Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Rozhovor s ředitelem agentury CzechTourism Ing. Rostislavem
Vondruškou jsem začal konstatováním: Ohlasy na českou účast na
listopadovém kongresu ASTA v Montrealu byly pozitivní.
Prezentace Česka – destinační odpoledne, výstava a galavečer – byla
přijata opravdu velmi kladně. Zúčastněné kraje, národní dopravce ČSA a
další podnikatelské subjekty spolu s neziskovými organizacemi udělaly
ohromný kus práce. V průběhu prezentačního dne České republiky jsme
obdrželi na tři sta registrací amerických subjektů na International
Destination Expo Prague 2006, což je třikrát tolik, než se podařilo
Kanaďanům získat registrací na montrealský kongres na obdobné akci
v Hongkongu rok předtím. Vnímám to jako vysoce pozitivní reakci
amerických touroperátorů na Českou republiku. Výsledky z Montrealu jsou
jasným signálem, jak efektivně a úspěšně lze Českou republiku
prezentovat, pokud se všichni spojíme a překonáme dílčí rozdílnosti,
např. v pohledech na turistické regiony apod. Když Českou republiku
dokážeme prezentovat jako celek. Nadcházející březnový kongres v Praze
tak bude velkou příležitostí vyjít vstříc americké poptávce. Rád bych
proto povzbudil zájem nejen neziskových organizací a krajských územně
správních celků, u nichž věřím, že již nabyly přesvědčení, že je
užitečné se prezentovat. Chtěl bych apelovat i na podnikatelské subjekty.
Bez toho, aniž bychom měli postavenu kvalitní nabídku, bychom k nám totiž
americkou poptávku lákali zbytečně. Američané přijedou nejen proto, aby
se osobně seznámili s Českem a mohli pak na domácím americkém trhu
vystupovat jako experti na Českou republiku. Pro jejich byznys je zásadní,
aby se na International Destination Expo Prague 2006 potkali s těmi, kdo se
v příštích letech budou na území České republiky starat o jejich
klienty – s poskytovateli služeb.
Jak bude účast českých vystavovatelů finančně náročná?
ASTA ji po intervenci agentury CzechTourism pro české vystavovatele snížila
na jeden tisíc dolarů. Tedy zhruba na pětadvacet tisíc korun. Jsem
přesvědčen, že je to částka, kterou lze akceptovat. Na straně poptávky
totiž očekáváme mezi jedním až půldruhým tisícem reprezentantů
amerického trhu.
Jaký byl z vašeho pohledu rok 2005?
Přesto, že oficiálních výsledků se dočkáme až někdy zjara, dovolím si
vyjádřit přesvědčení, že rok 2005 byl pro českou ekonomiku z hlediska
jejího průmyslu cestovního ruchu – organizovaných zájezdů
i individuálních příjezdů – velmi úspěšný. Česká republika
pokračuje v realizaci ofenzivní obchodní politiky vůči největším
zdrojovým trhům světa. Vedle Spolkové republiky Německo a dalších
evropských zemí, odkud k nám turisté tradičně směřují, jsme se
výrazně angažovali v Číně, o jejíž občany coby turisty dnes usilují
všechny ekonomicky vyspělé evropské země. Ministr pro místní rozvoj Radko
Martínek podepsal klíčovou smlouvu o vzájemné pomoci v oblasti
cestovního ruchu se zástupci Federální agentury pro cestovní ruch Ruské
federace. Upevnili jsme vztahy s americkou asociací ASTA i s japonskou JATA,
jejíž výjezdní akce do České republiky proběhla rovněž velmi
úspěšně, a i s dalšími organizacemi. Důsledkem toho v roce 2006 bude
např. nárůst japonské klientely. Nejenom do Prahy a k památkám UNESCO,
ale i do dalších míst, o nichž se Japonci dozvěděli.
Velkou pozornost CzechTourismu a státu vůbec, především pak kompetentního
Ministerstva pro místní rozvoj ČR, si zasloužila podpora rozvoje domácího
cestovního ruchu. Už proto, že je výrazně stabilizujícím prvkem odvětví
cestovního ruchu v případech, kdy (např. díky napjaté mezinárodně
politické situaci či živelným pohromám) dochází k útlumu
cestovatelských aktivit. V konečném výsledku se totiž jedná
o vynaložené finanční prostředky, které by byly realizovány
v zahraničí. Výrazně se prosazuje trend, kdy Češi buď část, nebo
dokonce celou dovolenou realizují v tuzemsku. Z moderního pohledu –
řekněme satelitního účtu – je to uspořený import. Za české peníze
není nakupováno zboží (neboť i služby jsou zboží) v zahraničí, ale
doma. Je to národohospodářsky užitečný trend – jak ze strany českých
spotřebitelů, tak Ministerstva pro místní rozvoj ČR – podporovat českou
ekonomiku, odbyt výsledků české práce. Pochopitelně že je to
i o vytváření podnikatelských příležitostí a nových pracovních
míst. Tento trend jsme výrazně forzírovali v roce 2005 a chceme v něm
pokračovat. Velkou radost proto máme z toho, že první významný veletrh
domácího cestovního ruchu Regiontour, který se v polovině ledna
2006 uskuteční v Brně, přerostl regionální hranice. Regionalistiku má
sice v názvu, nicméně vzhledem k účasti zahraničních subjektů a
osobností cestovního ruchu je již místem setkávání regionů střední
Evropy se světem.
V předchozím Všudybylu jsem s pražským primátorem panem Pavlem
Bémem hovořil o aspiraci Prahy na pořádání letních olympijských
her.
Určitě to není téma, které by mělo vzbuzovat přehlíživé úsměvy.
Pokud se Česká republika rozhodne podat kandidaturu 2020, nejenom že to
zvýší její mezinárodní prestiž, ale díky tomu, že bude muset začít
přípravu na olympiádu, vznikne spousta věcí na straně infrastruktury
(nejen v Praze) i na straně nehmotné nabídky cestovního ruchu. A i kdyby
Praha ve finále neuspěla, vyvolané efekty zvýší konkurenceschopnost
České republiky na mezinárodním poli cestovního ruchu.
Před několika dny skončila 22. konference Národní federace
hotelů a restaurací České republiky.
Mám z ní velmi dobré pocity. I z toho, že prestižní ceny „Hoteliér
roku 2005“ nezůstaly pouze v hlavním městě, ale díky hoteliérům paní
Antonii Šaldové, panu Viliamu Sivekovi a panu Petru Nešpůrkovi směřovaly
do Českých Budějovic, Hradce Králové, k Lipenskému jezeru, do
Churáňova, Jihlavy, Karlových Varů, do Harrachova a Prahy. Jestli máme
oblast služeb, v níž se směle rovnáme nejvyspělejšímu zahraničí, je
to hotelnictví. Po celé republice vyrůstají nové generace šikovných
hoteliérů, a právě díky takovýmto lidem můžeme jít do akcí, jako je
např. olympijská kandidatura. Z hlediska rozvoje průmyslu cestovního ruchu
je totiž důležité celé území České republiky. Všechny obce a města,
jejich starostové a primátoři jsou proto pro agenturu CzechTourism
významnými partnery. Mnozí z nich již správně rozpoznali, co cestovní
ruch znamená pro sídla, která spravují a podporují jeho rozvoj. V této
souvislosti bych rád připomněl, že Ministerstvo pro místní rozvoj ČR je
od roku 2006 do konce roku 2008 konečným příjemcem peněz na
vzdělávání v odvětví cestovního ruchu, jimiž chce napomoci rozvoji
cestovního ruchu v regionech. Jedná se o šest podprojektů: vzdělávání
pracovníků cestovního ruchu; vzdělávání pracovníků státní správy,
kterých se cestovní ruch týká; informační systém cestovního ruchu; event
marketing; destinační management a vytváření produktů cestovního ruchu a
rekvalifikační programy pro služby v cestovním ruchu.