Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
A A A radiotaxi si záhy vybudovalo a už bezmála dvacátý
rok drží image jedné z nejsolidnějších evropských taxislužeb. Ilustruje
to i extrémně nízká míra reklamací. O renomé A A A radiotaxi
svědčí nejen to, že má mezi pražskými drožkáři řadu epigonů, ale
i to, že se její luxusně vybavené žluté Superby staly součástí
koloritu moderního Letiště Praha Ruzyně. S jednatelem společnosti
A A A radiotaxi s.r.o. panem Jiřím Kvasničkou se potkáváme 1. června
2009 v době, kdy jsem začal pracovat na leteckém Všudybylu.
Pane Kvasničko, jaký je čtvrtý rok „áček“ na Letišti
Praha?
Co se týče prvních měsíců letošního roku, máme za sebou krušnou zimu.
Manažeři podnikatelských subjektů totiž houfně opouštěli paluby letadel
a stěhovali se k počítačům, aby veškeré záležitosti vyřizovali přes
skype a prostřednictvím telekonferencí. Tuto zimu se opravdu málo létalo,
a tento pokles (cca 20%) jsme zaznamenali i my. Naštěstí přišlo oteplení
a situace, co se týče pasažérů leteckých společností a letištní
klientely, se vrací do zaběhnutých kolejí.
Jsou s vámi spokojeni?
Zřejmě ano. Domnívám se tak i proto, že za uplynulé tři roky s námi
Správa Letiště Praha nemusela řešit žádnou jejich stížnost.
A v rámci celé Prahy? Na sto dvacet tisíc objednávek měsíčně připadá
deset až patnáct připomínek k provozu. Tedy reklamace ve zlomcích promile.
Navíc zpravidla o tom, že se klienti ohrazují proti – podle jejich
mínění – nevhodně zvolené trase dopravně kolabující Prahou.
Ve vašich vozech jsou k dispozici firemní časopisy „In
Taxi“.
Jsme jediní, kteří v Praze vydávají časopis věnovaný taxislužbě. Je
to maloformátový (A5), dvojjazyčný, v angličtině a češtině kvalitně
zpracovaný dvouměsíčník. Obsahuje užitečné informace o Praze a České
republice, inzerci uměleckých a zábavních programů, služeb
a spotřebního zboží určenou zahraničním i tuzemským návštěvníkům
Prahy a Pražanům, přehled kulturních, sportovních akcí a povšechného
pražského života. Samozřejmě je v něm i dvoustrana o nás, jejímž
prostřednictvím měsíc co měsíc přes sto tisíc pasažérů našich
taxíků můžeme informovat o službách A A A radiotaxi.
Před dvěma roky jste koupil CEDAZ…
Ano. V té době se jeho někdejší majitel rozhodl ukončit podnikání.
Širší záběr, byť pod křídly jiné značky, je určitě krok správným
směrem. Díky němu na pražském letišti nabízíme vedle taxislužby
i minibusovou dopravu a pravidelnou přepravu z ruzyňského letiště do
centra Prahy, do ulice v Celnici. Tuto linku v půlhodinových intervalech
provozujeme čtyřmi autobusy. Vytvořili jsme společný dispečink
A A A radiotaxi a CEDAZu a začali dělat společný marketing, což se
ukázalo jako prospěšné.
V současné době vedeme jednání s dodavateli vozidel. Naším záměrem je
provozovat na letišti ekologické vozy na CNG a na to navázat i obměnou
vozového parku jezdícího pod naším dispečinkem v celé Praze. Rád bych,
aby na zemní plyn jezdila většina vozů u „áček“. Tomuto podřizujeme
i jednání o možnosti vytvořit ekologickým vozům na CNG zázemí
s čerpací stanicí ve vlastnictví našeho dispečinku. Výrobci automobilů
ekologickým aspektům přikládají velkou důležitost. Od podzimu letošního
roku by tak měly být na českém trhu k dispozici minimálně dva typy vozů
přijatelné pro naše potřeby. Tedy aby měly na jedno natankování dojezd
nejméně tři sta kilometrů a mohly i do lokalit, kde nejsou čerpací
stanice se zemním plynem. To se snad s výrobci, s nimiž jednám, podaří
vyřešit.
Když už jste zmínil nové taxi vozy, proč se v kontinentální
Evropě neuplatňuje podobný koncept taxi vozů jako v Londýně?
Protože je zákazník nezaplatí. V Londýně je londýnský taxík tradicí.
Tento typ vozu se ale v regulérním taxi provozu neobjevil nikde jinde
v Evropě. V klasickém londýnském taxíku se kufry ukládají do prostoru
vedle řidiče, protože nemá automobilový kufr. V okamžiku, kdy se jede na
dovolenou ve třech a více lidech, to už může být při cestě na letiště
problém. V Londýně bylo vypsáno referendum. Londýňané se v něm
vyjádřili, že klasický londýnský taxík chtějí, přestože je tento typ
vozu nejdražší. Samozřejmě, že i v Londýně funguje taxislužba, která
je provozována obdobnými vozy jako v kontinentální Evropě.
Limitujícím aspektem vašeho řemesla je průjezdnost Prahy.
Pražská doprava kolabuje už nejen v ranní a odpolední špičce, ale
takřka permanentně.
Už minimálně deset let se snažím, aby se v Praze a dalších městech
České republiky, obdobně jako je tomu v některých evropských
metropolích, dalo jezdit v pruzích vyhrazených pro taxislužbu. Ty jsou
většinou společné i pro městskou hromadnou dopravu – autobusy,
trolejbusy či tramvaje. Po velkém úsilí se to s Magistrátem hl.m. Prahy
podařilo vyjednat. Od 1. ledna tohoto roku začala platit magistrátní
vyhláška, jak mají vypadat a být vybavena vozidla na taxistanovištích.
Mají mít žlutou barvu, stáří do osmi let a klimatizaci. Vozy taxi, které
magistrátní vyhlášku splňují, do těchto (do té doby autobusových)
pruhů (o tramvajových pásech budeme ještě jednat) mohou se zákazníky,
což je velké zrychlení. V současné době je takto provozováno zhruba
dvanáct tras.
Pod vaším dispečinkem A A A radiotaxi je z celkově dvanácti
set taxi vozů nažlucených asi sedm set.
Žlucení dál pokračuje, takže zákazník má velký výběr vozového parku.
Od září tohoto roku řidiči jezdící v barvách dispečinku AAA radiotaxi
nebudou nabízet přepravu za jednotnou cenu, ale taxy budou odstupňovány
podle stáří a typu automobilu. Rozpětí by mělo činit cca 8 Kč na
kilometr.
Renomé dispečinku A A A radiotaxi je tak velké, že na něm
parazitují konkurenční taxikáři.
A patří mezi ně i tzv. „devadesátikorunoví taxikáři“, kteří
nerespektují cenový výměr Magistrátu hl.m. Prahy a jezdí až za 99 Kč
za kilometr. U Obchodního soudu si nechali zaregistrovat firmu s názvem
A A A taxi s.r.o., mají jím polepené vozy a nabízejí služby
v turisticky atraktivních částech Prahy. Denně tak řešíme dvě až pět
stížností cizinců, kteří se na nás obracejí kvůli citelnému
předražení touto firmou. Pražany, ty před jejími praktikami stačí
upozornit rozhlasem nebo inzerátem. Ale zahraniční návštěvníci Prahy,
kteří ve svých bedekrech dostávají informaci, že mají používat
A A A radiotaxi s.r.o., nejsou s to rozlišovat. Pro ně jsou směrodatná
tři áčka. Tyto praktiky výrazně poškozují celý trh. Tedy nejen naši
firmu, ale i pověst Prahy, a s tím i její hospodářské zájmy, neboť
odrazují zahraniční spotřebitele od pobytů a nákupů na
jejím území.