Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Whirlpool

s profesionálními spotřebiči pro gastronomické provozy

Každé dvě vteřiny


Výrobky Whirlpool Corporation znají spotřebitelé po celém světě. Každé dvě vteřiny je prodán produkt z jejího sortimentu, do kterého kromě značky Whirlpool patří také Polar, Ignis, Kitchen Aid, Bauknecht a další značky. Společnost se propracovala na vedoucí pozici v Severní Americe, Latinské Americe a významné místo zaujímá také v Evropě. Patří jí přední místo i v rámci západních společností působících na asijském trhu.

1911 bratři Uptonovi
Historie značky se začala psát roku 1911 v americkém městě St. Joseph ve státě Michigan, kde bratři Lou, Fred a Emory Uptonovi založili rodinný podnik na výrobu elektrických praček se ždímačkou pod názvem Upton Machine Co. Ve stejném roce se jim podařilo získat první velký kontrakt na dodávku stovky praček. Úspěch zastínil problém. V každé pračce z této dodávky se rychle poškodila stejná součástka. Bratři chybu okamžitě technicky vyřešili a celou dodávku rychle a bezplatně opravili. Tím udělali na odběratele velký dojem a získali další objednávky. V roce 1916 společnost Upton Machine Co. navázala spolupráci s tehdy velmi populárním objednávkovým katalogem Sears, Roebuck & Co. a výroba praček s názvem Allen se rozběhla naplno. V krátkém čase začala poptávka přesahovat výrobní možnosti. Slibný nárůst zastavila první světová válka. Díky dobrému jménu a pevným obchodním vztahům Upton Machine Co. dokázala přežít i toto nelehké období. Na konci války uvedla do života tehdy nevídanou věc: placenou dovolenou pro zaměstnance.

Na vesmírných programech
Po válce začal rychlý růst společnosti. Během druhé světové války se výroba musela změnit. Společnost úspěšně nejen vyráběla, ale i navrhovala různá vylepšení amerických zbraní. Po válce se vrátila k původnímu programu. V roce 1947 uvedla na americký trh úplně první automatickou pračku a o tři roky později změnila svůj název na Whirlpool Corporation. Sortiment výrobků se rozrostl o automatické sušičky prádla, chladničky a klimatizace. V padesátých letech 20. století zažívala společnost Whirlpool veliký rozmach korunovaný tím, že ji letectvo Spojených států požádalo o teoretické vyřešení kosmické kuchyně – prostoru, kde by v beztížném stavu kosmonauti jídlo připravovali i konzumovali. Společnost Whirlpool spolupracovala na vesmírných programech Gemini a Apollo. V současnosti vyvíjí velké kuchyňské spotřebiče, pračky a sušičky pro připravovanou vesmírnou stanici.

Patnáct let Whirlpool Europe
Na začátku 80. let vstoupila Whirlpool Corporation na trh v Evropě a založila Whirlpool Europe s centrálou v Itálii, zdomácněla v Mexiku, Indii, Kanadě a Brazílii a po listopadu 1989 překročila hranice střední a východní Evropy. Na Slovensku jako první zahraniční společnost založila společný podnik na výrobu praček. Dnes v rámci korporace patří filiálka v Popradu mezi deset nejvýkonnějších závodů na světě. Za patnáct let existence Whirlpool Europe se výrobky z portfolia této společnosti propracovaly na čelné místo mezi prodejci velkých domácích spotřebičů. V současné době se Whirlpool Corporation celosvětově zaměřuje na vývoj a výrobu spotřebičů, které jsou vysoce úsporné z hlediska spotřeby elektrické energie a ostatních přírodních zdrojů. Inovativními, sofistikovanými výrobky odpovídá měnícím se a rostoucím požadavkům zákazníků. Krásu a účelnost spotřebičů Whirlpool objevuje stále více lidí.

Whirlpool Česká republika
V listopadu 1991 vstoupila světová korporace Whirlpool na území Československa. Po rozdělení Československa v roce 1993 vzniklo v Praze samostatné zastoupení Whirlpool CR, spol. s r.o. V roce 1997 byl na český trh uveden celý sortiment domácích spotřebičů značky Whirlpool. Ke spotřebitelům se dostala unikátní technologie založená na elektronických senzorech pod názvem „Šestý smysl“. Zároveň byla představena i funkce Crisp, díky níž je možné v mikrovlnných troubách péct potraviny dozlatova, stejně jako v troubách klasických. Společnosti se v tomto roce poprvé dostává významného ocenění „Best in Europe“ v soutěži Trade Partners Satisfaction. Jejím hlavním kritériem je spokojenost obchodních partnerů. V roce 2002 se pak obrat prodeje v České republice oproti předchozímu období zvýšil o neuvěřitelných 31 %.

V souvislosti s hlavním tématem prosincového Všudybylu jsem o interview požádal generálního ředitele společnosti Whirlpool CR Ing. Radka Novotného. Má první otázka byla osobní. Pane řediteli, jaká byla vaše cesta sem na post šéfa českého zastoupení Whirlpoolu?
Poměrně přímá. Předtím jsem pracoval jako generální ředitel společnosti Levi Strauss pro Českou a pro Slovenskou republiku. Přesto, že to byla práce zajímavá, po osmi letech už tam pro mne nebyl prostor, kam postupovat. Cítil jsem také, že by nebylo špatné změnit komoditu. Proto jsem se poohlédl a dostal pár nabídek, z nichž mne ta od firmy Whirlpool oslovila nejvíc. Někdo by mohl říci, že souvislost mezi mikrovlnnými troubami, ledničkami apod. na straně jedné a džínami na straně druhé, je mizivá, ale ono je to o byznysu, organizaci práce a řízení. Největší výzvou pro mne bylo, že jsem k Whirlpoolu nastoupil v momentu, kdy se tu firmě moc nevedlo. Od té doby jsme spoustu věcí vylepšili a plníme to, co se od nás v rámci Whirlpool Corporation očekává. Daří se firmě i mně osobně. Firma je úspěšná a já byl po prvním roce u ní zvolen nejlepším generálním ředitelem Whirlpoolu v rámci Evropy. Zvrat, který po mém příchodu nastal, včetně změn v přístupu a ve strategii firmy, byl tak razantní, že to překvapilo i mě. Pochopitelně to,že se daří, je zásluhou celého týmu a silného firemního zázemí.

Čím je pro vás Česká republika?
Domovem a z hlediska obchodu velmi stabilním trhem, který se z dlouhodobého hlediska zdárně vyvíjí. V Česku je velký potenciál. Navíc je tu naděje, že by se Česká republika mohla v rámci Whirlpool Corporation stát jakýmsi centrem pro střední a východní Evropu.

Portfolio, kterým obchodujete, přímo koresponduje s oblastí cestovního ruchu.
Bezesporu. Snažíme se participovat na projektech, které jsou s ním spojeny, protože výrobky Whirlpool jsou určeny i pro oblast veřejného stravování. Určitě sem patří naše mikrovlnné trouby, varné desky, lednice i myčky na nádobí atd. Navíc se firma Whirlpool v rámci celé Evropy rozhodla vyjít na trh s profesionálními spotřebiči pro gastronomické provozy. Velmi zajímavý příklad z této oblasti máme z Francie. Mistři kulinářského umění jsou ve Francii velmi populární. Naši francouzští kolegové, kteří jsou v rámci uskupení, co se týče prodeje mikrovlnných trub, nejúspěšnější, oslovili jednoho z nejslavnějších a nejrenomovanějších mistrů šéfkuchařů. Navázali s ním spolupráci a on pro Whirlpool pořádal po Francii semináře, na nichž propagoval mikrovlnné trouby Whirlpool. Málokdo totiž ví, co všechno dokáží. Efekt jeho misí byl omračující. Tento chef de chef prezentoval pokrmy, které hodnotilo publikum, přičemž v anketě vyloučilo, že by je mohl připravovat v mikrovlnné troubě. Asi i proto, že mikrovlnné trouby Whirlpool disponují takovými funkcemi, které doposud žádné další značky nemají. Zejména je to funkce „crisp“, která umí grilovat s tím, že ve finále vytvoří typickou kůrku. Netýká se to jenom mas, ale i koláčů a dalších sladkostí. Umí fantastické věci, mnoha spotřebiteli doposud nedoceněné, protože je neznají. Tento francouzský odborník u Francouzů výrazně posílil povědomost o schopnostech mikrovlnných trub Whirlpool a výrazně podnítil jejich prodej. V Česku děláme něco podobného. Domlouváme se s kuchyňskými studii, přizváváme špičkové kuchaře a realizujeme dny otevřených dveří, v jejichž rámci se na spotřebičích Whirlpool připravují různé speciality.

Čeští kuchaři, co se týče umu a profesionality, jsou na tom srovnatelně stejně dobře jako francouzští…
Ano, přesto, že je český národ nevnímá takovým způsobem jako Francouzi, kteří své nejlepší kuchaře mají za národní hrdiny. Já osobně i firma Whirlpool si českých kuchařů velmi vážíme, přestože všeobecné povědomí o vzorech a osobnostech české gastronomie je v Česku mediálně deformováno ve prospěch hvězd show businessu a zdaleka nedosahuje francouzských dimenzí. Navzdory tomu má naše vlast jedny z nejlepších a – co se týče mezinárodních kulinářských klání – nejúspěšnějších kuchařů i národních mančaftů. Hodně cestuji po celém světě. Jedním z důvodů proč je gastronomie. Musím ale říci, že když jdu do české kvalitní restaurace, vyhrávají to u mne naši kuchaři. Potvrzují, že česká gastronomie má vysokou úroveň.
Když jsem k Whirlpool CR nastoupil, snažil jsem se iniciovat spoustu změn. Mé první velmi rychlé rozhodnutí bylo vylepšit kulturu kávy, protože dobrá káva patří ke zpříjemnění pracovního procesu. Zahájili jsme spolupráci s italskou firmou Illy, která nám dodala kávovar. Od té doby ve Whirlpoolu děláme docela dobrou kávu, že. Šli jsme však dál. Je důležité, aby se u lidí vyvíjel profesionální přístup ke gastronomii. Tomu jsme podřídili i obsah některých motivačních firemních programů. Zpravidla do nich zařazujeme degustace vín spojené s kulinářským zážitkem a výkladem, jak se ty které pokrmy připravují. I zde se naše společnost výrazně posunula kupředu, už proto, že čeští kuchaři dokáží k vynikajícím vínům vyprodukovat fantastické pokrmy.
Z obdobného důvodu velmi rád létám s ČSA. Vlastním jejich zlatou kartu. Lety s Českými aeroliniemi jsou pro mne vždy příjemným kulinářským zážitkem ve srovnání např. s Lufthansou a dalšími aeroliniemi včetně Alitalie, která byla dříve, co se palubního cateringu týče, poměrně zajímavá.





www.whirlpool.cz