Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Každé dvě vteřiny
Výrobky Whirlpool Corporation znají spotřebitelé po celém světě. Každé
dvě vteřiny je prodán produkt z jejího sortimentu, do kterého kromě
značky Whirlpool patří také Polar, Ignis, Kitchen Aid, Bauknecht a další
značky. Společnost se propracovala na vedoucí pozici v Severní Americe,
Latinské Americe a významné místo zaujímá také v Evropě. Patří jí
přední místo i v rámci západních společností působících na
asijském trhu.
1911 bratři Uptonovi
Historie značky se začala psát roku 1911 v americkém městě St. Joseph ve
státě Michigan, kde bratři Lou, Fred a Emory Uptonovi založili rodinný
podnik na výrobu elektrických praček se ždímačkou pod názvem Upton
Machine Co. Ve stejném roce se jim podařilo získat první velký kontrakt na
dodávku stovky praček. Úspěch zastínil problém. V každé pračce
z této dodávky se rychle poškodila stejná součástka. Bratři chybu
okamžitě technicky vyřešili a celou dodávku rychle a bezplatně opravili.
Tím udělali na odběratele velký dojem a získali další objednávky.
V roce 1916 společnost Upton Machine Co. navázala spolupráci s tehdy velmi
populárním objednávkovým katalogem Sears, Roebuck & Co. a výroba
praček s názvem Allen se rozběhla naplno. V krátkém čase začala
poptávka přesahovat výrobní možnosti. Slibný nárůst zastavila první
světová válka. Díky dobrému jménu a pevným obchodním vztahům Upton
Machine Co. dokázala přežít i toto nelehké období. Na konci války uvedla
do života tehdy nevídanou věc: placenou dovolenou pro zaměstnance.
Na vesmírných programech
Po válce začal rychlý růst společnosti. Během druhé světové války se
výroba musela změnit. Společnost úspěšně nejen vyráběla, ale
i navrhovala různá vylepšení amerických zbraní. Po válce se vrátila
k původnímu programu. V roce 1947 uvedla na americký trh úplně první
automatickou pračku a o tři roky později změnila svůj název na Whirlpool
Corporation. Sortiment výrobků se rozrostl o automatické sušičky prádla,
chladničky a klimatizace. V padesátých letech 20. století zažívala
společnost Whirlpool veliký rozmach korunovaný tím, že ji letectvo
Spojených států požádalo o teoretické vyřešení kosmické kuchyně –
prostoru, kde by v beztížném stavu kosmonauti jídlo připravovali
i konzumovali. Společnost Whirlpool spolupracovala na vesmírných programech
Gemini a Apollo. V současnosti vyvíjí velké kuchyňské spotřebiče,
pračky a sušičky pro připravovanou vesmírnou stanici.
Patnáct let Whirlpool Europe
Na začátku 80. let vstoupila Whirlpool Corporation na trh v Evropě a
založila Whirlpool Europe s centrálou v Itálii, zdomácněla v Mexiku,
Indii, Kanadě a Brazílii a po listopadu 1989 překročila hranice střední a
východní Evropy. Na Slovensku jako první zahraniční společnost založila
společný podnik na výrobu praček. Dnes v rámci korporace patří filiálka
v Popradu mezi deset nejvýkonnějších závodů na světě. Za patnáct let
existence Whirlpool Europe se výrobky z portfolia této společnosti
propracovaly na čelné místo mezi prodejci velkých domácích spotřebičů.
V současné době se Whirlpool Corporation celosvětově zaměřuje na vývoj
a výrobu spotřebičů, které jsou vysoce úsporné z hlediska spotřeby
elektrické energie a ostatních přírodních zdrojů. Inovativními,
sofistikovanými výrobky odpovídá měnícím se a rostoucím požadavkům
zákazníků. Krásu a účelnost spotřebičů Whirlpool objevuje stále
více lidí.
Whirlpool Česká republika
V listopadu 1991 vstoupila světová korporace Whirlpool na území
Československa. Po rozdělení Československa v roce 1993 vzniklo v Praze
samostatné zastoupení Whirlpool CR, spol. s r.o. V roce 1997 byl na český
trh uveden celý sortiment domácích spotřebičů značky Whirlpool. Ke
spotřebitelům se dostala unikátní technologie založená na elektronických
senzorech pod názvem „Šestý smysl“. Zároveň byla představena i funkce
Crisp, díky níž je možné v mikrovlnných troubách péct potraviny
dozlatova, stejně jako v troubách klasických. Společnosti se v tomto roce
poprvé dostává významného ocenění „Best in Europe“ v soutěži Trade
Partners Satisfaction. Jejím hlavním kritériem je spokojenost obchodních
partnerů. V roce 2002 se pak obrat prodeje v České republice oproti
předchozímu období zvýšil o neuvěřitelných 31 %.
V souvislosti s hlavním tématem prosincového Všudybylu jsem
o interview požádal generálního ředitele společnosti Whirlpool CR Ing.
Radka Novotného. Má první otázka byla osobní. Pane řediteli, jaká byla
vaše cesta sem na post šéfa českého zastoupení Whirlpoolu?
Poměrně přímá. Předtím jsem pracoval jako generální ředitel
společnosti Levi Strauss pro Českou a pro Slovenskou republiku. Přesto, že
to byla práce zajímavá, po osmi letech už tam pro mne nebyl prostor, kam
postupovat. Cítil jsem také, že by nebylo špatné změnit komoditu. Proto
jsem se poohlédl a dostal pár nabídek, z nichž mne ta od firmy Whirlpool
oslovila nejvíc. Někdo by mohl říci, že souvislost mezi mikrovlnnými
troubami, ledničkami apod. na straně jedné a džínami na straně druhé, je
mizivá, ale ono je to o byznysu, organizaci práce a řízení. Největší
výzvou pro mne bylo, že jsem k Whirlpoolu nastoupil v momentu, kdy se tu
firmě moc nevedlo. Od té doby jsme spoustu věcí vylepšili a plníme to, co
se od nás v rámci Whirlpool Corporation očekává. Daří se firmě i mně
osobně. Firma je úspěšná a já byl po prvním roce u ní zvolen
nejlepším generálním ředitelem Whirlpoolu v rámci Evropy. Zvrat, který
po mém příchodu nastal, včetně změn v přístupu a ve strategii firmy,
byl tak razantní, že to překvapilo i mě. Pochopitelně to,že se daří, je
zásluhou celého týmu a silného firemního zázemí.
Čím je pro vás Česká republika?
Domovem a z hlediska obchodu velmi stabilním trhem, který se z dlouhodobého
hlediska zdárně vyvíjí. V Česku je velký potenciál. Navíc je tu
naděje, že by se Česká republika mohla v rámci Whirlpool Corporation stát
jakýmsi centrem pro střední a východní Evropu.
Portfolio, kterým obchodujete, přímo koresponduje s oblastí
cestovního ruchu.
Bezesporu. Snažíme se participovat na projektech, které jsou s ním spojeny,
protože výrobky Whirlpool jsou určeny i pro oblast veřejného stravování.
Určitě sem patří naše mikrovlnné trouby, varné desky, lednice i myčky
na nádobí atd. Navíc se firma Whirlpool v rámci celé Evropy rozhodla
vyjít na trh s profesionálními spotřebiči pro gastronomické provozy.
Velmi zajímavý příklad z této oblasti máme z Francie. Mistři
kulinářského umění jsou ve Francii velmi populární. Naši francouzští
kolegové, kteří jsou v rámci uskupení, co se týče prodeje mikrovlnných
trub, nejúspěšnější, oslovili jednoho z nejslavnějších a
nejrenomovanějších mistrů šéfkuchařů. Navázali s ním spolupráci a on
pro Whirlpool pořádal po Francii semináře, na nichž propagoval mikrovlnné
trouby Whirlpool. Málokdo totiž ví, co všechno dokáží. Efekt jeho misí
byl omračující. Tento chef de chef prezentoval pokrmy, které hodnotilo
publikum, přičemž v anketě vyloučilo, že by je mohl připravovat
v mikrovlnné troubě. Asi i proto, že mikrovlnné trouby Whirlpool
disponují takovými funkcemi, které doposud žádné další značky nemají.
Zejména je to funkce „crisp“, která umí grilovat s tím, že ve finále
vytvoří typickou kůrku. Netýká se to jenom mas, ale i koláčů a
dalších sladkostí. Umí fantastické věci, mnoha spotřebiteli doposud
nedoceněné, protože je neznají. Tento francouzský odborník u Francouzů
výrazně posílil povědomost o schopnostech mikrovlnných trub Whirlpool a
výrazně podnítil jejich prodej. V Česku děláme něco podobného.
Domlouváme se s kuchyňskými studii, přizváváme špičkové kuchaře a
realizujeme dny otevřených dveří, v jejichž rámci se na spotřebičích
Whirlpool připravují různé speciality.
Čeští kuchaři, co se týče umu a profesionality, jsou na tom
srovnatelně stejně dobře jako francouzští…
Ano, přesto, že je český národ nevnímá takovým způsobem jako Francouzi,
kteří své nejlepší kuchaře mají za národní hrdiny. Já osobně i firma
Whirlpool si českých kuchařů velmi vážíme, přestože všeobecné
povědomí o vzorech a osobnostech české gastronomie je v Česku mediálně
deformováno ve prospěch hvězd show businessu a zdaleka nedosahuje
francouzských dimenzí. Navzdory tomu má naše vlast jedny z nejlepších
a – co se týče mezinárodních kulinářských klání –
nejúspěšnějších kuchařů i národních mančaftů. Hodně cestuji po
celém světě. Jedním z důvodů proč je gastronomie. Musím ale říci, že
když jdu do české kvalitní restaurace, vyhrávají to u mne naši kuchaři.
Potvrzují, že česká gastronomie má vysokou úroveň.
Když jsem k Whirlpool CR nastoupil, snažil jsem se iniciovat spoustu změn.
Mé první velmi rychlé rozhodnutí bylo vylepšit kulturu kávy, protože
dobrá káva patří ke zpříjemnění pracovního procesu. Zahájili jsme
spolupráci s italskou firmou Illy, která nám dodala kávovar. Od té doby ve
Whirlpoolu děláme docela dobrou kávu, že. Šli jsme však dál. Je
důležité, aby se u lidí vyvíjel profesionální přístup ke gastronomii.
Tomu jsme podřídili i obsah některých motivačních firemních programů.
Zpravidla do nich zařazujeme degustace vín spojené s kulinářským
zážitkem a výkladem, jak se ty které pokrmy připravují. I zde se naše
společnost výrazně posunula kupředu, už proto, že čeští kuchaři
dokáží k vynikajícím vínům vyprodukovat fantastické pokrmy.
Z obdobného důvodu velmi rád létám s ČSA. Vlastním jejich zlatou kartu.
Lety s Českými aeroliniemi jsou pro mne vždy příjemným kulinářským
zážitkem ve srovnání např. s Lufthansou a dalšími aeroliniemi včetně
Alitalie, která byla dříve, co se palubního cateringu týče, poměrně
zajímavá.