Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
ERV Evropská pojišťovna je už 14 let po sobě volena
nejlepší pojišťovnou nabízející cestovní pojištění. Je součástí
největší světové skupiny cestovních pojišťoven. Patří do rodiny ERGO a
Munich RE, jedné z vedoucích světových zajišťoven. V oblasti cestovního
pojištění má víc než stoleté zkušenosti. Má rozsáhlé spektrum
špičkových produktů s nejširší pojistnou ochranou. Se členem jejího
představenstva a ředitelem úseku obchodu a marketingu Mgr. Ondřejem
Rušikvasem se potkávám 30. března 2016.
Pane řediteli, hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu je „před
hlavní turistickou sezonou“. Nicméně vzhledem k záběru ERV Evropské
pojišťovny v oblasti business travel a leisure travel lze konstatovat, že
před hlavní turistickou sezonou máte po celý rok, byť se možná
v některých turistických destinacích z jejich hlavní sezony (vzhledem
k mezinárodní situaci) stane mimosezona.
Ano, je důležité postavit se k tomu, co se děje ve světě, protože se
mění potřeby a směřování lidí z hlediska cestování do zahraničí.
Už před rokem jsem na tiskové konferenci řekl, že si cestovatelé destinace
rozdělili na rizikové a nerizikové. To je sice do určité míry
zavádějící, nicméně při nákupu dovolené rozhodují emoce. ERV Evropská
pojišťovna ze šedesáti procent pojišťuje právě tento segment.
Pojišťujeme i speciální rizika, insolvenci a odpovědnost cestovních
kanceláří a nabízíme například i pojištění šperků a hodinek.
Značná část našich produktů se týká služebních cest. Vždy je však
důležité správně vyhodnotit, jak budou lidé cestovat a jestli je potřeba
z hlediska aktuální situace měnit vymezení konkrétního pojištění.
Zejména ve smyslu, jak se pojišťovna zachová, pokud v dané zemi dojde
k nepokojům, teroristickým útokům atd. V tomhle jsme vždycky byli
konzistentní a prohlašujeme: pokud klienta v zahraničí potká takováto
situace a záměrně nevyjel tam, kde existuje významné riziko teroristického
ataku, nebo do země, do níž Ministerstvo zahraničních věcí ČR
nedoporučuje cestovat, kryjeme škody na zdraví a majetku. To se netýká jen
turistických destinací. Pojišťujeme pracovní výjezdy korporátních
klientů do Iráku, Íránu, Afgánistánu i všechny mise humanitárních
pracovníků organizace Člověk v tísni. To jsou velmi specifické věci, kdy
průběžně vyhodnocujeme aktuální rizika a cílové i tranzitní země
doslova dělíme podle toho, jestli jsme s to v nich poskytnout pomoc, nebo
ne. Není totiž problém proklamovat, že pojistím… Problémem může být,
jakým způsobem zajistit pomoc, když se v dané zemi něco stane. Na to musí
být seriózní pojišťovna připravená. To znamená fungovat v rámci
celosvětové sítě a správně vyhodnotit, jestli je v mimořádných
situacích, v oblastech, kde je výrazně omezena dostupnost péče (ať už se
jedná o nemocnice, letecké, či další přepravní společnosti), schopna
pomoci, nebo není. My asistenci pro lidi v různých rizikových oblastech
dělat umíme! Specializujeme se na ni. Jsme si vědomi, že ji musíme dělat
(a také ji děláme) lépe než ostatní. Máme k tomu vlastní zázemí,
které jsme dvacet let cíleně vytvářeli. Ctíme specializaci ve smyslu
českého rčení „ševče, drž se svého kopyta“, neboť když se hodně
uskakuje do stran, přestává být takový „specialista na všechno“
koexistentní, protože dělá všechno a nic.
Velkou výhodou ERV Evropské pojišťovny je asistenční
společnost Euro-Center Prague.
Ano, je naší dceřinou společností, kterou stoprocentně vlastníme.
Podstatná změna je, že krom české entity tu sídlí Euro-Center Holding,
který řídí a koordinuje činnost našich asistenčních center po celém
světě. Kumulují se tu kompetence a znalosti, jak se asistence poskytuje
v různých oblastech světa. Díky tomu, že Euro-Center Holding sídlí ve
stejném objektu jako my, nejenže víme a ovlivňujeme, co se tam děje, ale
jsme schopni aplikovat osvědčené postupy na lokální entity, které jsou
součástí naší sítě. Držet v nich standardy nebo se jim hodně blížit
(i v zemích s hodně nízkou úrovní služeb a infrastruktury), tak jak
jsou nastaveny ve vyspělých zemích, zejména pak ve Skandinávii.
Kam se v oblasti leisure travel bude v létě cestovat?
Ve first momentech jsou trendy, které jsou zřejmé. Značně se zpožďuje
nakupování zájezdů. Lidé nevědí, budou-li chtít cestovat do Egypta,
Turecka, Tuniska, do části Řecka, nebo jestli vůbec někam vyjíždět.
I díky své osobní zhruba dvacetileté znalosti chování trhu si myslím,
že rozhodně dojde k posunu. Ke zvýšení zájmu o jiné náhradní
destinace a k dalšímu posilování domácího cestovního ruchu. Nicméně
čeští dovolenkáři už za války v exJugoslávii potvrdili, že dokážou
být daleko odvážnější než němečtí či britští turisté. Otázka je,
jaké děje v příštích měsících nastanou a jaká bude jejich
medializace. Každý teroristický útok ovlivňuje ochotu lidí vydávat se do
nějaké nejistoty. Můj odhad je, že se zájem o outgoing zmenší. Když
sečteme obvyklé objemy pobytů v hlavních letních turistických
destinacích, mezi něž určitě patří zmiňovaný Egypt, Turecko či část
Řecka, je zřejmé, že schopnost cestovních kanceláří přesměrovat své
kapacity do náhradních destinací je omezená. Otázkou je i do jakých,
protože třeba Bulharsko, které může být jednou z nich, nemá tak
rozsáhlou turistickou infrastrukturu. Španělsko? Tam bude problém
s podstatně vyššími cenami. Dalším přitěžujícím faktorem pro řadu
českých cestovních kanceláří je globální konkurence. To, že hoteliéři
a další poskytovatelé služeb v náhradních destinacích budou dávat
přednost velkým touroperátorům světových značek a velkoryse
utrácejícím klientům ze strategických zdrojových destinací, jako jsou
Německo, Rusko, Velká Británie aj. Výhodou v této situaci budou mít na
českém trhu cestovní kanceláře, které jsou vnímány jako silné a
flexibilní a budou klientům umět říct: „Nechcete do Egypta? Nabízíme
vám jinou destinaci, která je z vašeho pohledu bezpečná. Máme pro vás
substitut hlavních trhů.“ To je pro plánování, cash flow a celkovou
situaci cestovních kanceláří samozřejmě nová a náročná situace a
v tomto rozměru může znamenat i dočasnou nestabilitu trhu. Na druhou
stranu i v Česku jsou silní a dlouhodobě stabilní touroperátoři. Takže
pokud je to otázka sezony či dvou, zvykneme si na fakt, že z hlediska
outgoingu není sezona tak silná, jako byly předcházející, a cestovní
kanceláře se zařídí podle momentální poptávky. Iluzorní by byla
představa, že v průběhu sezony dojde k masivním přesunům klientely
z tradičních dlouhodobě silně navštěvovaných destinací do jiných,
náhradních. To je technicky nemožné.
Pane řediteli, Evropský parlament schválil novou směrnici
Evropského parlamentu a Rady o souborných cestovních službách a cestách
s asistovanou přípravou.
Ta významným způsobem upravuje podnikání subjektů v cestovním ruchu.
Tento zákonný rámec bude do čtyřiadvaceti měsíců přenesen do české
legislativy, tzn. nejpozději do roku 2018. Podstatně zesiluje ochranu
spotřebitele. Důraz na ni znamená, že podnikatelské subjekty budou muset
absorbovat řadu dalších povinností vůči spotřebitelům. Zpřísnění si
vyžádá dodatečné náklady. Ať už v oblasti administrativy, ve smyslu
informování zákazníků o tom, za jakých podmínek budou co kupovat, na co
si mají dát pozor – tedy jakýchsi předsmluvních informací. Prodejci,
ať internetoví, či ti v kamenných prodejnách, ponesou velkou část
zodpovědnosti za „zboží“, jež svému zákazníkovi prodali, kterou
zatím mají pouze touroperátoři. To pro retail znamená absolutně jiné
nastavení byznysu a nástrojů typu pojištění insolvence, pojištění
odpovědnosti prodejce vůči koncovému subjektu. Už dnes ve sféře
odpovědnosti organizátora zájezdu přibývá sporů, kdy pokud dodavatel
služeb, z nichž touroperátor sestavuje zájezd, způsobí škodu na zdraví
nebo majetku klienta, je normální, že se poškozený klient obrací na
touroperátora. Tedy že touroperátor nahrazuje škodu a až následně ji jeho
pojišťovna vymáhá na tom, kdo ji zavinil, nebo pokud je toho touroperátor
schopen, vymáhá ji sám formou [Pavlina Z1]regresu nebo soudní cestou. Dnes
doposud není jasné, jak novou směrnici Evropského parlamentu a Rady
o souborných cestovních službách a cestách s asistovanou přípravou
uchopí čeští legislativci. V každém případě tam je prostor pro
určité úpravy a zpřesnění, které jsou nezbytné. Proto je třeba, aby
legislativci měli oporu v partnerech, kteří problematice rozumějí.
Příprava novely č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a
o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ukázala, že
pokud chtějí být subjekty podnikající v cestovním ruchu respektovanými
partnery, musejí v zásadních věcech zastávat shodný postoj. To se teď
neděje. Současný stav se svým charakterem blíží „sporům
baráčníků“, kteří místo toho, aby prosazovali společný zájem, mají
potřebu se vůči sobě za každou cenu vymezovat. Pak nemůžeme být
překvapeni, že se stát chová tak, jak ho takovéto okolnosti směrují.
Nemá-li silného partnera-oponenta, těžko hledá názor převládající
napříč odvětvím. Mé doporučení je: Pokud kdy vyvstala potřeba dohodnout
se na společném postoji, je to právě teď. Jinak bude implementace evropské
směrnice o cestovním ruchu pro mnohé nepříjemným překvapením.
[Pavlina Z1]regrese?
2/3
1/3