Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Český vzdušný prostor v roce 2010 opět atraktivní

Vyhodnocení provozních výsledků ŘLP ČR, s.p. za rok 2010 potvrdilo oživení mezinárodní letecké dopravy, které se projevilo zvýšeným zájmem leteckých dopravců o využití českého vzdušného prostoru. Po poklesu v roce 2009 provoz vykázal meziroční nárůst pohybů v českém vzdušném prostoru (tzv. FIR Praha). Došlo také k výraznému zkvalitnění služeb, a to zejména v oblasti plynulosti letového provozu a snížení průměrného zpoždění.

Celkový počet pohybů
v českém vzdušném prostoru za rok 2010 činí 682 971, což ve srovnání s rokem 2009 představuje meziroční nárůst o 2,7 %. Pokud by v polovině dubna 2010 nedošlo k úplnému pětidennímu přerušení poskytování letových provozních služeb z důvodu výskytu sopečného popela z islandské sopky, byl by meziroční nárůst provozu v českém vzdušném prostoru podle provedených analýz přibližně o další jedno procento vyšší.

Provoz v letní sezoně
byl tradičně nejsilnější v červenci, kdy oblastní středisko řízení letového provozu Praha poskytlo služby 71 611 pohybům. V denním průměru tedy 2300 letům. Rekordním dnem s historicky nej­vyšším provozem se stal 29. červenec 2010, kdy oblastní středisko Praha poskytlo služby 2327 letům. Při průměrné kapacitě jednoho letadla tak za tento den využilo český vzdušný prostor téměř 350 tisíc pasažérů.

Nárůst provozu
v roce 2010 v českém vzdušném prostoru byl zvládnut s nejvyšší mírou bezpečnosti. I nadále pokračoval příznivý trend snižování průměrného zpoždění na provedený let, které dosáhlo hodnoty 0,14 minuty na provedený let. Výrazně se tak pohybuje pod hodnotou 0,3 minuty na provedený let, což je doporučená hodnota stanovená pro český vzdušný prostor Evropskou organizací pro bezpečnost letového provozu EUROCONTROL. Dlouhodobě největším zákazníkem ŘLP ČR, s.p. v případě traťových navigačních služeb je Lufthansa, následují České aerolinie a British Airways.

Na letišti Praha – Ruzyně
v letní sezoně naopak pokračoval pokles provozu. Celkový počet pohybů (startů a přistání) činil 156 220, a byl tak zaznamenán pokles o 4,8 % oproti roku 2009 (164 120 startů a přistání). V oblasti letištních a přibližovacích služeb na letišti Praha jsou největším odběratelem ČSA. Významný podíl patří i společnostem Travel Service a Lufthansa.

Na regionálních letištích
byl v roce 2010 také zaznamenán menší objem provozu. Na letišti Brno se jedná o meziroční pokles o 21 % (26 780 startů a přistání), na letišti Ostrava o 7,3 % (14 803 startů a přistání) a na letišti v Karlových Varech o 7,4 % (7330 startů a přistání). Vývoj dynamiky provozu se v jednotlivých měsících významně lišil a byl ovlivněn zejména nižším počtem charterových letů.

Nové ceny
Základní sazba poplatku za traťové navigační služby byla pro rok 2011 stanovena ve výši na 46,06 EUR za přeletovou jednotku, což představuje snížení oproti roku 2010 o 5,5 %. Průměrná cena za přeletovou jednotku se v rámci členských zemí EUROCONTROLu pro rok 2011 pohybuje okolo 58 EUR. Na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary platí letečtí dopravci částku 6800 Kč za přibližovací jednotku. Výše ceny za přibližovací jednotku pro zákazníky ŘLP ČR, s.p. na těchto letištích tak zůstává od roku 2009 nezměněna.