Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Pro cestování dálkovými spoji je Ústřední autobusové nádraží
Praha Florenc klíčovým terminálem. Jeho výhodou je strategická poloha
v rámci České republiky v bezprostřední blízkosti dalších
stěžejních dopravních uzlů – železničních nádraží hlavního a
Masarykova. Dálkové linky jsou v České republice stavěny hvězdicovým
způsobem. Mnohé z nich v Praze končí nebo jí projíždějí. Cestující
jedoucí napříč republikou tu proto nezřídka realizují přestup. Mají-li
na něj více času, vzhledem k blízkosti centra Prahy pro ně není problém
jej v krátkém časovém úseku navštívit a včas se vrátit. Ústřední
autobusové nádraží Praha Florenc totiž má systémem městské dopravy
zajištěnu vynikající dopravní obslužnost do všech částí hlavního
města. Je na křížení tras metra „B“ a „C“ a v sousedství
pražské magistrály.
Pro potřeby veřejnosti slouží placené parkoviště v dolní části
areálu nádraží a do patnácti minut neplacené parkoviště v sousedství
Nové odbavovací haly.
Na podzim roku 2003 na Ústředním autobusovém nádraží Praha Florenc
proběhla rekonstrukce odjezdových stání. Současně s ní byla provedena
úprava pro nevidomé tak, aby se mohli snadněji orientovat. Ke komfortu
cestujících přispělo i zastřešení odjezdových stání s možností
sezení.
Na podzim roku 2008 na Autobusovém nádraží Praha Florenc započala
výstavba Nové odbavovací haly, která byla dokončena 17. 6. 2009. Jsou
v ní předprodeje jízdenek, informace o dopravních spojeních, rychlé
občerstvení, úschovna zavazadel, obchody se základními potravinami a tiskem
a vysoce kultivované sociální zázemí.
Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc je otevřeno od 04:00 do
24:00 hodin. Pokud dojde k opožděnému příjezdu některé linky, spoj je
normálně odbaven v prostoru nádraží.
S generálním ředitelem a členem představenstva akciové
společnosti ČSAD Praha holding a.s. Ing. Pavlem Vráblíkem se potkáváme
16. června 2010, dva dny před výročním dnem zahájení provozu
Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc.
18. června 2010 tomu bude 62 let, co z prostoru Praha – Karlín Florenc
odjel první autobus z tehdy nově otevřeného autobusového nádraží.
Myslím, že nikdo 18. června 1948 netušil, že za dvaašedesát let bude
největším centrálním autobusovým nádražím nejen v Praze, ale v celé
republice. A nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že i v Evropě, protože
centrální nádraží v této podobě hned tak někde nenajdete. Za
dvaašedesát let z něho bylo vypraveno na dvanáct a půl milionu
autobusových spojů, které odvezly na čtyři sta milionů lidí. Převedeno
do současných reálií, tedy stejný počet lidí, jako je obyvatel
Evropské unie.
Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc si své výsadní
postavení zasluhuje i kvůli Nové odbavovací hale.
Každý, kdo tu prošel za poslední rok, zaregistroval Novou odbavovací halu,
kterou cestující a potažmo Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc
dostalo jako dárek k jednašedesátému výročí. Nová hala se otvírala
před rokem, 18. června 2009. Zvláštností je to, že rok před tím,
18. června 2008, společnost ČSAD Praha Holding, která je provozovatelem a
vlastníkem Ústředního autobusového nádraží Praha Florenc, veřejnosti
představila její projekt a ústy jednoho ze svých představitelů slíbila,
že do roka bude v provozu. Prohlášení tehdy vzbudilo údiv, protože ne
každý věřil, že do roka bude stát. A vidíte, byla to realita, ne planý
slib. Reakce na skutečnost, že byla otevřena, ale hlavně jak vypadá, co
všechno v ní je, byly a jsou veskrze pozitivní.
Vaše nádraží disponuje i dvěma parkovišti. Jedním velkým
i pro dlouhodobější parkování a druhým pro naložení a vyložení
cestujících a jejich´zavazadel.
Ano, dnes už tu máme k dispozici dvě parkoviště. Jedno na dolní ploše
našeho areálu a druhé nové, před několika týdny otevřené, vedle Nové
odbavovací haly. Do patnácti minut stání je bezplatné a umožňuje
přivézt cestujícího na nádraží nebo jeho vyzvednutí po příjezdu spoje.
Tedy obdobný systém, jaký funguje na Letišti Praha v Ruzyni. Lidé i se
svými zavazadly se tak pohodlně dostanou až k odbavovací hale. Co mne ale
trápí, je věc, která bohužel není v moci naší společnosti. Je
v rukách Dopravního podniku hl.m. Prahy. A to, že z výstupu z vestibulu
metra směrem k Ústřednímu autobusovému nádraží Praha Florenc není
eskalátor, ale pouze pevné schodiště. Tato skutečnost výrazně snižuje
komfort cestujících a omezuje přístup imobilním lidem. Znepříjemňuje to
život nejen vozíčkářům, ale i těm, kteří se na nádraží vydají
městskou hromadou dopravou a musí zavazadla vláčet po schodech. Doufám
proto, že se v rámci plánované rekonstrukce stanice metra Florenc
nezapomene na jezdící schody a na bezbariérový přístup pro hendikepované
cestující. A pokud by k instalaci eskalátorů došlo ještě před celkovou
rekonstrukcí stanice metra, myslím, že všichni cestující (a je jich za rok
cca 7,5 mil.) by tuto skutečnost jistě kladně ocenili.