Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Světový kongres ASTA je jedním z oken, kterým se svět dívá k nám do České republiky

S ředitelem CzechToursim Ing. Rostislavem Vondruškou si povídáme začátkem podzimu. Konstatoval jsem, že se z České republiky stává celoroční destinace a zeptal se ho, jak se naplnily záměry CzechTourism, o nichž hovořil ve druhém vydání letošního Všudybylu (viz full textový vyhledávač www.e-vsudybyl.cz článek „Česká centrála v roce 2005“).
Vše se jeví tak, že turistická sezona na mnoha místech České republiky posledním dnem září nekončí. Smazávají se taková ta turistická sedla, jež byla dříve typická např. pro listopad. Zdá se, že se tyto poklesy začínají posouvat až do ledna.
V tomto roce se CzechTourism zúčastnil mnoha veletrhů a dalších prezentací. Na řadě z nich bylo Česko partnerskou zemí. To se osvědčilo jako aspekt, který výraznou měrou soustředil pozornost na expozici České republiky. Díky těmto partnerstvím jsme měli k dispozici větší plochy, lépe situované expozice a velkoplošné bannery u hlavních vchodů do výstavišť, to vše v ceně package. Oproti plánu jsme uskutečnili více PR aktivit, jako jsou fam nebo press tripy. V rozpočtu CzechTourism jsme dokázali najít prostředky na uskutečnění akcí, jež jsme neměli šanci zařadit do plánu. Tedy uspokojit zájem novinářů, který se objevil v průběhu roku. Tyto počiny dostaly Českou republiku do čelných evropských médií a přispěly k tomu, že se před hlavní turistickou sezonou o České republice dozvídali potenciální návštěvníci z řady zemí.

Budete v tomto směřování pokračovat?
Už na konci minulého roku jsem oznámil, že základní koncepci CzechTourism neměníme. Jen jsme se koncentrovali na efektivnost vynaložených prostředků, jež má CzechTourism na PR k dispozici. V oblasti incomingu pak na realizace, které mají velký účin, s tím, že do České republiky zveme partnery, kteří mají zájem a hlavně sílu umocnit z té které zdrojové destinace příliv turistů.

Dopad těchto opatření, tedy to, že jste v zahraničí daleko více vidět, se dá měřit jen obtížně. Už proto, že své vlivy v tom sehrává celá řada synergických faktorů.
Nicméně nárůst např. japonské klientely, který je v České republice vykazován dvouciferným procentním číslem, naznačuje, že velice mnoho bylo uděláno v rámci Světové výstavy v Ajchi. Tamní „Český den“ sice CzechTourism neorganizoval, ale aktivně jsme se účastnili té části, která se týkala cestovního ruchu. Návštěvníci „Českého dne“ byli z 99 % Japonci a byli v kladném slova smyslu zaskočeni komplexností nabídky. Bezesporu, v první řadě je oslovilo naše kulturní dědictví, které tam bylo prezentováno, a to i hudebními a tanečními soubory. Např. po realizaci kampaně v Polsku se zvýšily počty polských turistů. Lze se domnívat, že to byla reakce i na tuto kampaň. Nárůst incomingu, a v tom máte pravdu, ale rozhodně není záležitostí pouze naší agentury. Je dán celkovou mezinárodní a ekonomickou situací ve zdrojových zemích a přístupem poskytovatelů služeb v Česku, tj. zejména podnikatelské sféry. Jsem rád, že jsme se s aktivitami CzechTourism včas strefili do potřeb zahraničních i domácích turistů, v době, kdy se rozhodovali, zda jet do Česka nebo do Chorvatska, Německa či Rakouska atp. Výrazně potěšující je, že jsme na zahraničních akcích zaznamenali zvýšený zájem o regiony. Není to věc automatická. Se zahraničními partnery, ať už mediálními nebo obchodníky, jsme o tom velice často mluvili. Zájem o regiony se dlouhodobě projevoval u turistů přijíždějících ze sousedních států. Dobré ale je, že zájem o ně se zvedá i v zemích, které jsou vzdálené, jejichž obyvatelé jsou odkázáni na leteckou dopravu, jako jsou Kanada, Ruská federace či Izrael. V roce 2005 tak očekáváme nárůst celkového počtu turistů o šest až sedm procent oproti předchozímu roku.

Zmínil jste podnikatelskou sféru…
CzechTourism velmi pozorně naslouchá jejím podnětům. Jsou pro nás důležité, protože právě podnikatelská sféra zhodnocuje naše úsilí. Nejen ekonomicky, ale i v oblasti sociální – tvorbou pracovních míst. Impulzy z podnikatelské, ale i místní – komunální sféry hrají výraznou roli při rozhodování o vhodnosti umísťování státních prostředků na propagaci cestovního ruchu. Podnikatelská sféra pochopitelně potřebuje i podporu další, kterou jí CzechTourism nemůže poskytnout. Mám tím na mysli investiční, budování infrastruktury atd. To je ale na odpovědnosti vlád, ať už státu nebo municipálních. Pozoruji, že i v tomto se mnohé začíná zlepšovat. Hodně se investuje zejména do dopravní infrastruktury, ať už do pozemních komunikací nebo letišť.

To, že se obyvatelům Česka daří, se projevuje i tím, že přestávají preferovat zahraniční koupací zájezdy a valnou část svého volného času tráví v tuzemsku. To vedlo k oživení domácího cestovního ruchu a ruku v ruce s ním také místních ekonomik.
Jsme tomu rádi, protože CzechTourism je agentura, která má na starosti incoming a domácí cestovní ruch. Vývoj považujeme za pozitivní už proto, že rozvoj domácího cestovního ruchu je ve svobodné společnosti významným indikátorem zdraví společnosti. To bylo také důvodem, proč jsme společně s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR zahájili dlouhodobou kampaň na jeho podporu pod názvem: „Rozhlédněte se doma“. Kampaň má tři etapy a bude probíhat po celý příští rok. Jejím cílem je motivovat obyvatelstvo Česka, aby trávilo alespoň část své dovolené v Česku, jež v mnoha případech nabízí lepší služby a hodnotnější prožitky než levné zahraniční dovolené.

Nedávno jste prohlásil: „Světový kongres ASTA je jedním z oken, kterým se svět dívá k nám do České republiky.“
Ano, máme výsadu nadvakrát představit Českou republiku členům ASTA. Jednak na kongresu v Montrealu v listopadu letošního roku a potom v březnu příštího roku přímo v Praze. V Montrealu akce probíhá mezi 7. a 9. listopadem. Budeme tam mít tři hlavní prezentační nástroje. Výstavní expozici, která bude instalována po celou dobu akce na ploše 108 m2.. Oproti původním předpokladům jsme zdvojnásobili její rozlohu, protože se nám ozvala řada subjektů, které chtějí v Montrealu vystavovat. Budou tam téměř všechny kraje. Některé budou zastoupeny přímo hejtmany. V tuto chvíli máme přihlášku od osmi hotelů a čtyř incomingových agentur. Budeme tam prezentovat Českou republiku jako celek. Tedy slezské, moravské a české regiony a hostitelské město Prahu. Druhým nástrojem je Destination Training Market Plan, což je tříhodinový programový blok, v němž se bude představovat to nejlepší z České republiky. První jeho blok bude věnován hostitelskému městu, na něž se soustřeďuje 80 % turistů přijíždějících do Česka ze severoamerického subkontinentu. Druhým tematickým blokem bude lázeňství a golfová turistika. Třetím prezentace krajů, v průběhu které bude možno se seznámit s jejich gastronomickými specialitami. Třetím nástrojem prezentace Česka v Montrealu je závěrečný gala večer České republiky. V něm budeme mít hodinový prostor, v jehož rámci mj. promítneme film, natočený speciálně pro tento účel. Jeho úkolem je pozvat delegáty kongresu na International Destination Expo Prague 2006. Plánujeme tam vystoupení paní Madelaine Albright, českého premiéra a velvyslance USA v České republice pana Cabanise. Na moderování tohoto pořadu jsme domluveni s panem Ottou Jelínkem, což vzhledem k jeho všeobecné známosti v Kanadě bude velmi výrazným kladem této prezentace. Plánujeme i vystoupení houslisty Pavla Šporcla. Během večeře bude Česká republika prezentována i neoficiálně, tzn. vinařskými produkty, cimbálovou hudbou i širokým sortimentem dárků, které budou účastníkům galavečeře předány.





www.czechtourism.cz