Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Na to, že se činitelé
z vládní a parlamentní roviny již rok zabývají šachy kolem svých
křesel, nejnověji ve spojení s reformním balíkem, jsme si byli nuceni
zvyknout, a tak Asociace cestovních kanceláří České republiky rezignovala
na účast předsedů parlamentních výborů a podvýborů a pojala své
letošní Valné shromáždění zcela pracovně. Konalo se v obvyklém
termínu za účasti hostů spíše z výkonné roviny. Byli jimi za státní
sféru náměstek ministra pro místní rozvoj Ing. Jiří Vačkář spolu
s vedoucím samostatného oddělení práva a státního dohledu v cestovním
ruchu Ing. Petrem Houškou a ředitel CzechTourism Ing.Rostislav Vondruška.
Partnerskou podnikatelskou sféru reprezentoval prezident Asociace hotelů a
restaurací ČR a místopředseda Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Ing.
Pavel Hlinka.
V přehledu aktivit ACK ČR
za minulé období a úkolů na to budoucí zazněla řada témat. Počínaje
problémy spojenými s novelou zákona č.159/1999 Sb.ve formě přílepku
k živnostenskému zákonu. Na její nedokonalost ACK ČR poukazovala, avšak
politická sféra žila jinými otázkami, takže řešení není dodnes.
Různé obskurní subjekty tak beztrestně obcházejí zákon, zatímco u těch
seriózních jsou pilní kontroloři častými hosty, vyžadujícími, aby na
prodejním letáku měla pořádající cestovní kancelář uvedeno nejen
všeobecně známé logo obsahující plný název, ale i IČO nebo adresu,
nejlépe obojí. Naopak pojišťovny si mohou mnout ruce, jestliže je
povinností pojišťovat i kombinace služeb pro podnikatele, které by
patřily pod obchodní zákoník a nikoliv ochranu spotřebitele, a nadto jsou
často placeny až ex post, takže pojistná událost vůbec nemůže nastat.
Tuto absurditu zařadilo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR na návrh ACK ČR
do připomínek k „evropské“ směrnici 314/EHS/90. Zároveň ACK ČR
požaduje upřesnit pojem „organizovat příležitostně“ tak, aby
nedocházelo k obcházení zákona. Novela evropské směrnice je ovšem během
na dlouhou trať, a tak řešení nedostatků přílepkového zákona hodlá ACK
ČR nastolit, jen co se na vládní úrovni vyjasní natolik, aby byl prostor
pro jednání o patro níž.
Dalším velkým problémem
je zveřejňování cen zahraničních zájezdů v kontextu separátního
uvádění letištních tax a jiných poplatků. Primárně problém vychází
od leteckých dopravců a je zneužíván subjekty, které tyto poplatky
neuvádějí ani průhledně ani všechny, a klamou tak zákazníky. Seriózní
cestovní kanceláře jsou tím kvůli konkurenceschopnosti tlačeny uvádět
poplatky sice přehledně, ale mimo základní cenu. Internetové vyhledavače
totiž seřazují zájezdy právě podle základní ceny. Klamavé uvádění
cen je prostorem pro Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. To ale,
vedle oprávněné kritiky nešvarů, zpochybňuje i práci cestovních
kanceláří, které dodržují všechny požadavky zákona. Nadto nezřídka
volí metody, kdy nejprve vše široce, leč neobjektivně medializováno a pak
se teprve zjišťuje, jak se věci mají. Přitom, jak ukázalo jednání na
Ministerstvu pro místní rozvoj ČR, Sdružení obrany spotřebitelů ČR
vznáší požadavky vysoko nad rámec platné legislativy. I právníci
z Ministerstva pro místní rozvoj ČR potvrdili stanovisko, že není
rozhodující, zda je cena uvedena jednou či více složkami, ale je-li klient
o všech poplatcích předem informován. Podobně je tomu s požadavky při
tvorbě reklamačních řádů a vyřizování reklamací, kde Sdružení obrany
spotřebitelů ČR vzneslo řadu připomínek i k vzorovému reklamačnímu
řádu schválenému odborníky z České obchodní inspekce. Aktivity
Sdružení obrany spotřebitelů ČR jsou o to nebezpečnější, že jeho
činnost je spolufinancována z evropských peněz. Skutečné řešení
situace však může přinést zákonná úprava, která se připravuje
v evropském měřítku.
Na změny zákonů bohaté
bylo uplynulé období. Značná část pozornosti ACK ČR se tak upřela na
osvětu. Jako partner vzdělávacího projektu členské Vysoké školy
obchodní ušila obsah kurzu Komunikace pro pracovníky cestovního ruchu na
míru cestovních kanceláří a agentur, o čemž svědčila účast
i pozornost posluchačů. ACK ČR vytvořené materiály daly souhrnné
informace o komunikaci prostřednictvím výpočetní techniky, psychologii
i o hlavních předpisech, které je třeba ve styku se zákazníkem
respektovat. Svým členům pak návazně na tematické semináře ACK ČR na
Klubových dnech předala vzorový reklamační řád a „kuchařky“: jak
s novým zákoníkem práce a co si hlídat z hlediska bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci. Zvlášť pak návod včetně překladů jak se přihlásit
k obratové dani v Rakousku. Projednávaly se i otázky odpovědnosti
cestovní kanceláře a možnosti pojištění v tomto směru, které znovu
obnažil rozsudek Nejvyššího soudu v kauze „Nažidla“.
Legislativci tomu chtěli,
že cestovní kanceláře jsou v nejednom gardu znevýhodněny oproti
dodavatelům. Nejmarkantnějším příkladem jsou pojišťovny, které díky
povinnému pojištění pro případ úpadku přicházejí k jistým ziskům.
Proto si ACK ČR dala úkol pracovat na nápravě tohoto stavu. V oblasti
systémů nabízejících poukázky na zájezdy se v uplynulém roce již
podařilo vyjednat snížení původně navrhované provize na polovinu. ACK ČR
je přesvědčena, že i tato sazba je neopodstatněně vysoká a chystá
další jednání. Podobně se podařilo dohodnout příznivější provize
u plateb kartami s Komerční bankou. Jak čelit tomu, že provize za letenky
padají na nulu, bude řešit sekce IATA.
Incomingu byla věnována
velká pozornost. ACK ČR zde úzce spolupracuje s CzechTourism. Incomingové
firmy získaly v rámci SROP příspěvek až 120 tisíc Kč na zařazení
nových regionálních produktů do cizojazyčného nabídkového katalogu.
Přispělo to k rozšíření geografie nabídky míst v České republice,
někdy i k vydání katalogu v další jazykové mutaci a proniknutí na
nové trhy. ACK ČR zpracovala jako podklad pro Koncepci cestovního ruchu do
roku 2013 i pro bezprostřední praktické potřeby analýzu kongresové
turistiky a studii potenciálu ruského trhu. V letošním roce si dala za
úkol „podívat se na zoubek“ osudu „55 překážek rozvoje cestovního
ruchu“. Nakolik se je podařilo odstranit či jen „zamést pod koberec“ a
které nové se stačily vyrojit.
Prezident AHR ČR
přišel záměrně jen se zdravicí a konstatováním, že pro řešení
společných problémů má ACK ČR s AHR ČR jinou platformu. Kromě otázek
novely živnostenského zákona trápí incoming cenová politika mnohých
hotelů, kdy české cestovní kanceláře dostávají horší podmínky než
klienti ze zahraničí a z internetu. Cestovní kanceláře by zase měly při
výběru ubytovacích zařízení být ostražitější, pokud jde o jejich
kategorii. Zda je certifikovaná, nebo jen střižená podle fantazie
majitele.Tvrdé kritice byl podroben dosavadní přístup Česka ve věci fondů
EU, kdy jsou podnikatelé sice ujišťováni o množství prostředků pro
cestovní ruch z tohoto zdroje, ale konkrétní rámec, natož výzvy se
nacházejí v nedohledu. Náměstek Ing. Vačkář alespoň ujistil, že přes
skluz ve vyhlášení výzev bude možné náklady za rok 2007 započítat.
Eva Mráčková