Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Cestovní kanceláře a cestovní agentury jsou jedněmi
z nejdůležitějších subjektů působících v oblasti cestovního ruchu,
jejichž právní regulace je obsažena především v zákoně o cestovním
ruchu a rovněž v zákoně živnostenském. Nejpodstatnější rozdíly mezi
uvedenými subjekty spočívají především v tom, na základě jakého
oprávnění tyto subjekty vykonávají svoji činnost a co vše do jejich
působnosti spadá.
Cestovní kancelář je podnikatel, který je na základě státního povolení
k provozování živnosti (koncese) oprávněn organizovat, nabízet a
prodávat zájezdy. V rámci své činnosti pak může poskytovat i služby
další, k nimž má oprávnění cestovní agentura. Cestovní kancelář je
povinně ze zákona pojištěna proti úpadku.
Naproti tomu cestovní agentura podniká na základě ohlášení volné
živnosti a je oprávněna nabízet, prodávat a zprostředkovávat prodej
jednotlivých služeb cestovního ruchu a organizovat, nabízet a
zprostředkovávat prodej kombinací jednotlivých služeb cestovního ruchu,
vyjma prodeje zájezdů coby zákonem definovaných kombinací jednotlivých
služeb cestovního ruchu. Z toho plyne, že cestovní agentury nesmějí
prodávat zájezdy pod svým jménem a cestovní smlouva musí být vždy
uzavřena mezi cestovní kanceláří a zájemcem o zájezd. Nutno dodat, že
cestovní agentura není ze zákona pojištěna proti úpadku.
Zákon
výslovně zakazuje cestovní agentuře zprostředkovat prodej zájezdu pro
subjekt, který není cestovní kanceláří. V případě, že by cestovní
agentura tento zákaz porušila a došlo by k úpadku takového subjektu a
tento by nebyl pojištěn, nesla by cestovní agentura odpovědnost za veškerou
náhradu škody, která by byla takto spotřebiteli způsobena.
Cestovní agentura má povinnost informovat spotřebitele, pro kterou cestovní
kancelář je prodej zájezdu zprostředkováván. V případě nabízení
zájezdu prostřednictvím internetových stránek musí být tato informace
uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné
informace o zájezdu. Stejně tak má cestovní agentura povinnost označit
svoji provozovnu, propagační a jiné materiály určené spotřebiteli slovy
„cestovní agentura“, pokud toto označení neobsahuje již její obchodní
firma. To vše z důvodu ochrany spotřebitele, aby ten si mohl ověřit, že
konkrétní cestovní kancelář, s níž bude mít uzavřenu smlouvu
o zájezdu, je skutečně pojištěna proti úpadku a kdo bude odpovědným
subjektem v případě vzniku vad zájezdu či škody spotřebiteli.
Spotřebitel má právo v případě vady zájezdu na přiměřenou slevu
z ceny zájezdu, což s sebou nese povinnost vytknutí vady pořadateli
zájezdu bez zbytečného odkladu. V tomto případě je nerozhodné, zda tak
spotřebitel učiní u cestovní kanceláře přímo, nebo u cestovní
agentury, která zájezd cestovní kanceláře zprostředkovala –
odpovědným subjektem je vždy cestovní kancelář, a to i v případě, že
neposkytuje některé dílčí služby (například dopravu). Fakt, že si
cestovní kancelář neupraví [Pavlina Z1]odpovědností vztahy
s poskytovateli dílčích služeb, nemá žádný vliv na její odpovědnost
vůči spotřebiteli.
Dozor nad činností cestovních agentur a cestovních kanceláří vykonávají
živnostenské úřady a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. V případě
porušení předpisů je možné uložit pokutu ve správním trestání,
případně zrušit živnostenské oprávnění takového subjektu.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář
[Pavlina Z1]Nemá tu být odpovědnostní?