Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































AŽD Praha, s. r. o. je významným ryze českým dodavatelem a výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky, zejména se zaměřením na oblast kolejové a silniční dopravy včetně telematiky a dalších technologií. AŽD Praha zajišťuje výzkum, vývoj, projektování, výrobu, montáž, rekonstrukce a servis zařízení, systémů i investičních celků v těchto hlavních oblastech: železniční doprava; provoz metra a závodová doprava; oblast telekomunikačních, informačních a rádiových systémů; telematické aplikace; silniční, signalizační a parkovištní systémy; nové telefonní a rozhlasové systémy pro řízení železniční dopravy a pro informování cestujících. Produkty, které vyrábí, zachycují nejnovější technické a užitné trendy. Ve firmě AŽD Praha je v současné době zaměstnáno na dva tisíce pracovníků. Díky dlouholeté tradici, která se datuje od roku 1954, si AŽD Praha získalo stálou pozici a vedoucí postavení mezi ostatními dodavateli ve svém oboru. Mezi jeho nejvýznamnější projekty se řadí: modernizace železničních koridorů; modernizace a rekonstrukce jednotlivých železničních tratí a přejezdů; instalace zabezpečovacího zařízení do pražského metra; zavedení systému automatického vedení metra na trase „A“ pražského metra; instalace silničního signalizačního zařízení pro řízení křižovatek po celém Česku; instalace systémů pro měření rychlosti a rozpoznávání registračních značek. K jeho významným klientům se řadí Kolejová doprava – SŽDC, s.o., České dráhy, a.s., Dopravní podnik Praha, a.s., Silniční doprava – Metrostav, SSŽ, PSVS, Skanska, magistráty a městské úřady měst a obcí České republiky. Významnou část aktivit AŽD Praha tvoří obchodní činnost v zahraničí. Ve východní Evropě a hlavně v Asii navázalo úspěšné obchodní kontakty, a obzvláště Indie, Kazachstán a země bývalé Jugoslávie patří mezi oblasti, kde nejvíce rozvíjí své obchodní aktivity. V roce 2003 byla dceřiná společnost AŽD založena v Srbsku, v roce 2004 dceřiná společnost v Bulharsku a v roce 2006 v Sofii vytvořena výrobně-technologická základna.

To je to, čím se naše země může prosazovat

S generálním ředitelem AŽD Praha Ing. Zdeňkem Chrdle, MBA jsme se poznali před půldruhým rokem při příležitosti stého výročí úzkokolejné železnice Jindřichův Hradec – Obrataň, kde AŽD Praha bylo hlavním partnerem oslav.
To proto, že jsme firmou, která má své stěžejní klienty právě ve Správě železniční dopravní cesty a v železničních společnostech, jako je např. náš první poválečný soukromý provozovatel železniční dopravy zajišťující ve veřejném zájmu dopravní obslužnost v Jihočeském kraji a v Kraji Vysočina – Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. nebo České dráhy, a.s., ČD Cargo aj., ale také obdobně zaměřené firmy v zahraničí. Když už jste začal JHMD, a.s., tak na jejich jedné z lokomotiv jsme např. testovali náš nový řídicí systém a ověřili si, že funguje velmi dobře.

Historická území Království české, Velkoknížectví slezské a Markrabství moravské patří v rámci kontinentální Evropy historicky k zemím s nejhustší sítí železnic, a i díky tomu je dodnes (co se týče počtu kilometrů kolejí na hlavu) Česko železniční velmocí. Nicméně kvantita nevyjadřuje kvalitu. A aby tomu tak zůstalo i co do kvality, tak to je předmětem podnikání společnosti AŽD Praha.
Ano, zabýváme se řídicími a zabezpečovacími systémy v dopravě, zejména v kolejové. Zabezpečujeme železnice a své produkty dodáváme buď přímo subjektům vlastnícím a provozujícím železniční společnosti nebo jako v případě Českých drah, a.s. Správě železniční dopravní cesty, která coby státní organizace spravuje státní dopravní železniční infrastrukturu. Je to ale i pražské metro, dopravní podniky českých i zahraničních měst, a jsou to i zahraniční železnice. Železnice má vysoký standard bezpečnosti dopravy a systémy AŽD Praha mají nejvyšší kredit bezpečnosti podle evropských standardů.

V rozhovoru s bezpečnostním ředitelem akciové společnosti Česká zbrojovka a.s. Ing. Kamilem Ružákem konstatuji, že naše země byly po staletí proslulé invencí a řemeslnou zručností lidí. Nicméně že záhy po „sametové revoluci“ došlo k výrazné eliminaci uplatnění vysoce kvalifikované pracovní síly ve strojírenství, zejména pak v letecké a zbrojní výrobě. Naštěstí pro Česko se našla řada nezdolných, kteří tyto výroby na našem území udrželi. Ne náhodou má IBM v Česku vývojové laboratoře, v nichž se čeští experti zabývají softwarem na rozpoznávání lidského hlasu a následnými aplikacemi. Výsledky jejich práce se uplatňují po celém světě včetně vesmírných programů. Tatáž konkurenční výhoda – lidské zdroje – bezesporu umožňuje být úspěšní i vám.
AŽD Praha není tak velká firma, abychom dosahovali světového měřítka kvantitou, ale naše know-how je významné. Jsme schopni rychle pružně reagovat a přizpůsobit námi vyvíjené systémy podmínkám, normám a předpisům, které v zemích daných instalací platí. Obrovskou výhodou je to, že nabízíme české technologie. Vznikly v naší firmě ve spolupráci s partnery, mezi nimiž významné místo zaujímají vysoké a střední školy. Do vývoje technologií a zdokonalování know-how ročně investujeme na dvě stě milionů korun. Zaměstnáváme dvě stě vývojářů. Jsme tedy na české poměry, co se týče výzkumu a vývoje, velkou firmou. Ano, Češi jsou nesmírně zruční a chytří, a je škoda stavět na českém území pouze montovny, jakési sestavovny čehosi, co přijde ze zahraničí. Důležitý je český produkt a české know-how. AŽD Praha je tak respektováno nejenom v Česku a na Slovensku, ale i v ostatním zahraničí. Můžeme se pochlubit úspěchy v Bělorusku, Bulharsku, Srbsku, Černé Hoře, Indii, Egyptě, Malajsii a v řadě dalších zemí. Česko nepotřebuje dovážet německé či jiné technologie, které umíme produkovat srovnatelně kvalitní nebo lepší. Klíčem je vyvíjet a spolupracovat s vysokými školami. Spojovat vědu s praxí. To je to, čím se naše malá země v srdci Evropy může prosazovat.

Chce-li kdo komu pomáhat se prosazovat, musí se umět postarat sám o sebe. A to se týče i podpory železniční dopravy a veřejně prospěšných aktivit, jež patří k vašim prioritám.
Ano, AŽD Praha podporuje zejména věci, které mají co dělat s železnicí. Vlaky pro handicapované děti, Jedličkův ústav, sportovní kluby, řadu kulturních akcí.

AŽD Praha ale nedělá pouze pro kolejovou dopravu…
Náš záběr je rozhodně větší. Děláme i telematické aplikace. Telematiku silniční. AŽD Praha bylo jedním z hlavních dodavatelů první etapy mýtného systému na českých dálnicích a rychlostních komunikacích. My byli těmi, kdo postavil infrastrukturu a měl hlavní zodpovědnost za výstavbu. A byť jsme zápolili s řadou potíží, zvládli jsme to v rekordně krátkém čase sedmi měsíců. Rádi bychom proto naše kapacity a zkušenosti (které jsou i díky tomu obrovské) nabídli i pro výstavbu druhé etapy. AŽD Praha se zabývá i dalšími segmenty, např. zabezpečením objektů včetně věznic. Na Slovensku jsou to např. zařízení v Ilavě, v Železovcích a na dalších místech.

V souvislosti s Evropskou unií se hodně hovoří o interoperabi­litě…
Což pohříchu nezřídka bývá pouhé zaklínadlo. Mnohdy je totiž interoperabilita záminkou pro diktát jakýchsi západních podnikatelských lobby pro to, abychom přizpůsobili svůj trh včetně dopravní infrastruktury jejich expanzním zájmům. Pokud jsme kdy tomuto tlaku podlehli, bylo hrozně složité vrátit to zpátky. Doktore, víte dobře, že Pendolino může jezdit do Rakouska, ale do Německa ne. Proč nemůže? Je to skutečně v technice? Není. Je to v tom, že přes takovéto interoperabilní záležitosti nám kdosi diktuje, jak máme přizpůsobit svoji infrastrukturu, aby mohl bez problémů s tím, co neumí, působit na českém trhu. Ne my na jeho. Na to si musíme dávat velký pozor. Interoperabilita jednoznačně ano. Ale vždy paritně! Tzn., oni budou moci jezdit po našich železnicích, ale naši dopravci po jejich. Jsem přesvědčen, že tzv. „interoperabilita“ je zatím hodně cítit jednostranností. Všechny zodpovědné bych chtěl požádat, aby viděli obě misky vah.