Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Poslední vydání Všudybylu roku 2005 informovalo, že Letiště
Praha vstupuje do skupiny velkých evropských letišť (viz www.e-vsudybyl.cz, heslo pro fulltextový
vyhledávač: „Letiště Praha do skupiny velkých“). S generální
ředitelkou státního podniku Letiště Praha Ing. Hanou Černochovou se
potkáváme 28. listopadu, právě v den, kdy se tak stalo. Kdy byl na
letišti Praha-Ruzyně (poprvé za jeho existenci) v rámci jednoho
kalendářního roku odbaven desetimiliontý cestující.
Vstupujeme do klubu velkých. Letošní rok je opravdu mimořádně úspěšný.
Desetimiliontý cestující znamená pro všechna letiště překročení
hranice vymezující velká, oproti letištím tzv. malým. Tímto korkem
symbolicky završujeme jednu z významných etap práce předchozích
i současných zaměstnanců ruzyňského letiště. V dnešní den je proto
namístě poděkovat všem, kdo se o to zasloužili. Vstup mezi velká
letiště je pro nás závazkem už proto, že i ta konkurenční letiště,
která zatím Prahu brala pouze jako dynamicky se rozvíjející destinaci, ji
už berou jako rovnocenného soupeře. Uvědomují si, že Praha aspiruje na
převzetí části jejich možných klientů.
K dynamice pražského letiště přispívá nárůst low-cost
airlies a jejich levná klientela. Je možné odhadnout jakým objemem?
Je třeba vnímat, že fenomén nízkonákladových leteckých společností je
jedním z významných zdrojů dynamiky letecké dopravy. Zejména na
krátkých letech, což zahrnuje téměř všechny destinace v rámci
západní, střední, severní i jižní Evropy. V Praze se podíl
nízkonákladových dopravců pohybuje kolem osmnácti procent. To je z pohledu
celkového rozvoje číslo jistě významné, avšak zároveň napovídá, že
nárůst cestujících není dán jen low-costovou dopravou. Zároveň bych se
chtěla ohradit proti vaší zmínce o levné klientele. Low-costová doprava
už dnes nereprezentuje pouze málo movitou klientelu. V současné době ji
akceptuje řada velmi dobře situovaných klientů, včetně osobností na
vyšších příčkách profesně společenského žebříčku, pro něž bylo
dříve nutností prokazovat prestiž. Dnes využíváním služeb
nízkonákladových dopravců prokazují loajalitu svým firmám a ekonomickou
racionalitu, kdy v ceně letenky platí opravdu jen nezbytnou službu –
přepravu.
Dynamika pražského letiště těží i z faktu, že stále více
českých cestujících, včetně klientů cestovních kanceláří, využívá
letecký způsob přepravy. Je možné odhadnout, jaká síla obyvatel Česka ji
volí?
Zjišťování státní příslušnosti cestujících je poměrně
komplikované. Z hlediska dělení pasažérů na tuzemce a cizince statistika
neexistuje. Umíme ale velmi dobře říci, na kterých linkách se pohybují
naši cestující. Umíme rozlišovat mezi pravidelnou a nepravidelnou dopravou.
Charterová doprava, z drtivé části zajišťovaná domácími přepravci,
má výrazně sezonní charakter. Byť si už i naši občané zvykli, že
letní dovolená v „koupacích destinacích“ na podzim, v zimě i na
počátku jara je něco, co je dostupné a velmi příjemné.
Alfou i omegou rozvoje ruzyňského letiště je limitující
kapacita stávající startovací a přistávací dráhy. Kdy bude disponovat
paralelní?
Zatím nemáme vážné důvody měnit naše plány a harmonogramy týkající
se výstavby a zprovoznění této dráhy. Předpokládáme, že by její
výstavba mohla být zahájena v druhé polovině roku 2007 a dokončena
v roce 2009. Tyto termíny vychází z racionálního posuzování času,
který je potřeba na procesy nezbytné pro zahájení výstavby.
Nejvýznamnější je vyhodnocení dopadu výstavby a provozování dráhy na
ekologii, což dává možnost vyjadřovat se všem, kdo se cítí dotčeni.
Jenom v prvním oslovení je to více než sto padesát okolních obcí. Tento
proces je poměrně zdlouhavý. V jeho průběhu chceme přesvědčit okolí,
že náš záměr je nejvhodnější a pro životní prostředí
nejšetrnější varianta. Součástí našeho přístupu k okolí je
finanční podpora projektů v oblasti životního prostředí, protihlukových
opatření apod. Letiště Praha investuje do těchto projektů a opatření
prostředky v rozsahu zhruba sto milionů korun ročně, tak abychom
s okolními obcemi totiž chceme mít vzájemně to nejpříjemnější
sousedství. Dalšími etapami výstavby paralelní dráhy jsou územní
rozhodnutí a stavební povolení. Všechny tyto procesy potřebují svůj čas,
který je dán předpisy. V neposlední řadě pak musíme dokončit výkupy
pozemků, což rovněž nemusí být jednoduché. Jsme připraveni nalézt
dohodu se všemi majiteli o odkoupení jejich pozemků, anebo o výměně
pozemků za jiné pozemky ve stejné kvalitě a lokalitě.
Letiště Praha hraje klíčovou roli v závažných ekonomických
souvislostech. Přispívá k sociální stabilitě a zaměstnanosti a funguje
i jako motor místní a národní ekonomiky. Výzkum publikovaný mezinárodní
společností ACI Europe došel k závěru, že každý milion cestujících,
kteří projdou letištěm, pomáhá v národním měřítku vytvořit kolem
2950 pracovních míst; 2000 pracovních míst v rámci regionu anebo
1425 subregionálních pracovních příležitostí, přičemž pracovní
místa jsou definována jako přímá, nepřímá a indukovaná. Po celkovém
dokončení Terminálu 2 na ruzyňském letišti vzniknou další obchodní
plochy. Jak řešíte obrovský zájem podnikatelských subjektů působit
právě zde?
Zájem o podnikání na letišti je spojen s tím, že terminály letiště
Praha-Ruzyně prochází velké množství cestujících. Ti mají vymezený
čas, v němž vedle čekání mohou nakupovat a konzumovat. Vzhledem k tomu,
že chceme, aby všechny kroky, které státní podnik Letiště Praha dělá,
byly jednoznačně transparentní a aby Letiště Praha v rámci všech
obchodních vztahů získávalo nejlepší služby za nejvýhodnější a
nejkorektnější ceny, bylo rozhodnuto, že i výběr nájemců nebytových
prostor – zejména komerčních ploch pro obchody, stravování a
poskytování dalších služeb – budeme dělat přes výběrová řízení
tak, aby možnost podat svou nabídku měli úplně všichni. Podmínky
výběrových řízení jsou postaveny na posouzení podnikatelského záměru a
výše ceny. Realizací podnikatelských záměrů v námi pronajímaných
prostorách chceme pro letiště získat nejatraktivnější nabídky zboží,
služeb a nejlepší způsob jejich nabízení. Kreativnost, která v českém
národu určitě je, chceme stimulovat touto cestou, protože kvalitní
podnikatelské záměry budou nájemcům umožňovat nabídnout pro nás
zajímavou cenu za pronájmy. Chceme, aby letiště bylo originální a
zajímavé. Aby už samotná návštěva ruzyňského letiště byla zážitkem,
který bude v pozitivním slova smyslu jiný než návštěva jiného
letiště.
Nejen prací je člověk živ. Paní ředitelko, kamarádi mi
říkali, že hrajete velmi dobře a ráda golf.
Obávám se, že to platilo v minulém čase. Má energie je teď hodně
koncentrována na Letiště Praha. Dá se říci, že jím trávím téměř
veškerý čas. Letos jsem golf hodně, hodně zanedbávala a hodně mi chyběl.
Jedno z mých novoročních předsevzetí bude, udělat si na něj v roce
2006 více času a zapracovat na handicapu, aby šel dolů.