Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Kraj Vysočina je krajem zvláštního ražení už proto, že vznikl na území tří předchozích krajů a pěti okresů. Kopíruje (i když ne zcela) Českomoravskou vrchovinu s její nádhernou přírodou. Jsme zajímavým regionem pro komplexní využití volného času. Kraj Vysočina má nejvíc památek zapsaných do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO ze všech krajů České republiky. Zájem o nás stoupá, což se projevilo i v počtu přenocování, kde došlo k 12% meziročnímu nárůstu. Věřím, že do budoucna bude široká škála našich turistických cílů a atraktivit, ubytovacích a dalších služeb pro návštěvníky ještě přitažlivější, že statistiky cestovního ruchu pozitivně ovlivní nejen data z letošního Světového poháru v biatlonu, ale i ta z Mistrovství světa v roce 2013.
S hejtmanem Kraje Vysočina MUDr. Jiřím Běhounkem se
potkáváme v Jihlavě 18. ledna 2011.
Pane hejtmane, máte něco společného s vědcem a spisovatelem
profesorem Františkem Běhounkem, kterého na přímluvu Marie
Curie-Skłodowské přijal do své výpravy Roald Amundsen a který poté jako
první Čech přeletěl severní pól coby vědecký člen posádky vzducholodi
Italia?
Zřejmě společné předky. Na internetu jsem zjistil, že je pouze čtyři sta
dvacet osm Běhounků. Rodů Běhounků tedy asi moc nebylo, ale o prokázané
přímé pokrevní linii nevím. Už proto, že jsem po tom nepátral.
Jak vnímáte cestovní ruch?
Cestovní ruch lze vnímat mnohými způsoby. Vnímám jej jako oblast, která
zlepšuje povědomí o navštěvovaném místě, kraji a zemi, která
přináší lidem práci a s ní ekonomický profit. Nejen pracovní impulzy,
ale i duchovní. V Česku ale vázne koordinace politiky cestovního ruchu.
Cestovní ruch by si zasloužil daleko větší očekávání veřejnosti
i politiků. Mnozí u nás hovoří s nadšením o přístupu a
infrastruktuře cestovního ruchu v rakouských Alpách. Myslím si, že bychom
to v České republice dokázali také. Od Rakušanů se nějak moc nelišíme,
až na to, že tam pochopili, že turisté přinášejí peníze. Takže ať
návštěvník hovoří, jakým jazykem chce, když Rakousko navštíví,
s čímž je téměř vždy spjato nakupování, a tedy utrácení jeho peněz,
jsou tam na něj hodní. To my tady pořád nejsme schopni pochopit, že bychom
měli slézt s piedestalu, a pokud nás turisté navštíví, říci si
pohostinností a kvalitními službami o jejich peníze. Zkrátka způsobem,
abychom hosta neodradili. Naopak, udrželi ho a přilákali další.
Česká republika každoročně přichází o stamiliardy korun
nejen díky tomu, že obyvatelstvo neočekává, že by pracovní
příležitosti a peníze spjaté s návštěvností Česka, resp.
rozvojem cestovního ruchu, mohly výrazněji přispívat k růstu jeho
životní úrovně, ale i díky tomu, že cestovní ruch coby platforma pro
získávání zahraničního inkasa není součástí nejen naší zahraniční
obchodní politiky, ale jakékoliv české politiky. Domnívám se, že by
českému hospodářství prospělo, kdyby se naše vlády inspirovaly
u západoevropských, které velké objemy peněz vybraných formou daní
získávají díky obrovským objemům tržeb. Které dělají vše pro to, aby
jejich země disponovaly co největší kupní silou, a tedy usilují
i o příchozí spotřebitele – turisty.
Co se týče turistů, zejména těch z dynamicky se rozvíjejících ekonomik,
jako je např. Indie nebo Čína, tam je třeba, aby vůči nim byla ražena
obdobná zahraniční obchodní politika jako např. ve Spolkové republice
Německo nebo v Rakousku. Profit z jejich příjezdů a nákupů v České
republice by byl rozhodně větší, než investice do lidských zdrojů a
zkapacitnění vízových pracovišť. To je jednoznačné. Problém ale může
být i v tom, že naše obyvatelstvo není moc zvyklé pracovat ve
službách.
Takže radši o něčem, co nás ctí. Už jsem psal, že u vás
v Lipnici nad Sázavou v hostinci „U České koruny“ nadiktoval
světově proslulý spisovatel Jaroslav Hašek valnou část svých „Osudů
dobrého vojáka Švejka“ (viz www.e-vsudybyl.cz „Usmívající se oči
Jaroslava Haška“). A i sama příroda Vysočiny je úžasná!
Dispozice kraje umožňují celoroční využití včetně návštěv památek
UNESCO, kterých máme nejvíc ze všech krajů České republiky. Historické
centrum Telče, poutní Kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené Hoře
u Žďáru nad Sázavou, židovskou čtvrť, židovský hřbitov a Baziliku
svatého Prokopa v Třebíči. Mezi lákadla kraje, a to i díky
„kolegovi“ lékaři Janu Hrušínskému z filmu „Vesničko má
středisková“ patří Pelhřimov, zejména tamní Muzeum rekordů a kuriozit.
Velkou atraktivitou a zároveň součástí systému základní dopravní
obslužnosti je úzkokolejná železnice. Ta za hranicemi kraje vede dále
malebnou Českou Kanadou – přírodním parkem mezi městy Dačice, Slavonice
a Nová Bystřice. Největším městem našeho kraje je Jihlava, která má
padesát tisíc obyvatel. Všechna ostatní mají méně. Jen třináct měst
má nad deset tisíc obyvatel. Máme sedm set čtyři obce, tedy hodně
rozdrobenou sídelní strukturu. Výhodou Vysočiny je, že pro letní turistiku
disponuje stále se rozšiřující sítí značených pěších tras,
udržovanými cyklistickými stezkami, jež jsou vedeny i místy, kde nelze
dělat asfaltové povrchy, a hipotrasami s koňskými stanicemi. Žďárské
vrchy, Železné hory. Také Křemešník a Javořice jsou nesmírně malebné.
Vodáky vyhledávanou řekou je Sázava s pověstnými Stvořidly. Máme tu
i spoustu přírodních parků, vodních ploch, koupališť a plaveckých
areálů s vodními atrakcemi. Pro zimní turistiku nabízíme nejen hustou
síť běžkařských tras, ale i sjezdařské lyžařské areály. Ať to jsou
Luka nad Jihlavou, Čeřínek, Křemešník, Ski areál Šacberk a další, jež
sice nedisponují alpskými sjezdovkami, ale pro svoji dostupnost jsou pro
rodiny s dětmi a další poměrně lákavé. Daří se upravovat běžkařské
tratě okolo Javořice. Perlou zimních sportů pak je areál v Novém Městě
na Moravě, kde nedávno proběhl Světový pohár v biatlonu. Jsou zde
špičkové osvětlené tratě s veškerým zázemím. Poté, co i díky
evropským penězům dokončíme zdejší infrastrukturu, bude areál skýtat
komplexní celoroční využití. Takže v letní sezoně i pro cyklisty,
bikery, kolečkové lyžaře, in-line bruslaře a další sportovce
tohoto typu.