Eliminovat bezpečnostní rizika na území České republiky
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
Před hlavní lázeňskou a turistickou sezonou Všudybyl požádal o rozhovor náměstkyni ministryně pro místní rozvoj České republiky pro řízení Sekce regionálního rozvoje Ing. Kláru Dostálovou.
V červenci a srpnu jsem hodně cestoval po Evropské unii, a tak
mohu srovnávat a konstatovat, že ihned po vstupu Česko s vysokou
pravděpodobností v rámci zemí Evropské unie získalo čelní místo
v hustotě kamionové přepravy. Navíc si jej podrželo v četnosti
přetížených souprav. Ruku v ruce s tím se výrazně zvýšila amortizace
silnic a dálnic. Rozhovor s ředitelem Státního fondu dopravní
infrastruktury Ing. Pavlem Švagrem, CSc. jsem proto zahájil konstatováním,
že je třeba rychle v život uvést cosi, co by umělo zvýšený zájem
o tranzitní kamionovou přepravu Českem zhodnocovat a vytvářet ekonomické
zdroje, které by bylo možné investovat do dopravní infrastruktury.
Pokud jste cestoval Evropskou unií, určitě jste zjistil, že tam vybírání
mýtného s klasickými mýtnicemi není ničím neobvyklým. To, že má
Evropa zavedeny mýtné systémy, jenom deklaruje, že financování výstavby a
údržby silnic je všude kolem nás komplikované, že je prostě potřeba mít
dostatek finančních prostředků. Dopravní infrastruktura je investičně
mimořádně náročným oborem. Pociťujeme to i v České republice. Víme,
jaké máme priority. Co chceme vybudovat. Ale také víme, že na ně není
k dispozici dostatek finančních zdrojů. Čili první cíl je, aby ti, kdo
dopravní síť využívají, více než dosud přispívali na její výstavbu a
obnovu. V podtextu je i harmonizace dopravy, zejména vztahu mezi silnicí a
železnicí. Mýtné je jednoznačně spravedlivým systémem. Kolik ujedu
kilometrů, tolik si zaplatím. Je ale i citlivou záležitostí pro ty,
kteří zpoplatněné české komunikace budou užívat. Tyto uživatele je
možné rozdělit do dvou skupin. Jednu tvoří tuzemští účastníci a druhou
tranzitující. Směrnice Evropské unie říkají, že pro všechny musí
platit rovné podmínky. Ano, je zcela zřejmé, že po našem vstupu do
Evropské unie se na našich dálnicích četnost kamionů zvýšila a že toto
navýšení způsobují především zahraniční soupravy. Otázka
zpoplatnění těžkých vozidel je velmi aktuální už proto, že průjezd
jednoho kamionu opotřebovává komunikaci daleko více, než průjezd desítek
tisíc osobních vozů.
Umíte si představit, že by vznikl požadavek na zpoplatnění všech
uživatelů dopravních cest? Nebo paušální daň od uživatelů komunikací?
Je třeba si říci, kdo jakou formou přispívá do systému dopravní
infrastruktury. Jednak to jsou uživatelé dálnic dálničními kupony; jednak
ti, kteří vozidla používají k podnikání silniční daní; a dalším
inkasem je dvacet procent ze spotřební daně z minerálních olejů. Varianta
paušálního poplatku je sice možná a přinesla by další miliardy,
nicméně je to především politický a ekonomický problém, aby zátěž
občanů byla rozumná. Jde vlastně o shodu, které priority budeme z našich
kapes hradit. Pokud bude všeobecná shoda na potřebě rychlé a kvalitní
dopravní infrastruktury, může být diskuse o tomto požadavku zajímavá. Na
druhé straně nejde jenom o peníze, ale také o to, abychom drželi
důkladně priority výstavby, hlídali náklady apod.
Obrovské navýšení nákladní tranzitní silniční dopravy českým
územím nasvědčuje, že je to pro speditéry ekonomicky výhodné. Obávám
se však, že ne tak pro náš stát v systému dálničních kuponů.
Dálniční kupony? To je prakticky jednorázová časová záležitost, která,
zejména u intenzivně tranzitujících těžkých kamionů, zdaleka
nepokrývá náklady na eliminaci opotřebení komunikací, které způsobují.
V letošním roce chceme do dálnic alokovat zhruba třináct miliard korun.
Kamiony nad dvanáct tun se na inkasu z dálničních známek, které celkově
tvoří 2,2 mld. korun, podílí částkou necelých osmi set milionů korun.
Nepoměr mezi opotřebováváním, investicemi a inkasem od těch, kteří
dopravní infrastrukturu nejvíce zatěžují, je zřejmý. Pravidla Evropské
unie směřují stále více k tomu, že systém má mít příjmy, aby pokryl
svoji údržbu a provoz. V podmínkách České republiky zřejmě není
možné inkasovat tolik, kolik dálniční síť potřebuje, už proto, že
není dobudovaná a takto stanovené mýtné by zřejmě překročilo
ekonomické možnosti. Zvýšení spoluúčasti těch, kteří užívají naše
dálnice a hlavní silnice, není také nelogickým. Pokud se podíváme na své
západní sousedy, elektronické mýtné od letošního roku na cca dvou
tisících kilometrech komunikací rozhodujícího typu zavedlo Rakousko.
Německo jej letos rovněž chtělo zavést, ale pro technické problémy jeho
spuštění oddálilo. Podle informací, které máme, bude elektronický
mýtní systém v Německu zaveden od 1.1.2005. Evropským trendem je, že
přímé daně klesají a nepřímé a poplatky rostou. Koneckonců je to
spravedlivější. Jednodenní dálniční kupon stojí 250 Kč – podle
směrnice Evropské unie 8 €. A za den se dá za jistých předpokladů
Česko projet. Odpovídá to zhruba 40 km ve zpoplatněném rakouském
elektronickém systému. Takže, musíme se podívat do sousedních zemí a
uvést v život ekonomické principy a samozřejmě také respektovat naši
specifickou situaci. Čím dříve se nám to povede, tím lépe pro nás
všechny.
Česko je zemí, která je v sevření obou těchto sousedů.
Nebudeme-li elektronickým mýtným disponovat, opět se zřejmě zvýší tlak
na naši silniční a dálniční síť.
My o elektronickém mýtném velmi intenzivně uvažujeme. Předpokládáme
jeho zavedení od roku 2006. V dané chvíli nehovoříme o technologii.
Jestli volba padne na tzv. německý systém, tzn. satelitní monitoring
projíždějících vozidel, nebo na rakouský, mikrovlnný, kdy jsou na
dopravní infrastruktuře monitorovací brány. Hovoříme o tom, že budeme
volit systém pro Českou republiku nejsnáze zaveditelný, který bude
splňovat v první fázi možnost pokrytí až tří tisíc kilometrů
komunikací. Systém, který bude z pohledu uživatelů komfortní a z pohledu
státu ekonomický. Kdy procento provize, kterou stát dává za to, že
nějaká firma provozuje mýtní systém, bude co nejnižší.
Elektronické mýtné je jednou z priorit programového prohlášení
vlády České republiky.
Ano, vláda rozhodla a Státní fond dopravní infrastruktury je v danou
chvíli institucí, která se v Česku zavedením elektronického mýtného
zabývá nejvíce. V uvozovkách se dá říci, že čas je náš největší
nepřítel. Pokud totiž chceme mýtné zavést od 1.1. 2006, mnoho času nám
nezbývá. Čím více se do tohoto problému ponoříte, tím více úkolů
před sebou vidíte, prostě nic jednoduchého. A také svět nás poučuje,
že nejkratší aplikace byla za 18 měsíců, ale to již ve chvíli, kdy byla
jasná legislativa. Do data zavedení mýtného u nás je potřeba zvládnout
nejenom legislativu tak, aby bylo možné mýtné v České republice
legitimně zavést, ale i technickoekonomické parametry projektu. Vědět,
které komunikace zpoplatnit a v jaké sazbě se budeme pohybovat, a to za
situace, kdy uvažujeme o zpoplatnění vozidel nad 12 tun v první fázi a
nad 13,5 tun ve druhé. Zároveň se snažíme si zmapovat situaci budoucího
provozovatele z hlediska jeho právní formy. Tzn., zda jím bude státní
podnik nebo privátní akciová společnost nebo společný podnik – stát
plus privát. Příprava zavedení mýtného je složitý úkol. V Rakousku
i Německu na tom po dlouhé období pracovaly kombinované týmy špičkových
expertů ze státního i soukromého sektoru. Pokud to Česko zvládne do roku
2006, bude to obrovský úspěch. Předpokládáme, že na něm budou pracovat
nejenom stát a úředníci Státního fondu dopravní infrastruktury, ale že
se do přípravy zapojí i poradenské organizace. Určitě se blíží
okamžik, kdy budeme vypisovat výběrové řízení na poradce státu pro
elektronické mýtné. Úplně optimistická předpověď by byla, mít na konci
letošního roku v hrubých rysech zpracované parametry výběrového
řízení, ale to lze pouze za předpokladu, že budeme znát základní
legislativní normy.