Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Zamknutí plavební sezony
28. října proběhlo ve Spytihněvi zamknutí plavební sezony 2005, v níž
se po Baťově kanálu přeplavilo 45 600 osob. Ten, kdo zná vodní cestu,
ví, že největší návštěvnost není za letních pařáků, ale za
přeháněk. Kdo chce, ať se přesvědčí, jak je krásná vodní cesta za
deště či mlhy, kdy ji lze vychutnávat ze sucha a tepla lodi. Špatné
počasí odhalilo běžně skryté problémy Baťova kanálu, kterými jsou
malá aktivita soukromých podnikatelů v oblasti vytváření nových
plavebních programů a spoléhání se na propagaci z veřejného sektoru. Je
pravdou, že obtížné podmínky pro podnikání na Baťově kanálu nové
podnikatele odrazují. Každý, kdo podstoupil martyrium pro získání či
pronájem podnikatelsky vhodného pozemku na břehu či martyrium stavby a
povolení lodě nebo se pokoušel provozovat hausbót na vodní cestě, na
které se komoruje 71 dní za rok, ví, o čem je řeč.
Nadační fond Baťův kanál
se po roce diskusí rozhodl, že po dokončení posledního běžícího
projektu ukončí činnost. Kraje a obce se fakticky rozhodly, že
strukturálně nepodpoří obecně prospěšnou společnost Baťův kanál,
dcerku nadačního fondu, která měla pro vodní cestu zajišťovat střešní
organizační a destinační management, a založily každý své sdružení
obcí. Ani Povodí Moravy, které nese hlavní břímě provozu vodní cesty,
nemá strukturálně zajištěné prostředky pro údržbu a provoz. Na konci
sezony se konečně rozjely byť nedokončené, ale nové internetové stránky.
Vzhledem k tomu, že se nepodařilo získat zdroje na území Zlínského
kraje, asi nikdy dokončeny nebudou.
Stávající přístaviště i flotily
by byly schopny bez problémů převézt dvojnásobný počet osob. Od prosté
výstavby přístavišť ale nelze očekávat změnu k lepšímu, jakkoliv je
sama o sobě důležitá. Nárůst návštěvnosti lze očekávat od nových
míst, která mají přístavní hranu s přijatelnými ekonomickými
nájemními podmínkami, kde je slušný příjezd, parkoviště pro auta
i autobusy, fungující občerstvení, možnost WC, sprchy, čerpání pitné
vody, přípojky na elektřinu a třeba i možnost táboráku či postavení
stanu. Čistota a vhodná provozní doba je samozřejmostí.
Návštěvníci stále více požadují
plavbu s programem – ochutnávkou, koštem, hudbou, návštěvou vinných
sklepů apod. Prodlužuje se jejich pobyt na kanále i v regionu. Někteří
podnikatelé se soustřeďují na náročnější klientelu a dlouhodobější
pobyty. Řada přepravců se stává citlivější k požadavkům klientů a
jezdí tak, aby si hosté vychutnali kontakt s přírodou. Mezi návštěvníky
se objevují i zahraniční turisté. A když zaplatí méně, vůbec jim
nevadí nižší úroveň infrastruktury. Vadí jim nízká kvalita služeb a
málo komorování.
Letos se také „zadělalo“
i na další rozvoj. Po změně legislativy se otevřel prostor pro výstavbu
hausbótů, které ovšem bez rozšíření komorování nebudou rentabilní. Po
řadě provozních problémů se podařilo otevřít půjčovnu u Výklopníku.
Letos také začalo masivnější odlesňování břehů kanálu pod plavební
komorou Petrov a nelze vyloučit, že tímto způsobem bude také zničen
krajinářsky nejkrásnější a údržbově nejdražší úsek Strážnice –
Petrov.
Celkově je tato sezona nijaká,
charakteristická pozitivními i negativními trendy. Kdo se chce přesvědčit
o potenciálu tohoto projektu, ať se pořádně a na vlastní kůži seznámí
s podmínkami a možnostmi. Vodní cestu by měli podniknout všichni, kdo
o ní rozhodují. Na každém z nich záleží, co s Baťovým kanálem
uděláme. Zda místo prosperity, jak to myslel Tomáš Baťa, nebo pomník
vlastního úpadku.
Ivo Ondračka, tajemník nadačního fondu
Baťův kanál