Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































U nás je opravdu kouzelně

Granát, družstvo umělecké výroby Turnov, je družstvem vlastníků. Zaměstnává pět set pracovníků ve zlatnické a stříbrnické výrobě, broušení kamenů, v přípravě kovových polotovarů, v těžbě granátů, ve vývoji, firemních prodejnách, marketingu atd. Výrobním programem, designem, vysokým smyslem pro detail a kvalitu staví na mnoha staletích tradice těchto řemesel v oblasti Českého ráje. Firma Granát Turnov vyrábí granátové šperky ve zlatě a stříbře. Brousí drahokamy i syntetické kameny. Spolupracuje na avantgardních ateliérových projektech. Rozvíjí výrobu výtvarně řešených upomínkových předmětů (miniatur, turisticky významných objektů i předmětů) a technicky dokonalých dárkových miniatur. Družstvo Granát je schopno uspokojit zákazníky výrobou jednotlivých šperků na objednávku dle individuálního přání i dodávkou větších sérií. Disponuje deseti podnikovými prodejnami po České republice a své výrobky vyváží do mnoha států Evropy, Ameriky a Japonska.

Protože hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu je kongresová a veletržní turistika, tj. cestování za byznysem a poznáním, případně za usměrňováním dějin světa, jako tomu bude u pražského summitu NATO, rozhovor s předsedou družstva Ing. Zdeňkem Hlubučkem jsem začal konstatováním: Zahraniční hosté zpravidla nakupují pro danou zemi typické suvenýry. Jsou-li to vysoce postavení hosté, jako např. ve dnech 21. a 22. listopadu 2002 nejméně čtyřicet šest hlav států a vlád členských zemí Aliance a států zapojených do programu Partnerství pro mír u summitu NATO v Praze, pak takové pro danou zemi výsostně příznačné dárky obvykle dostávají darem od pořadatelů. Vysoce reprezentativní šperky z českých granátů, případně miniatury korunovačních klenotů apod., mezi ně bezesporu náleží.
Ano, zhruba osmdesát procent toho, co realizujeme na českém trhu, skončí v zahraničí. Odvezou si to turisté. Proto jsme, coby výrobce, vytvořili celý vějíř odbytových směrů. Na turistický ruch se zaměřujeme přímo už tím, že máme deset vlastních a řadu smluvních prodejen v turisticky zajímavých místech. Máme je v Praze, Českém Krumlově, Českých Budějovicích atd. Český granátový šperk je klasickým šperkem, to mj. znamená, že nepodléhá módním vlnám. Dominujícími uměleckými slohy pro šperky z českého granátu jsou baroko, secese a art déco. V určitých obdobích dochází k jejich obměnám. Např. před třemi roky byla velmi šik secese. Současná doba inklinuje spíše k art déco.

Proč jste se upsal českému granátu?
Protože šperkařství má na Turnovsku obrovskou tradici. K tomu, co dělám, mám zřejmě i geneticky zděděný vztah. Můj otec ve dvacátých letech minulého století absolvoval zdejší šperkařskou školu a celý život pracoval v oboru.

Čím je český granát tak výjimečný?
Český granát je pyrop. Pyropy se sice těží po celém světě, ale český granát, ač rovněž pyrop, se vyskytuje pouze u nás. Je transparentním kamenem a u téměř každého takového kamene s ubývající hmotností ubývá i barva. Český granát je mezi nimi výjimečný, protože u něj barvy neubývá. I v malých velikostech si zachovává krásnou sytou červeň, kterou s básnickou licencí nazýváme „barvou holubiččí krve“.

V Česku je ohromné množství takových, kteří úspěšně prodávají neznačkové zboží coby značkové. To platí i o špercích z tzv. „českého granátu“. Bohužel stát, který svými daněmi i vaše družstvo drží nad vodou, má, zdá se, jiné starosti než ty, abyste mohli zajistit práci půl tisícovce lidí a odvádět mu daně v dlouhodobé perspektivě. Nezdá se, že by mu vadilo, že zde kdosi parazituje na vaší chráněné značce a zahlcuje trh levnějšími plagiáty „českých granátů“. U neoprávněného průvodcování je to prý o absenci důkazů. A ty nejsou, už proto, že kdo neplatí daně, pro stát neexistuje.
Neprávní prostředí je typickým důsledkem toho, že když se nechce, je to horší, než když se nemůže. A já mám obavu, že v tomto případě se nejenže nechce, ale ani díky vámi zmíněným okolnostem v oblasti dokazování dost dobře nemůže.
To, co vychází z našich provozů, je zaručeně český granát. Máme kompletně uzavřenou výrobu. Počínaje těžbou suroviny přes vlastní brusírenské provozy po zlatnické dílny, kde český granát zasadíme do šperku. Charakteristickým rysem šperku z českého granátu je co nejméně kovu (ten se používá především jako materiál, který kámen fixuje) a co nejvíce drobných kamínků. Ke šperkům dáváme certifikáty. Turista má u nás jistotu, že si z Česka neodveze suvenýr, který vyrobili kdesi Asii. Zákazník se o pravosti šperku může přesvědčit kontrolou punců. Státního (který je ze zákona nutný) a výrobce, což je v našem případě „G“ nebo „G1“. Pokud někdo koupí takto označený výrobek, nemusí se obávat, že by své peníze investoval do něčeho nepravého. Stoprocentní jistotu pak má v našich podnikových a smluvních prodejnách. Jsou vázány smlouvou, že nebudou nabízet tzv. „české granátové“ šperky jiné provenience. Smluvní prodejny jsou označeny logem našeho podniku a rovněž poskytují certifikáty.

Vaše družstvo je v současnosti jediným oprávněným těžařem českého granátu.
Tento kámen se v Českém středohoří na Litoměřicku a Třebenicku těží tradičně. Ostatně, v těchto dnech v Lichtenštejnském paláci v Praze probíhá výstava pod názvem „Sedmnáct století českého granátu“. Pyropy se zde těžily už za Keltů. Dnes prakticky přetěžujeme v minulosti již těženou surovinu, proto se v současné době granátová surovina nachází ve velikostech menších šesti milimetrů. Český granát se už nezískává tradičním postupem (že se vyhledá nějaký sloup a odtěží se), ale povrchovou těžbou. Je natolik vzácný, že z jedné tuny vytěžené hmoty při velmi dobré konstelaci získáme pouze kolem dvaceti gramů suroviny. Tu pak ještě zbrousíme do kuliček a ty do fazet.

Co říkáte současné propagaci Česka?
Negativnímu image, chronicky akcentovanému signály odrazujícími turisty od cest do Česka? Co mohu říkat. Napadá mne ono propagandisticky démonické zaklínadlo o tom, že stokrát opakovaná lež (či polopravda) se stává pravdou. Od našich partnerů máme informace, že jim z celého světa neustále volají, jestli zde chodíme v rouškách, jak je to s těmi nemocemi, které přenáší hmyz apod., takže neustále dementují poplašné zprávy. Musí ubezpečovat, že Praha a ostatní památky jsou pro turisty otevřeny a že (už) jsou v pořádku. Tyto dotazy jsou zejména z USA a Japonska. Přitom Česká republika, a pro mne obzvláště Český ráj, je stále jedním z nejhezčích míst naší planety. Pochopitelně, na světě je velké množství krásných míst. Mnohé z nich jsem navštívil, protože při své profesi musím často vyjíždět ven, ale vždycky se rád vracím domů. U nás je opravdu kouzelně.





www.granat-cz.com