Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Pane doktore, byl jste úspěšný v zahraničním obchodu, pak
jste se stal generálním ředitelem nejstarší české cestovní kanceláře,
ředitelem vydavatelství Euronews,a.s. Loni jste byl jmenován náměstkem
ministra pro místní rozvoj, a to pro cestovní ruch a evropskou integraci. Co
Vaše jmenování znamenalo pro Vaši rodinu?
Pro rodinu žádná změna, tedy kromě příjmu. Rodina ale teď mnohem
pečlivěji sleduje můj zdravotní, zejména psychický, stav. Jmenování jsem
však přijal z jiných důvodů, než ekonomických. Dělám to jako
koníčka a myslím, že člověk, který nemá koníčka, je o něco ochuzen.
Zkrátka, chci mimo jiné dokázat, že k modernímu ekonomickému uvažování
patří také promyšlený systémový rozvoj cestovního ruchu jako
odvětví.
Cestovní ruch ale není v Česku stále ještě vnímán jako
hospodářské odvětví. Většina lidí jej spojuje především se
zahraničními zájezdy.
To je právě ono.Myslím, že cestovní ruch se stal nejpozoruhodnějším
sociálně ekonomickým fenoménem minulého století a svoji pozici v tomto
století ještě posílí. I v mnohých vyspělých státech je proto velmi
váženým odvětvím národního hospodářství. Problém je trochu
v posuzování jeho výkonnosti, protože je odvětvím otevřeným a měření
mezinárodních příjezdů a příjmů z nich není zdaleka celým
příběhem. Samozřejmě, že k tomu ještě zahraniční zájezdy, domácí
turistika a celá série indikátorů musí být posouzeny společně a
jednotnou metodikou, abychom zjistili skutečný vliv tohoto odvětví na
národní hospodářství. Proto je např. soubor mezinárodních standardů a
definic obsažených v konceptu satelitního účtu cestovního ruchu tak
důležitý. Při jejich aplikaci lze nejen vyhodnotit odvětví cestovního
ruchu v té které zemi, ale také velmi důvěryhodně tyto výkony porovnat.
A z porovnání se pak můžeme učit atd.
Důležité ale je, aby všichni národohospodáři pracovali s úplnou a
vypovídající statistikou a z tohoto důvodu se zde na ministerstvu
snažíme, aby se co nejvíce změnilo k lepšímu. Pak se velmi rychle změní
i vnímání cestovního ruchu obecně, což se už mnohdy děje. I nám se
již podařilo něco prosadit a udělat. Jeden z podstatných
kroků správným směrem je, že součástí tzv. „Národního rozvojového
plánu“ (což je stěžejní dokument ve vztahu k Evropské unii), je
několik prioritních os. Našemu ministerstvu se podařilo, že jednou z nich
je cestovní ruch.
Rád bych, pane náměstku, obrátil vaši pozornost k business
travel, který je hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu. Již jsem
naznačil, že jste díky svému někdejšímu profesnímu zařazení poznal
jeho služby na vlastní kůži. Jak je Česká republika pohostinná k lidem,
kteří k nám přijíždí za byznysem?
To by se dalo rozebrat z mnoha hledisek. Nejsme na tom špatně, ačkoliv
přemrštěný optimismus také není na místě. Často se říká, že jsme
pohostinní, ale z vlastní zkušenosti vím, že v mnoha zemích jsou obecně
k návštěvníkům mnohem pozornější. Zejména k těm, kteří tam
přijíždějí investovat se chovají tak, aby měli pocit, že zamýšlenou
investici stojí za to realizovat. Speciálně Orient, kde jsem několik let
působil, umí pro tyto účely vytvořit velmi příznivé prostředí.
Samotný „business travel“ je však zajímavá disciplína, která se velmi
rychle vyvíjí a tvrdá konkurence se stará o to, aby cestování za prací
bylo stále příjemnější všude na světě.
Je možné péči o business klientelu ze strany vašeho
ministerstva nějak systémově podpořit?
Komfort a vstřícnost je věc obecná, ale v konkrétních službách je to
záležitost podnikatelských subjektů. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
samozřejmě podporuje vytváření podmínek pro to, aby se i tito
zahraniční návštěvníci českých regionů cítili u nás dobře. Aby se
dokázali orientovat a měli přístup k informacím. Aby u nás chtěli
investovat. Vytváříme, či spíše aktivujeme nástroje, které by měly
zájem o Českou republiku více podpořit. Např. v souvislosti s Českou
centrálou cestovního ruchu děláme kroky, které zefektivní její činnost
v zahraničí. Tzn. chceme lépe zpracovávat informace z regionů a
přenášet je na zahraniční zastoupení. Ve specifické oblasti business
travel se totiž oblast cestovního ruchu úzce prolíná s dalšími gescemi
Ministerstva pro místní rozvoj ČR. S činností regionálních rozvojových
agentur i s kroky našeho ministerstva ve směru evropské integrace.
I v této souvislosti iniciujeme grantové programy a se snažíme se
vytvářet motivující podmínky pro české subjekty, zejména pak pro
střední a malé podnikatele.