Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Budějovický Budvar je jedním z nejdynamičtěji se
rozvíjejících českých podniků. Vysoký podíl vývozu (již v roce
1999 to bylo 491 tisíc hl) učinil Budějovický Budvar nejexportovanější
českou pivní značkou. V tomto roce už podnik ovládl sedm procent
tuzemského trhu, na kterém prodal 768 tisíc hl piva. Zakladatelem
Budějovického Budvaru, národní podnik, je Ministerstvo zemědělství
České republiky. V této formě byl podnik založen v roce 1967 jako
pokračovatel Českého akciového pivovaru. Ten vznikl 15. dubna
1895. Přestože historie Budějovického Budvaru je vesměs charakterizována
průběžným růstem produkce, jeho opravdu dynamický rozvoj nastal až po
listopadu 1989 a změně ekonomických a politických podmínek
v Československu. Ty pivovaru umožnily výrazněji vstoupit na
západoevropské trhy. Díky této expanzi a posílení pozic doma se
Budějovický Budvar od roku 2000 zařadil na třetí místo v Česku podle
výstavu. Dnes v něm pracuje přes 651 zaměstnanců.
V tomto vydání Všudybylu spolu s ministrem obchodu a průmyslu
Jiřím Rusnokem mj. hovoříme o tom, že řada firem dělá Česku dobrou
reklamu v zahraničí. Mezi úspěšné propagátory naší země bezesporu
patří i národní podnik Budějovický Budvar, s jehož generálním
ředitelem Ing. Jiřím Bočkem si povídáme při příležitosti slavnostního
znovuotevření pivnice Original Budvarka v hotelu Malý pivovar v Českých
Budějovicích.
Budějovické pivo tuto službu dělá už hodně dlouho. Dá se říci, že po
staletí. První dochované písemné zmínky o českobudějovickém pivu
pocházejí ze třináctého století. Naši předchůdci byli vynikající
pivovarníci a dali budějovickému pivu takový věhlas, že se stalo vzorem
řadě plagiátorů. Značka Budweiser Budvar šíří velmi dobrou pověst
Česka v zahraničí a věřím, že tomu tak bude i nadále.
Pane inženýre, jaká byla vaše cesta na post generálního
ředitele?
Pocházím z pivovarské rodiny, což podstatně ovlivnilo moji volbu. Po
skončení základní školy jsem se dobrovolně rozhodl jít do učení.
Vyučil jsem se v oboru sladovník. Potom jsem šel na střední průmyslovou
školu potravinářské technologie a pokračoval na Vysoké škole
chemicko-technologické v Praze. Poté, co jsem školu dokončil, mi bylo
naprosto jasné, že se chci vrátit do Budějic a pracovat v Budvaru, což se
podařilo. Nastoupil jsem jako technolog. Pak jsem pracoval jako podsládek.
Shodou okolností jsem se v roce 1991 dostal na funkci ředitele
Budějovického Budvaru, národního podniku, a setrvávám v ní dodnes.
Hnací silou, kterou trvale cítím, a to i teď, v pozici ředitele, je
láska k pivu a značce Budweiser Budvar. Jsem přesvědčen, že naše pivo za
to stojí, aby člověk jeho prosazování v tvrdém konkurenčním prostředí
věnoval veškeré úsilí a čas.
Uvádí se, že Česko má jednu z největších spotřeb piva na
obyvatele. Domnívám se ale, že nejsme až tak výjimečnými pijáky piva,
jako je Česko výjimečně úspěšnou pivní turistickou destinací.
Ano, turisté k nám velmi rádi jezdí na pivo. To je v pořádku, protože
Česká republika je proslulá nejenom výrobou, ale i konzumací piva. Pivo je
v Česku národním nápojem, obdobně jako ve Francii nebo Itálii víno.
Turisté jsou zvědaví a vyhledávají národní speciality. Důvodem vysoké
poptávky turistů není jenom relativně laciné pivo. To, že je pivo
poměrně laciný nápoj, je důsledkem toho, že v dobách socialismu platilo,
že potraviny včetně piva musí být laciné, takže do roku 1989 náklady
pivovarů nekorespondovaly s jeho cenou. Proto dnes ceny piva rostou, a pokud
se budeme bavit o prodeji lahvového piva, není již až tak propastný
rozdíl mezi cenou piva v Německu a Česku. Přesto k nám turisté rádi
jezdí na pivo. Proč? Protože je vynikající.
A domníváte se, že naše prvenství ve spotřebě piva je díky
nám tuzemcům, nebo statistici vezmou absolutní spotřebu piva na území
Česka a vydělí ji počtem obyvatel?
Pokud se podívám na konzumaci piva v osmdesátých a devadesátých letech,
deklarovaná průměrná spotřeba piva se až tak moc nezměnila. Budu-li
vycházet z toho, že v osmdesátých letech, v období tuhého socialismu
k nám nikdo až tak moc nejezdil a v devadesátých letech zde byl naopak
obrovský příliv turistů. Nějaký mírný nárůst zde mohl být. Ale
žádná dramatická změna. Jsem přesvědčen, že deklarovaná průměrná
spotřeba piva není o turistech, ale o nás. Na konzumaci piva nevidím nic
špatného. Pivo nepovažuji za ryze alkoholický nápoj. Jako alkoholický
nápoj vnímám pití, jehož rozhodující složkou je alkohol. To pivo není.
Obsah alkoholu je tam v nízké úrovni. Pivo obsahuje řadu velice
užitečných látek, které člověku prospívají a chrání jej před
spoustou civilizačních chorob. Stále tvrdím, že pivo je zdravý nápoj.
Pouze se musí konzumovat umírněně, rozumně.
Co českému pivovarnictví a nám pivařům přinese vstup do
Evropské unie?
Neočekávám žádné dramatické změny. Pivo je liberální komoditou.
Ilustruje to i fakt, že v rámci vyjednávání mezi Evropskou unií a
Českem, když se dojednávaly kvóty na potravinářské produkty, pivo
nefigurovalo. Na pivním trhu zůstává otevřené konkurenční prostředí.
České pivo i v rámci Evropské unie své místo jednoznačně má už
proto, že je charakterově svébytné. Nemám strach, že by vstup Česka do
Evropské unie mohl české pivo poškodit. Do určité míry tu může
docházet k vyrovnávání cen mezi Českem a ostatními státy. Ovšem nebude
to žádný dramatický proces ze dne na den. Cena na českém trhu se nebude
řídit podle toho, že Česko vstoupilo do Evropské unie, ale bude se řídit
podle zákona nabídky a poptávky.