Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Piešťany, nejznámější lázně Slovenska, leží v malebné krajině na řece Váhu, 85 km od Bratislavy a 240 km od Budapešti. Světoznámým symbolem města proslaveného sirnou termální vodou a bahenními zábaly je uzdravený muž lámající berli. Lidské osídlení na území Piešťan existuje od prehistorických dob. Lidé tam přicházeli hlavně kvůli minerálním pramenům, které v zimě nezamrzaly. Z této doby pochází Moravanská venuše, malá soška podobná Věstonické venuši, jež byla nalezena nedaleko Piešťan v obci Moravany nad Váhom. Město Piešťany až do poloviny 19. století vlastnila rodina Erdödyových. Zdejší lázně jim patřily až do zestátnění během druhé světové války. Tento rod zde v roce 1778 vybudoval první lázeňské objekty. Začátkem 19. století byly přestavěny v neoklasicistním slohu a pojmenovány po Napoleonovi. Na konci 19. století si lázně pronajala rodina Winterů, která se zasloužila o jejich světovou proslulost. V současné době patří společnosti Danubius Hotels Group. Většina hotelů se nachází na Kúpeľnom ostrově. Kromě hotelu v secesním stylu Danubius Health Spa Resort Thermia Palace – jedné z nejstarších budov města – je lázeňským hostům a milovníkům wellness a golfu k dispozici i komplex Balnea, postavený v moderním stylu. Ten zahrnuje čtyři hotely Danubius Health Spa Resort Balnea Esplanade Palace a lázeňský hotel Balnea Grand Splendid, které jsou chodbami propojeny s budovou balneoterapie Danubius Healt Spa Balnea.
S generálním ředitelem společnosti Slovenské liéčebné
kúpele Piešťany, a. s., panem Klausem Pilzem se potkáváme 16. května
2013.
Pane řediteli, jaký byl pro vaši akciovou společnost loňský rok
2012?
Úspěšný. Začali jsme se vracet k číslům, kterých jsme dosahovali před
nástupem finanční krize. Rovněž trend letošního roku vypadá obdobně
dobře. Daří se nám plnit záměry naší mateřské společnosti Danubius
Hotels Group, a tak tady v Piešťanech můžeme dál investovat, což se
pozitivně odrazí i v perspektivách a sociálních jistotách zaměstnanců
naší společnosti.
Piešťanské přírodní léčivé zdroje pro tehdejší
civilizovaný svět objevily římské legie. Od těch dob, dá se říci, se
datuje šíření jejich mezinárodní proslulosti. Nedávno jste se vrátil
z Arabian Travel Marketu v Dubaji. Jak si Piešťany stojí v celosvětové
konkurenci?
Relativně dobře, ačkoli všechny evropské lázně musí čelit obrovské
ofenzivě. Arabský trh je pro nás velmi důležitý. Sedmnáct procent našeho
byznysu tady v Piešťanech přichází z arabsky hovořících zemí. Je
evidentní, že pro arabskou klientelu je medicínský charakter léčebných
lázní na prvním místě. Bohaté arabské země na jedné straně hledají
investory, kteří by podporovali rozvoj léčebného lázeňství na jejich
území, na druhé straně však majetná arabská klientela ráda cestuje.
Prosazování našich lázní dnes ve světě konkurují nejen lázeňské
subjekty z různých zemí, ale i celé země konceptem své propagace.
V Asii, na indickém subkontinentu, tam všude masivně investují miliardy
dolarů do balneologie, do odbornosti lidských zdrojů. Do marketingových
činností, obchodní propagandy a propagace svých služeb v oblasti
léčebného lázeňství. Evropa, ačkoli je zde tradice a řadu evropských
zemí lze pokládat za lázeňské specialisty, medicínské směrování
lázeňství jakoby ignoruje, ne-li rovnou sabotuje. Obrovská verva asijských
zemí při snaze prosadit se na trhu léčebného lázeňství byla na Arabian
Travel Market ve Spojených arabských emirátech naprosto zjevná.
Strategicky důležitým segmentem klientů pro slovenské
léčebné lázně je, stejně jako pro české, klientela ze Společenství
nezávislých států.
Do loňského roku jsme čelili obrovským problémům s udělováním
slovenských vstupních víz, což výrazně omezovalo příjezdy zahraničních
hostů a samozřejmě i zahraniční inkaso Slovenské republiky z incomingu.
Slovenská administrativa se tím už ale začala zabývat a situace se
zlepšuje. Měsíc co měsíc tak do Piešťan přijíždí stále víc ruských
hostů, byť to ještě není takový objem, jakého dosahuje naše dceřiná
společnost v Mariánských Lázních nebo jako je tomu v Karlových Varech.
Nicméně, Slovenské liečebné kúpele Piešťany už jsou relativně dobře
zapsané v hledáčku ruské klientely a tamních organizátorů léčebných
pobytů.
Důležitá je pro nás ale také tuzemská slovenská a česká klientela.
Speciální nabídku jsme na letní prázdniny připravili i pro rodiny
s dětmi. Na letošní léto tak plánujeme spoustu akcí pro veřejnost.
Důležitou roli pro její získávání totiž má nejen léčebná stránka,
ale i kulturní vyžití a zábava. Jsme proto rádi, že i toto léto do
Piešťan zavítá světově proslulý pěvec a pedagog Peter Dvorský se svými
žáky, kteří tu budou koncertovat. Na červenec plánujeme akce jako např.
„Victor Regia“, což je květinové korzo, nebo „Poľovnícke dni“,
které nabízejí výstavu loveckých trofejí z celé Evropy a loni byly velmi
úspěšné. Moc se líbily i dětským návštěvníkům. Mnohé děti tam
poprvé v životě některá zvířata viděly z bezprostřední blízkosti.
„Poľovnícke dni“ tak mají i edukativní charakter. Děti se tam mohou
seznamovat s chováním zvěře, učit se číst zvířecí stopy apod.
Věřím, že i letošní ročník bude neméně nádhernou a úspěšnou akcí
jako ten loňský.
Uchovat léčebný charakter lázní je velmi důležité.
Strategický význam pro jeho udržení mají kvalifikované lidské zdroje.
Rozdíl mezi wellness a spa totiž netkví v procedurách, protože obě
oblasti využívají podobné nebo i stejné postupy. Rozdíl je především
v tom, kolik času dáme přírodním léčivým zdrojům, aby mohly
uzdravovat.
Z hlediska medicíny se doporučuje minimálně čtrnáctidenní pobyt.
Kratší lázeňské pobyty jsou relaxační nebo rekondiční. Aby víkendový
nebo týdenní pobyt vyléčil nějaký neduh, na to by bylo třeba vydat se do
Lurd. Máme tu i pacienty, kteří se u nás léčí tři čtyři měsíce.
A léčebný efekt je evidentní.
Když jste pracoval v České republice, záhy jste si získal
uznání a přátelství řady českých kolegů. Jak se vám v tomto ohledu
daří na Slovensku?
Obdobně. Na Slovensku se mi moc líbí. Mám to odsud blízko domů do
Rakouska. Rád bych v souvislosti s vaší otázkou podotkl, že život je
změna. Od té doby, co jsem sem před víc než sedmi roky přišel, jsme už
ve Slovenských liečebných kúpeľoch Piešťany hodně věcí změnili.
Nicméně, máme před sebou ještě dlouhou cestu. Rozvojovou strategii jsme
vypracovali až do roku 2020. Momentálně investujeme do renovace
balneoterapie lázeňského hotelu Pro Patria. V listopadu plánujeme velkou
rekonstrukci balneoterapie Danubius Health Spa Balnea v objemu šesti milionů
eur, na příští rok plánujeme kompletní rekonstrukci lázeňského hotelu
Balnea Grand atd. atd. Plánů máme hodně. Samozřejmě se musíme zaměřovat
i na vzdělávání a profesní růst personálu, na zkvalitňování služeb
včetně odborné medicínské péče. Jak v Česku, tak i tady na Slovensku
je velmi obtížné získávat lékaře – specialisty, kteří mají pro
léčebné lázeňství potřebnou medicínskou odbornost a jsou jazykově
dostatečně disponovaní, aby mohli komunikovat se zahraničními pacienty.
Piešťany letos oslavují 900 let.
Ano, první dochovaná písemná zmínka o městě je z roku 1113. Tehdy
neslo název Pescan a skládalo se z několika menších osad a pravděpodobně
kláštera johanitů. Na místní minerální prameny poprvé poukázala kniha
„De admirandis Hungariae aquis hypomnemation“ (O zázračných vodách
Uherské monarchie) Georga Wernhera z roku 1549.
Líbí se mi zde, jak Trnavský samosprávný kraj prosazuje mezinárodní
přeshraniční spolupráci, resp. společný postup na vzdálených trzích.
Nepropaguje se tak pouze Slovensko nebo Polsko nebo Rakousko, ale celá
střední Evropa. Např. naše lázně Smrdáky v tomto směru velmi
úspěšně spolupracují s Jihomoravským krajem, Trnavský samosprávný kraj
zase spolupracuje s Burgenlandem. Regionální přístup a patriotismus je
bezesporu důležitý, ale alfou a omegou našeho úspěchu v budoucnosti je
evropský přístup.