Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
S Ing. Tomášem Cikánem se každým rokem koncem listopadu
potkáváme na Pražském hradě.
Tome, spolu s manželkou Martinou jste převzali další ocenění
v rámci prestižní ankety Českých 100 nejlepších.
Ano, už čtrnáctým rokem se nám daří figurovat mezi nejúspěšnějšími
firmami Česka. ESO travel určitě není největší cestovní kanceláří,
zato si dovolím tvrdit, že je nejprestižnější. Důsledně se zaměřuje na
kvalitu a na nejnáročnější klientelu.
Dnešnímu večernímu slavnostnímu ceremoniálu předcházela
dopolední konference „Klíčové faktory úspěchu“, rovněž organizovaná
Panevropskou společností pro kulturu, vzdělávání a vědeckotechnickou
spolupráci Comenius. Jaké jsou klíčové faktory úspěchu ESO
travel?
Cílená dvaadvacetiletá práce. ESO travel je od počátku budován jako
rodinná cestovní kancelář. Vzpomínám, jak jsme byli s mojí ženou
v roce 1993 na thajském ostrůvku a říkali si: Pane Bože, kéž bychom se
sem mohli vrátit.“ Tak jsme vymysleli, že založíme cestovní kancelář.
Během několika příštích dní budeme s manželkou a dětmi na té samé
pláži opět. Co se týče chodu firmy, já řídím ekonomiku, produktovou
strategii a manželka zejména obchodní divizi. Ve firmě trávíme hodně
hodin. Doma se ale umíme od práce odpojit.
A kdyby toho byznysu přece jen bylo málo, jsi viceprezidentem
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
Už dva roky. Naše asociace je největším oborovým sdružením cestovních
kanceláří v České republice. Zastupujeme cestovní kanceláře Slezska,
Moravy a Čech v Evropské asociaci cestovních kanceláří (ECTA) se sídlem
v Bruselu, která je poradním orgánem Evropského parlamentu. V této
celoevropské asociaci totiž může být vždy pouze jedna národní asociace
z každého státu. Prezident AČCKA Roman Škrabánek je už šestým rokem
v prezídiu Evropské asociace cestovních kanceláří. Minulý měsíc
proběhlo celosvětové setkání prezidentů národních asociací cestovních
kanceláří ve španělském Bilbau, jehož se pan Škrabánek zúčastnil
spolu s prezidenty z dalších sto třiceti zemí.
Je konec listopadu 2015 a před chvilkou jsi tady ve Španělském
sále komusi vysvětloval, že „Cesta kolem světa 2016“ (v Česku
ojedinělý produkt cestovní kanceláře ESO travel) už je vyprodaná. Má
vůbec cenu ji propagovat?
„Cestu kolem světa 2016“ jsme opravdu vyprodali. Obsadili jsme poslední
z 64 míst v letadle. Nicméně, stále má cenu ji propagovat. Jedná se
o ojedinělý produkt. Rád bych, aby nejméně pětina obyvatel Česka
z vyšší střední a vysoké příjmové vrstvy tenhle produkt znala. Minulý
týden jsme dokončili plán „Cesty kolem světa 2017“ a už jej
propagujeme. Už jsme na tuto cestu, která odstartuje za necelého půldruhého
roku, vzali první záznamy. „Cesta kolem světa“ v hodnotě téměř
milion korun je unikátní projekt. Člověk by si ji měl vnitřně morálně
zasloužit. Není o tom, že klient vezme peníze a řekne: „Tady je máte,
starejte se!“ „Cesta kolem světa“ je pro lidi, kteří si váží svého
času a kteří se na tento způsob seznamování se se svou planetou těší.
Velice si jich vážím. Vážím si toho, že se z pasažérů našeho
velkého business jetu každým rokem vytvoří skvělá parta. Už v roce
2012 si z dvaačtyřiceti českých účastníků první „Cesty kolem
světa“ (to jsme ještě tento produkt prodávali i na Slovensku) po tři
čtvrtě roce osmatřicet udělalo vánoční večírek. No není to
skvělé?
Nicméně i u ESO travel v roce 2016 dojde také ke ztrátám.
Přijdete o Arktidu. Čím jste ji nahradili?
Antarktidou! V roce 2015 se nám podařilo odjet skupinu dvaceti cestovatelů
pod vedením Jiřího Kolbaby v roli průvodce atomovým ledoborcem na severní
pól. Když jsem u plavební společnosti objednával kajuty a ta zjistila, že
jsme z malého Česka, dvakrát nám napsala, jestli jsme si jisti, že chceme
dvacet míst. Pro jistotu nám rok dopředu poslala první zálohovou fakturu ve
výši 30 procent celkové ceny. Zájezd jsme naplnili v kompletní sestavě.
Fantastický zážitek! Všichni byli nadšeni. A teď řeším, co nabídnout
v dalším roce. Na základě poptávky jejích účastníků budeme zřejmě
mít jako první česká cestovní kancelář expedici na jižní pól. Bude
letecká a cena se bude pohybovat kolem 60 tisíc USD. V tuto chvíli už
máme přihlášeno prvních šest „polárníků“, kteří chtějí strávit
noc na jižním pólu na relativně luxusní americké vědecké základně
v srdci Antarktidy.
Takže díky vám si nejen na severním pólu Češi vyzkoušejí:
„Jdu na sever, jdu na jih…“
Poznávací zájezdy jsou zájezdy s vysokou přidanou hodnotou, kdy klientovi
můžeme zajistit servis, jaký si představuje. Zajímavá je i struktura
destinací. Na prvním místě jsou Spojené státy americké. Na druhém
Čína, na třetím Thajsko a okolí – země jihovýchodní Asie.
Když jsem byl s cestovní kanceláří ESO travel v Číně, byl
to zážitek! A nejen proto, že Bohumil Mathesius úžasně přebásnil
„Zpěvy staré Číny“, jejichž verše se mi vybavovaly v tisíciletých
kulisách Říše středu.
Nikdy bych nevěřil, že do Číny budeme na poznávací okruhy vysílat na
patnáct set turistů ročně. Jelikož skupiny máme po dvaceti pětadvaceti
klientech, létají tam prakticky každý týden. Že je Čína tak silnou
cílovou destinací, je dáno nejen hloubkou prožitku, ale i poměrem
kvalita/cena. Základní týdenní okruh Peking a okolí, Čínská zeď atd.
s polopenzí v kvalitním hotelu prodáváme za 30 tisíc korun. Na opačném
pólu se dnes nachází Jižní Amerika. Díky monopolizaci letecké přepravy a
výraznému ekonomickému růstu latinskoamerických zemí se průměrná cena
poznávacího zájezdu pohybuje kolem sta tisíc korun, a tak návštěvnost
Jižní Ameriky zažívá celosvětově velký propad.
Snem řady cestovatelů je Francouzská Polynésie.
Také ta je díky monopolizaci přepravy pro průměrně situované české
turisty nejen kilometrově, ale i cenově velmi vzdálená. Čtrnáctidenní
pobyt ve slušném hotelu na Tahiti nebo Bora Bora začíná na sto dvaceti
tisících korunách. To by pro mnohé z klientů cestovní kanceláře ESO
travel nebyl až takový problém, spíš to, že letecká přeprava je otázkou
minimálně třiceti hodin. Ať se letí přes USA, nebo přes Austrálii.
S cestovní kanceláří ESO travel za exotikou vycestovávají
nejen individuální turisté, ale i skupiny.
Incentivní zájezdy jsem absolvoval s mnoha společnostmi širokého spektra
oborů. Incentivy opravdu umějí upevňovat vzájemné osobní vazby. Pokud
například strávíte týden na Maledivách se svými nejlepšími odběrateli,
následná přátelství dopomáhají k pro vás vstřícnější cenotvorbě.
K otevření se v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Zkrátka je to
účinná motivační záležitost. Co navíc umocňuje začátek
i završení incentivních programů, je Letiště Praha-Ruzyně. Krásné,
moderní, příjemné letiště, kde za poslední rok a půl šly služby ve
vazbě na odlétající klienty úžasně nahoru. A to i díky snížení cen
v tamních restauracích. Tradovalo se, že Ruzyně je předražená.
Nesouhlasím. Nedávno jsem letěl ze Stockholmu, kde mě pivo v plastovém
kelímku vyšlo na 420 Kč. V Praze na letišti si v krásných
restauračních zařízeních mohu dát báječné tankové plzeňské
mnohonásobně levněji. Ceny šly dolů, letištní obchody nabízejí
nepřeberné množství sortimentu… Na ruzyňské letiště jsem pyšný! Je
důstojnou vstupní branou do České republiky.