Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































V Jeseníku zahájili 169. lázeňskou sezonu

V sobotu 14. května 2016 se v Jeseníku na Gräfenbergu a ve městě dole pod kopcem odehrávalo Zahájení 169. lázeňské sezony. Jeho program otevřela lázeňská výtvarná dílna v areálu Priessnitzových léčebných lázní Jeseník a završil Májový bál. Součástí programu byly Historické okénko do Priessnitzovy doby, testování zdraví, rodinné soutěže a soutěže pro děti, produkce kapel Old Time Jazz Band, Dechového orchestru mladých s mažoretkami, Czeczelband, G Point Funkction, Věry Špinarové, Janice Harrington a Michala Hrůzy s kapelou. Při té příležitosti jsem oslovil starostu Jeseníku Ing. Adama Kalouse.
Pane starosto, žehnání zdejším pramenům předcházela tisková konference k mistrovství Evropy v orientačním běhu, Závodu míru a Kostka Cupu Jeseník, které v květnu a červnu hostí vaše město. Vy jste na ní zdůraznil význam cestovního ruchu pro Jeseník a region. Poměrně důrazně jste přitom akcentoval potřebu přijetí zákona o cestovním ruchu. Co od jeho přijetí očekáváte?
Že v souvislosti s místním a regionálním rozvojem stanoví pravidla některým procesům v domácím a příjezdovém cestovním ruchu. Zejména v oblasti určení daní vybíraných formou vzdušného, rekreačních, ubytovacích a lázeňských poplatků městy a obcemi. Jsem přesvědčen, že obdobně, jako je tomu třeba v Rakousku, by výnosy z nich měly být investovány zpátky do rozvoje cestovního ruchu v místech, v nichž jsou vybírány. Zejména pak do činnosti nazývané destinační management – do budování a prosazování těchto turistických a lázeňských destinací.

Vnitrozemí Česka a město Jeseník by si určitě zasloužily lepší a zejména bezpečné dopravní propojení s areálem Priessnitzových léčebných lázní, aby poptávka a útraty příchozích spotřebitelů – lázeňských hostů a návštěvníků lázní – mohly v daleko větší míře podporovat zdejší regionální rozvoj a mikroekonomiku Jeseníku. Červeně značená turistická cesta z lázní do Jeseníku vede oklikou a přímější pěší, po silnici, je chodcům životu nebezpečná.
Toho jsme si plně vědomi. V současné době už máme studii na výstavbu chodníku, který by spojoval město Jeseník s areálem Priessnitzových léčebných lázní. V tomto roce zahájíme projektovou přípravu. Tento chodník tu dlouhodobě chybí a o jeho realizaci se mluví už desítky let. Pro nás je prioritou bezpečnost všech příchozích do města a do lázní a děláme vše pro to, aby se tato složitá a finančně velmi náročná stavba realizovala co nejdříve.

Neuvažujete vzhledem k velkému převýšení o lanovce? Ostatně kdekomu se na její pořízení podařilo získat evropské dotace.
Myšlenka o lanovce není nová, její trasa byla už dříve zanesena do územního plánu města. Byla by součástí dopravní infrastruktury, dopravní obslužnosti. Znamená to, že by nesloužila jen turistům, ale i občanům města a kraje. Takto by došlo k logickému propojení města s lázněmi, a tím by se zvýšila atraktivita obou míst. Lanovka je atraktivní a ekologický způsob dopravy. Právě proto se mi tato myšlenka velmi zamlouvá, neboť klima Priessnitzových lázní je v Česku nejčistší. V tomto primátu se průběžně střídá s Karlovou Studánkou. Potřebujeme zachovat čistý vzduch, neboť počet návštěvníků stoupá, což se odráží v nárůstu dopravy do lázní. Co se týká dotace, vím, že v současné době není vypsán žádný dotační titul, a předpokládám, že vypsán nebude. Je to o individuálních žádostech a shánění peněz. Jedná se o středně- až dlouhodobý projekt. Se záměrem vybudovat visutou kabinovou lanovku se obracíme na Státní fond dopravní infrastruktury.

Železniční trať, která už je součástí systému základní dopravní obslužnosti zdejšího regionu, právě prochází modernizací.
Velmi vítám, že se cestování po železnici zrychlí a zvýší se i bezpečnost. Součástí modernizace je i kompletní rekonstrukce nástupišť vlakového nádraží v Jeseníku, což se odrazí ve vyšším komfortu pro imobilní osoby.

Pane starosto, proč jste šel do komunální politiky?
Hlavním impulsem byl zpackaný projekt aquaparku minulých radnic, kdy bylo promarněno osm let příprav. Jeho příprava spolkla na dvacet milionů korun a k tomu, že byly promarněny, se nikdo nehlásí. Nikdo za to nenese zodpovědnost. Proto jsem vstoupil do politiky, abych to změnil.