Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
• Autoklub České republiky má kolem dvou set tisíc členů
v sedmi stech klubech • organizuje činnost v oblasti prevence
bezpečnosti silničního provozu, integrace zdravotně handicapovaných
motoristů, sportu, veteránského hnutí atd. • návštěvnost
u sportovního motoristického podniku až ke dvěma stům tisícům diváků
• šestidenní bude probíhat 28. září až 6. října •
v pořádání sportovních motoristických podniků je Česko na špici Evropy
• běžní motoristé do státního rozpočtu přispívají obrovskou
částkou • pokud se státu nedostávají prostředky, jsou kráceny
peníze na silniční síť • s bezpečností silničního provozu
zásadně nemůžeme být spokojeni • dětské zádržné systémy jsou
nejvíce potřebné ve městech a na silnicích druhé a třetí třídy
• obrázek kohokoliv, kdo do Česka přijíždí, těžko může být
pozitivní • Česko v oblasti silniční dopravy patří do první
třetiny nejnebezpečnějších států •
Třetí vydání letošního Všudybylu již na stranách 28 –
29 přiblížilo genezi jednoho z nejstarších autoklubů světa (únor 1904)
i to, že byl dvakrát zakázán. Poprvé za hnědého protektorátu Böhmen
und Mähren a podruhé za rudého, odkdy měl být z myslí motoristů natrvalo
vytlačen jinou, totalitním režimem vytvořenou organizací. Autoklub České
republiky ale neumlčela ani hnědá, ba ani rudá totalita a jejich
prorežimní spolky, a tak jsem se výkonného ředitele Autoklubu České
republiky Radka Ječmínka v souvislosti s hlavním tématem mohl zeptat na
třeskutou současnost více než stoletého autoklubu.
Dnešní Autoklub v duchu svých tradic žije sportem a bezpečností
silničního provozu. Je samostatným suverénním a dobrovolným občanským
sdružením zájemců o motorismus. Sdružuje nebo sám vytváří federace,
svazy, asociace, kluby a členy. Je členem Rady Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy ČR pro tělesnou výchovu a sport, Všesportovního
kolegia, Českého olympijského výboru a Rady sportovní reprezentace České
republiky. Je členem dvou nejvýznamnějších mezinárodních motoristických
organizací FIA (Fédération Internationale de l´Automobile) a FIM
(Fédération Internationale de Motocyclisme). Má významné majetkové podíly
v akciových společnostech SAZKA, Automotodrom Brno a Autoklub Bohemia
Assistance. Zastupuje motoristy vůči státním institucím a na mezinárodním
diplomatickém poli. Sdružuje kolem dvou set tisíc členů v sedmi stech
klubech. Ty organizují nejrůznější činnost v oblasti bezpečnostní
prevence, integrace handicapovaných motoristů, sportu, veteránského hnutí
atd. Ve sportu zastřešujeme a řídíme motocyklový, automobilový a
kartingový sport. Vydáváme řády, udělujeme licence, určujeme systém
mistrovství republiky a zastupujeme Českou republiku v mezinárodních
motoristických organizacích. Z toho nám v České republice plynou určité
závazky i práva. Ve FIA (Mezinárodní automobilové federaci) a FIM
(Mezinárodní motocyklové federaci) totiž může být pro oblast sportu pouze
jediný zástupce z každé země. To, že máme oba tyto sporty, je výhodou,
protože dokážeme termínově koordinovat systémy závodů, využívat
technické vybavení použitelné pro oba sporty atd..
Motorismus jako prostředek k individuální dopravě, jako cíl
k seberealizaci i jako podívaná. Všechny tyto jeho dimenze jsou součástí
odvětví cestovního ruchu.
Motorismus je natolik atraktivním tématem, že jeho očekávaným
i realizovaným akcím je věnován velký prostor v hromadných sdělovacích
prostředcích. Jsou vydávány ročenky jednotlivých disciplín. Pořadatelé
neustále zlepšují systém informování veřejnosti. Speciálně v oblasti
rallye je to velmi výrazné. Návštěvnost dosahuje až ke dvěma stům
tisícům přímých diváků u špičkového motoristického podniku, což dle
mého názoru jiný sport v České republice nemá. V počtu a úrovni
pořádaných podniků se naši organizátoři pohybují na špici Evropy.
Každoročně se u nás jede přes dvacet podniků mistrovství Evropy a světa
a několik set podniků dalších, včetně mistrovství republiky.
Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž se vrací do Česka.
Autoklub České republiky je jejím garantem na mezinárodní úrovni.
Společně s městem Jabloncem nad Nisou, centrem šestidenní, jsme vytvořili
společnost s ručením omezeným, která je pořadatelem akce. Šestidenní
bude probíhat od 24. až do 29. září letošního roku v celém
Libereckém kraji. Snažíme se, aby byla důstojným pokračovatelem minulých
šestidenních na českém území. Podmínky pro pořádání endurových
sportovních podniků se ale výrazně mění. Kroky ekologických aktivistů,
v mnoha případech mimo rámec zákonů, směřují k jejich likvidaci.
Letošní Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ale nebude mít
zásadní negativní vliv na životní prostředí. Vyhýbá se chráněným
krajinným územím a po jejím skončení budou učiněna taková opatření,
aby již krátce po akci nebylo zřejmé, že se kdy vůbec jela. Urovnáním
tratí, likvidací odpadků atd.
Vedle motoristických sportů je doménou Autoklubu ČR bezpečnost
silničního provozu.
Tak jako jsme v oblasti sportu spokojeni s výkony našich závodníků a
reprezentací České republiky, s množstvím a kvalitou pořádaných
podniků, s bezpečností silničního provozu zásadně nemůžeme být.
Upozorňujeme na to již dlouhou dobu, avšak ze strany státních orgánů
zatím žádná zvláštní odezva. Otázku bezpečnosti silničního provozu je
možno vidět ve třech segmentech: řidič, dopravní prostředek a pozemní
komunikace. Na řidiče se snažíme působit prostřednictvím mediálních
kampaní a pravidelného informování motoristů. Poskytujeme velké množství
informací a návodů. Bohužel se však v této činnosti cítíme poněkud
osamoceni. Co se týče technického stavu motorových vozidel, je to
především otázka ekonomické situace motoristů a dalších aspektů, které
nejsme schopni příliš ovlivňovat. U stavu silnic je dluh největší.
České vozovky jsou ve velmi špatném stavu. Je to dlouhodobě neřešený
problém. Navíc, pokud stát potřebuje finanční prostředky, jsou o ně
většinou kráceny právě investice či údržbové peníze na silniční
síť. Je to špatné i z toho důvodu, že motorismus do státního rozpočtu
přispívá desítkami miliard korun. Je nutno si uvědomit, že dálniční
známky na tom mají minimální podíl. Pokud se vezme daň z pohonných hmot,
pojištění, daně z nákupu motorových vozidel, clo u dovážených atd.,
celé spektrum příjmů spojených s motorismem, částka je to obrovská.
Jenom malý zlomek těchto peněz jde do správy a zkvalitnění dopravní
infrastruktury. Samozřejmě souhlasím s přerozdělováním finančních
prostředků a nutností přispívat na oblastí jako je zdravotnictví,
školství atd. Zároveň jsem však přesvědčen o tom, že by se měl
výrazně navýšit příspěvek státu na obnovu, údržbu a rozvoj silniční
sítě, protože to následně šetří a generuje další finanční
prostředky.
Česká republika je v nehodovosti na jednom z čelních míst.
Ano, patříme do první třetiny nejnebezpečnějších států. Hlavní
příčiny spatřujeme ve stavu silnic a v nedostatečné výchově řidičů.
V prevenci se dělá minimum. Policie provádí pouze represi. Příprava
zákonů a zákonodárství jsou pro mne nepochopitelné. Dám příklad
v dětských zádržných systémech, kde se ve finále schválilo, že jsou
povinné pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích přesto, že se na
nich jsou děti statisticky nejméně ohroženy. Nejvíce jsou ve městech a na
silnicích druhé a třetí třídy. Dětské zádržné systémy jsou naprosto
prioritní, protože jde o životy a zdraví dětí. Bohužel, děti na
silnicích České republiky v neztenčené míře umírají dál. Argumenty,
že má někdo více jak tři děti nebo že to je ekonomicky náročné, jsou
cynické a nemohou hrát směrodatnou roli. Tohle byla čistě záležitost
poslanců, kteří návrhy těch, kteří mají na srdci zdraví a životy
dětí, ignorovali obdobně jako v dalších případech, kdy předkládáme
spousty argumentů, připravujeme návrhy novel, informujeme parlament,
ministerstva o naprosto triviálních záležitostech. Ilustruje to i naprosto
nedostatečná připravenost zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ten
stanovil právo přednosti chodců na přechodech, které nebyly připraveny
technicky. Chodci nebyli dostatečně informováni, že to není absolutní
přednost. Přechody jsou umístěny hned za křižovatkami, takže řidiči,
pokud odbočují, musí sledovat protijedoucí vozidlo, vozidla zprava a ještě
jestli jim tam náhle nevstoupí chodec. To nejde zvládnout. Přechody jsou
špatně značeny. Pokud někdo argumentuje, že se upřednostněním chodců na
přechodech zvýšila úmrtnost, argumentuje obdobně jako někdo, kdo vyvozuje
závěr, že televizní antény jsou příčinou bídy, protože v chudinských
slumech se to ježí anténami, kdežto v luxusních čtvrtích neuvidíte ani
jedinou. Příčinou současného vyššího počtu tragédií na přechodech
není sám princip, ale nedostatečná připravenost státu tento zákon
realizovat.
Anketní otázkou tohoto vydání je, zda je Česko zemí mototuristům
zaslíbenou. Co vy na to?
Že není zaměřeno proti mototuristům. Ale zaslíbenou zemí rozhodně není.
Už sama doprava na českých silnicích je problematická. Zdali mototurista
více jede, nebo popojíždí v kolonách. Dále jsou tu problémy parkování,
systému záchytných parkovišť a napojení městské hromadné dopravy.
Organizovaná mototuristika, díky velikosti Česka, nebude nikdy převládat.
Není problém přejet Česko tam a zpátky za jediný den. Pod Autoklubem velmi
dobře funguje Svaz karavaningu, jehož členové organizují obdobná
setkání, ale nemají takový rozsah jako v některých jiných státech.
Česká republika má určitě co ukázat. Má spousty památek, krásných
míst, zajímavých akcí, ale pokud hovoříme o návštěvnících ze
zahraničí, je třeba pro ně výrazně zlepšit kvalitu služeb. Vedlejší
silnice jsou zpravidla v dezolátním stavu. První, s čím se zahraniční
mototuristé při příjezdu na české území seznámí, jsou naši celníci a
hned potom silnice a jejich okolí. Obrázek kohokoliv, kdo sem přijíždí,
těžko může být v první fázi pozitivní. Bude-li financování pozemních
komunikací pokračovat takovým způsobem jako doposud, nevidím žádnou
možnost k pozitivnímu posunu vnímání Česka coby země motoristům
zaslíbené.