensku. Oslovujeme i zájmové skupiny a s potěšením
mohu konstatovat, že jich je čím dál víc. Ať už se jedná o golfisty
nebo o firemní a kongresovou klientelu. V našich pobytových místech
disponujeme týmem kvalitních delegátů. To je základ. Cestovní kanceláře
totiž prodávají zboží, které si nelze předem vyzkoušet. A realita
pobytového zájezdu? S tou je klient konfrontován až v pobytovém místě,
popř. během cesty do něj. Delegát zpravidla bývá prvním z lidí
v místě pobytu, s nímž klient po příletu na letiště přijde do styku.
V Tunisku i v Egyptě pracuje nejen řada českých a slovenských
delegátů, ale ještě více delegátů místních, kteří se naučili mluvit
česky nebo slovensky. Jejich výhodou je, že se umí pohybovat v domácím
prostředí. To je rovněž jeden z důvodů, proč se rozrůstá počet
věrných návštěvníků Tuniska a Egypta. A mě těší, že řada z nich
k tomu využívá služeb cestovní kanceláře Horizon Travel.
Láska (nás Čechů velmi často) prochází žaludkem. Tuniská
kuchyně, ale i egyptská a tamní cenové relace jsou obrovskou konkurenční
výhodou oproti dalším dovolenkovým středomořským destinacím.
Tunisko má kuchyni arabsko-evropskou. V Egyptě je to jen o malinko jiné.
Snad ode všech našich klientů, z nichž mnozí už v Tunisku byli popáté
pošesté a někteří z nich tam jsou dvakrát i třikrát ročně, se
dozvídáme, že je to jeden z významných důvodů, proč do Tuniska jezdí
tak rádi. Cítí se tam v pohodě, a to právě i díky tuniské gastronomii.
Kdo by v polovině devadesátých let minulého století řekl, že dnes na
českém trhu ve většině českých a slovenských obchodů a restauracích
dostanete kus-kus, což je tuniské národní jídlo, a další tuniské pokrmy.
Že zde budou kavárny s vodními dýmkami, s mátovým čajem apod. To nás,
Tunisany, velmi těší. Tedy, že si Češi a Slováci vzali spoustu tuniských
věcí za své. Že se nás už nebojíte. I když jsem v Česku pomalu
šestadvacet roků, chodil jsem tady do školy, začal pracovat, potom podnikat
a dokázal se dobře aklimatizovat, jsem totiž stále hrdý na to, že jsem
Tunisan.
Zájezdy Horizon Travel prodává nesčetně cestovních
agentur.
Provizní prodejci jsou pro nás nesmírně důležití. Snažíme se s nimi
udržovat co nejlepší obchodní spolupráci a posilovat dobré jméno
cestovní kanceláře Horizon Travel na českém a slovenském trhu. Naši
prodejci to oceňují. Z řadou z nich máme kamarádské vztahy. Jsem
přesvědčen, že bez toho to nejde.