Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Trochu jiná dráha

Jindřichohradecké úzkokolejky

V jihovýchodních Čechách,
v půvabném, zasněném kraji lesů, kopců, rybníků a rozsáhlých lesů najdete něco, co jinde nabídnout prostě nemohou: poslední úzkokolejnou železnici v Čechách. Její koleje, vzdálené od sebe pouhých 760 milimetrů, se vinou spoustou zatáček z Jindřichova Hradce na jih do Nové Bystřice u rakouských hranic, na sever pak směřují do Obrataně, obce ležící na půli cesty mezi Táborem a Pelhřimovem. Romantické lokálky jsou nejen živou technickou památkou, dokumentující vývoj železniční dopravy na území Čech v období, kdy si koleje hledaly cestu také na venkov, ale také především dodnes životaschopným prostředkem základní dopravní obsluhy regionu dopravou osobní i nákladní.

Trať do Nové Bystřice,
dlouhá 33 km, zpřístupňuje od roku 1897 krajinu České Kanady. Vlak vás poveze hlubokými lesy i šťavnatými loukami, okolo zrcadel rybníků i bludných balvanů. Léty nachýlené telefonní sloupy jakoby ukazovaly vlaku cestu – to aby nezabloudil a neztratil pás úzkých kolejniček, jako stuha se vinoucích krajem. Malebná nádražíčka a zastávky decentně ukryté před shonem dnešní doby v lesním tichu jen podtrhují romantiku cesty do dětství. Od nich vychází hustá síť turistických i cykloturistických tras, propojujících mnohé další zajímavosti okolí.

Severní úzkokolejka
do Obrataně nejen spojuje malebná městečka Novou Včelnici, Kamenici nad Lipou a Černovice u Tábora s okolními vesnicemi každodenními osobními i nákladními vlaky, ale z jejích ostrých zatáček a velkých stoupání poskytuje množství půvabných výhledů do zdejší krajiny lesů a slunných strání. Značené turistické trasy pak nabízejí řadu možností k výletům do poněkud neprávem opomíjeného kraje a k mnoha zajímavým památkám v okolí.

Čím jiná dráha?
Na první pohled se zdá, že se od jiných lokálek může lišit nanejvýš svým úzkým rozchodem. Je to ale jinak: Jindřichohradecké úzkokolejky vám nabídnou služby, aktivity a zážitky, které jsou na jiných drahách prostě nemožné. Posuďte sami:

Provoz parních lokomotiv
V sezoně podle jízdního řádu pro veřejnost, celoročně kdykoliv na základě vaší objednávky vyjíždějí se svými vlaky naše historické parní lokomotivy. K nim patří samozřejmě i náročně restaurované stoleté osobní vagony, které poskytují teprve ten správný prožitek při cestě do minulosti – nebo kamkoliv jinam, kam vedou naše koleje a kam si budete přát.

Zvláštní vlaky na přání
Připravíme pro vás jízdu vaším soukromým vlakem podle vaší objednávky, s jízdním řádem podle přání. Jízda může být zakončena večírkem či piknikem v lesním nádražíčku Hůrky, jehož prostory jsou upraveny právě pro tyto účely barem a posezením (případně i prostorem pro hudbu a tanec) v historickém dřevěném skladišti, upravenou travnatou plochou s ohništěm, sociálním zařízením a dalšími vymoženostmi, které na nádražích obvykle nehledáte.
Vlak doplníme programem podle vašeho přání (hudba, občerstvení včetně opékání nejrůznějších pamlsků, vystoupení ve stylu přepadení vlaku, a dále co vás napadne a bude proveditelné).
Jsme zvyklí nejen na cestovní kanceláře a podnikové výlety, ale i na svatby ve vlaku, soukromé oslavy, speciální vlaky pro fotografy a filmaře profesionální i amatérské včetně jejich specifických požadavků, školy, tiskové konference a mnohé další varianty. Služeb našich vlaků využili mimo jiné i prezident ČR Václav Havel a premiér Vladimír Špidla…

Speciality aneb Už jste jeli v uhláku?
Tak tohle vám jsme schopni splnit opravdu pouze a jen my; na jiných železnicích s takovým přáním neuspějete. Láká vás jízda podle slov klasické písničky „sedím si na uhláku a vyhlížím přes okraje“? Žádný problém! Jízda v otevřeném nákladním voze vybaveném lavicemi a stoly, požitek poskvrněný snad jen nějakou tou sazí. Á propos – bylo zjištěno, že saze na chlebíčkách v malé míře neškodí… Stejně tak můžeme nabídnout kryté nákladní vozy zvané „dobytčáky“ nebo vozy plošinové. Na pomyslné druhé straně pak stojí oběd či raut v „séparé“ oddíle bývalého poštovního vozu. A když budete při návratu vlaku kolem půlnoci pozorně sledovat měsícem ozářené louky Na radosti u Senotína, možná uvidíte v trávě tančit vílu…
Pojali jste nápad vzít s sebou vlakem bicykl? Samozřejmé. A koně? Oznamte nám to, prosíme, tři dny předem…

Edmondsonovy lepenkové jízdenky
Pro cestující vašeho vlaku připravíme podle přání i dobové pamětní železniční lepenkové jízdenky, takové, jaké ještě před dvaceti lety neodmyslitelně patřily ke každé jízdě vlakem, ale dnes je odvál čas. Jedinou tiskárnu takových jízdenek v republice jsme zachránili před šrotem a jsme schopni vám v tomto tradičním provedení vytisknout i vizitky, příležitostné tisky a repliky jízdenek.

Dovolená na nádraží?
I v tom jsme „jiná dráha“. Nikde jinde vám nenabídnou pobyt v zařízených apartmánech na venkovských nádražíčkách, kde lišky (a vlaky) dávají dobrou noc a od nichž jejich vesnice dávno utekly blíž nové době. Prožijte týden či dva v roli pana přednosty stanice „na ztracené vartě“ uprostřed lesů. Apartmány jsou pohodlně zařízeny včetně kuchyňky a sociálního vybavení, v blízkosti koupání, stravování z vlastní „produkce“. Turistika, cyklovýlety, houbaření. Parkování přímo na nádraží. Ideální pro rodinné dovolené.

Balíčky služeb
Kromě výše popsaných produktů zajistíme pro vaši skupinu či zájezd nocleh v některém z partnerských hotelů v okolí. Pro znavené účastníky jízdy vlakem nebo jako doplnění programu zabezpečíme transfer z/na nádraží historickým (nebo naopak současným) autobusem. Obdobně je program jízdy možno doplnit návštěvou některé z památek v okolí tratě (jindřichohradecký zámek, hrad Landštejn, klášter ve vsi Klášter…). Fantazii se meze nekladou!

První byl Cimrman
Jindřichohradecké úzkokolejky navštívila celá řada významných osobností naší minulosti i současnosti. Prvním velikánem, který okusil, pravda, poněkud nedobrovolně, dobrodiní tohoto dopravního prostředku, byl sám Jára Cimrman. Proto byla na věčnou paměť této události na zastávku Kaproun umístěna za účasti členů Divadla Járy Cimrmana pamětní deska a posléze vztyčena – či spíše položena – i socha. Zastávka se tak stala kultovním cílem cimrmanologů celého světa. Přesvědčte se sami!





www.jhmd.cz