Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s. je díky svým dvěma
akcionářům – Euler Hermes Kreditversicherungs-AG and Euler Hermes Credit
Insurance Belgium N.V. – součástí nadnárodního uskupení Euler Hermes
Group. Se sedmatřiceti procenty světového trhu úvěrového pojištění je
Euler Hermes Group největší pojišťovací skupinou ve své kategorii. Je
zastoupena v pětatřiceti zemích světa. Na šest tisíc jeho zaměstnanců
po celém světě ročně pojišťuje riziko v objemu přes půl miliardy euro.
V rámci on-line databáze má přístup k informacím o více než
čtyřiceti milionech společností. Rating všech členských společností
skupiny Euler Hermes přiznaný renomovanou firmou Standard & Poor's je
A+.
S předsedou představenstva a generálním ředitelem úvěrové
pojišťovny a jednatelem a generálním ředitelem servisní společnosti Euler
Hermes Čescob Ing. Júliem Kudlou si povídáme při příležitosti změny
názvu a vlastnických práv do dnešní aktuální podoby společnosti Euler
Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s.
Ano, koncem května u nás došlo k zásadní změně, když se
z česko-německo-belgické firmy stala firma německo-belgická. Jsem
přesvědčen, že spolupráce s českou částí našich někdejších
majitelů bude pokračovat i nadále. Akcionářsky se však Euler Hermes
Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s. stala stoprocentně zahraniční firmou.
Změna, k níž došlo ve vlastnictví, je výsledkem procesu, který probíhá
v celém světě. Znamená to, že posiluje své členství v nejsilnějším
uskupení pojistitelů, protože Euler Hermes Group, člen skupiny Allianz, je
největším úvěrovým pojistitelem na světě. Neříkám to proto, abych
někoho ohromoval. Nicméně kdyby na český trh v úvěrovém pojištění
přišel někdo nový a řekl: „Mám sto padesát šest milionů korun, které
vyžaduje zákon, a udělám tady úvěrovou pojišťovnu…“, tak se mu to
nepovede, protože nebude mít informační síť a zdroje. Pojištění
pohledávek je o tom mít dostatek spolehlivých, prověřených informací.
Umět je zpracovat, vyhodnotit a na tomto základě stanovit limity pro
jednotlivé klienty. Světová síť číslo jedna znamená i světovou síť
v oblasti informací, a my jich v rámci našeho uskupení máme na čtyřicet
milionů.
Když nějaká firma dodává někomu své zboží, ať ve formě služeb
nebo věcí, ve většině případů se tak děje na bázi dodavatelských
úvěrů, resp. pohledávek, z čehož vyplývají mnohá rizika. Úvěrové
pojištění proto v zemích Evropské unie patří k základnímu vybavení
dodavatelů. Pane předsedo, Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s.
je první specializovanou soukromou úvěrovou pojišťovnou v Česku. Jaké to
je stát v čele úvěrové pojišťovny na českém a podle míry
propojištěnosti k pojištění skeptickém trhu?
Před osmi lety jsem si ani nepomyslel, jak moc je pojišťovnictví zajímavá
a napínavá hra. Tehdy mi připadalo, že je v něm příliš mnoho
tabulkových údajů a suchých výpočtů. Navíc mne mrzelo a dodnes mrzí,
že obecně pojišťovny v Česku nejsou společensky příliš akceptovány.
Dokumentuje to nejen úroveň propojištěnosti. Ale např. i ohlasy na
povodně v roce 2002, kdy pojišťovny zaplatily více než polovinu škod.
Nikdo z představitelů státu tehdy dostatečně zřetelně neřekl, že se na
tom podílely a že to je pro českou společnost a národní hospodářství
důkaz vykročení správným směrem. Pokud by totiž popovodňové škody
měla zaplatit samotná státní pokladna, asi by to bylo
podstatně horší.
Ptát se vás, je-li náš geografický a ekonomický prostor
perspektivní pro podnikání, by bylo nošením dříví do lesa. Pojišťovně
Euler Hermes Čescob se v Česku daří, což znamená, že se tu domácí
i mezinárodní obchody hýbají. Může to ale být nejen prostředím, ale
také tím, že umíte. Čím je to víc?
Kombinací obojího. Byl bych proti sobě, kdybych tuto variantu neakceptoval.
Je zde jedna poměrně velká zvláštnost. V době, kdy jsme v Česku
s úvěrovým pojišťováním začínali, byl náš obchod orientován
vysloveně na exportní operace. V současné době, už proto, že se situace
v oblasti informací na českém trhu zprůhledňuje, začíná převažovat
pojištění domácích pohledávek. Lidé si uvědomili možnosti rizika a
našli cestu, jakým způsobem proti němu bojovat. Nemáme jenom výchovné
cíle, ani vzdělávací poslání. Pohledávky nejen pojišťujeme, ale také
je preventivně zpracováváme a snažíme se je pro své klienty vymoci
i poté, co je odškodníme. To je určitá zvláštnost. Obecně se má za to,
že když pojišťovna jednou zaplatí, jsou spokojeni všichni. Ne tak u nás.
Pohledávky vymáháme s vysokou úspěšností prostřednictvím
kooperujících organizací. Pojištěna totiž nebývá jenom platební
neschopnost. Nejvíce pojišťujeme platební nevůli – když někdo nechce
zaplatit. A pokud protistranu takovéhoto spekulanta odškodníme a on,
spekulant, se domnívá: „Je to v pohodě, nezaplatil jsem, zaplatí jim
pojišťovna…“, bojujeme až do konce a využíváme všechny legální
prostředky. Dáváme tak trhu signál, že není dobré něco nezaplatit.
Zmínil jste platební nevůli – a cosi takového prokazovat, a
v Česku…
Je to tak trochu jako detektivka, protože klient přijde a řekne si: „Fajn,
vy mi všechno pojistíte, zaplatím pojistné a když něco nastane, dostanu to
zpátky.“ Jenomže situace je trochu jiná. My se snažíme, a to je hlavním
prvkem naší činnosti, vystupovat jako seriózní, tj. dlouhodobý partner.
Pojistníka potřebujeme nejenom, aby nám zaplatil pojistku. Zkoumáme proto
bonitu jeho odběratelů, abychom na základě těchto informací mohli
odhadnout limit, kolik dotyčná firma unese úvěrového zatížení. Některé
firmy stále nechtějí o svém hospodaření poskytovat informace, i když
mají ze zákona povinnost každého půl roku ukládat listinné výsledovky
u obchodního rejstříku. Zkuste se podívat, kolik jich tam je. Některé
klienty, když nám jejich partneři nechtějí poskytnout výsledky svého
hospodaření, zdvořile požádáme, aby je pro nás od nich vyžádaly. Zde
platí jednoznačné pravidlo: Kdo, přestože je klientem požádán, řekne:
„My vám ty informace nedáme,“ tak tam je jasná nula a nepatří do
normálního byznysu.