Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
První vydání Všudybylu 2008 vychází v době, kdy je Pražské
informační službě 50 let. To mi bylo záminkou oslovit jejího ředitele
Ing. Václava Novotného. Pane řediteli, každoročně jsou vyhlašovány
nejobdivovanější firmy České republiky. Pokud by se dělala obdobná anketa
mezi metropolitními evropskými informačními středisky, figurovala by
Pražská informační služba mezi nejvýše postavenými.
Takže k jubileu. V srpnu 1957 Rada Národního výboru hl.m. Prahy rozhodla
o založení Pražské informační služby a 1. ledna 1958 byl zahájen
její provoz. Padesáté výročí oslavujeme v úzké koordinaci s daleko
věkovitějším jubilantem, s Klubem českých turistů, s nímž se
vzájemně prolínáme svými aktivitami. Pokud jde o to, v jaké kondici
Pražská informační služba do jubilejního roku vstupuje, mohu s vámi
souhlasit, že ve velmi dobré. Jak si lidé ve Všudybylu, jako v prvním
periodiku odvětví cestovního ruchu, mohli přečíst, v listopadu 2007 jsme
dělali v Praze konferenci asociace turistických organizací sto padesáti
evropských měst – European Cities Marketing. Jejím tématem byla
turistická informační střediska. Zprvu mne překvapilo, proč si Berlín,
Madrid, Londýn, Paříž, Vídeň, Řím a další města takových dimenzí
zvolila zrovna tohle téma. Byl jsem totiž přesvědčen, že poskytování
informací turistům a fungování svých informačních středisek už mají
dávno usazené. Je ale fakt, že turistická informační střediska, a nejenom
ta zřizovaná těmito metropolemi, se v novém prostředí, diktovaném
strmým rozvojem informatiky a informačních technologií, chtíc nechtíc
musí chovat jinak než dřív. Nejenom v Praze, ale všude v evropských
městech totiž dominují individuální turisté. Ta tendence je generální a
stále mohutní. Městský cestovní ruch nebude, až na výjimky, turismem
organizovaných skupin. A právě individuální turisté jsou ti, kdo
potřebují městská informační střediska, aby se zorientovali, co je vůbec
v nabídce měst relevantní. Samozřejmě, všichni žijeme v informační
společnosti, čímž míním zejména fenomén internetu. Individuální
turisté přijíždějí dobře vybaveni informacemi. Ale jejich obsah často
bývá tendenční a kvalita rozporuplná. A jakkoliv to může vyznít
mentorsky, právě městy garantovaná informační střediska našeho typu jsou
tu od toho, aby turistické informace uváděla na pravou míru, protože
internet je svobodnou zónou, v níž si může téměř každý hlásat
téměř cokoliv.
Na pražské konferenci asociace European Cities Marketing mj.
zaznělo, že se městský cestovní ruch přerodil v něco, čemu říkáte
„city breaky“, kdy návštěvníci ve městech pobývají v průměru
zhruba tři dny.
No ale u nás v Praze jsou ze všech evropských měst téměř nejdéle,
takže více než tři dny! Ve většině ostatních metropolí turisté
pobývají kratší dobu. A i za ony tři dny navštívená města zkrátka
nemohou zkonzumovat celá, protože ta mají příliš velkou a pestrou nabídku
turistických cílů a atraktivit. Takže byť my členové European Cities
Marketing máme ve svých zřizovacích listinách zakotveno být neutrální
v přístupu k informacím, ať chceme nebo nechceme, nezbývá nám, než
turistům předestřít nějaký program, který jim umožní ony tři dny
strávit efektivně. Tj. uchýlit se k nějakému doporučení. To je velký
posun v chápání městských informačních středisek oproti tomu, jak byly
vnímány ještě před pár lety.
Mezinárodní konference European Cities Marketing mj. byla událostí,
na níž jste mohli konfrontovat svoji činnost, vývojové trendy atp.
Také že jsme je všichni vzájemně konfrontovali. Takže postavení Pražské
informační služby v celoevropském kontextu teď máme ověřeno empiricky a
v číslech. Už víme, že Praha má procentuálně nejrychlejší růst
příjezdů a přenocování za posledních deset let ze všech evropských
měst. Že má jednu z nejdelších průměrných dob pobytu a nejvíce
opakovaných turistů.
No ale v různých i v tzv. seriózních a veřejnoprávních
hromadných sdělovacích prostředcích (podle toho, kde má kdo kamarády, aby
v nich bezplatně prezentoval svoji firmu) jest nám čísti či poslouchati
hlášky typu: „Cestovní kanceláře hlásí, turisté se
nevracejí!“
To je prosím nesmysl! Turisté se vracejí do Prahy v míře třiatřicet
procent. Ale to jsme věděli už před konferencí. Jenom jsme nevěděli,
jestli je to v porovnání s dalšími evropskými městy moc nebo málo.
Teď, po listopadovém setkání v Kongresovém centru Praha a vzájemných
konfrontacích příjezdových statistik, víme, že je to sakra hodně! Že
ten, kdo hlásá takové nesmysly, jako že do Prahy přestávají jezdit
turisté, je zcela „mimo mísu“! Turisté se do Prahy vracejí, a to tak,
že v rámci Evropské unie vysoce nadstandardně.
Pane řediteli, kdo se podívá na stránky Českého statistického
úřadu, může tam ale vidět, že Praha má v příjezdové turistice růst
jen něco okolo pěti procent, že už to nejsou patnáctiprocentní nárůsty
jako v letech záhy po pádu železné opony.
Ale i to je nadstandardně velký evropský růst a v absolutních číslech
daleko větší objemy každoročních přírůstků turistů než
v předchozích letech.
Nicméně pouze pětiprocentní růst cestovního ruchu v Praze je těmi,
kdo šíří do světa poplašné zprávy, že se turisté do Prahy nevracejí,
a poškozují české hospodářské zájmy (český průmysl cestovní ruchu je
přece jen v drtivé míře zahraničním obchodem, v němž jde
o zahraniční inkaso), vykládán jako krize.
Ale to není krize! To je logický vývoj všude v Evropě. Nikdo snad nemohl
očekávat donekonečna dvouciferné meziroční nárůsty. Pětiprocentní
růst je zdravý evropský nadstandard. Chápu ale, že incomingové cestovní
agentury mohou být frustrovány tím, že prudce ubývá organizovaných
turistů ve prospěch individuálů.
Novou zkušeností Prahy je i to, že se dostává na pozice
standardních západoevropských metropolí, v nichž je průměrná
šedesátiprocentní vytíženost hotelových kapacit normálním stavem.
A novým poznatkem investorů (pro něž je šíření poplašných zpráv
typu: „turisté se nevracejí“ „přiléváním oleje do ohně“) pak je,
že výstavba hotelů v Praze – růst její ubytovací kapacity – je
dynamičtější než příliv dalších turistů.
V současné době je asi hlavní problém investorů a provozovatelů
zařízení hotelového typu v tom, že ubytovací kapacita Prahy opravdu roste
vyšším tempem než (byť v rámci Evropské unie nadstandardně) pražský
turismus. Má-li se tento rozpor vyřešit jinak než krachy hotelů (to teprve
bude krize!), tak musí město začít podporovat kampaně a akce lákající
turisty do Prahy v mimosezonních obdobích. Granty se musí nutně soustředit
na listopady a únory. Na masopusty, které v Praze nemáme. Zkrátka oživit
mimosezonní období. Tam lze generovat další návštěvnost a dosíci
rovnoměrnější, tedy vyšší obsazenosti hotelů, a tedy i návratnosti
investic do infrastruktury cestovního ruchu. A to je velký úkol pro Prahu
jako takovou.
Jak jsem uvedl náš rozhovor, pokud by se dělala anketa o úspěšnosti
mezi evropskými metropolitními informačními středisky, figurovala by
v mezinárodním kontextu mezi nejvýše vyhlašovanými Pražská informační
služba.
Jedna z podstatných okolností je skutečnost, že Pražská informační
služba sebe sama ufinancuje z 87 %. Před konferencí European Cities
Marketing jsme neměli žádné srovnání, jestli je to moc nebo málo. Po
konferenci už to víme. Je to takřka nejvíc v Evropě! Takřka není
k nalezení ekvivalentní organizace v jakémkoliv evropském městě, která
by v tak vysoké míře byla schopna ufinancovat sebe sama, a v tak malé
míře, ať už procentuálně nebo absolutně, zatěžovala městský
rozpočet. To, co Pražská informační služba dělá, jsou z velké části
nonprofitní činnosti. Sbíráme, zpracováváme informace, což stojí
peníze, pak je zpřístupňujeme, z čehož ale nejsou tržby. Každá
z organizací našeho typu v Evropě je tedy nějakým způsobem financována
z veřejných prostředků. Ty objemy jsou ovšem nesrovnatelné. Do Pražské
informační služby jde z veřejných prostředků asi tak dvacet milionů
korun ročně. Do Wiener Tourism (s Vídní totiž býváme nejčastěji
srovnáváni) jde každoročně dvacet milionů eur.
No, to je rozdíl!
Vídeň je asi extrémní případ. Nicméně do kterékoliv městské
turistické informační služby kteréhokoliv evropského města jde
z městského rozpočtu víc peněz jak v absolutním objemu, tak
v procentech. A tak nás těší, že Pražská informační služba do
padesátého roku existence vstupuje s tak vysokou mírou sebefinancování,
že už deset let za sebou vždy vykazujeme zlepšené hospodářské výsledky.
Čili konec konců ještě z oněch peněz městu něco vracíme, a to vše
při srovnatelné kvalitě s obdobnými organizacemi v ostatních evropských
městech. Pražská informační služba vygenerovala způsob financování,
který je velmi funkční a nachází paralelu snad pouze v Dublinu.
Provozujeme památkové objekty, které nám nikdo nepředal hotové. My jsme je
zrekonstruovali, otevřeli pro veřejnost, vymysleli jim nosné programy a
vygenerovali jejich návštěvnost jeden a čtvrt milionu lidí ročně.
Jeden a čtvrt milionu návštěvníků neméně hrdě figuruje
i v případě Pražské zoologické zahrady.
Tak i my máme jeden a čtvrt milionu návštěvníků ročně na námi
provozovaných památkových objektech.Vytvořili jsme je z nebytí. Většina
námi provozovaných věží nebyla před patnácti lety otevřena pro
veřejnost. A jsme na to hrdí! A takovéto informace naši zahraniční
kolegové poslouchali s otevřenými ústy. Bylo to pro ně mimořádně
inspirativní, tak jako zase pro nás mnoho z věcí, které říkali oni.
Pražská konference asociace European Cities Marketing ale prokázala,
že vám jde i zajišťování akcí kongresové turistiky. V jejím závěru
vaši zahraniční kolegové – účastníci konference – Pražskou
informační službu ocenili dlouhotrvajícím potleskem vestoje.
To je věc, která se člověku v životě tak často nestane. Mně se stala
poprvé. Oni to neudělali, protože se to sluší. Organizace konference byla
excelentní. A samozřejmě se na ní podepsali jak kolegové z Pražské
informační služby, tak spousta partnerů. Naprosto úžasný byl Lobkowitzký
palác – Lobkowitz Travel Service. Naprosto úžasná byla Agentura Carolina.
Perfektní to bylo v Holiday Inn Prague Congress Centre i v Pražském
kongresovém centru. Cateringové společnosti Vyšehrad 2000 a Golem byly
vynikající. Velká část zahraničních kolegů totiž v Praze byla před
dvanácti lety, kdy jsme tu dělali podobnou konferenci, a ta také dopadla
dobře. Ale tenkrát především díky obrovskému entuziasmu. U této, zatím
poslední pražské konference, ale kolegové ocenili, jak ohromně se Praha
zprofesionalizovala. Jak služby, které tenkrát běžely, protože to
člověk nějak zoufale vymodlil, teď fungovaly standardně profesionálně na
vysoké úrovni. To pro ně bylo velké poznání, a my si toho máme být
vědomi. Že ne všichni jsme tady úžasní, ale že se v Česku rozšiřuje
okruh servisních firem kongresové a incentivní turistiky, které jsou na
světové úrovni.