
Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V roce
2003 začaly příhraniční oblasti Česka, Maďarska, Rakouska a
Slovenska – dvanáct měst a sousedící regiony – formovat nadnárodní
region CENTROPE. Pro podporu jejich snah spustila Evropská unie podpůrný
rozvojový projekt CENTROPE CAPACITY, jehož partnery jsou na české straně
Jihomoravský kraj a statutární město Brno. Jeho tématy jsou Znalostní
region, Lidský kapitál, Územní integrace a Kultura a turismus, a tak jsme se
se Strašným Pájou domluvili, že 4. až 8. května podpoříme
centropácký turismus a splujeme po Moravě do Dunaje. Ale 4. ani 5. května,
ač byl tropický den, jsme nikam nejeli. Celou sobotu jsem „budoval
kapitalismus“ – makal na Všudybylu. V neděli 6. května nad ránem
v 04.47 se v pražské tramvaji číslo 9 konečně potkáváme a řešíme,
co pojedeme. Na pražském Hlavním nádraží jsme rozhodli, že rekognoskaci
Centropy začneme v Hodoníně. S těžkými loďáky, pádly a mapou Dunaje
o pár hodin později procházíme ranním Hodonínem. U jezu nafukujeme
výrobek na bázi gumopryže z nedaleké Břeclavi. Ale nikoli vhodný toliko
ku létání, jako vzducholoď hraběte Zeppelina ve hře Divadla Járy
Cimrmanna „Hospoda na mýtince“, ale pouze vzduchem loď. Poté jdeme na
pivo do srubu PŘÍSTAVIŠTĚ „U JEZU“, a zároveň centra vodní turistiky
Hodonín, kde nabízí plavby motorovými loďmi po Moravě a BAŤOVĚ KANÁLU.
Příjemně stylové prostředí a perfektní obsluha. Vyplouváme posilněni
Černou Horou, courajíce kanystr s pivem na špagátu za lodí. Lužní lesy
jsou sice mimo „nové“ koryto Moravy, avšak i tak romantika. A hrozivé
jezy! Všechny je přenášíme. Na vodě nikde nikdo. Zato kol kolem na
regulačních hrázích davy koloušů. Jak po českém, tak po slovenském
břehu vedou cyklostezky. Strašný Pája projevil svůj stkvělý postřeh,
řka: „Podívej, z českého břehu Moravy se vznesl čáp a teď na
slovenském přistává jako bocian. To je, co?! Kde jinde bys to mohl
vidět?“ Co na tom, že jsme přes vysoké hráze neviděli, kde jsme. Na
vzduchem plněné lodi se rozlévala pohoda. Noc jsme strávili v náručí
Centropy u lesa za ochrannou hrází. V pondělí 7. května pokračujeme. Za
dálničním mostem D1 se mění charakter břehů Moravy, rostou na nich
stromy. Jeden velký, skolený bobrem jsem si šel nafotit. Začala se
připojovat říční ramena. Po jednom takovém jsme se vydali do nitra
lužních lesů. Pak jsme míjeli „rameno“ opravdu veliké. Že je to ústí
řeky Dyje jsme vydedukovali až poté, co jsme ze břehu uslyšeli němčinu.
Fascinováni rakouskými chatkami s obrovskými jeřábovými čeřeny
přistáváme u mostu. Jak se ukázalo, u silnice do Moravského Svätého
Jána. Pája uvařil gulášovou polévku s kopřivami a kopřivový čaj. Po
večeři jsme si sbalili fidlátka a s přetěžkými bágly se vypravili asi
8 km pěšmo na železniční stanici zjistit, kdy nám jede vlak. Ledva jsme
se tam doplahočili, přijel luxusní Elephant, který nás odvezl do Kútů.
Odtud nám navazovaly rychlíky tak, že jsme byli před půlnocí v Praze, a
ač v sandálech, měli jsme za ten den Centropy plné kecky.