Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky

Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.


Archiv vydání

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001










































Světová síť číslo jedna

Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s. je díky svým dvěma akcionářům – Euler Hermes Kreditversicherungs-AG and Euler Hermes Credit Insurance Belgium N.V. – součástí nadnárodního uskupení Euler Hermes Group. Se sedmatřiceti procenty světového trhu úvěrového pojištění je Euler Hermes Group největší pojišťovací skupinou ve své kategorii. Je zastoupena v pětatřiceti zemích světa. Na šest tisíc jeho zaměstnanců po celém světě ročně pojišťuje riziko v objemu přes půl miliardy euro. V rámci on-line databáze má přístup k informacím o více než čtyřiceti milionech společností. Rating všech členských společností skupiny Euler Hermes přiznaný renomovanou firmou Standard & Poor's je A+.

S předsedou představenstva a generálním ředitelem úvěrové pojišťovny a jednatelem a generálním ředitelem servisní společnosti Euler Hermes Čescob Ing. Júliem Kudlou si povídáme při příležitosti změny názvu a vlastnických práv do dnešní aktuální podoby společnosti Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s.
Ano, koncem května u nás došlo k zásadní změně, když se z česko-německo-belgické firmy stala firma německo-belgická. Jsem přesvědčen, že spolupráce s českou částí našich někdejších majitelů bude pokračovat i nadále. Akcionářsky se však Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s. stala stoprocentně zahraniční firmou. Změna, k níž došlo ve vlastnictví, je výsledkem procesu, který probíhá v celém světě. Znamená to, že posiluje své členství v nejsilnějším uskupení pojistitelů, protože Euler Hermes Group, člen skupiny Allianz, je největším úvěrovým pojistitelem na světě. Neříkám to proto, abych někoho ohromoval. Nicméně kdyby na český trh v úvěrovém pojištění přišel někdo nový a řekl: „Mám sto padesát šest milionů korun, které vyžaduje zákon, a udělám tady úvěrovou pojišťovnu…“, tak se mu to nepovede, protože nebude mít informační síť a zdroje. Pojištění pohledávek je o tom mít dostatek spolehlivých, prověřených informací. Umět je zpracovat, vyhodnotit a na tomto základě stanovit limity pro jednotlivé klienty. Světová síť číslo jedna znamená i světovou síť v oblasti informací, a my jich v rámci našeho uskupení máme na čtyřicet milionů.

Když nějaká firma dodává někomu své zboží, ať ve formě služeb nebo věcí, ve většině případů se tak děje na bázi dodavatelských úvěrů, resp. pohledávek, z čehož vyplývají mnohá rizika. Úvěrové pojištění proto v zemích Evropské unie patří k základnímu vybavení dodavatelů. Pane předsedo, Euler Hermes Čescob, úvěrová pojišťovna, a.s. je první specializovanou soukromou úvěrovou pojišťovnou v Česku. Jaké to je stát v čele úvěrové pojišťovny na českém a podle míry propojištěnosti k pojištění skeptickém trhu?
Před osmi lety jsem si ani nepomyslel, jak moc je pojišťovnictví zajímavá a napínavá hra. Tehdy mi připadalo, že je v něm příliš mnoho tabulkových údajů a suchých výpočtů. Navíc mne mrzelo a dodnes mrzí, že obecně pojišťovny v Česku nejsou společensky příliš akceptovány. Dokumentuje to nejen úroveň propojištěnosti. Ale např. i ohlasy na povodně v roce 2002, kdy pojišťovny zaplatily více než polovinu škod. Nikdo z představitelů státu tehdy dostatečně zřetelně neřekl, že se na tom podílely a že to je pro českou společnost a národní hospodářství důkaz vykročení správným směrem. Pokud by totiž popovodňové škody měla zaplatit samotná státní pokladna, asi by to bylo podstatně horší.

Ptát se vás, je-li náš geografický a ekonomický prostor perspektivní pro podnikání, by bylo nošením dříví do lesa. Pojišťovně Euler Hermes Čescob se v Česku daří, což znamená, že se tu domácí i mezinárodní obchody hýbají. Může to ale být nejen prostředím, ale také tím, že umíte. Čím je to víc?
Kombinací obojího. Byl bych proti sobě, kdybych tuto variantu neakceptoval. Je zde jedna poměrně velká zvláštnost. V době, kdy jsme v Česku s úvěrovým pojišťováním začínali, byl náš obchod orientován vysloveně na exportní operace. V současné době, už proto, že se situace v oblasti informací na českém trhu zprůhledňuje, začíná převažovat pojištění domácích pohledávek. Lidé si uvědomili možnosti rizika a našli cestu, jakým způsobem proti němu bojovat. Nemáme jenom výchovné cíle, ani vzdělávací poslání. Pohledávky nejen pojišťujeme, ale také je preventivně zpracováváme a snažíme se je pro své klienty vymoci i poté, co je odškodníme. To je určitá zvláštnost. Obecně se má za to, že když pojišťovna jednou zaplatí, jsou spokojeni všichni. Ne tak u nás. Pohledávky vymáháme s vysokou úspěšností prostřednictvím kooperujících organizací. Pojištěna totiž nebývá jenom platební neschopnost. Nejvíce pojišťujeme platební nevůli – když někdo nechce zaplatit. A pokud protistranu takovéhoto spekulanta odškodníme a on, spekulant, se domnívá: „Je to v pohodě, nezaplatil jsem, zaplatí jim pojišťovna…“, bojujeme až do konce a využíváme všechny legální prostředky. Dáváme tak trhu signál, že není dobré něco nezaplatit.

Zmínil jste platební nevůli – a cosi takového prokazovat, a v Česku…
Je to tak trochu jako detektivka, protože klient přijde a řekne si: „Fajn, vy mi všechno pojistíte, zaplatím pojistné a když něco nastane, dostanu to zpátky.“ Jenomže situace je trochu jiná. My se snažíme, a to je hlavním prvkem naší činnosti, vystupovat jako seriózní, tj. dlouhodobý partner. Pojistníka potřebujeme nejenom, aby nám zaplatil pojistku. Zkoumáme proto bonitu jeho odběratelů, abychom na základě těchto informací mohli odhadnout limit, kolik dotyčná firma unese úvěrového zatížení. Některé firmy stále nechtějí o svém hospodaření poskytovat informace, i když mají ze zákona povinnost každého půl roku ukládat listinné výsledovky u obchodního rejstříku. Zkuste se podívat, kolik jich tam je. Některé klienty, když nám jejich partneři nechtějí poskytnout výsledky svého hospodaření, zdvořile požádáme, aby je pro nás od nich vyžádaly. Zde platí jednoznačné pravidlo: Kdo, přestože je klientem požádán, řekne: „My vám ty informace nedáme,“ tak tam je jasná nula a nepatří do normálního byznysu.





www.eulerhermes.com