Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Valné shromáždění ACK ČR

Na to, že se činitelé
z vládní a parlamentní roviny již rok zabývají šachy kolem svých křesel, nejnověji ve spojení s reformním balíkem, jsme si byli nuceni zvyknout, a tak Asociace cestovních kanceláří České republiky rezignovala na účast předsedů parlamentních výborů a podvýborů a pojala své letošní Valné shromáždění zcela pracovně. Konalo se v obvyklém termínu za účasti hostů spíše z výkonné roviny. Byli jimi za státní sféru náměstek ministra pro místní rozvoj Ing. Jiří Vačkář spolu s vedoucím samostatného oddělení práva a státního dohledu v cestovním ruchu Ing. Petrem Houškou a ředitel CzechTourism Ing.Rostislav Vondruška. Partnerskou podnikatelskou sféru reprezentoval prezident Asociace hotelů a restaurací ČR a místopředseda Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Ing. Pavel Hlinka.

V přehledu aktivit ACK ČR
za minulé období a úkolů na to budoucí zazněla řada témat. Počínaje problémy spojenými s novelou zákona č.159/1999 Sb.ve formě přílepku k živnostenskému zákonu. Na její nedokonalost ACK ČR poukazovala, avšak politická sféra žila jinými otázkami, takže řešení není dodnes. Různé obskurní subjekty tak beztrestně obcházejí zákon, zatímco u těch seriózních jsou pilní kontroloři častými hosty, vyžadujícími, aby na prodejním letáku měla pořádající cestovní kancelář uvedeno nejen všeobecně známé logo obsahující plný název, ale i IČO nebo adresu, nejlépe obojí. Naopak pojišťovny si mohou mnout ruce, jestliže je povinností pojišťovat i kombinace služeb pro podnikatele, které by patřily pod obchodní zákoník a nikoliv ochranu spotřebitele, a nadto jsou často placeny až ex post, takže pojistná událost vůbec nemůže nastat. Tuto absurditu zařadilo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR na návrh ACK ČR do připomínek k „evropské“ směrnici 314/EHS/90. Zároveň ACK ČR požaduje upřesnit pojem „organizovat příležitostně“ tak, aby nedocházelo k obcházení zákona. Novela evropské směrnice je ovšem během na dlouhou trať, a tak řešení nedostatků přílepkového zákona hodlá ACK ČR nastolit, jen co se na vládní úrovni vyjasní natolik, aby byl prostor pro jednání o patro níž.

Dalším velkým problémem
je zveřejňování cen zahraničních zájezdů v kontextu separátního uvádění letištních tax a jiných poplatků. Primárně problém vychází od leteckých dopravců a je zneužíván subjekty, které tyto poplatky neuvádějí ani průhledně ani všechny, a klamou tak zákazníky. Seriózní cestovní kanceláře jsou tím kvůli konkurenceschop­nosti tlačeny uvádět poplatky sice přehledně, ale mimo základní cenu. Internetové vyhledavače totiž seřazují zájezdy právě podle základní ceny. Klamavé uvádění cen je prostorem pro Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. To ale, vedle oprávněné kritiky nešvarů, zpochybňuje i práci cestovních kanceláří, které dodržují všechny požadavky zákona. Nadto nezřídka volí metody, kdy nejprve vše široce, leč neobjektivně medializováno a pak se teprve zjišťuje, jak se věci mají. Přitom, jak ukázalo jednání na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, Sdružení obrany spotřebitelů ČR vznáší požadavky vysoko nad rámec platné legislativy. I právníci z Ministerstva pro místní rozvoj ČR potvrdili stanovisko, že není rozhodující, zda je cena uvedena jednou či více složkami, ale je-li klient o všech poplatcích předem informován. Podobně je tomu s požadavky při tvorbě reklamačních řádů a vyřizování reklamací, kde Sdružení obrany spotřebitelů ČR vzneslo řadu připomínek i k vzorovému reklamačnímu řádu schválenému odborníky z České obchodní inspekce. Aktivity Sdružení obrany spotřebitelů ČR jsou o to nebezpečnější, že jeho činnost je spolufinancována z evropských peněz. Skutečné řešení situace však může přinést zákonná úprava, která se připravuje v evropském měřítku.

Na změny zákonů bohaté
bylo uplynulé období. Značná část pozornosti ACK ČR se tak upřela na osvětu. Jako partner vzdělávacího projektu členské Vysoké školy obchodní ušila obsah kurzu Komunikace pro pracovníky cestovního ruchu na míru cestovních kanceláří a agentur, o čemž svědčila účast i pozornost posluchačů. ACK ČR vytvořené materiály daly souhrnné informace o komunikaci prostřednictvím výpočetní techniky, psychologii i o hlavních předpisech, které je třeba ve styku se zákazníkem respektovat. Svým členům pak návazně na tematické semináře ACK ČR na Klubových dnech předala vzorový reklamační řád a „kuchařky“: jak s novým zákoníkem práce a co si hlídat z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zvlášť pak návod včetně překladů jak se přihlásit k obratové dani v Rakousku. Projednávaly se i otázky odpovědnosti cestovní kanceláře a možnosti pojištění v tomto směru, které znovu obnažil rozsudek Nejvyššího soudu v kauze „Nažidla“.

Legislativci tomu chtěli,
že cestovní kanceláře jsou v nejednom gardu znevýhodněny oproti dodavatelům. Nejmarkantnějším příkladem jsou pojišťovny, které díky povinnému pojištění pro případ úpadku přicházejí k jistým ziskům. Proto si ACK ČR dala úkol pracovat na nápravě tohoto stavu. V oblasti systémů nabízejících poukázky na zájezdy se v uplynulém roce již podařilo vyjednat snížení původně navrhované provize na polovinu. ACK ČR je přesvědčena, že i tato sazba je neopodstatněně vysoká a chystá další jednání. Podobně se podařilo dohodnout příznivější provize u plateb kartami s Komerční bankou. Jak čelit tomu, že provize za letenky padají na nulu, bude řešit sekce IATA.

Incomingu byla věnována
velká pozornost. ACK ČR zde úzce spolupracuje s CzechTourism. Incomingové firmy získaly v rámci SROP příspěvek až 120 tisíc Kč na zařazení nových regionálních produktů do cizojazyčného nabídkového katalogu. Přispělo to k rozšíření geografie nabídky míst v České republice, někdy i k vydání katalogu v další jazykové mutaci a proniknutí na nové trhy. ACK ČR zpracovala jako podklad pro Koncepci cestovního ruchu do roku 2013 i pro bezprostřední praktické potřeby analýzu kongresové turistiky a studii potenciálu ruského trhu. V letošním roce si dala za úkol „podívat se na zoubek“ osudu „55 překážek rozvoje cestovního ruchu“. Nakolik se je podařilo odstranit či jen „zamést pod koberec“ a které nové se stačily vyrojit.

Prezident AHR ČR
přišel záměrně jen se zdravicí a konstatováním, že pro řešení společných problémů má ACK ČR s AHR ČR jinou platformu. Kromě otázek novely živnostenského zákona trápí incoming cenová politika mnohých hotelů, kdy české cestovní kanceláře dostávají horší podmínky než klienti ze zahraničí a z internetu. Cestovní kanceláře by zase měly při výběru ubytovacích zařízení být ostražitější, pokud jde o jejich kategorii. Zda je certifikovaná, nebo jen střižená podle fantazie majitele.Tvrdé kritice byl podroben dosavadní přístup Česka ve věci fondů EU, kdy jsou podnikatelé sice ujišťováni o množství prostředků pro cestovní ruch z tohoto zdroje, ale konkrétní rámec, natož výzvy se nacházejí v nedohledu. Náměstek Ing. Vačkář alespoň ujistil, že přes skluz ve vyhlášení výzev bude možné náklady za rok 2007 započítat.
Eva Mráčková

www.ackcr.cz